نگاه عميق به Time Attack 2018؛ نمايش نهايت تيونينگ و مهندسي ژاپني
اگر جزو طرفداران خودروها، تيونرها يا حتي فرهنگ ژاپني باشيد، با مسابقات اتومبيلراني مختلف و بسيار متنوع اين كشور دوست داشتني آشنا هستيد. بسياري از مردم ژاپن، از جوان تا ميانسال و حتي زنان، عاشق خودروهاي اسپرت، تيونينگ، دريفت و رقابتهاي زمانگيري (Time Attack) هستند. به واسطهي همين جامعه، تقريبا هيچوقت پيستهاي پرتعداد و البته جادههاي كوهستاني و شهري ژاپن خالي از انواع مختلف خودروها نيست.
مجلات و رسانههاي خودرويي هر ماه رقابتهاي تماشايي دريفت، زمانگيري يا حتي نمايش پروژههاي تيونينگ را صرفاً با حمايت مالي برندهاي افترماركت ژاپني و بدون هيچگونه بودجهي دولتي، برگزار ميكنند. در بين بيشمار نمايشگاهها و مسابقات اتومبيلراني ژاپن، سري رقابتهاي سالانهي زمانگيري موسوم به Time Attack (مشابه رقابتهاي Time Trial آمريكا و اروپا) كه هر سال با پسوندهاي مختلف نامگذاري ميشود، از جايگاه ويژهاي برخوردار است.
اين رقابتهاي هيجانانگيز كه بدون شك، منزلگاه قدرتمندترين و تهاجميترين خودروهاي جادهاي تيونينگ شده است، هر سال در پنج مرحله و چهار پيست افسانهاي ژاپن شامل سوزوكا (Suzuka)، سوكوبا (Tsukuba)، اوكاياما (Okayama) و مجموعهي ورزشي سوگو (Sportsland SUGO) برگزار ميشود.
فصل ۲۰۱۸ اين رقابتها با حمايت بيش از ۳۰ برند افترماركت و فعال در صنعت قطعات جانبي خودرو ، اسپانسري ويژهي شركت روغنسازي Japan Sun Oil و حضور ۱۲۴ خودرو از ۲۰ بهمن ماه سال جاري با نام Attack Maximum Challenge آغاز شده است. مراحل دوم و چهارم اين مسابقات در سختترين و مشهورترين پيست ژاپن، يعني سوكوبا برگزار ميشود؛ به بهانهي پايان مرحلهي دوم در اين پيست و نزديك بودن به مرحلهس سوم Time Attack، تصميم گرفتيم به مطالعه مهمترين خودروها و برندهاي شركتكننده بپردازيم.
اصولاً رقابتهاي زمانگيري در ژاپن از احترام خاصي در بين انجمنهاي تيونينگ برخوردار است. قوانين شركت در اين رقابتها اصلاً پيچيده نيست و خودروها فقط بر اساس نوع پيشرانه (توربوشارژ يا تنفس طبيعي)، كلاس تايرهاي راديال و كلاس مخصوص رانندگان زن طبقهبندي ميشوند. در واقع تمام خودروها بايد مدل توليد انبوه باشند و از تايرهاي جادهاي (سمي-اسليك يا R كامپوند) استفاده كنند. بنابراين محدوديتي در آيروديناميك و تقويت قواي متخصص خودروها وجود ندارد و نهايتاً همه چيز در مهندسي تيونينگ و خلاقيت تيمها خلاصه ميشود.
تويوتا GT86 HKS، ركورددار پيست سوكوبا (با تاير مسابقهاي)
به همين دليل است كه انواع خودروها و تيمها، از مدلهاي ساخت دهه ۱۹۷۰ و تيمهاي شخصي كه با بودجه كم به شخصيسازي خودرو ميپردازند گرفته تا خودروهاي مدرن و تيمهاي مجهز با حمايت مالي برندهاي معتبر در اين رقابتها شركت ميكنند. امسال نيز تيمهاي مختلف از سراسر ژاپن، ساعت ۸ صبح به تمرين و آمادهسازي خودروها پرداختند. امسال اما همه منتظر خودروي تحت حمايت برند معروف افترماركت ژاپني HKS بودند. اواخر سال ۲۰۱۷، تويوتا GT86 تا دندان تقويت شدهي اين برند، براي اولين بار زمان ۴۹ ثانيه در پيست ۲ كيلومتري سوكوبا ثبت كرده بود. البته برخلاف قوانين، اين خودرو از تايرهاي مسابقهاي (اسليك) استفاده كرده بود كه به همين دليل ركورد آن بهصورت رسمي ثبت نشد. با اين وجود به دلايل نامشخص، اين خودرو به مرحلهي دوم در پيست سوكوبا نرسيد.
