فنربندي مغناطيسي بوز؛ انقلابي در سيستم تعليق خودروها

دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
استارتاپ كليرموشن با خريد فناوري سيستم تعليق فعال ساخت شركت بوز، قصد دارد آن را راهي بازار كند. اين سيستم، اهميت زيادي براي استفاده در خودروهاي امروزي و فناوري خودران در آينده خواهد داشت.
تبليغات

استارتاپ كليرموشن (ClearMotion) كه به تازگي فعاليت خود را در ماساچوست آمريكا آغاز كرده است، فناوري انقلابي سيستم تعليق فعال متعلق به شركت بوز (Bose) را خريداري كرد و حالا قصد دارد مبلغ ۱۰۰ ميليون دلار براي تجاري‌سازي آن اختصاص دهد. اين فناوري، همچنين مي‌تواند به طور بالقوه، راحتي و آرامش بيشتري در  خودروهاي خودران فراهم كند.

فناوري بوز رايد (Bose Ride) را به ياد داريد؟ اگر اين فناوري را به خاطر نمي‌آوريد، نگران نباشد؛ فناوري بوز رايد حدود ۱۴ سال پيش معرفي شد و باوجود اين‌كه بسيار اميدبخش به انديشه متخصصين مي‌رسيد، اما بوز نتوانست نتيجه مطلوبي از آن بگيرد. بوز رايد در اصل يك پروژه فرعي بود كه از فناوري كفشك‌هاي مغناطيسي در بلندگوهاي سيستم صوتي به شيوه متفاوتي استفاده مي‌كرد.  

مرجع متخصصين ايران ClearMotion Bose proactive suspension / سيستم تعليق فعال كليرموشن بوز

امروز ما با سيستم تعليق فعال آشنا هستيم، اما اكثر سيستم‌هاي موجود در بازار تغيير حالت تعليق را در جهت بهبود كيفيت سواري به دو روش انجام مي‌دهند. در برخي از سيستم‌ها با گشاد و تنگ كردن سوپاپ‌هاي سيستم انتقال روغن، كورس مكانيزم تعليق خودرو بسته به شرايط رانندگي تغيير مي‌كند. اما در برخي ديگر با استفاده از مايعات مگنتو-رئولوژيك (magneto-rheological) كه مي‌توانند ويسكوزيته خود را بلافاصله در پاسخ به سينگال الكترومغناطيسي تغيير دهند، عملكرد مكانيزم تعليق تنظيم مي‌شود. 

سيستم بوز براي تنظيم عملكرد تعليق كمي متفاوت است. اين فناوري به گونه‌اي طراحي شده كه مي‌تواند اطلاعات مربوط به جاده و ناهمواري‌هاي آن را از قبل پيش‌بيني كند و به عنوان مثال تشخيص دهد كه آيا جلوي چرخ، چاله و دست‌اندازي وجود دارد يا خير. در ادامه به جاي اين‌كه با دو روش بالا سيستم تعليق خودرو را تنظيم كند، چرخ را در چاله به سمت پايين حركت مي‌دهد تا خودرو هيچ‌گونه لرزش و ارتعاشي حس نكند. در نتيجه علاوه بر افزايش راحتي سرنشينان، ايمني و كنترل خودرو نيز بهبود قابل توجهي مي‌يابد. 

مرجع متخصصين ايران Bose Suspension

حتي در انتهاي عبور از چاله يا دست‌انداز و هنگام برخورد با برآمدگي مثبت در سطح جاده، سيستم به عقب بر مي‌گردد و از انرژي جنبشي توليد شده توسط ضربه استفاده مي‌كند تا انرژي اتلافي را به سيستم بازگرداند. به اين ترتيب، مصرف كلي انرژي سيستم را مي‌توان به اندازه يك سوم سيستم تهويه استاندارد در خودرو كاهش داد.

با استفاده از فناوري بوز، ليز خوردن يا چپ كردن بدنه خودرو در طي چرخش‌هاي سريع نيز توسط تعليق الكترومغناطيسي محدود مي‌شود تا نيروهاي چرخشي و جانبي را خنثي كند. عمل سيستم تعليق بوز به اندازه‌اي سريع و قدرتمند است كه مي‌تواند به خوبي كنترل خودرو را در هر شرايطي حفظ كند. بوز اين فناوري را روي يك خودروي آزمايشي امتحان كرد و كاركرد آن مورد تائيد قرار گرفت. 

مرجع متخصصين ايران ClearMotion Bose proactive suspension / سيستم تعليق فعال كليرموشن بوز

بوز در حدود ۲۴ سال پيش از عرضه اين فناوري در سال ۲۰۰۴، به توسعه سيستم تعليق جديد اشتغال داشته است و با وجود اين‌كه سواري در چنين شرايطي بسيار راحت و پويا به انديشه متخصصين مي‌رسد، اما اين شركت توانايي مالي براي استفاده گسترده از آن در صنعت خودرو نداشت؛ شايد به اين دليل كه سيستم بسيار گران‌ارزش بود يا اين‌كه قطعات مورد استفاده در آن سنگين و بزرگ بودند. به هر حال، بوز نتوانست فناوري سيستم تعليق فعال خود را وارد چرخه توليد كند و در حال حاضر خبر از فروش آن به شركت نوپاي كليرموشن مي‌رسد. البته لازم به ذكر است كه در سال ۲۰۱۷ از سيستمي مشابه در خودروي آئودي A8 استفاده شد.

با اين وجود، فروش فناوري سيستم تعليق فعال بوز لاخبار تخصصيا پايان داستان نيست. شروع به كار استارتاپ كليرموشن در ماساچوست طي سال گذشته باعث شد تا همه فناوري‌هاي بوز خريداري شود و اكنون اين شركت تلاش مي‌كند كه آن را در بازار قطعات خودرو به فروش برساند.

مرجع متخصصين ايران ClearMotion Bose proactive suspension / سيستم تعليق فعال كليرموشن بوز

پس از سرمايه‌گذاري ۱۰۰ ميليون دلاري، كليرموشن فناوري سيستم تعليق فعال بوز را توسعه مي‌دهد و اين شركت مي‌گويد كه نبايد خيلي بزرگ‌تر از يك مجموعه استاندارد كمك‌فنر باشد. توليد اين سيستم با همكاري بريجستون (Bridgestone)، كوالكام (Qualcomm) و ديگر تامين‌كنندگان مشهور انجام شده است و كليرموشن سعي دارد كه آن را براي استفاده در انواع وسايل نقليه  آماده كند. البته با توجه به تصاوير رندر از سيستم، به انديشه متخصصين مي‌رسد كه اين شركت موفق به ايجاد يك سيستم تعليق فعال كاملا كوچك شده است. 

در حالي كه بوز اين فناوري را براي خودروهاي لوكس در جهت افزايش آرامش و لذت سواري پيشنهاد كرد، اما به انديشه متخصصين مي‌رسد كه كليرموشن قصد دارد آن را سمت يك بازار وسيع براي آينده اختصاص دهد: خودروي خودران.

دلايل زيادي پشت اين طرز فكر و تصميم‌گيري قرار دارند: وقتي افراد سوار خودروي خودران شوند و خود را براي سواري آماده كنند، سعي مي‌كنند از زمان سفر براي انجام كارهاي خود استفاده كنند. در اين شرايط بيش‌تر افراد وقت خود را به كار كردن با لپ‌تاپ و ساير دستگاه‌هاي مرتبط مانند تلفن همراه هوشمند اختصاص مي‌دهند و استفاده از فناوري سيستم تعليق هوشمند فعال باعث مي‌شود كه آن‌ها بتوانند سواري ايمن و راحتي را تجربه كنند. در انديشه متخصصين داشته باشيد كه اگر خودروهاي خودران آينده مجهز به سيستم سواري فعال نباشند، استفاده از تجهيزات الكترونيكي مانند لپ‌تاپ و موبايل هوشمند مي‌تواند با لغزش دست روي كليدها و صفحه نمايش همراه شود؛ اما اگر به خوبي از چنين فناوري بهره گرفته شود، اثر برخورد با چاله يا دست‌انداز نيز خنثي مي‌شود و سرنشينان مي‌تواند با آرامش خيال فعاليت كنند. 

هنوز مدل توليدي از سيستم تعليق فعال كليرموشن وارد بازار نشده است، اما اميدواريم كه به زودي اين سيستم در خودروهاي آينده استفاده شود. چشم‌ها همچنان منتظر خواهند ماند تا ببينند كليرموشن چه موقع مي‌تواند نوآوري جديد خود را وارد صنعت كند و رانندگان بتوانند از سواري لذت ببرند. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات