نگاهي عميق به فناوري‌هاي موجود در نسل جديد آئودي A8

جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 11 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آئودي A8 مدل ۲۰۱۹، يكي از لوكس‌ترين و پيشرفته‌ترين سدان‌هاي لوكس بازار خواهد بود. فناوري‌هاي زيادي در اين سدان پرچمدار آئودي وجود دارد؛ در ادامه با مطالعه ويژگي‌هاي جالب اين خودرو، همراه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد.
تبليغات

نسل جديد آئودي A8، يكي از پيشرفته‌ترين سدان‌هاي لوكس دنيا است. فناوري‌هاي زيادي در A8 مدل ۲۰۱۹ به‌كار رفته است كه براي مطالعه تمام آن‌ها بايد بخش به بخش پيش برويم. در كابين و در جلوي راننده، پنل ديجيتالي فرمان قرار دارد در ادامه‌ي داشبورد سيستم صوتي و فرمان مركزي با نمايشگر لمسي، و سپس يك نمايشگر لمسي ديگر براي سيستم كنترل آب و هوا كه قابليت شناسايي انگشت‌ها جهت تايپ كردن را هم دارد؛ و البته سيستم نمايش مشخصات متخصص بر روي شيشه (HUD) را هم نبايد فراموش كرد.اما در بدنه‌ي آئودي A8 جديد، تعداد زيادي حسگر شامل، يك رادار تشخيص دوربرد، چهار رادار ميانه برد، دوربين‌هاي ۳۶۰ درجه، ۱۲ عدد دوربين فراصوت و براي اولين بار در يك خودروي جاده‌اي توليد انبوه، ليدار! تمام اين سنسورها اطلاعات زيادي فراهم مي‌كنند كه توسط كنترلر كمكي و مركزي zFAS مديريت مي‌شود. علاوه بر اين، يك واحد پردازنده‌ي انويديا K1 نيز براي كمك به مديريت سيستم فرمان مركزي وجود دارد.

مرجع متخصصين ايران آئودي A8
مرجع متخصصين ايران آئودي A8
مرجع متخصصين ايران آئودي A8
مرجع متخصصين ايران آئودي A8
مرجع متخصصين ايران آئودي A8
مرجع متخصصين ايران آئودي A8
مرجع متخصصين ايران آئودي A8
مرجع متخصصين ايران آئودي A8
مرجع متخصصين ايران آئودي A8

تمام اين سيستم‌ها و حسگر‌ها، ۴۰ گزينه‌ي كمكي براي راننده ارائه مي‌دهند؛ سيستم كروز كنترل انطباقي كاملا جديد نيز در اين ليست قرار مي‌گيرد كه بر اساس ادعاي تيم مهندسي آئودي، نسبت به سيستم موجود در نسل قبل A8، پيشرفت زيادي به خود ديده است. در واقع اين سيستم، با كمك سطح سه فناوري خودران و ويژگي‌هاي ديگر، خودرو را در سرعت دلخواه قرار مي‌دهد و با به‌كار گرفتن گشتاور فرمان و حفظ كردن خودرو در بين خطوط، خودرو را از ترافيك دور نگه مي‌دارد.

ويژگي جديد ديگر، سيستم كمكي عبور از تقاطع است. در اين سيستم، در صورت عبور يك خودرو با وضعيت خطرناك از جلوي A8، ترمزها به‌طور خودكار فعال مي‌شوند. همچنين با استفاده از تبلت جدا شونده‌ي آئودي، پارك خودكار خودرو در فضاي كم و پارك خودكار دوبل انجام پذير است.

سيستم جديد كروز كنترل انطباقي، قابليت شناسايي خودروهاي ديگر را به خوبي انجام مي‌دهد؛ در صورت كم شدن سرعت خودروي روبرو، اين سيستم سرعت خودرو را كم كرده و با رعايت فاصله‌ي مناسب، خودرو را در بين خطوط نگه مي‌دارد. با رها كردن فرمان، اين سيستم به خوبي كنترل را به دست مي‌گيرد و خودرو را حتي در پيچ، در بين خطوط نگه مي‌دارد. اشكال اين سيستم اما، مشخص نبودن زمان فعال شدن آن است، چرا كه با وجود سه نمايشگر و نمايش اطلاعات زياد در آن‌ها، توجه كردن به تمام اطلاعات ارائه شده اشكال است.

سيستم پارك خودكار و پارك دوبل آئودي A8 با استفاده از تبلت انجام شد. در تست پارك خودكار دوبل، A8 عملكرد خوبي نداشت؛ البته بايد در انديشه متخصصين داشت كه اين سدان، هنوز در مرحله‌ي پيش توليد است. تيم مهندسي آئودي اشاره كردند كه اشكالات اين سيستم تا قبل از زمان فروش آن، كاملا برطرف خواهد شد. در ادامه به ويژگي‌هاي جالب و منحصر به فرد نسل جديد آئودي A8، اشاره مي‌كنيم.

مرجع متخصصين ايران آئودي A8

سيستم تعليق فعال

اين سيستم، با استفاده از محرك برقي قابليت كم و زياد كردن ارتفاع هر چرخ بطور مستقل را ايجاد مي‌كند. اين سيستم در اصل همانند سيستم‌هاي موجود در بنتلي بنتايگا و پورشه پانامرا و كاين، قابليت‌هاي جلوگيري از چرخش، انحراف و سقوط را ارائه مي‌كند. اما سيستم موجود در A8، قابليت پيش بيني دست انداز را دارد و با كاهش و افزايش ارتفاع به‌طور خودكار، بهترين سواري ممكن را ارائه مي‌دهد. اين سيستم با استفاده از دوربيني با قابليت تصويربرداري ۱۸ فريم در ثانيه كه در جلوي خودرو نصب شده است، سطح جاده را مطالعه و در صورت وجود ناهمواري، سيستم تعليق را تنظيم مي‌كند. در ويدئوي منتشر شده، تفاوت عملكرد اين سيستم با سيستم تعليق معمولي،كاملا آشكار است.ويژگي جالب ديگر اين سيستم، كاهش ارتفاع خودكار تا چهار سانتي‌متر به هنگام باز كردن درب است. براي ايجاد راحتي در ورود به خودرو، با باز كردن در، ارتفاع كاهش و سپس با بستن آن، ارتفاع به حالت ايده‌آل برمي‌گردد. در زمان حال سكون و خاموش بودن A8، اين قابليت تا سه بار قابل انجام است و سپس، به منظور جلوگيري از كاهش ظرفيت باتري، به‌طور خودكار غيرفعال مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران آئودي A8

سيستم الكتريكي ۴۸ ولتي

پس از كراس اور SQ7، اين دومين مدل از محصولات آئودي است كه به سستم ۴۸ ولتي مجهز مي‌شود. اين سيستم به منظور تامين انرژي براي محرك‌هاي سيستم تعليق فعال و استارتر بخش هيبريد، كار گذاشته شده است. باتري ۴۸ ولتي يك واحد ليتيوم-يون ۱۰ آمپرساعتي بوده كه در بخش عقب خودرو نصب شده است. با اين‌حال، بخش بيشتر سيستم برق خودرو هنوز هم از باتري ۱۲ ولتي مرسوم كه در صندوق عقب قرار دارد، استفاده مي‌كند؛ يك مبدل DC-DC، اين دو سيستم را به هم متصل مي‌كند. با وجود طراحي فعلي تمام قطعات برقي خودرو براي استفاده از سيستم ۱۲ ولتي (چراغ‌ها، حسگرها، شيشه‌هاي برقي، نمايشگرها و ...)، تا استفاده از سيستم ۴۸ ولتي براي تمام بخش‌هاي خودرو هنوز هم زمان نياز است. البته به دليل باتري ۱۲ ولتي، هنوز هم مي‌توان A8 را باتري به باتري كرد.

مرجع متخصصين ايران آئودي A8

سيستم تشخيص دست خط

نمايشگر ۸.۶ اينچي كه وظيفه‌ي اصلي آن سيستم كنترل آب و هوا است، قابليت تبديل به يك صفحه كليد مجازي را دارد. مانند نقاشي كردن در iPad، در اين سيستم مي‌توان نام كامل يك مكان را نوشت. در سيستم‌هاي قبلي، در هربار فقط يك حرف نوشته مي‌شد.

مرجع متخصصين ايران آئودي A8

ايمني تصادف از پهلو

براي ايمني بيشتر سرنشينان از تصادفات با پهلوي بدنه، A8 با استفاده از سيستم تعليق فعال، قابليت افزايش ارتفاع يك طرف خودرو را تا ۸ سانتي‌متر دارد. اين سيستم كه در سرعت‌هاي بالاي ۶۰ كيلومتر بر ساعت فعال مي‌شود، با استفاده از چهار سنسور و تشخيص برخورد احتمالي از پهلو، فشار ضربه را به زير درب خودرو انتقال مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران آئودي A8

دستگير‌ه‌هاي درب تمام برقي

مكانيزم درهاي برقي زياد موفق نبوده است، اما اين سيستم در A8 راحت‌تر كار مي‌كند. دستگيره‌هاي خارجي و داخلي هر دو برقي هستند و با يك لمس درب را باز مي‌كنند. البته با فشار بيشتر مكانيزم دستي آن‌ها هم فعال مي‌شود. علاوه بر راحتي، اين سيستم براي ويژگي ايمني خروج از خودرو نيز حياتي است. در صورت اشكال پيدا كردن باتري، براي باز كردن درب به صورت دستي، در درب صندوق عقب و درب راننده، جاي كليد قرار داده شده است.

مرجع متخصصين ايران آئودي A8

سيستم ايمني خروج از خودرو

براي جلوگيري از باز كردن در، در مواقعي كه يك خودرو يا دوچرخه سوار در حال عبور از كنار خودرو است، سنسورهاي تشخيص نقاط كور خودرو، وجود وسايل نقليه در پشت را مطالعه مي‌كنند و در صورت خطرناك بودن، چراغ‌هاي هشدار در آينه و در چراغ جانبي موجود در درب روشن مي‌شوند. پس از كشيدن دستگيره، سيستم با تاخير ۰.۸ ثانيه در را باز مي‌كند. مدل Q7 نيز سيستم هشدار خروج از خودرو را ارائه مي‌كند، ولي فقط A8 است كه واقعا در صورت وجود خطر، اجازه‌ي باز شدن در را نمي‌دهد. اين سيستم بر روي تمام چهار در خودرو موجود است و تا دو دقيقه بعد از روشن يا خاموش شدن خودرو، فعال است.

مرجع متخصصين ايران آئودي A8

تقويت آنتن‌دهي تلفن همراه

امروز در اكثر خودروهاي مدرن، سيستم شارژ بي سيم تلفن همراه وجود دارد. فقط كافي است كه تلفن همراه را در جايگاه تعبيه شده در كنسول مركزي قرار داد تا شارژ شود. اما اين سيستم در A8، آنتن‌دهي تلفن همراه را هم تقويت مي‌كند. به هر حال با قرار گرفتن در يك مكان بسته‌ي فلزي، مسلما اينترنت 4G كمي ضعيف مي‌شود. البته اين ويژگي هنوز در آمريكا منتظر تاييديه‌ي كميسيون ارتباطات فدرال است. براي استفاده از اين ويژگي، بايد شماره سريال تلفن همراه در سيستم اپراتور ثبت شود.

مرجع متخصصين ايران آئودي A8

سيستم ديناميك فرمان‌پذيري تمام چرخ

چرخ‌هاي عقب A8 قابليت چرخش تا ۵ درجه در خلاف جهت چرخ‌هاي جلو را دارند؛ به لطف سيستم فرمان‌دهي نسبت متغير (VRS)، در هنگام پارك كردن، با فرمان كمتري مي‌توان پارك كرد. پس از پارك و خاموش كردن خودرو، چرخ‌هاي عقب دوباره بدون زاويه و مستقيم مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران آئودي A8

سيستم كمكي رانندگي در ترافيك

اين سيستم در برخي شرايط، فناوري خودران سطح سه را ارائه مي‌دهد. در ترافيك و سرعت زير ۶۰ كيلومتر بر ساعت، تمام عملكردهاي فرمان و پدال‌هاي گاز و ترمز، بطور خودران كنترل مي‌شوند. بدون هيچ نگراني، A8 در ترافيك به‌طور خودران و با ايمني حركت مي‌كند. اما اين سيستم هنوز كاملا از لحاظ قانوني تاييد نشده است. در صورت تاييد نشدن در هر كشور، اين سيستم براي عرضه در بازار آن كشور، از روي خودرو برداشته خواهد شد. ويژگي پارك خودكار نيز در حال حاضر قابليت استفاده نخواهد داشت.

مرجع متخصصين ايران آئودي A8

سيستم دوربين سه بعدي پيشرفته

سيستم دوربين‌هاي سه بعدي موجود در A8، قابليت بزرگ‌نمايي در نمايشگر داشبورد را دارد. با حركت خودرو و فعال بودن اين سيستم، دوربين هم چرخش را نمايش مي‌دهد. همچنين اين دوربين‌ها در هنگام پارك كردن، در صورت وجود مانع، هشدار داده و حتي با قابليت توقف خودكار خودرو هم ارتباط مستقيم دارند.

مرجع متخصصين ايران آئودي A8

چراغ‌هاي ليزري و باكيفيت ماتريكس

با انتخاب آپشن HD Matrix، در هر چراغ جلو، ۱۳۸ واحد LED قرار مي‌گيرد كه هر واحد به‌طور مستقل روشن مي‌شوند. با استفاده از اين LED و سيستم رهياب، در صورت تعيين يك مقصد، قبل از پيچيدن چراغ راهنما به‌طور خودكار فعال مي‌شود. چراغ‌هاي جلو، در هنگام فعال بودن نوربالا، بخشي از نور را كه براي رانندگان روبرو مزاحم است، كم نور مي‌كنند. البته اين سيستم هنوز هم در آمريكا تاييد نشده است.

اما بهترين ويژگي چراغ‌هاي جلو، ليزرهاي آن است. در مقايسه با حالت نوربالا، مسافت دوبرابري با ليزرها روشن مي‌شود. اين ويژگي ليرزها در سرعت‌هاي بالاي ۷۰ كيلومتر بر ساعت فعال مي‌شود و ديد بهتري را براي راننده فراهم مي‌كند. اما اجازه‌ي استفاده از ليزرهاي با روشنايي بيشتر از نوربالا در آمريكا وجود ندارد و ليزرها فقط تا همان مسافت برابر با نوربالا را بايد روشن كنند. چراغ‌هاي ليزري پيش از اين در مدل توليد محدود R8 V10 Plus Exclusive Edition استفاده شده بود.

مرجع متخصصين ايران آئودي A8

پيشرانه و قواي متخصص

آپشن‌هاي پيشرانه‌ي زيادي براي پرچمدار لوكس آئودي در انديشه متخصصين گرفته شده است؛ اين گزينه‌ها شامل موارد زير است:

  • پيشرانه‌ي ۶ سيلندر V شكل با حجم سه ليتر و ۳۴۰ اسب بخار توان خروجي
  • پيشرانه‌ي هشت سيلندر V شكل با حجم چهار ليتر و ۴۶۰ اسب بخار توان خروجي
  • پيشرانه‌ي ۱۲ سيلندر W شكل با حجم ۶ ليتر و ۵۸۶ اسب بخار توان خروجي

مدل پلاگين هيبريد نيز با موتور سه ليتري و ظرفيت طي كردن مسافت ۵۰ كيلومتري در حالت تمام برقي، عرضه خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران آئودي A8

كلام آخر

شايد آئودي A8 در زمينه‌ي ويژگي‌هاي پيشرفته زياده‌روي كرده باشد. البته چندين فناوري به‌كار رفته در آن، هنوز مجوزهاي قانوني لازم را كسب نكرده‌اند. شايد وجود اين همه گجت و نمايشگرهاي بزرگ در كابين، بيشتر از هميشه حواس پرتي راننده را به دنبال داشته باشد.

پرچمدار آئودي A8، در پايان سال ۲۰۱۷، با ارزش پايه‌ي ۹۰ هزار يورو (حدود ۱۰۳ هزار دلار) در اروپا عرضه مي‌شود. ارزش اين سدان لوكس براي عرضه در تابستان ۲۰۱۸ در بازار آمريكا، هنوز اعلام نشده است.

در پايان مي‌توانيد، نحوه‌ي عملكرد فناوري‌هاي مدرن موجود در سدان لوكس آئودي A8 را تماشا كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات