مروري بر توكيو اتو سالن 2018؛ بزرگترين نمايشگاه تيونينگ و افترماركت ژاپن
هر سال، علاقهمندان دنياي تيونينگ و افترماركت خودرو بيصبرانه منتظر آغاز بزرگترين نمايشگاه تيونينگ خودرو جهان در لاسوگاس آمريكا با نام سما (SEMA) هستند. با نزديك شدن به پايان سال ميلادي، جمع كثيري از افراد فعال در حوزهي تيونينگ خودرو، بهترين پروژهها و محصولات نمايش درآمده در نمايشگاه سما را معرفي ميكنند. اما براي طرفداران سبك تيونينگ خاص ژاپني، اول هر سال ميلادي با گشوده شدن درهاي بزرگترين نمايشگاه تيونينگ ژاپن، موسوم به توكيو اتو سالن (Tokyo Auto Salon) و به اختصار TAS، هيجانانگيز است.
سالانه مركز همايشهاي بينالمللي ماكوهاري مس (Makuhari Messe) واقع در مركز استان چيباي ژاپن، ميزبان صدها برند و خودروي پرطرفدار ژاپني و البته علاقهمندان هنر خاص تيونينگ ژاپني است.مساحت TAS تقريباً يكسوم نمايشگاه سما است؛ ولي به دليل تمركز ويژهي اين نمايشگاه بر محصولات ژاپني، بدون شك براي طرفداران خودروهاي سرزمين خورشيد تابان، TAS بهشت برين است. امسال نيز به رسم ۳۰ سال گذشته، نمايشگاه TAS از ۱۲ تا ۱۴ ژانويه درهاي خود را به روي علاقهمندان تيونينگ از سرتاسر جهان باز ميكند.
روز اول نمايشگاه TAS با اجراي حركات نمايشي كن بلاك (رانندهي معروف آمريكايي مسابقات رالي و سري جيمكانا)، دريفت تماشايي گروهي از رانندگان سري مسابقات حرفهاي دريفت D1 گرنپري ژاپن و حراج چند خودرو توسط مؤسسهي BH Auction به پايان رسيد.
در جريان حراج TAS امسال، مدل مسابقهاي نيسان R90CK مدل ۱۹۹۰ بهعنوان يكي از نادرترين خودروهاي جهان، با ارزشي بين ۱ ميليون ۳۰۰ هزار تا ۱ ميليون ۸۰۰ هزار دلار فروخته خواهد شد. از ديگر خودروهاي جذاب به حراج گذاشتهشده ميتوان به تويوتا 2000GT مدل ۱۹۷۰، نيسان اسكايلاين GTR R34 و دو مدل دستنخورده از نيسان 240Z كلاسيك اشاره كرد.
در ادامه به مطالعه جذابترين خودروهاي موجود در روز اول نمايشگاه TAS ميپردازيم.
يكي از جذابترين خودروهاي موجود در TAS، پروژهي تيونينگ هوندا سيويك نسل پنجم توسط برند پرطرفدار راكت باني (Rocket Bunny) بود كه پيش از اين در نمايشگاه سما ۲۰۱۷ نيز به نمايش گذاشته شد. كيت بدنهي عريض، گلگيرهاي برجسته و بالهي بزرگ عقب، نماي خشن و تهاجمي به سيويك ۲۳ ساله داده است. راك باني در كنار هاچبك ژاپني سيويك، نسخهاي بسيار متفاوت از وانت پيكاپ فورد F-150 رپتور را هم در غرفه داشت.
خودروي ديگري كه توجه بسياري از رسانهها را جلب كرد، نيسان اسكايلاين GT-R كلاسيك در رنگ قرمز و گلگيرهاي فيبر كربن بود. تيم تيونينگ Speed Forme با كاهش ارتفاع و تغيير رينگها، با حفظ نماي كلاسيك اين نيسان خواستني، ستايش بسياري از بازديدكنندگان را دريافت كرد.
غرفهي تيونر مشهور HKS، ميزبان هوندا S660 يكي از پرطرفدارترين خودروهاي شهري مخصوص ژاپن (كلاس Kei) و البته تويوتا GT86 تا دندان تقويتشده بود. GT86 با كيت بدنهي عريض، ديفيوزر بزرگ در جلو و عقب و بالهي عقب كه از سقف خودرو ارتفاع بيشتري دارد، بارديگر برند HKS را متفاوت جلوه ميدهد.
شركتهاي بزرگ خودروسازي ژاپن مانند تويوتا و سوبارو در نمايشگاه TAS دو مدل مفهومي جديد به نمايش گذاشتند. سوبارو از كانسپت ويزيو پرفورمنس نسخهي STI و تويوتا از كانسپت GR سوپراسپرت با قدرت ۹۸۶ اسب بخار رونمايي كردند. شركتهاي ديگر ژاپني همچون هوندا و سوزوكي مدل جديدي معرفي نكردند؛ ولي غرفههاي آنها مملو از نسخههاي مختلف محصولات هر برند با تيونينگهاي مختلف بود كه نشانگر اهميت بالاي فرهنگ تيونينگ خودرو در ژاپن است.
علاوه بر خودروهاي اسپرت دهه ۱۹۹۰ ژاپن، مدل LC لكسوس نيز توسط تيمهاي تيونينگ زيادي مانند Advan، Endless و !Blitz بهنيهسازي شده بود. لكسوس بهعنوان برندي لوكس و مدل LC آن با ارزش تقريباً ۱۰۰ هزار دلاري، بهتازگي وارد صحنهي تيونينگ و همايشهاي تيونينگ شده است.
كراساور تويوتا C-HR نيز مورد استقابل شركتها و تيمهاي تيونينگ قرار گرفته است. با اينكه تويوتا C-HR پرقدرت نيست و حضور خودروهاي كلاس كراساور در دنياي تيونينگ ژاپن چندان مرسوم نبوده است؛ اما اين مدل در نمايشگاه TAS امسال توسط برندهاي مختلف بهينهسازي شده بود.
علاوه بر كيتهاي بدنهي عريض، به انديشه متخصصين ميرسد كه تعويض كلي دماغه و نماي خودرو يكي از موارد جديد در دنياي تيونينگ باشد. تصوير بالا يك دستگاه مزدا مياتا نسل جديد با نماي جلوي لامبورگيني گالاردو و نيسان سيلويا S14 با دماغهي تويوتا Crown است. فقط در فرهنگ تيونينگ ژاپني است كه بايد انتظار ديدن هرچيزي را داشت؛ بهخصوص تيونينگ تيمهاي شخصي در ژاپن كه انواع سوپراسپرتهاي معروف جهان را به سليقهي خود تغيير ميدهند.
دو تيونر بزرگ ژاپني ليبرتي واك (Liberty Walk) و RWB رويكرد متفاوتي را در پيش گرفته بودند. غرفهي ليبرتي واك از كيتهاي بدنهي جديد اين شركت رونمايي كرد. يكي از اين موارد نيسان GT-R R35 بود كه به جديدترين كيت بدنهي ليبرتي واك با سپرها، ديفيوزرها و بالهي تهاجميتر مزين شده است. غرفهي اين برند ژاپني با نسخههاي مختلفي از هوندا NSX و S660، فورد ماستنگ، لكسوس LC 500 و لامبورگيني اونتادور مساحت زيادي را در اختيار گرفته بود.
اما جذابترين پروژهي ليبرتي واك، كيت بدنهي اولين سوپراسپرت جهان يعني لامبورگيني ميورا بود. هيچوقت فكر نميكرديم كه لامبورگيني ميورا با زبان تيونينگ مدرن اينقدر جذاب باشد. اما جالب است بدانيم كه تيم ليبرتي واك اين نسخه را بر اساس نسخهي كپي و غير واقعي فورد GT40 ساخته است تا نشان بدهد خودروهاي كلاسيك هم با تيونينگ بدنهي مدرن جذاب خواهند بود.
از طرفي تيونر RWB، ديگر برند محبوب ژاپني كه به تيونينگ اختصاصي پورشه 911 ميپردازد، حضور پررنگي نداشت و به نمايش نسخهي جديد پورشه 911 شخصي مؤسس اين برند بسنده كرد. در عوض مالكان پورشههاي 911 RWB در بيرون از نمايشگاه، مشغول برگزاري همايش سالانهي خود بودند.
برخلاف نمايشگاه سما كه خودروهاي ژاپني بهعنوان محصولات وارداتي حضور چشمگيري در آن دارند، در TAS فقط چند مدل آمريكايي مانند ماستنگ ليبرتي واك، كوروت C7 و دوج وايپر توسط تيونرهاي محلي ژاپني به نمايش گذاشته شدند.
در پايان از شما دعوت ميكنيم ويدئوي جذاب حركات نمايشي كن بلاك و گروهي از دريفترهاي حرفهاي ژاپن در افتتاحيهي توكيو اتو سالن ۲۰۱۸ را تماشا كنيد.
توكيو اتو سالن ۲۰۱۸ در قالب تصوير
هم انديشي ها