نگاهي به فناوري اتوپايلوت تسلا

جمعه ۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سيستم نيمه‌خودران اتوپايلوت تسلا با آنكه براي دستيابي به عملكردي بهتر به‌روزرساني شده است، هنوز نقاط قوت و ضعفي دارد كه در اين مقاله به آن‌ها مي‌پردازيم.
تبليغات

تسلا در سال ۲۰۱۴ سيستم رانندگي نيمه‌خودران خود را به نام اتوپايلوت (Autopilot) به بازار عرضه كرد. اين سيستم شامل دوربين‌ها و حسگرهاي رادار و اولتراسونيك در اطراف خودرو است و اساساً مجموعه‌اي از قابليت‌هاي دستيار راننده براي فراهم كردن امكان رانندگي خودران در بزرگراه به‌شمار مي‌رود.

مرجع متخصصين ايران تسلا / tesla

اتوپايلوت ابتدا به‌عنوان بخشي از بسته‌ي فناوري در خودروي الكتريكي تسلا مدل اس عرضه شد؛ اما هم‌اكنون به‌عنوان قابليتي مستقل در هر دو سطح پايه و پيشرفته و در تمام خودروهاي برقي اين شركت از جمله تسلا مدل ۳ و مدل ايكس در دسترس است. تسلا اين فناوري نيمه‌خودران را با اضافه‌كردن قابليت‌هايي در به‌روزرساني‌هاي بعدي سيستم بهبود بخشيده است؛ اما اتوپايلوت هنوز هم يكي از مباحثه‌برانگيزترين فناوري‌هاي روز قلمداد مي‌شود. 

مرجع متخصصين ايران Tesla Autopilot / اتوپايلوت تسلا

منتقدان به مجموعه‌اي از حوادثي اشاره كرده‌اند كه سامانه‌ي اتوپايلوت با وجود فعال‌بودن نتوانسته كاري از پيش ببرد و از‌اين‌رو معتقد هستند برخي از صاحبان خودروهاي تسلا ارزيابي غيرواقع‌بينانه‌اي از توانايي‌هاي اين سيستم دارند. برخي مي‌گويند اتوپايلوت به رانندگان انتظارات غلطي مي‌دهد كه باعث مي‌شود احساس كنند خودرو كاملاً خودران است، درحالي‌كه درواقع سيستم هنوز نياز به دخالت انسان دارد. از سويي ديگر، تسلا ادعا مي‌كند كه استفاده از سامانه‌ي اتوپايلوت باعث كاهش خطر رانندگي در تصادف مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران Tesla Autopilot / اتوپايلوت تسلا

در يكي از اين موارد كه خوشبختانه خسارت بسيار جزئي به همراه داشت، تسلا مدل اس در حالت اتوپايلوت فعال، دچار سانحه شد. همان‌طور كه تسلا مي‌گويد، راننده هميشه بايد هوشيار و آماده كنترل خودرو باشد. آن‌طور كه تسلا مي‌گويد خودروها هنوز كاملاً قادر به رانندگي خودران نيستند، بنابراين راننده مسئول هر نوع خسارتي است كه متوجه ساير شهروندان مي‌شود. در ويدئوي زير مي‌توانيد عملكرد سيستم اتوپايلوت تسلا را در زمان نزديك‌شدن به ديواره بتني در مسير حركت خودرو مشاهده كنيد.  

 كاديلاك پيش‌تر سيستم نيمه‌خودران سوپركروز (Super Cruise) خود را براي سدان XT5 مدل ۲۰۱۸ معرفي كرد. سيستم نيمه‌خودران كاديلاك مي‌تواند عمليات رانندگي را بدون نياز به دستان راننده انجام دهد؛ اما ازطريق يك دوربين كوچك مادون قرمز بر حركات راننده نظارت مي‌كند تا اطمينان حاصل شود كه او جانب احتياط را رعايت مي‌كند و در صورت لاخبار تخصصي مي‌تواند كنترل خودرو را به دست بگيرد. خودروي برقي نيسان ليف داراي سيستم رانندگي نيمه خودران است؛ هرچند سيستم پروپايلوت (ProPilot) نيسان نياز به راننده دارد كه هر دو دست خود را به دلايل ايمني روي فرمان نگه دارد، اما در همين شرايط هم قابليت رانندگي نيمه خودران را ارائه مي‌دهد.

امكانات و محدوديت‌هاي اتوپايلوت

سيستم پايه اتوپايلوت با استفاده از مجموعه‌اي از حسگرها مي‌تواند به‌لطف كنترل گاز و ترمز، فاصله ايمن خودروي تسلا را در ترافيك از خودروهاي جلويي حفظ كند و ازطريق كنترل مداوم فرمان، آن را بين خطوط نگه دارد. نسخه پايه‌ي سيستم اتوپايلوت در صورت تحويل پيش از نصب، با ارزش ۳۰۰۰ دلار عرضه مي‌شود. اما اگر بعداً ازطريق ارتقاي نرم‌افزاري قابل دانلود اضافه شود، ۴۰۰۰ دلار براي مشتري هزينه دارد.

مرجع متخصصين ايران Tesla Autopilot / اتوپايلوت تسلا

سيستم اتوپايلوت هنوز هم به نگه‌داشتن فرمان توسط راننده نياز دارد يا حداقل اينكه راننده بايد به‌گونه‌اي رفتار كند كه حواسش به رانندگي باشد. طبق گفته‌هاي مسئولان تسلا، اتوپايلوت با كمك تشخيص مقاومت نوري هنگام چرخش فرمان، به حضور دست راننده روي فرمان پي مي‌برد. در صورت نياز، هشدارهاي شنيداري و بصري براي گرفتن كنترل فرمان به راننده اعلام مي‌شوند و در صورتي كه اين هشدارها ناديده گرفته شوند، سيستم درنهايت خود را خاموش مي‌كند. 

اتوپايلوت رسماً به معناي خودمختاري سطح دوم است كه باتوجه‌به مقياس رانندگي خودران، اداره ملي ايمني ترافيك بزرگراه در اختيار افراد قرار مي‌دهد؛ تحت چنين شرايطي راننده بايد درصورت‌نياز آماده باشد تا كنترل خودرو را در اختيار بگيرد. سطح اول خودمختاري نشان‌دهنده مدل پايه سيستم كنترل كروز است؛ درحالي‌كه سطح ۵، خودمختاري كامل را بدون نياز به راننده ارائه مي‌دهد. براي مثال؛ اتوپايلوت نمي‌تواند ضعف ساير رانندگان يا خطرات جاده را پيش‌بيني كند. يعني اگر راننده ديگري در مسيري چندبانده به‌طور ناگهاني مسير خودرو را قطع كند يا در جاده دست‌اندازي وجود داشته باشد، اتوپايلوت تسلا نمي‌تواند واكنش مناسبي از خود نشان دهد. 

مرجع متخصصين ايران سيستم رانندگي خودران اتوپايلوت تسلا

نسخه‌ي كامل اتوپايلوت كه پيش ازتحويل، ۵هزار دلار و پس از آن ۷هزار دلار هزينه دربر دارد، قابليت‌هاي اين سيستم را افزايش مي‌دهد. اولين قابليت‌ اضافه شده عبارت است از ناوبري در اتوپايلوت كه امكان رانندگي نيمه خودران براي تغيير خط رانندگي در بزرگراه را فعال مي‌كند. در چنين شرايطي خودروي برقي تسلا به‌صورت خودكار در بزرگراه، خط حركت را تعويض مي‌كند. همچنين اين نسخه داراي قابليت پاركينگ خودكار است كه به‌طور خودكار خودرو را به فضاهاي پاركينگ موازي و عمودي هدايت مي‌كند. قابليت فراخواني مي‌تواند به‌طور خودكار خودرو را از گاراژ يا فضاي پاركينگ بيرون بياورد يا به داخل آن فضا ببرد. قابليت اخير با به‌روزرساني مي‌تواند ازطريق كليد FOB، راننده را در هر جايي از پاركينگ پيدا كند و در محل حضور يابد. 

آينده سيستم اتوپايلوت تسلا چيست؟

طبق مطالب منتشر شده در وب‌سايت اين شركت، «تمام محصولات تسلا در آينده به سخت‌افزار مورد نياز براي رانندگي كاملاً خودران در تقريباً تمامي شرايط تجهيز مي‌شوند؛ اين سيستم از انديشه متخصصين ايمني در سطح پايه حداقل دو برابر يك راننده متوسط عملكرد خواهد داشت». 

ارتقاي اتوپايلوت در سال ۲۰۱۹ انجام مي‌شود و آن را قادر مي‌سازد تا به‌راحتي در خيابان‌هاي شهر و مسيرهاي غير مستقيم تردد كند، علائم راهنمايي و رانندگي به همراه چراغ‌هاي راهنمايي را تشخيص دهد و به آن‌ها پاسخگويي داشته باشد. به احتمال زياد در آينده نه‌چندان‌دور، سيستم اتوپايلوت تسلا به‌طور كامل خودران خواهد بود؛ البته با اين فرض كه تسلا بتواند وعده‌هاي خود را از انديشه متخصصين فناوري و فرايندهاي قانوني فدرال و محلي عملي كند. بااين‌حال، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد عملي كردن چنين وعده‌هايي در شرايط كنوني بسيار اشكال باشد.

مرجع متخصصين ايران Tesla Autopilot / تسلا اتوپايلوت

 در وب‌سايت تسلا آمده است: «در آينده، استفاده از اين قابليت‌ها بدون نظارت راننده انساني و به‌صورت مستقل چنين قابليتي به كمك ميلياردها مايل تجربه در آزمايش اين سيستم و همچنين تصويب مراحل قانوني ممكن خواهد شد، هرچند كه ممكن است در برخي ايالت‌ها و حوزه‌هاي قضايي بيشتر از حدل معمول طول بكشد».

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات