قدرتمندترين پيشرانه هاي دنيا در خودروهاي امروزي
شركتهاي خودروسازي براي مدلهاي مختلف توليدي خود، از پيشرانههاي متنوعي استفاده ميكنند. با توجه به كلاس خودرو و هدف اصلي آن، تيمهاي مهندسي خودروساز انواع مختلف پيشرانه، از دو سيلندر خطي با حجم زير يك ليتر تا ۱۶ سيلندر W شكل را در خط توليد شركتها استفاده ميكنند.
آيا تابهحال فكر كردهايد كه قدرتمندترين پيشرانهها بر اساس تعداد سيلندر توسط چه برندهاي خودروسازي توليد ميشود؟
هدف از نوشتن اين مطلب دقيقاً پاسخ به همين سؤال است. البته براي مقايسهي بهتر، پيشرانههاي هيبريد كه با كمك موتورهاي الكتريكي به قدرتهاي بالا دست پيدا ميكنند درانديشه متخصصين گرفته نشدهاند. بهعنوان مثال هايپركار جديد مرسدسبنز AMG پروژه يك، با پيشرانهي ۶ سيلندر V شكل ۱.۶ ليتري در كنار ۴ موتور الكتريكي حدود ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت توليد ميكند. اگر بخواهيم خودروهاي با قواي محركه هيبريد را هم در اين مقاله اضافه كنيم، احتمالاً خبري از پيشرانههاي احتراق محض نخواهد بود.
علاوه بر اين، بهمنظور مطالعه بهتر فقط پيشرانههايي كه هماكنون در خط توليد برندهاي خودروساز هستند، معرفي خواهند شد. در بسياري از موارد، پيشرانههاي چندسال گذشته، تيونينگ شده يا حتي بعضي موتورسيكلتهاي سنگين در طبقهبندي اين مقاله مقام اول خواهند بود. سعي شده است تا در هر كلاس پيشرانه باتوجه به تعداد سيلندرها، پرقدرتترين مدل صرفانديشه متخصصين از تاريخ توليد نيز معرفي شود.
با ذكر اين توضيحات، از شما دعوت ميكنيم تا خوانندهي فهرست قدرتمندترين پيشرانههاي فعلي در صنعت خودروسازي باشيد.
كلاس پيشرانههاي ۲ سيلندر
فيات TwinAir با حجم ۸۷۵ سيسي - توربوشارژ
نهايت قدرت: ۱۰۳ اسب بخار
پيشرانهي توئيناِير فيات براي اولين بار در سال ۲۰۰۷ رونمايي و توليد نوع توربوشارژ در مدل فيات 500 در سال ۲۰۱۰ آغاز شد. اين پيشرانهي كوچك و پرقدرت با بهرهگيري از سيستم زمانبندي مولتياِير متغير سوپاپها ابتكار تيم مهندسي فيات بهرهي قابل توجهي دارد. نمونهي تنفس طبيعي اين پيشرانه با حجم ۱ ليتر نيز در دسترس است. پيشرانهي توئيناير توربوشارژ فيات پس از كسب عنوان بهترين پيشرانهي جهان در سال ۲۰۱۱ در مدلهاي ديگري همچون فيات پاندا، فيات پونتو و آلفارومئو ميتو نيز استفاده شد.
درحاليكه حاصل تلاش مهندسان فيات، قدرتمندترين پيشرانهي ۲ سيلندر فعلي صنعت خودروسازي عنوان ميشود؛ اما اين داستان در دنياي موتورسيكلتها متفاوت است. بهعنوان مثال موتورسيكلت 1299 پانيگاله R FE محصول دوكاتي، از پيشرانهي ۲ سيلندر V شكل با حجم ۱۲۸۵ سيسي، ۲۰۷ اسب بخار قدرت ميگيرد.
كلاس پيشرانههاي ۳ سيلندر
فورد اكوبوست با حجم ۱ ليتر – توربوشارژ
نهايت قدرت: ۱۳۶ اسب بخار
سري پيشرانههاي اكوبوست (EcoBoost) فورد با استفاده از انواع توربوشارژ، با هدف خروجي قدرت بالا و مقايسه با پيشرانههاي تنفس طبيعي با حجم بالا ساخته شدند. نوع ۱ ليتري اكوبوست با كد «فاكس» به معني روباه، اندازه بلوك برابر يك كاغذ A4 و دو تنظيمات با قدرت خروجي متفاوت از سال ۲۰۱۲ تا بهامروز توليد ميشود. پيشرانهي فاكس فورد در مدلهاي توليدي اين برند آمريكايي مانند فوكوس، فيِستا، موندئو و بي-مكس نصب ميشود.
اكنون پيشرانهي ۱ ليتري فاكس اكوبوست فورد قدرتمندترين پيشرانهي ۳ سيلندر صنعت خودروسازي است. البته بهتازگي نوع ۱.۵ ليتري و تمام آلومينيومي اين پيشرانه با كد «دراگون» به معني اژدها و قدرت ۱۹۷ اسب بخار رونمايي شد كه بر اساس اخبار منتشرشده، در سال جاري با نسل هشتم مدل فيستا ST به بازار اروپا خواهد رسيد.
كلاس پيشرانههاي ۴ سيلندر
مرسدسبنز AMG با حجم ۲ ليتر – توربوشارژ
نهايت قدرت: ۳۷۵ اسب بخار
پيشرانهي ۴ سيلندر خطي توروبوشارژ مرسدس AMG با كد M133 و حجم ۲ ليتر كه در مدلهاي سري 45 مرسدس AMG شامل A، CLA و GLA نصب ميشود، به ازاي هر ليتر حجم، ۱۹۰.۵ اسب بخار قدرت توليد ميكند. همانطور كه انتظار ميرود، پيشرانههاي AMG علاوه بر قدرت، گشتاور بالا هم دارند كه M133 با ۴۵۰ نيوتنمتر گشتاور، از اين قاعده مستثنا نيست.
با اينكه ۳۷۵ اسب بخار قدرت از پيشرانهي ۲ ليتري توربوشارژ براي يك خودروي جادهاي فوقالعاده است؛ اما قدرتمندترين پيشرانهي اين كلاس در تاريخ نيست. در سال ۲۰۱۴ بود كه ميتسوبيشي از قدرتمندترين نسخهي جادهاي لنسر ايوولوشن با پيشرانهي ۴ سيلندر توربوشارژ مختص بازار بريتانيا رونمايي كرد. كد FQ-440 MR در نسل دهم ميتسوبيشي لنسر ايوولوشن با ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نيوتنمتر گشتاور همراه بود كه فقط در تعداد ۴۰ دستگاه با ارزش ۵۰ هزار پوند (حدود ۸۳ هزار دلار) براي عرضه در بريتانيا ساخته شد.
كلاس پيشرانههاي ۵ سيلندر
آئودي TFSI با حجم ۲.۵ ليتر – توربوشارژ
نهايت قدرت: ۴۰۰ اسب بخار
استفاده از پيشرانههاي ۵ سيلندر به اندازهي نوع ۴ يا ۶ سيلندر در صنعت خودروسازي مرسوم نيست و براي اولين بار در خودروهاي جادهاي توليد انبوه توسط مرسدسبنز استفاده شد. اما برند آلماني آئودي با پيشرانهي TFSI پرقدرت ۵ سيلندر خود از سال ۲۰۱۰ تا بهامروز، عنوان بهترين پيشرانهي ۲ تا ۲.۵ ليتري جهان را كسب كرده است.
مهندسان آئودي بيش از ۴۰ سال است كه از پيشرانهي ۵ سيلندر در محصولات اين شركت استفاده ميكنند و هنوز هيچ برندي نتوانسته است بهاندازهي آئودي در پيشرانههاي ۵ سيلندر موفقيت كسب كند.. مدلهاي معروف آئودي TT RS و RS3 سدان از اين پيشرانه نيرو ميگيرند.
كلاس پيشرانههاي ۶ سيلندر
پورشه ۶ سيلندر خطي با حجم ۳.۸ ليتر – توربوشارژ (توئين توربو)
نهايت قدرت: ۶۹۰ اسب بخار
سريعترين نسخه از پورشه 911 تاريخ، مدل GT2 RS است كه در حال حاضر، ركورددار پيست نوربرگرينگ در كلاس خودروهاي جادهاي نيز محسوب ميشود. پيشرانهي توئينتوربوشارژ ۳.۸ ليتري پورشه با قدرت ۶۹۰ اسب بخار و ۷۵۰ نيوتنمتر گشتاور، قدرتمندترين پيشرانهي ۶ سيلندر فعلي صنعت خودروسازي است.
پورشه 911GT2 RS محور عقب حتي از هايپركار هيبريد 918 اسپايدر تمام چرخ محرك هم عملكرد بهتري در پيست جهنم سبز داشته است. با اينحال سريعترين خودروي جادهاي پورشه در تست صفر تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت، 918 اسپايدر است.
كلاس پيشرانههاي ۸ سيلندر
كونيگزگ V8 با حجم ۵ ليتر – توربوشارژ (توئين توربو)
نهايت قدرت: ۱۳۶۰ اسب بخار
بدون شك بيشتر عاشقان دنياي خودرو، بهخصوص خودروهاي آمريكايي با شنيدن نام V8 آمادهي بروز دادن كودك درون خود ميشوند. بهجرئت ميتوان گفت كه پيوند بين خودروهاي قدرتمند و پيشرانههاي V8 بهترين تركيب ممكن در عين ابعاد مناسب موتور است. بسياري از خودروهاي اسپرت و سوپراسپرت جهان مانند شورولت كوروت، فراري 488، مكلارن 720S و بسياري ديگر با قلب تپندهي ۸ سيلندر V شكل عرضه ميشوند.
اكنون هايپركار كونيگزگ آگرا RS با استفاده از پيشرانهي ۸ سيلندر V شكل ۵ ليتري به همراه دو توربوشارژر، حدود ۱۳۶۰ اسب بخار قدرت توليد ميكند. البته تاج پادشاهي كونيگزگ آگرا RS در اين كلاس با عرضهي رقيب آمريكايي از دست خواهد رفت. برند آمريكايي هنسي بهزودي با آغاز خط توليد ابرخودروي جديد خود موسوم به ونوم F5 با پيشرانهي ۸ سيلندر V شكل ۷.۴ ليتري با دوتوربوشارژر و قدرت ۱۶۰۰ فرآيند تحويل سفارش مشتريان را استارت ميزند.
مديران ارشد شركت سوئدي كونيگزگ پس از ثبت ركورد جهاني گينس با مدل آگرا RS، توليد اين ابرخودروي قدرتمند را پايان دادند تا پروژهي جديد خود را با سرعت بيشتري توسعه دهند.
كلاس پيشرانههاي ۱۰ سيلندر
لامبورگيني V10 با حجم ۵.۲ ليتر – تنفس طبيعي
نهايت قدرت: ۶۳۰ اسب بخار
برند ايتاليايي لامبورگيني سالها است كه از پيشرانههاي V10 و V12 تنفس طبيعي استفاده ميكند. اين پيشرانه كه اولين بار در سال ۲۰۰۳ براي مدل گالاردو ( با تلفظ گاياردو، Gallardo) ساخته شد، امروز در مدل هوراكان پرفورمانته ۶۳۰ اسب بخار قدرت توليد ميكند.
جواهر خوشصداي ۱۰ سيلندر گاو خشمگين ايتاليا، علاوه بر نسخههاي مختلف گالاردو، نيروبخش مدلهاي ديگري در سبد محصولات لامبورگيني چون سستو المنتو، نسخههاي مختلف هوراكان، مدل مفهومي استريون (Asterion) و محصولات آئودي مانند R8 V10، نسل دومS8 ، نسل سومS6 و نسل دومRS6 نيز بوده است.
كلاس پيشرانههاي ۱۲ سيلندر
نوع ۶.۳ ليتري اين پيشرانه در هايپركار لافراري نيز ۷۸۹ اسب بخار قدرت توليد ميكند كه به دليل هيبريد بودن اين مدل، در اين مقاله قرار نگرفت. فراري 812 سوپرفست به لطف اين پيشرانه كه تا دورموتور ۸۵۰۰ گاز ميخورد و ۷۱۸ نيوتنمتر گشتاور در اختيار دارد، در زمان ۲.۹ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت ميرسد.
كلاس پيشرانههاي ۱۶ سيلندر
بوگاتي W16 با حجم ۸ ليتر – توبوشارژ (چهار توربوشارژر)
نهايت قدرت: ۱۴۷۹ اسب بخار
گروه خودروسازي فولكس واگن تنها شركت فعلي در صنعت خودروسازي است كه پيشرانهي ۱۶ سيلندر توليد ميكند. پيشرانهي ۱۶ سيلندر W شكل به همراه ۴ توربوشارژر قلب بزرگ ابرخودروي بوگاتي شيرون بوده كه رسيدن به ۱۴۷۹ اسب بخار قدرت و ۱۶۰۰ نيوتنمتر گشتاور را در يك خودروي جادهاي ممكن كرده است. پيشرانهي W16 بوگاتي، هم از انديشه متخصصين حجم و و هم از لحاظ تعداد سيلندر و قدرت خروجي، بزرگترين اعداد را به همراه دارد.
البته اخيراً يك شركت تازهتأسيس اماراتي با ادعاي بزرگ پيشرانهي ۱۶ سيلندر V شكل با قدرت ۵۰۰۰ اسب بخار خبرساز شده است. بر اساس گفتههاي مقامات اين برند، ابرخودروي دويل 16 در حالت رانندگي معمولي ۳۰۰۶ اسب بخار و در حالت تنظيمات حداكثر، ۵۰۰۰ اسب بخار قدرت توليد ميكند. مدلهاي پيشتوليد دويل 16 در نمايشگاه بينالمللي دوبي به نمايش گذاشته شد. تنها چيزي كه ميتواند ادعاي اين شركت را تأييد كند، ويدئويي كوتاه از تست پيشرانهي V16 است كه البته هنوز روي خودرو سوار نشده است.
هم انديشي ها