سيستم مبتني بر هوش مصنوعي مايكروسافت و MIT براي فناوري خودران

يك‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مايكروسافت و MIT درحال‌توسعه‌ي سيستم مبتني بر هوش مصنوعي هستند كه با كمك آن سفركردن با خودروهاي خودران ايمن‌تر خواهد شد.
تبليغات

فناوري خودران هرروز در‌حال‌توسعه است؛ ولي هنوز كاملا ايمن نيست و به بُروز تصادف مي‌تواند منجر شود. سيستم مبتني بر هوش مصنوعي ممكن است در برخي مواقع عملكرد درستي از خود نشان ندهد و اين عملكرد اشتباه براي سرنشينان خودرو خطرآفرين خواهد بود. ظاهرا مايكروسافت و MIT تلاش مي‌كنند با توسعه‌ي سيستمي جديد بر چنين اشكالاتي غلبه كنند. سيستم مبتني بر هوش مصنوعي اين دو شركت نقاط كور را در حين حركت خودران شناسايي مي‌كند. 

براساس مطالعه‌هاي انجام‌شده، وقتي سيستم جديد مبتني بر هوش مصنوعي در موقعيتي حساس قرار گرفت، تصميم سيستم در آن موقعيت با تصميمي مقايسه شد كه راننده‌ي انساني ممكن است بگيرد. جالب آن است كه تصميم‌گيري سيستم مبتني بر هوش مصنوعي با تصميم‌گيري راننده‌ي انساني بسيار شباهت داشت. از خودروِ خودران انتظار نمي‌رود آمبولانس را تشخيص بدهد و برايش راه بازكند؛ ولي با تماشاي عملكرد راننده‌ي خودروِ ديگر مي‌تواند يادگيري ببيند.

سيستم جديد توسعه‌يافته‌ي مايكروسافت و MIT در زمان واقعي به‌سرعت اصلاح‌پذير است. اگر سيستم مبتني بر هوش مصنوعي از مسير درستش خارج شود، راننده‌ي انساني اوضاع را دراختيار مي‌گيرد و نشان مي‌دهد چه چيزي اشتباه است.

محققان حتي راهي براي جلوگيري از تبديل وسيله‌ي نقليه‌ي بدون راننده به وسيله‌اي كنترل‌ناپذير درانديشه متخصصين گرفته‌اند تا سيستم بتواند در تمامي موقعيت‌ها، بازخورد درست و ايمن بدهد. الگوريتم يادگيري ماشين نه‌تنها پاسخ‌هاي پذيرفتني و نپذيرفتني را مشخص مي‌كند؛ بلكه از محاسبات آمار و احتمالات براي تعيين الگوها و مشخص‌كردن امن‌بودن وضعيت يا وجود امكان بُروز خطر استفاده مي‌كند. حتي اگر عملكردي در ۹۰ درصد مواقع صحيح باشد، سيستم به آن عملكرد نيز توجه نشان مي‌دهد و وضعيت را بادقت مي‌سنجد.

محققان هنوز موفق نشده‌اند اين مدل را در وضعيت محيط واقعي توسعه دهند؛ اما فقط مدل مخصوص بازي‌هاي ويدئويي را با متغيرهاي محدود و شرايط ايده‌ال آزمايش كرده‌اند. مايكروسافت و MIT سيستم مبتني بر هوش مصنوعي جديدشان را در دنياي واقعي براي خودروهاي خودران در شرايط واقعي بايد بيازمايند. اگر سيستم جديد طراحي‌شده بتواند عملكرد چشمگيري از خود نشان دهد، پيشرفت بزرگي در اين حوزه خواهد بود.

درحال‌حاضر، هنوز خودروهاي خودران درعمل با اشكالاتي ساده مواجه هستند؛ مثلا ترافيك يا بارش برف ممكن است به اشتباه سيستم خودران و حتي تصادف منجر شود. مدل جديد مايكروسافت و MIT در شرايط اين‌چنيني با ارائه‌ي راهكارهاي مناسب و دقيق‌تر خطرهايي را به‌حداقل مي‌رسانند كه اكنون در كمين سرنشينان خودروهاي خودران قرار دارد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات