امضاي قرارداد سرمايه گذاري مشترك بي ام و با گريت وال چين
شركت بيامو و خودروساز چيني گريتوال موتور، امروز قراردادي براي توليد خودروي الكتريكي ميني (Mini) از طريق سرمايهگذاري مشترك ۵۰:۵۰ در داخل خاك چين امضا كردند. در شركت در حضور لي كيكيانگ نخست وزير چين و آنگلا مركل صدراعظم آلمان متعهد شدند تا سرمايهگذاري مشتركي براي توسعه و توليد وسايل نقليه برقي در چين انجام دهند.
اين قرارداد سرمايهگذاري مشترك علاوه بر توليد خودروي برقي ميني، زيرساختي براي توليد ساير محصولات الكتريكي توسط گريتوال فراهم خواهد كرد. راهاندازي شركت جديد منوط به تائيد مقامات چيني و اتمام فرآيند ثبت برند تجاري است. اين سرمايهگذاري مشترك در استان جيانگ سو واقع شده است، كه بيامو و گريتوال با همكاري يكديگر كارخانه مدرن و پيشرفتهاي ايجاد ميكنند.
هارالد كريگر، رئيس هيئت مديره گروه بيامو AG، در مراسم امضاي قرارداد گفت:
امضاي چنين قراردادي نشاندهنده سطح جديدي از همكاري بين چين و آلمان است. اين همكاري استراتژيك يك پيروزي آشكار براي گروه خودروسازي بيامو و گريتوال موتور است، كه ما را قادر ميسازد تا به طرحهاي جاهطلبانه چين براي وسايل نقليه جديد برقي و كاهش انتشار گازهاي گلخانهاي در بخش حملونقل كمك كنيم.
فعاليتهاي مشترك سرمايهگذاري بيامو و گريتوال بر تامين قطعات، توسعه و توليد خودروي الكتريكي براي بازار چين تمركز خواهد كرد. در سال ۲۰۱۷، چين چهارمين بازار بزرگ فروش محصولات ميني بود كه حدود ۳۵،۰۰۰ دستگاه به بازار عرضه كرد. توليد خودروي برقي ميني در چين از سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد.
بيامو به تازگي در رويدادي كه در مونيخ با حضور مديران اجرايي اين شركت برگزار شد، از آينده خودروي برقي در سبد محصولات خودروساز آلماني صحبت كردند. در اين رويداد كه با حضور نمايندگاني از رسانههاي مختلف برگزار شد، بيامو اعلام كرد كه تا سال ۲۰۲۵، بين ۱۵ تا ۲۵ درصد از خودروهاي ساخت اين شركت داراي سيستم محركه برقي خواهند بود. پيش از اين بيامو برنامههاي خود را براي توليد ۲۵ خودروي الكتريكي تا سال ۲۰۲۵ اعلام كرده است كه همه آنها بر اساس معماري نسل پنجم (مجهز به پكيج باتري در كف خودرو) ساخته خواهند شد. چنين معماري بيشتر براي خودروهاي شاسيبلند مناسب است و بيامو در اين كلاس قصد عرضه چند مدل دارد. در حال حاضر بيامو به طور سالانه حدود ۲.۵ ميليون دستگاه خودرو به فروش ميرساند كه سهم ۱۵ تا ۲۵ درصد از كل فروش، رقمي بين ۳۷۵۰۰۰ تا ۶۲۵۰۰۰ خودروي الكتريكي ميشود.
اليور زيپسه، عضو هيئت مديره بيامو در زمينه توليد گفت:
ما فرض ميكنيم كه تا سال ۲۰۲۵، چيزي بين ۱۵ تا ۲۵ درصد از خودروهاي توليدي بيامو، موتور برقي داشته باشند. اما اين مقدار ميتواند ۴۰ درصد، يا اينكه تنها ۱۰ درصد باشد.
برنامه فعلي بيامو اين است كه هر مدل اصلي از محصولات اين شركت قادر به همراهي از انواع خودروي برقي و خودروي الكتريكي پلاگين هيبريدي (PHEV) و همچنين پيشرانههاي معمولي خواهد بود و ظرفيت كافي براي ساخت مدلهاي خاص الكتريكي مانند بيامو iNext نيز در آينده وجود خواهد داشت. پروژه خودروي برقي بيامو iNEXT در سال ۲۰۲۱ به نمايش در ميآيد و يكي از جاهطلبانهترين پروژههاي بيامو محسوب ميشود.
پيش از اين بيامو با امضاي قرارداد توليد مشترك با برليانس اتوموتيو و راهاندازي شركت BBA از توليد شاسيبلند بيامو iX3 در كارخانه شنيانگ در استان ليائونينگ خبر داده بود. بيامو تائيد كرد كه بخشي از تيراژ خودروي iX3 ساخته شده در چين براي صادرات در انديشه متخصصين گرفته شده است.
با توجه به افزايش تقاضا براي خريد خودروي الكتريكي ناشي از برنامههاي مختلف دولتي در چين براي كاهش آلودگي، اين حركت منطقي به انديشه متخصصين ميرسد. انتظار ميرود كه توليد خودروي برقي شاسيبلند بيامو iX3 در چين با استقبال خوبي مواجه شود. اين يكي از اقدامات چين براي كاهش آلودگي در شهرهاي مختلف از جمله پكن و شانگهاي است.
شاسيبلند الكتريكي بيامو iX3 در اوائل سال جاري به صورت خودروي مفهومي رونمايي شد. اين مدل، داراي موتور برقي با ۲۷۰ اسب بخار قدرت، باتري ليتيوم يون ۷۰ كيلووات ساعت و شعاع حركتي تا ۴۰۰ كيلومتر است. گفته شده است كه شارژ سريع اين خودرو با ۱۵۰ كيلووات و استفاده از شارژر استاندارد CCS تا حدود ۸۰ درصد ظرفيت باتري، در حدود ۳۰ دقيقه
بيامو همچنين با اضافه كردن توليد شاسيبلند به بازار چين و افزايش ارزش محصولات شاسيبلند ساختهشده در آمريكا، به تعرفه اعمال شده توسط دولت ترامپ واكنش نشان داد. اين افزايش ارزش شامل محصولات شاسيبلند ساختهشده در كارخانه اسپارتانبورگ ايالت كاروليناي جنوبي ميشود كه در بازار چين فروخته خواهند شد.
هم انديشي ها