فرناندو آلونسو از دنياي فرمول يك خداحافظي كرد

سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
راننده نابغه‌ي اسپانيايي فرمول يك، پس از ۱۷ سال، از بالاترين سطح مسابقات اتومبيلراني خارج مي‌شود.
تبليغات

هيچ عاشق فرمول يكي وجود ندارد كه با فرناندو آلونسو آشنا نباشد. راننده‌ي ۳۷ ساله‌ي اسپانيايي ملقب به اسپانيارد كه به اعتقاد عموم متخصص كارشناسان يكي از بهترين راننده‌هاي تاريخ اين مسابقات است كه پس از دوران طلايي با رنو، هيچ‌گاه خودرويي توانمند براي نمايش توانايي‌هاي خود در اختيار نداشته است. قهرمان دو دوره‌ي مسابقات فرمول يك ساعاتي پيش و در بازه‌ي زماني استراحت نيم‌فصل رانندگان به صورت رسمي كناره‌گيري خود از اين رقابت‌ها را اعلام كرد. وي در ادامه اعلام كرد كه پيش‌تر و در ابتداي فصل تصميم خود براي عدم رانندگي در فصل ۲۰۱۹ فرمول يك را گرفته بود.

آلونسو در خصوص خروج خود از دنياي فرمول يك گفت:

پس از ۱۷ سال فوق‌العاده در اين ورزش، اكنون زمان تغيير و تجربه‌اي تازه است. من از تك‌تك دقايق حضور در اين ورزش فوق‌العاده لذت بردم و هيچ‌گاه قادر به قدرداني شايسته از تمام افرادي كه در مدت زمان حضور من در فرمول يك در كنارم بودند، نخواهم بود.

وي در ادامه در خصوص ادامه‌ي فصل گفت:

هنوز چندين گرندپري تا پايان فصل باقي مانده و من اكنون با علاقه و تعهد بيشتري پشت فرمان خودروي خود حضور خواهم داشت.

با وجود مهارت‌هاي بالاي آلونسو، وي طي ۵ سال گذشته موفق به پيروزي در يك مسابقه نيز نشده است. وي پس از دوراني طلايي در رنو و كسب دو عنوان قهرماني، هيچ‌گاه موفق به تكرار موفقيت‌هاي خود در مك‌لارن و فراري نشد. 

مرجع متخصصين ايران فرناندو آلونسو

آلونسو پس از توسعه‌ي خودرويي ضعيف و غيررقابتي توسط مك‌لارن و ناكامي در كسب مقامي درخور در مسابقات فرمول يك، سال گذشته از حضور در گرندپري موناكو انصراف داد و در مسابقات مطرح ايندي ۵۰۰ ايالات متحده شركت كرد. هدف اين راننده‌ي اسپانيايي كسب سه‌گانه‌ي رويايي دنياي اتومبيلراني (Triple Crown) است:

  • قهرماني در گرندپري موناكو مسابقات فرمول يك
  • قهرماني در مسابقه‌ي ۲۴ ساعته‌ي لمانز رقابت‌هاي استقامتي
  • قهرماني در مسابقه‌ي ايندي ۵۰۰

آلونسو پيش‌تر موفق به كسب قهرماني گرندپري موناكو شده است و امسال نيز با حضور در تيم تويوتا و رقابت‌هاي استقامتي، موفق به كسب عنوان قهرماني رويداد ۲۴ ساعته‌ي لمانز شد. البته اين راننده‌ي نام‌دار اسپانيايي هنوز حضور خود در رقابت‌هاي ايندي سال آينده را تاييد نكرده است. 

مرجع متخصصين ايران ايندي 500 آلونسو indy 500   2017

فرناندو آلونسو احتمالا در پايان فصل و با ۳۲ قهرماني گرندپري پيشين خود، مسابقات فرمول يك را ترك خواهد كرد. وي در صورت حضور در تمام رقابت‌ها تا اتمام فصل، با حضور در ۳۱۱ گرندپري از جنسن باتن هم‌تيمي اسبق خود كه سال ۲۰۱۶ از رقابت‌هاي فرمول يك خداحافظي كرد، عبور كرده و پس از روبنس باريچلو با ۳۲۲ گرندپري به باسابقه‌ترين راننده‌ي اين مسابقات تبديل خواهد شد.

