سيستم اطلاعات و سرگرمي مرسدس بنز MBUX؛ چگونه است
سيستمهاي اطلاعات و سرگرمي برندهاي مختلف (Infotaiment System)، در نسخههاي جديد كاملاً تغيير كردهاند. فناوريهاي مختلف خودروسازان، مثل كاكپيت آئودي، iDrive بيامو يا MyFord Touch فورد، در ابتدا تنها براي كسب امتياز بالا از سازمانهاي كيفيتسنجي خودروها همچون J.D Power وجود داشتند. نسخههاي اوليه، وضوح تصوير پايين، كيفيت نامناسب ساخت، ناوبري ناكارآمد، انبوهي از گجتهاي غيرضروري و فناوري تشخيص صداي تقريباً بدون استفاده ارائه ميدادند.
اما امروز همهچيز متفاوت است؛ تقريباً تمام خودروسازان سيستم اطلاعات و سرگرمي ويژهي برند خود را در محصولات استفاده ميكنند و اولويت اول طراحي، متخصصدي بودن، انتخاب شده است.
چندماه پيش، بيامو با نسخهي هفتم iDrive خبر ساز شد و مرسدس بنز هم هفتهي گذشته، پيشرفتهترين سيستم اطلاعات و سرگرمي ستارهي سهپر آلمان موسوم به MBUX را در نمايشگاه خودروي پاريس ۲۰۱۸، معرفي كرد. MBUX در بخشهاي زيادي مانند طراحي جذاب، كيفيت و وضوح صفحه نمايش، گجتهاي مدرن و رفاهي و كيفيت ساخت پيشرفت بزرگي كرده است اما در مواردي كه البته دليل آن جاهطلبي بيش ازاندازهي آلمانيها است، نمرهي منفي ميگيرد. در مجموع MBUX مرسدس، يكي از بهترين سيستمهاي اطلاعات و سرگرمي مدرن است؛ در ادامه، ويژگيهاي مختلف اين سيستم مجهز را مطالعه ميكنيم.
دستيار مجازي؛ همراه آماده بهخدمت مرسدس
شايد مهمترين ويژگي نسخهي جديد MBUX، دستيار مجازي مرسدس كه هنوز نام اختصاصي آن مشخص نيست، باشد. تنها با فرامين صوتي، دستيار مرسدس بنز راهيابي ماهوارهاي، تنظيم راديو و حتي تغيير نورپردازي كابين را انجام ميدهد. قابليتهاي اين دستيار مجازي مانند آمازون اكو (Amazon Echo) يا گوگل هوم (Google Home) است؛ سؤالهاي پيچيدهي سرنشينان با كمك گرفتن از پردازش ابري پاسخ داده ميشود.
تشخيص صدا در MBUX هوشمند است و نيازي به پرسيدن سؤال بهروش مشخصي نيست؛ تنها با گفتن «هي مرسدس» ميتوان برندهي مسابقات مختلف ورزشي سالهاي دور را هم از دستيار مرسدس پرسيد. البته هنوز دامنهي كنترل تنظيمات كامل خودرو توسط اين دستيار مجازي مشخص نيست؛ اشكال ديگر حساس بودن بالاي اين سيستم به واژهي «مرسدس» است. درواقع بهمحض گفتن مرسدس، دستيار MBUX آمادگي خود را اعلام ميكند.
چهار رابط متخصصي مختلف؛ مجموعهي كامل مدرن
يكي از بزرگترين اشكالات انواع سيستمهاي اطلاعات و سرگرمي، محدود بودن رابط آن به نمايشگر لمسي، دكمهي فيزيكي يا عقربههاي چرخشي است. مهندسان مرسدس در MBUX آزادي بينظيري به متخصص دادهاند. سرنشينان با چهار روش مختلف ميتوانند درخواستهاي خود را عملي كنند؛ فرامين صوتي، تاچپد COMAND، نمايشگر ۱۰.۳ اينچي لمسي و دكمههاي مشخص روي فرمان. نكتهي مهم، عملكرد تقريباً بينقص MBUX در هر چهار روش ارتباطي است، بنابراين تمام سليقهها در يك مجموعه پوشش داده ميشود.
شخصيسازي پنل ديجيتال فرمان؛ انتخاب آزاد اطلاعات
شخصيسازي پنلهاي ديجيتال پشت فرمان چيز جديدي نيست و پيش از اين در محصولات برندهاي مختلف، نمونههاي متنوع آن را ديدهايم. اما در MBUX، شخصيسازي بهسطح جديدي وارد شده است؛ علاوه بر سهحالت نمايش پيشفرض جذاب، امكان انتخاب نمايش كوچك يا تمام صفحهي راهياب ماهوارهاي، سيستمهاي رفاهي و كمكراننده و شرايط قواي متخصص وجود دارد. هر صفحه را ميتوان بهصورت مستقل تغيير داد و البته تمام تنظيمات با حالت رانندگي خودرو، در ارتباط هستند. علاوه بر تمام اين موارد، انواع قالبهاي پيشفرض در MBUX طراحي شده است تا رنگها و نورپردازيهاي مختلف، باب ميل راننده باشد. جالب اين است كه حتي امكان طراحي قالب شخصي هم در اين سيستم وجود دارد.
راهياب ماهوارهاي واقعيت افزوده؛ تركيب بازي ويدئوي و دنياي واقعي
طرفداران دنياي فناوري با واقعيت افزوده، پتانسيلها و جذابيتهاي آن آشنا هستند. بدون شك واقعيت افزود نمايندهي خوبي از آينده است؛ اين سيستم را در بازيهاي ويدئويي و نرمافزارهاي مختلف ديدهايم، اما متخصصد آن در راهياب ماهوارهي MBUX مرسدس واقعاً جذاب و جديد است. يك دوربين در كنار سيستم راهياب MBUX قرار گرفته است كه در سرعتهاي پايين حركت خودرو يا مسيردهي، روشن ميشود؛ نام خيابانها و مسير پيشنهادي براي رسيدن به مقصد در نمايشگر MBUX با تصوير زنده تركيب ميشود. اين سيستم بهخصوص در مسيرهاي ناآشنايي كه تابلوهاي راهنمايي و رانندگي خوانا نيستند، بسيار كمككننده خواهد بود.
بهترين مكان پارك؛ شناسايي منطقههاي خطرناك شهر
با همكاري پليس، MBUX ميتواند محلههاي پرخطر شهرها را شناسايي كند. با مطالعه ميزان جرائم هر منطقه، سيستم بهصورت خودكار پارك خودرو را منع يا توصيه ميكند. در نقشهي راهياب ماهوارهاي MBUX، مناطق مختلف شهر با رنگهاي سبز (كاملاً امن)، زرد (تقريباً امن) و قرمز (ناامن) مشخص ميشوند. علاوه بر اين امكان نمايش تعرفهي پاركينگهاي هر منطقه نيز در سيستم اطلاعات و سرگرمي مرسدس بنز وجود دارد.
MBUX جديد مرسدس، ويژگيهاي مثبت زيادي دارد كه اين موارد بزرگترين آنها هستند. در پايان اين مطلب، دو ضعف بزرگ اين سيستم را هم مطالعه ميكنيم.
پيچيدگي سيستم و اشكالات جزئي راهياب ماهوارهاي
شايد نتوان اين مورد را نقطه ضعف MBUX دانست؛ درواقع بهقدري قابليتهاي اين سيستم زياد است كه براي يادگيري تمام آنها زمان زيادي لازم است. البته اين مورد احتملااً براي رانندگان قديمي هم آزاردهنده خواهد بود. اشكال منطبق نبودن برخي مسيرها با نمايشگر راهياب، ميتواند به ابتدايي بودن نسخهي MBUX مربوط باشد. هماهنگ نبودن مسير حركت خودرو و راهياب ماهوارهاي باعث پشت سر گذاشتن يك پيچ يا مسير مشخص ميشود كه بدون شك يك نكتهي منفي براي MBUX است.
هم انديشي ها