نگاهي كوتاه به آئودي اي-ترون؛ تازهوارد بازار خودروهاي برقي
آئودي قصد دارد با كراساور تمام الكتريكي اي-ترون به بخشي بسيار رقابتي وارد شود. اين خودرو كه از تمامي ويژگيهاي طراحي آئودي بهرهمند است، با ۴.۹۰ متر طول، ۱.۹۴ متر عرض و ۱.۶۲ متر ارتفاع، ۲۳.۷ سانتيمتر كشيدهتر، ۴.۸ سانتيمتر عريضتر و ۳.۹ سانتيمتر كمارتفاعتر از نسل دوم Q5 است درحاليكه ادعا شده فضاي كابيني مشابه مدل بزرگتر Q۷ را ارائه ميكند. اي-ترون خودرويي با طراحي هوشمندانه است كه همان ميزان توجه به جزئياتي را كه از آئودي انتظار ميرود، بههمراه فهرستي طولاني از آپشنهاي سفارشي مثل آينههاي جانبي مجازي ارائه ميكند.
اي-ترون روي نسخهاي كاملاً اصلاحشده از پلتفرم MLB ساخته شده كه در مدل Q5 هم بهكار رفته است. اين امر موجب شده كراساور الكتريكي آئودي در ظاهر شباهتهايي با برادر درونسوز خود داشته باشند؛ هرچند كه در زير، اين پوستهها كاملاً باهم متفاوت هستند. اي-ترون به دو موتور الكتريكي مجهز است كه اولي با ۱۸۱ اسببخار قدرت روي محور جلو و دومي با ۲۲۱ اسببخار قدرت روي محور عقب قرار گرفته است. اين موتورها به يك ميلگاردان الكترونيكي متصل شدهاند كه نياز به اتصال مكانيكي سنتي را برطرف كرده است.
دو موتور الكتريكي كه سامانهي چهارچرخ محرك را هم براي خودرو پديد آوردهاند، مجموعاً ۴۰۲ اسببخار قدرت و ۶۶۰ نيوتنمتر گشتاور توليد ميكنند كه البته اين حداكثر خروجي فقط در حالت Boost ارائه ميشود. آئودي ادعا كرده كه اي-ترون در اين حالت ظرف ۵.۷ ثانيه از صفر به سرعت صد كيلومتر بر ساعت ميرسد درحاليكه حداكثر سرعت آن روي ۲۰۰ كيلومتر بر ساعت محدود شده است. در حالت Normal اما بهمنظور افزايش مسافت پيمايش، قدرت و گشتاور به ترتيب با ۱۳ و ۱۸ درصد كاهش، به ۳۵۰ اسببخار و ۵۶۰ نيوتنمتر ميرسد. البته اي-ترون در اين حالت هنوز هم ميتواند ظرف ۶.۴ ثانيه از صفر به سرعت صد كيلومتر بر ساعت دست پيدا كند.
انرژي موردنياز موتورها توسط يك پكيج باتري ليتيوم يوني ۹۵ كيلووات ساعتي تأمين ميشود كه در كف خودرو قرار گرفته است. اين باتريها ۷۰۰ كيلوگرم از وزن ۲۴۹۰ كيلوگرمي كل خودرو را به خود اختصاص دادهاند. به ادعاي آئودي، تا ۸۰ درصد از ظرفيت باتريهاي اي-ترون را ميتوان با استفاده از شارژرهاي سريع ۱۵۰ كيلووات ساعتي ظرف تنها ۳۰ دقيقه شارژ كرد؛ اما شارژ كامل باتريها با استفاده از شارژرهاي خانگي استاندارد ۱۱ كيلووات ساعتي ۸.۵ ساعت طول ميكشد.
اولين احساس هنگام رانندگي با اي-ترون، آرامش در جادهها است و حتي باتوجهبه استانداردهاي خودروهاي الكتريكي امروزه، فوقالعاده ساكت و آرام است. البته در كابين كمي از نالهي موتورهاي الكتريكي به گوش ميرسد اما صداي تايرها در سرعتهاي شهري به ميزان شگفتانگيزي پايين است؛ اما اين كراساور الكتريكي درعينحال خودروي سريعي هم هست و موتورهاي الكتريكي براي اينكه خودرو را بهسرعت از حالت سكون به سرعتهاي بالا برسانند، نيروي كافي را فراهم ميكنند؛ اما اگر اين كافي نباشد، ميتوان خودرو را در حالت بوست قرار داد و از تمامي قدرت و گشتاور آن استفاده كرد. در اين حالت، شتاب اي-ترون حيرتانگيز خواهد بود و بهلطف جعبهدنده تكسرعته، در سرعتهاي بالا عملكرد شگفتانگيزي را به نمايش ميگذارد.
آئودي روي آئروديناميك اي-ترون هم تمركز زيادي داشته و به ادعاي خود، ضريب درگ آن را به ۰.۲۷ رسانده است كه به افزايش سكوت در سرعتهاي بالا كمك شاياني ميكند. اين موضوع دركنار قواي محركهي تقريباً بيصدا و فرمان سبك، رانندگي بسيار راحتي را در مسيرهاي طولاني فراهم ميكند. البته نبايد پنداشت كه رانندگي با اي-ترون كسلكننده و بهدوراز هيجان است زيرا در اين كراساور الكتريكي، كنترل تكانهاي بدنه و چسبندگي بهگونهاي است كه رانندگي كاملاً سرگرمكنندهاي را ارائه ميكند.
آئودي در اي-ترون، مركز ثقل را آنقدر پايين نگهداشته تا تغييرجهتهاي ناگهاني هرچقدر هم كه شديد باشند، بدون هيچ اشكالي صورت گيرند. اين ويژگي در مسيرهاي پيچدرپيچ بسيار جذاب است و امكان پيمودن پيچها را با سرعتهاي بالا فراهم ميكند. سامانهي چهارچرخ محرك خودرو نيز حتي در زمان غيرفعال بودن ESP، تا حد امكان از بيشفرماني جلوگيري ميكند. به اين دلايل، اي-ترون بسيار سرگرمكنندهتر از آن است كه انتظار ميرود. در همين حال، سيستم احياي انرژي پيشرفتهي آئودي نيز بستهبه شرايط رانندگي و جاده، تا حد امكان حداكثر انرژي را بازيابي ميكند.
اي-ترون بهصورت استاندارد به كمكفنرهاي بادي مجهز است كه كنترل سواري خوبي را پديد آورده است. همچنين باتوجهبه وزن سنگين خودرو، همانطور كه انتظار ميرفت، ثبات بالايي دارد و درعينحال بزرگترين دستاندازها نيز هيچ تأثير ناخوشايندي روي سرنشينان ندارند. ارتفاع اين خودرو هم قابل تنظيم است كه در حالت Efficiency تا ۲۷ ميليمتر كاهش پيدا ميكند و در حالت «آفرود» ۵۲ ميليمتر افزايش مييابد. در خودروهاي الكتريكي، ميزان مصرف انرژي به شيوهي رانندگي و مهارت راننده بستگي دارد اما بهطوركلي گفته شده است كه اي-ترون با يكبار شارژ كامل باتريها ميتواند تا ۴۰۰ كيلومتر را طي كند. البته همانطور كه اشاره شد، اين خودرو به سيستم احياي انرژي هم مجهز است كه به افزايش بُرد كمك ميكند. در اين كراساور آلماني، احساس ترمزها كاملاً طبيعي است و احساس ناخوشايندي كه در اغلب خودروهاي الكتريكي ديده ميشود، در آن وجود ندارد.
بهترين ويژگي اي-ترون، داشتن احساس مانند يك آئودي است. كابين بينظير اين كراساور مسلماً براي خودروهاي الكتريكي، استانداردهاي جديدي را در طراحي، كيفيت و ارگونومي ايجاد كرده است. در اينجا همهي مواردي كه از يك آئودي معمولي انتظار ميرود، مثل صفحه آمپر كابين مجازي وجود دارد. در اي-ترون، موقعيت و مكان راننده بسيار عالي است و با مجموع ظرفيت بار ۶۶۰ ليتر (۶۰۰ ليتر صندوق بار و ۶۰ ليتر زير كاپوت جلو)، خودرويي كاملاً متخصصدي است. اين در حالي است كه با خواباندن صندليهاي عقب، فضاي بار به ۱۷۲۵ ليتر افزايش پيدا ميكند.
بهطوركلي آئودي با اي-ترون، خودرويي با تمامي ويژگيهاي محصولات معمولي خود را ارائه كرده است. اين كراساور الكتريكي با ظاهر هوشمندانه، كيفيت عالي و سطح بالاي مهندسي، خود را از رقبا جدا كرده؛ بنابراين ميتوان گفت آئودي اي-ترون استانداردهاي جديدي را در بين خودروهاي الكتريكي ايجاد كرده است.
هم انديشي ها