نبايد نبود HKS را فداي ۱۰۴ تيم ديگر كرد، چراكه تماشاي ديگر خودروهاي شركت كننده هم، براي بسياري از طرفداران دنياي خودرو، يك آرزو است. حتي مدلهايي مانند پورشه RWB كه فقط به زيبايي و نه عملكرد متخصص مشهور هستند هم در اين زمانگيري شركت داشتند. كيتهاي بدنهي RWB مخصوص سري مشخصي از پورشه 911 است كه توسط مؤسس اين برند، آكيرا ناكايي (Akira Nakaie) شخصاً روي هر مدل نصب ميشود. هر خودرو، با انديشه متخصصين ناكايي يك نام منحصربهفرد دريافت ميكند. با اينحال بهترين زماني كه يكي از پورشههاي توربوشارژ RWB بهدست آورد (مدلهاي ديگر RWB هم شركت داشتند)، ۵۹ ثانيه بود كه در برابر مدلهاي ژاپني، حرفي براي گفتن داشت.
همانطور كه پيشتر ذكر شد، خودروهاي مجاز بايد توليد انبوه و جادهاي باشند. يكي از پرطرفردارترين خودروهاي ژاپني كه قابليت ارتقاء و تيونينگ بالايي دارد، هاچبك محبوب هوندا سيويك، بهخصوص در نسل ۵ و ۶ است. به عنوان مثال تصوير بالا مدل نسل پنج (EG6) است كه بهمنظور شركت در اين رقابتها، كيت بدنهي آيروديناميك ويژهاي دريافت كرده است. اين مدل در پيست سوكوبا زمان ۵۹ ثانيه ثبت كرد.
تنوع خودروها در اين رقابتها تماشايي است. به عنوان مثال يكي از تيمها با پورشه كيمن (نسل دوم) و پيشرانهي 911 GT3 شركت كرده بود. اين مدل، برخلاف قدرت متخصص بالا، زمان ۵۸ ثانيه ثبت كرد. اين ركورد وقتي كه در برابر برادر بزرگترش، پورشه RWB كد 964 و زمان ۵۶ ثانيهاي مقايسه شد، زيبا نبودن محصولات RWB را توجيه كرد.
همانطور كه انتظار ميرود، امكان ندارد يك مسابقهي اتومبيلراني بدون حضور گودزيلاي كشور خورشيد تابان آغاز شود. نيسان اسكلايلاين GT-R R32 كه در تصوير بالا مشخص است، نمونهي بارز از نهايت مهندسي ژاپني و عملكرد متخصص خارقالعاده است، اين غول ژاپني زمان ۵۵ ثانيه در پيست سوكوبا ثبت كرد.
يكي ديگر از خودروهاي افسانهاي ژاپن كه بيشتر در مسابقات دريفت خوش ميدرخشد، در رقابتهاي زمانگيري نيز حضور دارد. تويوتا AE86 قهرمان اصلي انيمهي Initial D كه حالا بيش از ۳۰ سال عمر دارد، حضور پررنگي در پيست سوكوبا داشت. واقعاً بايد تيم مهندسي تويوتا را به خاطر اين مدل بهياد ماندني تحسين كرد. سريعترين نسخه از AE86 در پيست سوكوبا زمان ۵۸ ثانيه ثبت كرد براي چنين خودرويي در اين كلاس خارقالعاده است.
نسل امروز عاشقان دنياي خودرو، بيش از هر چيز به محور عقب بودن و توانايي دريفت خودروها توجه ميكنند. اما هوندا سيويك محور جلوي تيم Aslan با ثبت زمان ۵۶ ثانيه، ركورد سريعترين خودروي موتورجلو-محورجلو در پيست سوكوبا و البته زمان كمتري نسبت به بيشتر خودروهاي محور عقب را ثبت كرد تا بارديگر، تواناييهاي هاچبكهاي محورجلوي ژاپني را به طرفداران دريفت يادآوري كند. نكتهي مهم اين خودرو پيشرانهي آن است. سالها بود كه ركورد ۵۸ ثانيهاي سيويك تايپ R با پيشرانهي توربوشارژ ۵۰۰ اسب بخاري و با اسپانسري برند 5Zigen در پيست سوكوبا دست نيافتني بود. اما محصول تيم Aslan با پيشرانهي تنفس طبيعي سريعترين خودروي محور جلوي تاريخ اين پيست و البته نهمين خودروي سريع فصل ۲۰۱۸ پيست سوكوبا عنوان گرفت.
سريعتري خودروي امسال در پيست سوكوبا، ميتسوبيشي ايوولوشن تيم يوشيكي اندو موسوم به VivaC بود كه به عنوان جايگزين مدل پرافتخار Cyber Evo شركت ميكرد. اين تيم با هدف رقابت با HKS و شكستن ركورد زير ۵۰ ثانيه، سرانجام زمان ۵۱ ثانيه ثبت كردند. ديگر خودروهاي قابل توجه در پيست سوكوبا، انواع مزدا RX7، تويوتا سوپرا، هوندا S2000، شورولت كوروت با پيشرانهي پرقدرت و بينظير ۹۰۰ اسب بخاري، نيسان GT-R و نيسان سيلويا S15 بودند. مراحل سوم و چهارم اين رقابتها به ترتيب در روزهاي ۱۶ و ۲۷ اسفند ماه سال جاري و مرحلهي آخر در ۱۲ فروردين سال آينده برگزار ميشود.
نتايج دور دوم رقابتهاي Attack Maximum Challenge به تفكيك كلاسها بهاين صورت است:
كلاس توربو:
- ميتسوبيشي اوولوشن 9 - Vivac با زمان ۵۱.۸۹۳ ثانيه
- مزدا RX7 FD3S با زمان ۵۴.۴۷۲ ثانيه
- مزدا RX7 FD3S V6 با زمان ۵۵.۴۰۲ ثانيه
كلاس NA يا تنفس طبيعي:
- مزدا RX7 FD3S ADVAN با زمان ۵۵.۵۹۵ ثانيه
- هوندا سيويك EG6 ASLAN با زمان ۵۶.۵۴۶ ثانيه
- هوندا S2000 ASM با زمان ۵۷.۰۵۱ ثانيه
كلاس تايرهاي راديال:
- نيسان GT-R R35 CBA با زمان ۵۸.۸۴۸ ثانيه
- هوندا سيويك EG6 G.WORK با زمان ۵۹.۵۵۳ ثانيه
- نيسان GT-R R35 AGY Gathering با زمان ۵۹.۷۷۸
كلاس خودروي دوم هر تيم:
- تويوتا سوپرا JZA80 با زمان ۵۷.۳۶۸ ثانيه
- نيسان GT-R R32 BNR با زمان ۵۷.۹۵۳ ثانيه
- مزدا RX7 FD3S Boost-Upبا زمان ۵۸.۲۸۱ ثانيه
كلاس زنان:
- مزدا RX7 FD3S ZEST با زمان ۱.۰۰.۴۴۰ دقيقه
- مزدا RX7 FD3S TFRL با زمان ۱.۰۰.۶۸۴ دقيقه
- نيسان سيلويا S14 Sakamoto با زمان ۱.۰۲.۹۴۴ دقيقه
در پايان از شما دعوت ميكنيم تا ويدئو كليپي زيبا و تصاوير جذاب مرحلهي دوم Time Attack ژاپن (سال ۲۰۱۸ و دورههاي قبل) در پيست سوكوبا را تماشا كنيد.
هم انديشي ها