پرفروشترين خودروهاي سال ۲۰۱۸ در كشورهاي مختلف جهان
در زمستان۱۳۹۷ كه با آغاز سال ۲۰۱۹ مصادف بود، مقالهاي دربارهي پرفروشترين خودروهاي ۲۰۱۸ منتشر كرديم. معمولا در آمارهاي پرفروشترين خودروهاي سال، تمركز اصلي بر بزرگترين بازارهاي جهاني شامل ايالات متحدهي آمريكا و چين و كشورهاي اروپايي است؛ بههمينذليل، بسياري از كشورهاي ديگر كه سهم مهمي در فروش جهاني خودرو دارند، در انديشه متخصصين گرفته نميشوند.
در اين مطلب، قصد داريم با مراجعه به دادههاي JATO Dynamics، پرفروشترين خودرو در مهمترين بازارها را معرفي كنيم. براي نگارش اين مقاله درمجموع ۳۰ كشور داراي بازار بزرگ خودرو را در انديشه متخصصين گرفتهايم. بهطوركلي در سال ۲۰۱۸، بازار جهاني خودرو روندي آشنا داشت و كشورهاي مختلف به دو بخش پرفروش و كمفروش تقسيم شدند. ترتيب معرفي خودروها و كشورها براساس پرفروشترين مدل طبقهبندي و ارزش پايه به دلار تبديل شده است.
۱. ايالات متحدهي آمريكا
پيكاپهاي سري F فورد
فروش: ۹۰۹ هزار و ۳۳۰ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۸,۰۰۰ دلار
همانطوركه احتمالا انتظار داشتيد، پرفروشترين مدل در جهان پيكاپهاي سري F فورد در آمريكا هستند كه حالا در جايگاه دوم بزرگترين بازار خودرو دنيا قرار ميگيرند. بيش از چهار دهه است كه مردم آمريكا پيكاپهاي فورد سري F را بيشتر از هر مدل ديگري خريدهاند؛ مثل رم و شورولت. آمار فروش سري F مدلهاي مختلف سبكوسنگين از F-150 تا F-250 و F-350 و حتي رپتور ۴۵۰ اسببخاري را شامل ميشود كه همين تنوع فراوان عامل مهمي در فروش درخورتوجه براي سليقههاي مختلف است. جالب است بدانيد در سال ۲۰۱۸، فروش سري F فورد درمقايسهبا سال ۲۰۱۷، تا ۱.۷ درصد هم افزايش نشان ميدهد و بيشتر از شورولت سيلورادو با فروش ۵۸۳,۲۲۷ دستگاه است. شركت آمريكايي فورد در سال ۲۰۱۸ حدود ۲.۵ ميليون دستگاه خودرو فروخته كه سهم زيادي از آن را پيكاپهاي بزرگ و متوسط سري F تشكيل ميدهند.
۲. چين
نيسان سيلفي
فروش: ۴۸۱ هزار و ۲۱۶ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۱۷,۰۰۰ دلار
در سال ۲۰۱۸، تعداد خودروهاي فروختهشده در چين به ۲۳ ميليون و ۲۵۰ هزار دستگاه رسيد؛ درحاليكه بازار آمريكا پذيراي ۱۷ ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو صفركيلومتر بود. نيازي به تحليل پيچيده نيست؛ زيرا آمار فروش در سال گذشته، نمايانگر بزرگي بازار خودرو در چين هستند. با تمام اين تفاسير، پرفروشترين خودرو در بزرگترين بازار، مشتري كمتري از پيكاپهاي فورد داشته است. پرفروشترين خودرو در چين سدان نيسان سيلفي است. اين مدل در سال گذشته، ۴۸۱,۲۱۶ دستگاه فروخته است. سدان كامپكت نيسان سيلفي (Sylphy) از سال ۲۰۰۰ تاكنون، در سه نسل مختلف توليد شده است. سيلفي كه در بازار كشورهاي مختلف با نامهاي Sentra و Pulsar هم عرضه ميشود، پرفروشترين محصول نيسان پس از كراساور قشقايي است. با اينكه نسل سوم نيسان سيلفي از سال ۲۰۱۲ تابهامروز توليد ميشود، فروش اين سدان كوچك در سال ۲۰۱۸ درمقايسهبا سال ۲۰۱۷ تا ۱۵.۵ درصد افزايش را نشان ميدهد. از دلايل فروش چشمگير نيسان سيلفي مهندسي ساخت مناسب براي جادههاي روستايي نهچندان ايدهآل و تجهيزات رفاهي استاندارد نظير تهويهي مطبوع است. دو نسل اول نيسان سيلفي با نام بلوبرد سيلفي (Bluebird Sylphy) عرضه شدند. البته، نيسان سيلفي بهطور انحصاري فقط در چين و چند كشور ديگر آسيايشرقي، مثل روسيه و تايوان و تايلند عرضه ميشود؛ بنابراين، مثل فورد سري F و تويوتا كرولا، بازار كاملي براي جذاب مشتريان بيشتر دراختيار ندارد.
۳. ژاپن
هوندا N-Box
فروش: ۲۴۱ هزار و ۸۷۰ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۱۳,۰۰۰ دلار
براي دومين سال متوالي، فروش خودرو در ژاپن به بيش از ۵ ميليون دستگاه رسيد. با اينكه نيسان Note ميتوانست پرفروشترين خودرو سال ۲۰۱۸ در خانه باشد، هوندا با توليد محصولي كه تقاضا برايش زياد بود، عملكرد موفقتري داشت. پرفروشترين خودرو ژاپن در سال ۲۰۱۸، دقيقا همان مدلي است كه مردم اين كشور به آن نياز دارند: هوندا N-Box خودرو كوچك شهري كلاس Kei مخصوص ژاپن. مينيون نيسان Note سال گذشته ۱۳۶,۳۲۴ مشتري پيدا كرد؛ اما هوندا N-Box با فروش بيش از ۲۴۱,۰۰۰ دستگاه، هيچ فرصتي به رقيب خانگياش نداد. با اينكه نبود رقباي تازهنفس و جديد كمككننده بود، هوندا N-Box بهدليل ارزش مقرونبهصرفه و كيفيت ساخت راضيكننده، فروش چشمگيري تجربه كرد. شايد اين خودرو شهري Kei ژاپني با طراحي متفاوت و پيشرانهي ۶۵۸ سيسي با قدرت ۵۷ اسببخار برايمان عجيب بهانديشه متخصصين برسد. بااينحال، هوندا N-Box تمام ويژگيهاي موردنياز براي مردم اين كشور، بهويژه هزينههاي نگهداري ارزان و تعمير دركنار امكانات رفاهي كامل و ابعاد كوچك را ارائه ميدهد.
۴. هند
سوزوكي التو
فروش: ۲۳۴ هزار و ۴۷۱ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۴,۰۰۰ دلار
خودروساز ماروتي سوزوكي (Maruti Suzuki India Limited) زيرمجموعهي رسمي سوزوكي ژاپن در هند است كه مدلهاي مختلف برند مادر، مثل سوئيفت، التو، سياز، واگن R و Ertiga را توليد ميكند. پرفروشترين محصول اين شركت در هند هاچبك شهري و اقتصادي التو (Alto) است كه در سال ۲۰۱۸ به ۲۲۴,۴۷۱ مشتري تحويل داده شد. درواقع در سال ۲۰۱۸، از هر ۱۴ خودرو فروختهشده در هند، يك دستگاه سوزوكي التو بوده است. اين مدل با پيشرانهي بنزيني ۷۹۶ سيسي يا سيستم سوخترساني گاز طبيعي عرضه ميشود. بايد توجه كرد سوزوكي ۹ مدل مختلف با برند ماروتي سوزوكي در هند توليد ميكند كه حدود ۵۳ درصد بازار اين كشور پرجمعيت در سال ۲۰۱۸ را شامل ميشوند.
۵. برزيل
شورولت اونيكس
فروش: ۲۱۰ هزار و ۴۵۱ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۱۲,۵۰۰ دلار
با اينكه برزيل در سال ۲۰۱۸ صحنهي تنشهاي سياسي بود، اين كشور هنوزهم جزو بزرگترين بازارهاي خودرو جهان است. پرفروشترين خودرو در برزيل مدل كوچك شورولت اونيكس (Onix) است. شايد محصول اقتصادي شورولت مثل ديگر خودروهاي اين فهرست شناختهشده نباشد؛ اما از بين هر ۱۲ خودرو فروختهشده در برزيل در سال گذشته، يك مدل شورولت اونيكس بوده است. فروش بيشتر فقط در برزيل باعث شد شورولت اونيكس كه حتي جزو ۱۰۰ خودرو پرفروش جهان نيست، در ردهي پنجم اين فهرست قرار بگيرد. فروش اين مدل در برزيل نشاندهندهي بازاريابي هوشمندانهي شورولت در كشوري خارجي است؛ بهطوريكه مردم برزيل علاقهي فراواني به اونيكس پيدا كردهاند.
۶. آلمان
فولكس واگن گلف
فروش: ۱۷۲ هزار و ۴۳۴ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۲,۰۰۰ دلار
فروش درخورتوجه فولكس واگن گلف در آلمان كاملا درككردني است. درواقع، هاچبك خوشساخت بزرگترين خودروساز آلمان در طول چهار دههي عمرش، هميشه در خانه پرطرفدار بوده است. مردم آلمان در سال ۲۰۱۸ درحدود ۳ ميليون و ۴۰۰ هزار خودرو خريدهاند كه ۱۷۲,۴۳۴ دستگاه از اين آمار، مربوطبه فولكس واگن گلف ميشود. البته، فروش كلي گلف درمقايسهبا سال ۲۰۱۷ كاهش يافته و حدود ۱۷,۰۰۰ دستگاه گلف در كارخانه باقي ماندند. مديران ارشد فولكس واگن دربارهي سهم ۵ درصدي گلف در بازار آلمان در سال ۲۰۱۸ نگراني چنداني نخواهند داشت؛ زيرا فروش كمتر هاچبك با تقاضاي بيشتر مدلهاي ديگر مثل تيگوان و پولو و پاسات جبران خواهد شد. بهطور دقيقتر، از بين ۸ خودرويي كه سال ۲۰۱۸ در آلمان فروخته شدند، يك مدل مربوطبه سه محصول پرطرفدار فولكس واگن است. علاوهبراين، احتمالا بهزودي نسل جديد گلف تا پايان سال ۲۰۲۰ به بازار ميرسد تا متقاضيان هاچبك خوشساخت آلماني به محصولات برندهاي ديگر روي نياورند.
۷. فرانسه
رنو كليو
فروش: ۱۵۱ هزار و ۴۳۴ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۰,۰۰۰ دلار
سال ۲۰۱۸ آخرين دوران نسل چهارم رنو كليو بود تا مدل جديد و پنجمين هاچبك محبوب اين شركت فرانسوي در سال ۲۰۱۹ از راه برسد؛ بااينحال، مشتريان رنو كليو نسل چهار كمتر نشدند. با فروش بيش از ۱۵۱,۰۰۰ دستگاه، رنو كليو دربرابر رقباي اصلي خانگياش پيروز شد. فروش كليو ۲۰۱۸ حدود ۲۰,۰۰۰ دستگاه بيشتر از پژو 208 و ۵۰,۰۰۰ دستگاه بيشتر از سيتروئن C3 بود. باوجوداين، نكتهي درخورتوجه اين است كه با وجود فروش در سال پاياني، رنو كليو درمقايسهبا سال ۲۰۱۷ مشتري بيشتري از رقبا پيدا كرد. فروش كليو در سال ۲۰۱۸ تا ۵ درصد افزايش نشان داد. البته، محصولات پژو و سيتروئن هرروز فروش بيشتري ثبت ميكنند؛ اما بزرگترين نگراني رنو بايد متوجه برند همكارش، داچيا (Dacia) از روماني باشد. در سال ۲۰۱۸، داچيا با دو مدل ساندرو و داستر بهجمع ۱۰ خودروساز پرفروش بازار فرانسه راه پيدا كرد. نسل پنجم رنو كليو در نمايشگاه ژنو رونمايي شد و بهزودي، تا پايان سال ۲۰۱۹ فروخته ميشود تا احتمالا همچنان انتخاب اول مردم فرانسه باشد.
۸. تايلند
تويوتا هايلوكس
فروش: ۱۴۹ هزار و ۳۳۶ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۱۶,۵۰۰ دلار
تايلند يكي از بازارهاي درحالتوسعهي خودرو جهان بهشمار ميرود كه در سال ۲۰۱۸ درمقايسهبا سال ۲۰۱۷ تا ۱۹.۲ درصد رشد نشان داد. نسل هشتم تويوتا هايلكوس سرسخت كه از سال ۲۰۱۵ تابهامروز توليد ميشود، خودرو محبوب مردم تايلند در سال ۲۰۱۸ بود. حدود ۱۵ درصد از بازار خودرو تايلند در سال ۲۰۱۸ با فروش كلي حدود يكميليون دستگاه، دراختيار تويوتا هايلوكس بوده است. بهتر است بدانيد اين مدل خودرو ۱۴۹,۳۳۶ مشتري داشته است. بزرگترين خودروساز ژاپن سال گذشته ۳۱.۴ درصد سهم بازار خودرو تايلند را دراختيار داشت كه پيكاپ هايلوكس نيمي از اين آمار را شامل ميشود. فروش چشمگير تويوتا هايلوكس در تايلند كاملا درككردني است؛ زيرا وضعيت اقتصادي مردم اين كشور بهبود يافته است؛ اما هنوزهم جادههاي تايلند ميزبان مناسبي براي خودروهاي لوكس و اسپرت با سيستم تعليق و فنربندي سخت، شاسي يكپارچه و زيربندي يكجانبه نيستند. بنابراين، سادهترين انتخاب براي خريد خودرو، تويوتا هايلكوس، يكي از مشهورترين مدلهاي دنيا در سرسختي، استهلاك پايين، عمر بالا و كيفيت ساخت بينظير خواهد بود.
۹. كانادا
پيكاپهاي سري F فورد
فروش: ۱۴۵ هزار و ۶۹۴ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۸,۰۰۰ دلار
بهانديشه متخصصين ميرسد كاناداييها در خريد خودرو با انديشه متخصصين مردم كشور همسايه موافق هستند. در سال ۲۰۱۸، درمجموع حدود ۲ ميليون دستگاه خودرو در كانادا فروخته شد كه ۱۴۵,۶۴۹ دستگاه از اين آمار، مربوطبه پيكاپهاي متنوع سري F فورد است. البته با اينكه پيكاپهاي آمريكايي در كانادا محبوب هستند، درمقايسهبا سال ۲۰۱۷ فروش سري F فورد حدود ۶.۵ درصد كاهش نشان داده است. انواع مدلهاي تك و دوكابين فورد سري F كه خطِتوليد بزرگي هم در كانادا دارند، از دوج رم و جي ام سي سيرا و شورولت سيلورادو در اين كشور مشتريان بيشتري جذب كردهاند. جالب است بدانيد هوندا سيويك پنجمين خودرو پرفروش كانادا در سال ۲۰۱۸ بود.
۱۰. ايتاليا
فيات پاندا
فروش: ۱۳۰ هزار و ۲۰۶ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۱۳,۰۰۰ دلار
در كشورهاي مختلف، مردم درصورت باكيفيتبودن محصول از توليد داخل حمايت ميكنند؛ اما در كشورهاي اروپايي، طرفداري از خودرو توليد داخل بيشتر است. نمونهي قوي اين حس وطنپرستي در بين مردم ايتاليا كاملا مشخص است. خودرو كوچك و شهري فيات پاندا با اينكه از سال ۲۰۱۱ تابهامروز در نسل سومش بهسر ميبرد، بهدليل ارزش رقابتي هنوزهم انتخاب اول ايتالياييها است. در سال ۲۰۱۸، فروش كلي بازار خودرو ايتاليا تا ۳.۱ درصد كاهش نشان داد؛ اما از هر ۱۵ مدل فروختهشده يك نمونه فيات پاندا وجود داشته است. براساس آمار منتشرشده، خودروسازي فيات كه عضو مهم گروه بزرگ فياتكرايسلر (FCA) محسوب ميشود، ۵.۹ درصد سهم بازار خودرو ايتاليا در سال ۲۰۱۸ را دراختيار داشته است. با نگاه دقيقتر متوجه ميشويم كه حدود ۴۰ درصد فروش فيات پاندا در خانه است كه براي جذب مشتري بيشتر، در نمونههاي مختلف ديفرانيسلجلو و چهارچرخ محرك و نسخههاي متنوع شهري و آفرود فروخته ميشود.
۱۱. كرهجنوبي
هيونداي آزرا
فروش: ۱۱۳ هزار و ۱۰۱ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۷,۰۰۰ دلار
برند هيونداي هنوزهم بزرگترين و پرفروشترين خودروساز كرهجنوبي است. البته، شركت كيا، شريك هيونداي، هرروز فاصلهي فروش ۵ درصدي را كمتر ميكند. درهرصورت، هنوز هيونداي پرچمدار خودروسازي كرهجنوبي است و درصدر محصولات اين شركت، سدان بزرگ آزرا قرار دارد كه در خانه با نام «گرنجور» (Grandeur) عرضه ميشود. سال ۲۰۱۸ با آغاز فروش نسل ششم هيونداي آزرا همراه بود. دراينميان، نكتهي مهم اين است كه آزراي جديد باتوجهبه تجهيزات رفاهي بيشتر، ارزش گرانتري هم دارد. علاوهبراين، بازار خودرو كرهجنوبي در سال گذشته بهلطف كاهش ماليات از ۵ به ۳.۵ درصد، حدود ۱.۳ درصد رشد كرد. كاهش ماليات دركنار فروش نسلي كاملا جديد از آزرا، توجه مردم كرهجنوبي را به اين سدان بزرگ جلب كرد. بازار اصلي هيونداي آزرا جديد در خانه است و مدل سوناتا جايگزين آن در آمريكا ميشود.
۱۲. روسيه
لادا وستا
فروش: ۱۰۸ هزار و ۳۵۳ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۸,۰۰۰ دلار
درمقايسهبا سال ۲۰۱۷، بازار خودرو روسيه در سال ۲۰۱۸ بسيار شلوغ بود و تا ۱۲.۸ درصد رشد كرد. شركت روسي لادا (LADA) هنوزهم محبوبترين برند خودروسازي در اين كشور است و حدود ۱۷.۵ درصد از سهم كلي بازار سال ۲۰۱۸ دراختيار مدل وستا (Vesta) بود. كامپكت وستا مجهز به پيشرانهي ۴ سيلندر ۱.۶ و ۱.۸ ليتري، از سال ۲۰۱۵ در نمونههاي سدان و استيشن عرضه ميشود و اخيرا مدلهاي آفرود، كراس، اسپرت و CNG آن هم دردسترس قرار گرفته است. فروش مدل جديد با قابليت سوزاندن گاز طبيعي، در فروش بيشتر وستا و افزايش محوبيتش مؤثر بوده است.
۱۳. بريتانيا
فورد فيستا
فروش: ۹۵ هزار و ۹۹۶ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۰,۰۰۰ دلار
بازار خودرو بريتانيا در سال ۲۰۱۸ با كاهش فروش ۷ درصدي روبهرو شد؛ اما فورد با مدل خوشساخت فيستا (Fiesta)، بازهم مشتري بيشتري از ديگر برندها جذب كرد. بهطوركلي، ۱۰.۷ درصد از بازار خودرو بريتانيا در سال ۲۰۱۸ به محصولات فورد مربوط ميشود و مدل فيستا كه سال ۲۰۱۷ به نسل هفتم وارد شد، ۳۷.۸ درصد خودروسازي انگليسيها را تصاحب كرد. فورد فيستا در كلاس سابكامپكت قرار دارد و رقيب اصلي انگليسياش، واكسال كورسا (Vauxhall Corsa) محصول گروه PSA را كنار گذاشت. درواقع، براي دومينبار در ۱۱ سال گذشته، فيستا در اسكاتلند نيز پرفروشترين مدل شد و بالاتر از كورسا قرار گرفت. در بين ۱۰ خودرو پرفروش بازار بريتانيا در سال ۲۰۱۸، علاوهبر فورد فيستا و واكسال كورسا، فولكس واگن پولو و ميني هم قرار دارند تا به توليدكننده يادآوري شود در اين كشور باتوجهبه بافت شهري و روستايي، خودروهاي كوچك بيشترين متقاضي را خواهند داشت.
۱۴. مكزيك
نيسان ورسا
فروش: ۹۱ هزار و ۳۲۰ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۹,۰۰۰ دلار
۷.۱ درصد كاهش پايانبخش بازار خودرو مكزيك در سال ۲۰۱۸ بود؛ اما سدان كوچك و اقتصادي نيسان ورسا (Versa) سهمي معادل ۶.۴ درصد در اين كشور داشت. مهمترين عاملي كه باعث جذابيت نيسان ورسا در آمريكا و مكزيك ميشود، ارزش رقابتي است؛ بهويژه در بازار مكزيك، ارزش ارزانتر يكي از عوامل مهم جذب مشتري خواهد بود. برند ژاپني نيسان با سهم ۲۲ درصد بازار بزرگترين خودروساز ۲۰۱۸ در مكزيك است و با جنرال موتورز و سهم ۱۶.۶ درصدياش رقابت ميكند. نسل جديد نيسان ورسا در سال جاري ميلادي رونمايي خواهد شد و درصورتيكه تا پايان سال عرضه شود، بازهم ميتواند انتخاب اول مردم مكزيك باشد.
۱۵. اندونزي
تويوتا اوانزا
فروش: ۸۲ هزار و ۱۵۷ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۱۳,۵۰۰ دلار
با ۶.۷ درصد رشد و فروش كلي ۱ ميليون و ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو، بازار اندونزي در سال ۲۰۱۸ تقريبا پررونق بود. مانند ۱۳ سال گذشته، پرفروشترين خودرو در اندونزي مدل چندمنظورهي (MVP) تويوتا اوانزا (Avanza) بود. البته در سال ۲۰۱۸، تويوتا اوانزا بهسختي توانست از نيسان Xpander مشتري بيشتري پيدا كند. بهطوركلي، تويوتا اوانزا با وجود قرارگرفتن درصدر جدول فروش، پنجمين سال متوالي كاهش فروش را تجربه كرد و سهم اوانزا از بازار اندونزي در سال گذشته، تا ۷.۱ درصد كاهش يافت. بايد توجه كنيم كه تويوتا با دراختيارداشتن ۳۰.۴ درصد سهم بازار، بزرگترين خودروساز در اندونزي است؛ اما درست مانند مدل اوانزا، سهم كلي اين شركت ژاپني هم در سال ۲۰۱۸ با كاهش ۳.۸ درصدي روبهرو شد.
۱۶. مالزي
پرودوآ اكسيا
فروش: ۷۸ هزار و ۴۲۵ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۵,۵۰۰ دلار
شركتي خودروسازي پرودوآ مالزي (Perusahaan Otomobil Kedua Sendirian Berhad) سال ۱۹۹۲ شكل گرفت و اولين محصولش سال ۱۹۹۴ عرضه شد. پرودوآ بزرگترين خودروساز مالزي است كه برند پروتون (Proton) تنها رقيب اصلي اين شركت محسوب ميشود. معمولا در آمارهاي فروش ماهانه، بيش از نيمي از سهم بازار خودرو مالزي دراختيار پرودوآ است؛ بهگونهاي كه در سال ۲۰۱۸، سهم اين شركت از بازار مالزي به ۴۳ درصد رسيد. پرفروشترين خودرو مالزي هاچبك ارزانارزش پرودوآ اكسيا (Axia) است كه ۱۴.۲ درصد فروش كلي سال ۲۰۱۸ در اين كشور را شامل ميشود. اكسيا ارزانترين خودرو با كيفيت ساخت رضايتبخش است كه در مالزي ميتوان خريد؛ بنابراين تقاضا براي آن بسيار زياد است. پروتون، ديگر برند داخلي مالزي، با سهم ۱۰ درصدي از بازار چهارمين خودروساز پرفروش مالزي در سال ۲۰۱۸ بود. مقامهاي دوم و سوم پرفروشترين خودروسازان مالزي در سال ۲۰۱۸، بهترتيب دراختيار هوندا و تويوتا قرار گرفت. بهطوركلي، برندهاي ژاپني در مالزي كاهش فروش را تجربه كردند و فقط مزدا با افزايش فروش ۳ درصدي مشتري بيشتري پيدا كرد. شايان ذكر است پرودوآ در طراحي و مهندسي قطعات يا خودرو فعاليت نميكند و تمركز اصلياش مونتاژ محصولات ديگر شركتها، بهويژه توليدكنندگان ژاپني تويوتا و دايهاتسو، زيرمجموعهي تويوتا است. سهام پرودوآ بين شركتهاي UMW مالزي (۳۸ درصد)، دايهاتسو ژاپن (۲۰ درصد)، دايهاتسو مالزي (۵ درصد)، MBM مالزي (۲۰ درصد)، PBN مالزي (۱۰ درصد) و ميتسويي ژاپن (۴.۲ درصد) و آسيااقيانوسيه (۲.۸ درصد) تقسيم شده است.
۱۷. استراليا
تويوتا هايلوكس
فروش: ۵۱ هزار و ۷۰۵ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد (ايالت كانبرا): حدود ۱۹,۰۰۰ دلار
بيشتر خودروهاي اين فهرست درمقايسه با سال ۲۰۱۷، كمتر فروخته شدهاند؛ اما پيكاپ خوشساخت تويوتا هايلوكس هنوزهم در استراليا حرف اول را ميزند. درسال ۲۰۱۸، علاوهبر اينكه تويوتا هايلوكس سومين سال متوالي درصدر جدول پرفروشترين خودروهاي استراليا قرار گرفت، افزايش فروش ۹.۸ درصدي را نيز برايش بهارمغان آورد. تمام رقباي تويوتا در استراليا مشتري كمتري داشتند تا سرانجام در پايان سال، ۴.۵ درصد از كل سهم بازار به هايلوكس دوستداشتني برسد. همانطوركه كاملا مشخص است، مردم استرليا بهدليل وضعيت آبوهوايي و جادههاي اين كشور، باتوجهبه ارزش مقرونبهصرفه، اطمينان بيشتر و استهلاك كمتر گزينهي بهتري از هايلوكس پيدا نكردهاند.
۱۸. الجزاير
داچيا لوگان
فروش: ۴۶ هزار و ۲۷۰ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: در دسترس نيست
وقتي دربارهي بازارهاي بزرگ خودرو در جهان فكر ميكنيم، احتمال درانديشه متخصصينگرفتن الجزاير خيلي كم است؛ اما برند داچيا (Dacia) در سال گذشته، فروش درخورتوجهي در اين كشور تجربه كرد. داچيا در سال ۲۰۱۷ با مدل ساندرو در الجزاير موفق بود؛ اما براي سال ۲۰۱۸، با فيسليفت نسل دوم لوگان به اين كشور وارد شد. داچيا رنو كه نسل اولش با نام تندر ۹۰ در كشورمان عرضه شد، سال ۲۰۱۲ به نسل دوم وارد و سپس در سال ۲۰۱۶، فيسليفت شد. لوگان در مدلهاي سدان و استيشن بيش از ۴۶,۰۰۰ مشتري پيدا كرد تا ۳۳.۴ درصد از سهم بازار خودرو الجزاير در سال گذشته را تصاحب كند. اگر فروش كلي ۲۰۱۸ محصولات داچيا در الجزاير را در انديشه متخصصين بگيريم، خودروساز واقع در روماني دوسوم بازار اين كشور آفريقايشمالي را كنترل ميكند. دليل فروش فراوان داچيا در الجزاير، مونتاژ و ساخت خودرو در خطِتوليد داخل كشور (وادي تليلات در استان وهران) است. درواقع، تعرفهي واردات سنگين باعث شده با توليد و فروش داخلي، ارزش نهايي محصولات براي مصرفكننده واقعي باشد. در وبگاه رسمي داچياي بخش الجزاير، مشخصات و ارزش لوگان موجود نيست و درحالحاضر، تنها مدل جديد ساندرو استپوي با ارزشي درحدود ۱۴,۰۰۰ دلار فروخته ميشود.
۱۹. تركيه
فيات تيپو
فروش: ۳۶ هزار و ۶۴۹ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۱۱,۰۰۰ دلار
در سال ۲۰۱۸، بازار خودرو تركيه وضعيت مناسبي نداشت؛ بهطوريكه فروش كلي درمقايسهبا سال ۲۰۱۷، به ۳۵.۱ درصد كاهش يافت. باوجوداين، فيات تيپو با نام Egea در تركيه و مدلهاي سدان و هاچبك و استيشن، بازهم پرفروشترين خودرو لقب گرفت. افزايش تورم و كاهش ارزش لير تركيه، فروش محصول مشترك تركها و ايتالياييها را درمقايسهبا سال ۲۰۱۷ تا ۲۳ درصد كاهش داد؛ اما Egea هنوزهم از رنو مگان و كليو مشتريان بيشتري داشت. بزرگترين نگراني فيات در بازار تركيه، رقيب قدرتمند ژاپني، هوندا سيويك است كه از مقام شانزدهم فهرست پرفروشترينها در سال ۲۰۱۷، به جايگاه چهارم در سال ۲۰۱۸ رسيد. هوندا سيويك، تنها خودرو در فهرست پرفروشترينهاي ۲۰۱۸ تركيه است كه تقاضا براي آن هرروز بيشتر ميشود. مدلهاي هاچبك و استيشن فيات Egea بهترتيب با ارزش پايهي حدودي ۱۳,۰۰۰ و ۱۸,۰۰۰ دلار فروخته ميشوند. رنو مگان و رنو كليو و هوندا سيويك بهعنوان مقامهاي دوم تا چهارم پرفروشترين خودروهاي سال ۲۰۱۸ تركيه، با ارزشهاي پايهي حدودا ۱۸,۰۰۰ و ۱۷,۰۰۰ و ۲۴,۰۰۰ دلار عرضه ميشوند.
۲۰. اسپانيا
سئات لئون
فروش: ۳۶ هزار و ۷۶۴ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۱۹,۰۰۰ دلار
دربارهي علاقهي اروپاييها به خودروهاي داخلي اشاره كرديم و مردم اسپانيا هم جزو اين آمار هستند. مدل كامپكت سئات لئون (SEAT Leon) كه در نسخههاي هاچبك (سهدر و پنجدر) و استيشن توليد ميشود، پنجمين سال متوالي پرفروشترين خودرو در خانه شد. خودروساز اسپانيايي سئات و زيرمجموعهي گروه آلماني فولكس واگن، از سال ۲۰۱۲ نسل چهارم مدل لئون را توليد ميكند. بهطوركلي، سهم اين مدل اسپانيايي از بازار خودرو خانگي در سال ۲۰۱۸ به ۱.۲ درصد محدود بود؛ اما بهلطف عرضهي مدلهاي شاسيبلند جديد ديگر سئات، مثل ارونا (Arona) و تاراكو (Tarraco)، اين شركت حدود ۱۳.۶ درصد بازار اسپانيا را دراختيار گرفت. دومين خودرو پرفروش اسپانيا در سال ۲۰۱۸ نيز سئات ايبيزا (Ibiza) بود كه از سال ۲۰۱۷ در نسل پنجم توليد ميشود.
۲۱. تايوان
تويوتا كرولا
فروش: ۲۸ هزار و ۱۸۴ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۲,۰۰۰ دلار
تويوتا كرولا در جهان شهرت فراواني دارد؛ اما اين محصول ژاپني بهندرت بهعنوان پرفروشترين خودرو بازاري بزرگ مطرح شده است. بااينحال، وضعيت در تايوان بسيار متفاوت است؛ بهطوريكه با گذشت ۱۵ سال، همچنان انتخاب اول مردم اين كشور محصول مطمئن تويوتا كرولا با كد Altis است. البته درمقايسهبا سال ۲۰۱۷، فروش كرولا در تايوان تا ۳۰ درصد كاهش يافت و سهم اين خودرو ژاپني در بازار نيز از ۹ درصد سال ۲۰۱۷ به ۶.۴ درصد در سال ۲۰۱۸ رسيد. تويوتا در تايوان مشتريان زيادي دارد و نزديك به يكچهارم بازار اين كشور، يعني ۲۳.۷ درصد، دراختيار بزرگترين خودروساز ژاپن است. نسل جديد كرولا بهتازگي عرضه شده كه بيشك عامل مهمي در فروش بيشتر محصول تويوتا در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.
۲۲. ويتنام
تويوتا ويوس
فروش: ۲۷ هزار و ۱۸۸ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: ۲۲,۰۰۰ دلار
تويوتا ويوس (Vios) كه در نسلهاي مختلف با نامهاي بلتا (Belta) و ياريس (Yaris) در كشورهاي مختلف عرضه شده، در كلاس سابكامپكت و پايينتر از كرولا و كمري قرار ميگيرد. تويوتا ويوس پنجمين سال متوالي پرفروشترين خودرو ويتنام شده و در سال گذشته، ۲۲ درصد مشتري بيشتري پيدا كرده است. تويوتا ۲۳ درصد از سهم بازار خودرو ويتنام را تصاحب كرده كه در سال ۲۰۱۸ تا ۵.۱ درصد رشد يافته است. نسل سوم تويوتا ويوس از سال ۲۰۱۳ توليد ميشود. تمام مدلهاي اين سدان ژاپني در ويتنام با پيشرانهي ۱.۵ ليتري و امكان انتخاب بين جعبهدندهي ۵ سرعتهي دستي يا خودكار CVT دردسترس هستند. سدان كوچك پرفروشترين كلاس خودرو در ويتنام است كه تويوتا ويوس هم فقط در اين مدل در ويتنام عرضه ميشود.
۲۳. جمهوري چك
اشكودا اُكتاويا
فروش: ۲۵ هزار و ۸۳۴ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۱۹,۰۰۰ دلار
در سال ۲۰۱۸، بازار خودرو جمهوري چك با كاهش فروش ۳.۷ درصدي دستوپنچه نرم كرد؛ اما سدان توليدكنندهي داخلي بازهم پرفروشترين خودرو بود. اشكودا اكتاويا (Skoda Octavia) با وجود ۴.۵ درصد كاهش تقاضا، پرفروشترين خود در خانه باقي ماند و از هر ۱۰ نمونهي فروشي، يك مدل اكتاويا بود. دليل اصلي كاهش فروش خودرو در جمهوري چك، اجراشدن قوانين آلايندگي جديد اروپا (WLTP) و زمان لازم توليدكنندگان براي اصلاح محصولات بود. البته درمجموع، محصولات اشكودا تا ۳۲.۲ درصد سهم بازار خانه را دراختيار داشتند و از هر سه خودرو فروختهشده، يك مدل ساخت اين برند بود. شركت اشكودا بهقدري در جمهوري چك طرفدار دارد كه از بين ۱۰ خودرو پرفروش سال ۲۰۱۸ اين كشور، ۶ مدل از محصولات اين برند است. درحقيقت، تنها هيونداي i30 با قرارگرفتن در جايگاه چهارم، از رتبهبندي مقام اول تا ششم محصولات اشكودا در جدول پرفروشترين خودروهاي سال ۲۰۱۸ جمهوري چك جلوگيري كرد. نسل سوم اشكودا اكتاويا كه از سال ۲۰۱۳ تابهامروز در مدلهاي سدان و استيشن توليد ميشود، سال ۲۰۱۷ فيسليفت شد.
۲۴. روماني
داچيا لوگان
فروش: ۲۴ هزار و ۹۵۵ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۸,۰۰۰ دلار
داستان داچيا لوگان در خانه بسيار جالب است: درست از زمانيكه لوگان نسل اول در سال ۲۰۰۴ عرضه شد، اين مدل تابهحال در هر ماه ۱۴ سال گذشته، پرفروشترين خودرو روماني بوده است. محبوبيت فراوان لوگان در سالهاي گذشته، باعث شد داچيا در سال ۲۰۱۸، تا ۲۸.۲ درصد سهم بازار خودرو روماني را در دست داشته باشد. پس از داچيا، پرفروشترين خودروساز روماني، اشكودا با ۸.۵ درصد و رنو با ۸.۱ درصد سهم بازار قرار گرفتهاند. نسل دوم لوگان محصول سال ۲۰۱۲ و فيسليفت سال ۲۰۱۶ در دو مدل سدان و استيشن بزرگ در روماني توليد و فروخته ميشود.
۲۵. سوئد
ولوو S90/V90
فروش: ۲۴ هزار و ۳۴۶ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۳۶,۰۰۰ دلار
مدلهاي سدان S90 و استيشن V90 ولوو با سهم ۶.۹ درصد بازار سوئد، پرفروشترين خودرو در اين كشور هستند. جالب اين است كه اين دو محصول ولوو در كلاس خودروهاي لوكس قرار ميگيرند و با وجود ۳۱.۱ درصد كاهش فروش خودرو در نيمهي دوم سال ۲۰۱۸، مشتريان زيادي جذب كردهاند. بهانديشه متخصصين ميرسد S90 و V90 محصول سال ۲۰۱۷ جايگزين مناسبي براي V70 باشند. گفتني است ولوو V70 تا پايان سال ۲۰۱۵، بهمدت ۱۹ سال پرفروشترين خودرو سوئد بود.
۲۶. پرتغال
رنو كليو
فروش: ۱۵ هزار و ۷۶ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۱۶,۰۰۰ دلار
برخلاف بسياري از كشورهاي اروپايي، بازار خودرو پرتغال در سال ۲۰۱۸ با رشد ۲.۸ درصدي روبهرو شد و هاچبك فرانسوي رنو كليو ششمين سال متوالي عنوان پرفروشترين مدل را ازآنِ خود كرد. در سال گذشتهي ميلادي درمقايسهبا سال ۲۰۱۷، تقاضاي مردم پرتغال براي خريد رنو كليو ۶.۷ درصد بيشتر بود. فروش درخورتوجه كليو باعث شد رنو با سهم ۱۳.۷ درصد بازار، پرفروشترين خودروساز سال ۲۰۱۸ در پرتغال باشد. پس از رنو، پرتغاليها محصولات پژو و مرسدس بنز و نيسان را بيشتر خريدهاند.
۲۷. هلند
فولكس واگن پولو
فروش: ۱۴ هزار و ۷۵۷ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۰,۰۰۰ دلار
بازار خودرو هلند در سال ۲۰۱۸ رشد چشمگيري به خود ديد كه اين موضوع با رسيدن نسل ششم هاچبك آلماني فولكس واگن پولو (Polo) نيز مرتبط است. مدل جديد پولو دقيقا در سال ۲۰۱۸ عرضه شد تا فروش اين هاچبك درمقايسهبا سال ۲۰۱۷، افزايش ۶۸.۵ درصدي را تجربه كند. بهلطف تقاضاي فراوان براي پولو، فولس واگن ۱۱.۳ درصد از بازار خودرو هلند را بهدست آورد. البته، با اينكه پولو پرفروشترين خودرو هلند شد، فولكس واگن با رقباي جديد و غيرمنتظره در اين كشور روبهرو شد. براي مثال، مدل تمامبرقي جگوار I-Pace توانست ۱۳.۱ درصد سهم بازار هلند در ماه آخر سال ۲۰۱۸ را تصاحب كند و ديگر خودروهاي برقي نيز مشتريان زيادي پيدا كردند. خودروساز تازهوارد و آمريكايي تسلا با تجربهي افزايش ۱۶۱.۷ درصد فروش در هلند، پس از جگوار دومين خودروساز لوكس پرفروش سال ۲۰۱۸ در اين كشور شد.
۲۸. نروژ
نيسان ليف
فروش: ۱۲ هزار و ۳۰۳ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۳۳,۰۰۰ دلار
مردم نروژ پرچمدار استفاده از خودروهاي برقي هستند و نيسان ليف پرفروشترين خودرو سال ۲۰۱۸ در اين كشور بود. نيسان پرفروشترين خودروساز ۲۰۱۸ در سوئد نبود و پس از فولكس واگن و تويوتا، در مقام سوم قرار گرفت؛ اما هر دو برند فولكس واگن و تويوتا، كاهش فروش درخورتوجهي تجربه كردند. متقاضيان خودرو برقي بهقدري در نروژ فراوان هستند كه سهم اين مدلها از كل بازار سال ۲۰۱۸ به ۶۰.۲ درصد رسيد. علاوهبراين، دولت نروژ قصد دارد فروش خودروهاي بنزيني را تا سال ۲۰۲۵ پايان دهد.
۲۹. شيلي
ميتسوبيشي L200
فروش: ۱۱ هزار و ۳۱۲ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۱۴,۰۰۰ دلار
نسل پنجم پيكاپ باكيفيت ميتسوبيشي L200 كه در كشورهاي مختلف با نامهاي تريتون، استرادا، استراكار و بربريان عرضه ميشود، سال ۲۰۱۵ به بازار جهاني وارد شد. شيلي بهعنوان كشوري با مراتع فراوان، ميزبان شايستهاي براي ميتسوبيشي L200 بوده است. بازار خودرو شيلي دربرابر ديگر كشورهاي اين فهرست بزرگ نيست؛ اما سال گذشته، فروش كلي تا ۱۵.۶ درصد افزايش يافت. بهطوركلي، از هر ۴۰ خودرو مدل ۲۰۱۸ فروختهشده در شيلي، يك نمونه پيكاپ ژاپني L200 است. نكتهي جالبتر اين است كه ميتسوبيشي L200 در شيلي تويوتا هايلوكس سرسخت را شكست داده تا درصدر فهرست پرفروشترين خودرو قرار بگيرد. دليل اصلي محبوبيت بيشتر ميتسوبيشي در شيلي را ميتوان به خدمات پسازفروش بهتر و ارزش ارزانتر پيكاپ L200 ربط داد.
۳۰. مجارستان
سوزوكي ويتارا
فروش: ۱۱ هزار و ۱۲۳ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۱۴,۰۰۰ دلار
نسل چهارم كراساور كوچك سوزوكي ويتارا (Vitara) از سال ۲۰۱۵ در سه كشور چين و الجزاير و مجارستان توليد ميشود. بازار خودرو مجارستان درحالتوسعه است؛ بهطوريكه در سال ۲۰۱۸، افزايش فروش ۱۷.۵ درصدي را نشان داد. دقيقا از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، سوزوكي ويتارا در مجارستان پرفروشترين خودرو بوده است. فروش ويتارا در سال ۲۰۱۸، ۲۶.۶ درصد افزايش يافت و پس از مدل ۲۰۰۷ سوزوكي سوئيفت، اولينبار است كه فروش سالانهي يك مدل خودرو در مجارستان از ۱۰,۰۰۰ دستگاه بيشتر ميشود. سهم ويتارا از بازار ۲۰۱۸ مجارستان ۸.۱ درصد بود و تمام محصولات سوزوكي در اين كشور، ۱۴.۱ درصد فروش كلي بازار خودرو را تشكيل دادهاند. باتوجهبه اينكه مدل ۲۰۱۹ سوزوكي ويتارا فيسليفت شد و تجهيزات رفاهي و ايمني بيشتري دريافت كرد، احتمالا مردم مجارستان در سال ۲۰۱۹ نيز به اين محصول ژاپني روي خوش نشان دهند. گرانترين مدل سوزوكي ويتارا ۲۰۱۹ در مجارستان مجهز به پيشرانهي ۱.۴ ليتري توربوشارژ، سيستم انتقال قدرت تمامچرخ محرك، جعبهدندهي ۶ سرعتهي خودكار و سقف پانوراما با ارزش حدودا ۲۶,۰۰۰ دلاري عرضه ميشود.
هم انديشي ها