زك براون مدير تيم مك‌لارن در خصوص راننده‌ي خود گفت:

فرناندو نه تنها براي مك‌لارن بلكه براي مسابقات فرمول يك نيز سفير بي‌نظيري است. ۱۷ سال سابقه‌ي وي در اين مسابقات بدون شك يكي از درخشان‌ترين دوران فرمول يك است و وي كمك زيادي به ارتقاي اين مسابقات كرد. هر شخصي در زندگي خود در مقطعي بايد تصميمات سختي بگيرد و اكنون نوبت به فرناندو رسيده است. ما نيز به تصميم وي براي خروج از فرمول يك احترام مي‌گذاريم.

آلونسو در سال ۲۰۰۱ اولين حضور خود در فرمول يك را با تيم ميناردي تجربه كرد و سپس به عنوان راننده‌ي آزمايشي به تيم رنو پيوست. بدون شك اين راننده يكي از اركان اصلي پيشرفت رنو و تبديل آن به عنوان يكي از برترين تيم‌هاي مسابقات بود. فرناندو الونسو با تيم رنو در سال ۲۰۰۵ به اولين قهرماني خود و شكستن ركورد جوان‌ترين قهرمان فرمول يك، دست يافت. قهرمان آلونسو در سال ۲۰۰۵ و تكرار آن در سال ۲۰۰۶ امري فوق‌العاده بود؛ زيرا اين راننده‌ي جوان موفق به شكست ميشائيل شوماخر افسانه‌اي و فراري و قطع تكرار قهرماني‌هاي آن‌ها پس از ۵ سال، شد.

مرجع متخصصين ايران فرناندو آلونسو

آلونسو در ادامه در سال ۲۰۰۷ به تيم مك‌لارن پيوست تا به رقابت با هم‌تيمي جوان خود در آن زمان، لوئيس هميلتون، بپردازد. با اين حال در آن سال كيمي رايكونن و فراري مجدد عنوان قهرماني مسابقات را از آن خود كردند و به همين دليل آلونسو براي تكرار خاطرات خوش به رنو بازگشت كه البته طي سال‌هاي ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ در اين تيم، عنوان درخوري كسب نكرد.

راننده‌ي مطرح اسپانيايي فرمول يك در سال ۲۰۱۰ به فراري پيوست تا تعداد قهرماني‌هاي خود بيافزايد؛ با اين حال در آن زمان فراري به هيچ وجه حال و روز خوشي نداشت و ۵ سال حضور آلونسو در اين تيم تنها با نظاره‌گري قهرماني‌هاي ردبول و مرسدس بنز همراه شد. آلونسو در سال‌هاي ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ با تلاش بسياري  تا نزديكي قهرماني نيز پيش‌ رفت، اما ردبول در آن دوران بسيار سريع‌تر از سايرين بود. 

مرجع متخصصين ايران مك لارن فرمول يك

فرناندو آلونسو در نهايت پس از فصل ۲۰۱۴ و پس از عملكرد بسيار ضعيف فراري در طراحي خودرو كه منجر به عنوان چهارمي اين تيم شد، از فراري جدا شد. وي در ادامه در سال ۲۰۱۵ و پس از آغاز همكاري مك‌لارن و هوندا براي بازگشت به دوران روياي، به اين تيم بازگشت؛ اما كابوس آلونسو كامل شد تا وي هم‌چنان خودرويي رقابتي در اختيار نداشته باشد. پيشرانه‌هاي بسيار ضعيف هوندا در كنار توان بالاي مرسدس بنز باعث شد تا آلونسو و مك‌لارن هيچ‌گاه به موفقيتي دست نيابند. حتي با وجود استفاده‌ي مك‌لارن از پيشرانه‌هاي رنو در سال ۲۰۱۸ نيز اين تيم اسپانيايي موفق به طراحي خودرويي سريع و رقابتي نشد تا آلونسو در انديشه‌ي كسب سه‌گانه‌ي دنياي اتومبيلراني، از فرمول يك خارج شود.

با خداحافظي جنسن باتن، فيليپه ماسا در دو فصل گذشته، فرناندو آلونسو و احتمالا كيمي رايكونن در آخر فصل، آخرين نمايندگان نسل طلايي راننده‌هاي دهه‌ي گذشته‌ي فرمول يك نيز از اين رقابت‌ها خارج خواهند شد تا قطعا شاهد كاهش جذابيت اين رقابت‌ها طي سال‌هاي آينده باشيم. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات