تعطيلي ۵ كارخانه جنرال موتورز؛ انتقاد سناتورها از مري بارا و خودروسازي امريكا
در پي تصميم جنرال موتورز براي تعطيلي پنج كارخانه در آمريكا، مري بارا مديرعامل اين شركت با انتقاد شديد سناتورهاي جمهوريخواه و دموكرات روبهرو شد. تصميم جنرال موتور باعث كاهش ۱۵ هزار شغل در آمريكا ميشود و به همين علت دو سناتور از ايالت اوهايو قصد دارند با مري بارا ديدار كنند.
سناتور رابرت پورتمن از حزب جمهوريخواه و سناتور شرود براون از حزب دموكرات، در بيانيهي مشتركي اظهار داشتند براي نجات كارخانهي لردستون در بخش شمالي ايالت اوهايو، بر جنرال موتورز فشار وارد ميكنند. اين بيانيه پس از آن منتشر شد كه اتحاديه نيروي سادهان خودرو (United Auto Workers) روز دوشنبه طي نامهاي به جنرال موتورز اعلام كرد بهطور رسمي با تصميم اين شركت براي تعطيلي چهار كارخانه در سال ۲۰۱۹ مخالف است. اين اتحاديه همچنين اعلام كرد كه تصميم جنرال موتورز، تعهدات مربوط به مذاكرات سال ۲۰۱۵ را نقض ميكند. تصميم اين شركت براي تعطيلي كارخانه در ايالت اوهايو همچنين با مخالفت شديد دونالد ترامپ و برخي از نمايندگان سنا و كنگره روبهرو شد.
در نامهاي كه توسط رويترز منتشر شد، اتحاديه نيروي سادهان خودرو از جنرال موتورز خواست كه تصميم خود را لغو كند تا سرنوشت كارخانهها در طول مذاكرات سال آينده حل شود. اين اتحاديه همچنين تلاش جنرال موتورز را براي فرار از تعهدات خود بينتيجه خواند و از بهكارگيري تمام منابع براي اجراي توافقنامه سال ۲۰۱۵ خبر داد.
از اوايل سال ۲۰۱۷ تاكنون، جنرال موتورز دو خط توليد (از مجموع ۳ تا) را در كارخانه اوهايو تعطيل كرده است كه در آن خودروي شورولت كروز توليد ميشد. تعطيلي خط توليد شورولت كروز كه باعث از بين رفتن ۳۰۰۰ هزار فرصت شغلي شد، بهدليل كاهش تقاضا براي خريد اين خودرو اعلام شده است.
علاوهبر تعطيلي كارخانهها، جنرال موتورز حدود ۸۰۰۰ شغل مشمول حقوق را در آمريكاي شمالي حذف ميكند. جنرال موتورز همچنين ۲۲۵۰ نيروي ساده حقوقبگير كه داوطلبانه قصد خريد سهام اين شركت را دارند، اخراج خواهد كرد.
برخي از رهبران كنگره گفتند كه مري بارا جلساتي با نمايندگان ايالتهايي كه تحت تأثير قرار گرفتهاند و برخي از رهبران كنگره، خواهد داشت. تيم رايان نمايندهي دموكرات اوهايو، دعوتنامهاي براي جلسه استماع صحبتهاي مري بارا در كنگره ارسال كرده است. همچنين بن كاردين و كريس ون هولن از سناتورهاي ايالت مريلند، به همراه چهار عضو ديگر كنگره از اين ايالت، روز جمعه از بارا خواستهاند كه با آنها ديدار كند. دليل اين ديدار، برنامههاي جنرال موتورز براي بستن كارخانهي خودروسازي در نزديكي بالتيمور است؛ اين كارخانه طي چند سال بيش از ۱۰۰ ميليون دلار از يارانههاي فدرال استفاده كرد.
اين نمايندگان اعلام كردند:
بسته شدن يك كارخانه توليدي، زمانيكه جنرال موتورز كمكهاي عمومي قابلتوجهي از دولت دريافت ميكند و سود سهماهه پاياني امسال آن به ۲.۵ ميليارد دلار ميرسد، نمونهاي از عملكرد بسيار ضعيف است.
اما كاخ سفيد اين روزها تصميمهاي ديگري نيز براي آيندهي صنعت خودرو گرفت؛ لري كادلو، مشاور اقتصادي كاخ سفيد روز دوشنبه گفت:
ايالات متحده كمكهاي مالي خود را براي خودروهاي الكتريكي و ساير موارد از جمله منابع انرژي تجديدپذير قطع خواهد كرد. ماليات بين ۲۵۰۰ تا ۷۵۰۰ دلار براي مصرفكنندگان خودروي الكتريكي پلاگين هيبريد وضع ميشود كه از آن جمله ميتوان به خودروهايي اشاره كرد كه توسط جنرال موتورز توليد شدهاند. بهعنوان يكي از سياستهاي جديد، ما ميخواهيم هر گونه يارانه و كمك مالي را به پايان برسانيم. از سوي ديگر يارانههايي هم كه در زمان دولت اوباما اعمال شده بودند، لغو خواهند شد. زمان اجراي اين سياست هنوز قطعي نيست اما احتمالاً بين سالهاي ۲۰۲۰ يا ۲۰۲۱ اجرايي ميشود.
يارانههاي خودروي برقي بهتازگي موضوع مباحثه نمايندگان مجلس سنا و كنگره و ساير سياستمداران دولتي آمريكا شده است. پس از اينكه جنرال موتور اعلام كرد كارخانههاي خود را در برخي ايالتها تعطيل ميكند، دونالد ترامپ تهديد كرد كه يارانههاي پرداختي به اين شركت را قطع خواهد كرد. پيش از اين نيز برخي از سناتورهاي جمهوريخواه، لايحهاي براي قطع تمام مشوقهاي فدرال به مجلس سنا آوردند.
يكي ديگر از جمهوريخواهان نيز مدتي قبلي طرحي به مجلس سنا ارائه داد كه در آن محدوديت فعلي براي خودروهاي الكتريكي واجد شرايط دريافت اعتبارات مالياتي برداشته ميشود. تعدادي از خودروسازان مانند تسلا، جنرال موتور و نيسان خواستار لغو محدوديت اعتبارات مالياتي براي خودروهاي برقي شدهاند. خودروسازان آلماني از جمله بيامو، دايملر و فولكسواگن هم برنامههايي براي توليد و فروش خودروهاي برقي پلاگين هيبريد در بازار ايالات متحده دارند و تحت تاثير اين محدوديت قرار ميگيرند.
اعتبارات مالياتي توسط كنگره به ۲۰۰ هزار خودروي الكتريكي براي هر خودروساز محدود ميشود و پس از آن يارانهها بهطور ترديجي كاهش مييابند و قطع خواهند شد. جنرال موتورز اعلام كرده است كه انتظار دارد تا اواخر سال ۲۰۱۸ به آستانه اين محدوديت برسد؛ اين بدان معني است كه طبق قانون فعلي، محدوديت اعتبار مالياتي اين شركت در سال ۲۰۲۰ كاملاً به پايان ميرسد. تسلا هم مدتي قبل اعلام كرد كه به اين آستانه رسيده است. اما ساير خودروسازان ممكن است چندين سال طول بكشد تا به محدوديت فعلي برسند.
اما دعواي اصلي در آينده خواهد بود؛ زمانيكه دموكراتها در ابتداي سال ميلادي آينده كنترل كنگره را بهدست ميگيرند و بعيد بهانديشه متخصصين ميرسد كه بخواهند يارانهها و مشوقهاي مالي را براي استفاده از خودروي الكتريكي قطع كنند. حتي بسياري از اين نمايندگان براي تصويب مشوقهاي جديد نيز تلاش ميكنند.
تسلا و جنرال موتورز چند ماه با اعضاي كنگره چانهزني كردند تا محدوديت خودروهاي الكتريكي برداشته شود يا آنها تغييرات ديگري در قانون اعمال كنند؛ اما بهانديشه متخصصين ميرسد كه پيش از پايان دورهي كنوني نمايندگي كنگره، تغييراتي در قانون رخ ميدهد.
هم انديشي ها