راننده و خودروي خودران اوبر مقصر تصادف نيستند

جمعه ۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به تازگي فيلمي از تصادف مرگبار خودروي خودران اوبر منتشر شده است كه نشان مي‌دهد راننده و خودرو در اين صحنه اشتباهي مرتكب نشده‌اند.
تبليغات

چند روز پيش بود كه خبر تصادف خودروي ولوو XC90 متعلق به ناوگان خودران اوبر منتشر شد و همزمان اظهارانديشه متخصصينهاي متفاوتي در اين زمينه انجام گرفت. اين خبر به اندازه‌اي جنجالي شد كه حتي تويوتا هم تصميم گرفت به طور موقت آزمايش خودروهاي خودران خود را در جاده‌هاي عمومي متوقف كند. 

يك خودروي خودران صبح روز دوشنبه در شهر تمپه ايالت آريزونا دچار حادثه مرگبار تصادف شد كه طي آن يك عابر پياده كشته شد. به گفته نيويورك تايمز، يكي از ناوگان خودران شاسي‌بلند ولوو XC90 متعلق به شركت اوبر در مسير خود با يك زن برخورد كرد؛ دليل اين حادثه ورود ناگهاني عابر پياده از پياده‌رو به داخل جاده اعلام شده است. البته اين زن به بيمارستان محلي منتقل شد، اما بعدا در اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

مرجع متخصصين ايران Uber autonomous car / خودروي خودران اوبر

 پليس در حال حاضر فيلمي از دوربين داشبورد خودرو منتشر كرده است. كليپ ABC 15 آريزونا ويرايش شده است، تا اثرات مرگبار تصادف را نشان ندهد اما با توجه به اين‌كه كليپ مي‌تواند ناراحت كننده باشد، با احتياط نگاه كنيد. قابليت ديد بسيار ضعيف به انديشه متخصصين مي‌رسد و عابر پياده تا زماني كه خودروي خودران نزديك او نشده است، قابل مشاهده نيست. با اين حال، به انديشه متخصصين مي‌رسد كه خانم هرزبرگ به طور ناگهاني به سمت جاده گام برداشت؛ چيزي كه مايه تعجب مي‌شود اين موضوع است كه چرا سيستم‌هاي خودمختار خودروي خودران اوبر عابر پياده را تشخيص نمي‌دهند زيرا دستگاه‌هايي مانند رادار نبايد تحت تاثير تاريكي قرار بگيرند.

رئيس پليس تمپه در گفتگو با سان فرانسيسكو كرونيكل گفت:

شواهد تاكنون نشان مي‌دهند كه خودروي خودران اوبر در حادثه تصادف مقصر نيست. با توجه به اين نكته كه خانم هرزبرگ به طور ناگهاني از داخل سايه‌ها وارد جاده شد، بسيار روشن است كه در هر حالتي (با راننده انساني يا بدون راننده) پيشگيري از تصادف بسيار اشكال بود.

پليس به دو ويديو از حادثه مذكور دسترسي دارد؛ يكي از اين دو جاده را در مقابل شاسي‌بلند ولوو XC90 اوبر نشان مي‌دهد و ديگري نيز فقط راننده خودروي خودران را به تصوير مي‌كشد.

با توجه به اظهارات پليس محلي، اين حادثه در تمپه آريزونا، در نزديكي خيابان ميل و جاده كري واقع شده است. خودروي خودران اوبر هنگام تصادف در حالت خودمختار بود و راننده ايمني نيز پشت فرمان قرار داشت؛ اين نخستين مرگ ناگهاني يك عابر پياده است كه شامل يك خودروي خودران (با امكان رانندگي مستقل) مي‌شود. پس از اين حادثه، اوبر به طور موقت تمام ناوگان خودران خود را از جاده‌هاي عمومي در ايالت‌هاي آريزونا و همچنين ساير شهرهاي بزرگ از جمله سان فرانسيسكو، پيتسبورگ و تورنتو، خارج كرد و روند آزمايش را تا مدتي نامعلوم متوقف كرد.

دارا خسروشاهي مدير عامل شركت اوبر، در پيامي به خانواده قرباني تسليت گفت:

قلب ما با خانواده قرباني اظهار همدردي مي‌كند؛ ما براي مشخص شدن علت واقعي حادثه و مطالعه دقيق تصادف با مقامات محلي به طور كامل همكاري مي‌كنيم.
مرجع متخصصين ايران

در ماه مارس ۲۰۱۷ نيز يكي ديگر از خودروهاي خودران اوبر هنگام آزمايش در تمپه دچار سانحه شد؛ اين تصادف بين سه خودرو بود كه منجر به واژگون شدن شاسي‌بلند خودران ولوو XC90 اوبر شد. بعدها تحقيقات پليس نشان داد كه ولوو XC90 خودران در ايجاد تصادف نقشي نداشته است. در عوض، خودروي ديگري مقصر و مسئول برخورد و تصادف شناخته شد. با توجه به اين حادثه، اوبر به طور موقتي مدتي توسعه سيستم رانندگي مستقل را در سراسر كشور ايالات متحده آمريكا متوقف كرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات