فراري 250GTO با ارزش ۴۸.۴ ميليون دلار، فروخته شد
همانطور كه پيش بيني ميشد، فراري 250GTO دوباره ركورد شكني كرد. در جريان حراجي RM Sotheby's كنكو دلگانس پبل بيچ ۲۰۱۸ مونتهري كاليفرنيا، يك دستگاه فراري 250GTO سري 2 مدل سال ۱۹۶۲ با شماره شاسي ۳۴۱۳ ظرف ۱۰ دقيقه ارزشگذاري توسط سه كلكسيونر ثروتمند، سرانجام با ارزش ۴۸ ميليون و ۴۰۵ هزار دلار فروخته شد.
تنها ۳۶ دستگاه از اين فراري اسپرت كلاسيك توليد شده است كه مدل حراج شده، توسط قهرمان سابق مسابقات فرمول يك، فيل هيل فقيد تست شده بود. شروع ارزش اين مدل زيبا از ۳۵ ميليون دلار بود؛ به فاصلهي چند دقيقه ارزش به ۴۰ ميليون دلار رسيد. گام افزايشي ۲۵۰ هزار دلار تا جايي ادامه پيدا كرد كه سرانجام چكش متصدي حراج مارتن تن هولدر، در ۴۸ ميليون دلار به صدا در آمد. فراري 250GTO كه رسماً گرانترين خودروي حراج شده در تاريخ بوده، سومين مدل توليدي از ۳۶ دستگاه است. اين مدل مدتي بهعنوان خودروي تست در اختيار فراري بود و سپس در مسابقات استقامتي تارگا فلوريو (Targa Florio) سال ۱۹۶۲ در جادههاي كوهستاني سيسيل ايتاليا توسط فيل هيل رانده شد؛ قهرمان تارگا فلوريو در سالهاي ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴ همين مدل فراري 250GTO سري 2 بود. علاوه بر اين، فراري 250GTO گرانارزش، در مسابقات National GT ايتاليا نيز به مقام قهرماني رسيده است.
اين مدل پس از گذشت بيش از ۵۰ سال، همچنان دست نخورده باقي مانده است و از پيشرانه، گيربكس اصلي و بدنهي سفارشي سري 2 كه سال ۱۹۶۴ روي آن سوارشد، استفاده ميكند. پس از چند بار خريد و فروش، اين مدل سال ۲۰۰۰ در اختيار دكتر گرگ وايتن، متخصص ارشد نرم افزار شركت مايكروسافت قرار گرفت و در چند مسابقهي خودروهاي كلاسيك شركت داده شد. دكتر وايتن پس از حراج فراري 250GTO خود گفت:
سياحت من با 250GTO به پايان رسيد، اما در مورد مالك جديد آن و لذت بردن او با اين خودروي بينظير، بسيار هيجانزده هستم.
اين مدل و ارزش ۴۸ ميليون و ۴۰۵ هزار دلار، گرانترين خودروي جهان بوده كه بهصورت رسمي خريد و فروش شده است. پيش از اين سري اول فراري 250GTO با ارزش ۳۸ ميليون و ۱۱۵ هزار دلار تاريخ ساز شده بود. البته ركورد گرانترين خودروي تاريخ در اختيار يك دستگاه از همين مدل با ارزش ۷۰ ميليون دلار است. باتوجه به اينكه اين مدل در حراجي خصوصي معامله شده است، جزو آمار رسمي خريد و فروش شركتهاي حراجي محسوب نميشود.
هم انديشي ها