مدلهاي مشهور و دوستداشتني بسياري از خودروهاي عضلاني آمريكا وجود دارند؛ ولي فقط چند مورد، شايستهي حضور در كنار ماسل كارهاي قدرتمند كرايسلر در آن دوران هستند. همانطور كه احتمالاً حدس زدهايد، منظور ما خودروهايي چون دوج چارجر ديتونا مدل ۱۹۶۹ و پليموث سوپربرد (Plymouth Superbird) مدل ۱۹۷۰ است. جي لنو در برنامهي اين هفتهي خود، ميزبان پليموث سوپربرد مدل ۱۹۷۰ بود.
جف دانهام، كمدين معروف آمريكايي، مالك اين پليموث به رنگ مشهور نارنجي است كه پيشرانهي همي ۷ ليتري با قدرت ۴۲۵ اسب بخار و گيربكس ۴ سرعتهي دستي مجهز ارائه ميكند. جف، در برنامهي اين هفتهي گاراژ جي لنو (Jay Leno’s Garage) حاضر شد تا داستان خريد اين خودروي عضلاني زيبا را بازگو كند. دانهام براي خريد اين مدل با افراد زيادي تماس گرفته است كه بيشتر آنها مالك مدل اصلي نبودند. در نهايت و در كمال تعجب، پليموث سوپربرد كه مدتها تحت ماليك يك دندانپزشك بود، از طريق وبسايت خردهفروشي الكترونيك eBay به دانهام رسيد.
اين مدل بهخصوص براي مدت زيادي در گاراژ و با شرايط نامناسب نگهداري ميشد كه به همين دليل شاسي آن توسط تيم مهندسي برند موپار (Mopar) كاملاً بازسازي شد. تمام بخشهاي اين خودروي دوستداشتني، بدون تغيير بازسازي شده است تا نمايانگر مدل اصلي آن در سال ۱۹۷۰ باشد. مدلهاي پليموث سوپربرد و چارجر ديتونا بهمنظور كسب مجوز لازم براي شركت در مسابقات نسكار (NASCAR) توليد شدند. اين دو خودرو بهقدري سريع بودند كه قوانين مسابقات نسكار تغيير داده شد تا از حضور دوبارهي اين خودروها در مسابقات جلوگيري شود.
شايد تعجب كنيد؛ ولي در آن دوران اين خودروها به مانند امروز پرطرفدار نبودند. فروش اين دو مدل بهقدري سخت بود كه تغييرات زيادي مانند حذف دماغهي طويل و اسپويلر بزرگ عقب در آنها ايجاد شد تا به مدل پليموث رود رانر (Road Runner) معمولي شباهت پيدا كنند. بايد صادق باشيم كه خودروهاي با باله و دماغه بزرگ، طراحي بسيار خاصي دارند؛ اما گذر زمان و بهخصوص پيروزيهاي ريچارد پتي با پليموث سوپربرد آبي، به اين نوع خودروها روي خوش نشان داده است. ارزش كلكسيوني پليموث سوپردبرد با پيشرانهي همي و جعبهدندهي ۴ سرعتهي دستي زماني مشخص ميشود كه بدانيم فقط ۵۸ دستگاه با اين مشخصات از آن توليد شده است.
در پايان از شما دعوت ميكنيم گفتگوي جذاب جي لنو با جك دانهام و البته رانندگي وي با پليموث سوپربرد را تماشا كنيد.
هم انديشي ها