تويوتا همچنان ارزشمندترين خودروساز جهان است
موسسه پژوهشي كانتار ميلوارد براون (Kantar Millward Brown) هر سال در ارزيابي خود از ارزشمندترين برندهاي جهان، ليست ۱۰۰ برند برتر جهاني را منتشر ميكند. براي ششمين سال متوالي، شركت تويوتا عنوان ارزشمندترين برند را در ميان خودروسازان به دست آورد، در حالي كه ارزش نام تجاري آن به ۲۹،۹۸۷ ميليارد دلار رسيد كه نشاندهندهي افزايش قابل توجه ۵ درصدي نسبت به سال قبل است. البته در ميان ۱۰۰ برند ارزشمند جهاني، هم اكنون تويوتا در جايگاه ۳۶ قرار دارد.
تويوتا تقاضاي بسياري براي عرضه مدلهاي شاسيبلند در ايالات متحده آمريكا و اروپا دارد كه در كسب اين جايگاه تاثير زيادي ايفا ميكند؛ به همين علت باز هم توانست نام ژاپن را در ميان خودروسازان دنيا حفظ كند. پيتر والش مدير گلوبال برندز (Global BrandZ) در موسسه كانتار ميلوارد براون، در مصاحبه با اتوموتيو نيوز اروپا از جزئيات بيشتري در مورد دلايل انتخاب تويوتا صحبت كرد.
پيتر والش مسئول ارزيابي برند كانتار به اتوموتيو نيوز چنين گفت:
بهطور كلي تويوتا برندي بسيار قابل اعتماد است و در صنعت خودرو نماد كيفيت و ارزش محصول بهشمار ميآيد. عرضه محصولات شاسيبلند پرطرفدار هم در جايگاه كنوني تويوتا بيتاثير نبوده است. خودروهاي شاسيبلند هنوز هم در بازار بسيار پرطرفدار هستند و حس قدرت و ايمني را به دارندگان خود القا ميكنند. اگر تنها شركتهاي خودروسازي را در انديشه متخصصين بگيريم، تويوتا بر ليست ارزشمندترين برندهاي جهان حكمفرمائي ميكند. اين شركت تاكنون از مجموع ۱۳ بار، توانسته است ۱۱ بار به عنوان ارزشمندترين برند خودروساز دست يابد. تويوتا تنها در سالهاي ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ عنوان نخست را از دست داد و با كمي اختلاف در جايگاه دوم قرار گرفت.
در آخرين تحقيقات، مرسدس بنز آلمان با افزايش قابل توجه ۹ درصدي و افزايش ارزش خود به ۲۵.۶۸۴ ميليارد دلار، جايگاه دوم را در ليست خودروسازان تجربه كرد. رشد اين شركت به زيرمجموعه دايملر اجازه داد تا بيامو را كه در سال گذشته در جايگاه دوم قرار داشت، پشت سر بگذارد. هم اكنون بيامو با ارزش ۲۵.۶۲۴ ميليارد دلار و رشد چهار درصدي در جايگاه سوم ليست قرار دارد. والش ادعا ميكند كه موفقيت مرسدس بنز در كسب جايگاه دوم بيامو، به دليل گسترش فعاليتهاي آن در بازارهاي چين، برزيل و روسيه بوده است. همچنين محبوبيت خودروي الكتريكي مرسدس بنز اي-كلاس (E-Class) نيز نقش مهمي در كسب اين جايگاه داشت.
۱۰ برند خودروساز برتر نيز شامل فورد (رتبه ۴)، هوندا (رتبه ۵)، نيسان (رتبه ۶)، آئودي (رتبه ۷)، تسلا (رتبه ۸)، ماروتي سوزوكي (رتبه ۹) و فولكسواگن (رتبه ۱۰) هستند. فولكسواگن پس از دو سال غيبت در ليست به علت رسوايي ديزلگيت، دوباره در ميان ۱۰ خودروساز ارزشمند جهان ظاهر ميشود.
به طور كلي، گوگل هنوز رتبه اول را با ارزش نام تجاري برجسته ۳۰۲.۰۶۳ ميليارد دلار و رشد ۲۳ درصدي نسبت به سال ۲۰۱۷ دارد. اپل در رتبه دوم با ۳۰۰.۵۹۵ ميليارد دلار (۲۸ درصد رشد) قرار دارد و آمازون سومين برند ارزشمند جهان است كه ارزش تجاري آن به ۲۰۷.۵۹۴ ميليارد دلار (با ۴۹ درصد رشد) ميرسد. ساير برندهاي برتر و ارزشمند جهان نيز پس از آمازون، عبارتند از: مايكروسافت (رتبه ۴)، تنسنت (رتبه ۵)، فيسبوك (رتبه ۶)، ويزا (رتبه ۷)، مكدونالدز (رتبه ۸)، گروه عليبابا (رتبه ۹) و AT&T (رتبه ۱۰).
اگر شما تعجب ميكنيد كه كانتار ميلوارد براون چگونه شركتها را رتبهبندي ميكند، توضيح رسمي كانتار اين است:
كانتار ميلوارد براون براي سنجش ميزان ارزش يك برند، از روشهاي مختلفي بهره ميبرد. يكي از روشها اندازهگيري ارزش برند براساس مصاحبه با بيش از سه ميليون مصرفكننده در مورد هزاران برند تجاري است. همچنين به كمك تجزيه و تحليل دقيق عملكرد مالي و كسبوكار شركتها با استفاده از دادههاي بلومبرگ و كانتار ورلدپنل (kantar worldpanel)، چنين امكاني فراهم ميشود.
هم انديشي ها