چرا فيات كرايسلر با تسلا ائتلاف تشكيل داد؟

شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
فيات‌كرايسلر قصد دارد در ازاي تشكيل ائتلاف با تسلا، صدها ميليون دلار به اين شركت پرداخت كند. براي دانستن دليل اين كار با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

ايلان ماسك، مديرعامل تسلا مي‌گويد پول‌سازي از فروش خودرو الكتريكي كاري دشوار است. بااين‌حال طي چند سال گذشته، تسلا ميليون‌ها دلاري از شركت‌هاي خودروسازي رقيب دريافت كرد؛ بدون اينكه واقعا وسيله يا خودرويي دراختيار آن‌ها قرار دهد.

در ايالات متحده‌ي آمريكا، چند ايالت شركت‌هاي خودروسازي را به توليد تعداد مشخصي خودرو با انتشار آلايندگي صفر ملزم كرده‌اند و در‌صورتي‌كه شركتي نتواند چنين كاري انجام دهد، بايد جريمه پرداخت كند. البته، شركت‌ها مي‌توانند اعتبارات ساخت خودرو الكتريكي را از ساير خودروسازان بخرند و چون تسلا فقط خودروهاي الكتريكي توليد مي‌كند، اعتبارات زيادي در‌اين‌زمينه دراختيار دارد. تسلا طي يك سال گذشته، بيش از ۱۹۰ ميليون دلار، يعني تقريبا بيش از دوسوم سود فصلي خود، از اين اعتبارات را به رقبايش اختصاص داد.

مرجع متخصصين ايران Tesla Model 3 / تسلا مدل 3

هم‌اكنون، تسلا راهي براي سودآوري ازطريق بازوي اروپايي خود پيدا كرده است؛ يعني ازطريق توافق جديد با گروه فيات‌كرايسلر (FCA)، مي‌تواند به سود هنگفتي دست يابد. فيات‌كرايسلر كه مالكيت برندهاي آلفا رومئو، فيات، جيپ و مازراتي را برعهده دارد، صدها ميليون دلار براي دسترسي به اعتبارهاي تسلا مي‌پردازد. 

اتحاديه‌ي اروپا شركت‌هاي خودروسازي را ملزم كرده كه تا سال ۲۰۲۱، متوسط انتشار گازهاي گلخانه‌اي و كربن‌دي‌اكسيد خودروهاي جديد خود را به ۹۵ گرم‌بركيلومتر يا كمتر از آن كاهش دهند. البته ميزان متوسط انتشار كربن‌دي‌اكسيد باتوجه‌به تعداد خودروهاي توليدي و اعتبارات استفاده‌شده در گذشته، براي شركت‌ها متفاوت خواهد بود. در گذشته، هدف اروپا دستيابي به ميانگين ۱۳۰ گرم‌بركيلومتر بود و اكنون سختگيرانه‌تر مي‌شود. مجازات ناكامي در دستيابي به اين هدف، پرداخت جريمه‌ي ۹۵ يورويي به‌ازاي تعداد خودروهايي است كه بيش از ۹۵ گرم‌بركيلومتر آلايندگي توليد مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران alfa romeo / آلفا رومئو

فيات‌كرايسلر و تسلا به‌تازگي موافقت كردند ناوگان اروپايي خود را در يك «ائتلاف» گروه‌بندي كنند؛ درنتيجه هنگام تعيين ميزان انتشار آلايندگي ناوگان جديد، دو شركت در يك واحد توليدي دسته‌بندي مي‌شوند و درواقع، فيات‌كرايسلر حق استفاده از خودروهاي الكتريكي تسلا براي كاهش متوسط انتشار كربن‌دي‌اكسيد را مي‌پردازد.

به‌گفته‌ي تحليلگران، فيات كرايسلر سال گذشته ۹۶۱ هزار دستگاه خودرو در اتحاديه‌ي اروپا فروخت كه ميانگين توليد آلايندگي آن را به ۱۲۵.۳ گرم‌بركيلومتر مي‌رساند. با درانديشه متخصصينگرفتن اينكه هيچ تغييري در تيراژ توليد فيات‌كرايسلر اتفاق نيفتد، اين شركت بايد در سال ۲۰۲۱، به ميانگين ۸۹.۸ گرم‌‌بركيلومتر دست يابد؛ درغير اين‌صورت با جريمه احتمالي ۳.۶ ميليارد دلاري مواجه خواهد شد. 

مرجع متخصصين ايران فيات ۵۰۰

تسلا سال گذشته، تنها ۲۹ هزار دستگاه خودرو الكتريكي در اتحاديه‌ي اروپا فروخت؛ زيرا خودروهايي با انتشار آلايندگي كمتر از ۵۰ گرم‌بركيلومتر با پاداش اعتباري فوق‌العاده روبه‌رو مي‌شوند و اين ميزان توليد براي كاهش ميانگين آلايندگي ناوگان تركيبي تسلا و فيات‌كرايسلر به ۱۲۱.۶ گرم‌بركيلومتر كافي خواهد بود. درحالي‌كه هدف ۲۰۲۱ آن‌ها تا ۹۱.۶ گرم‌بركيلومتر مي‌رسد، مجازات بالقوه تا ۲.۹ ميليارد دلار كاهش مي‌يابد. به‌عبارتِ‌ديگر، صرفه‌جويي بيش از ۶۴۵ ميليون دلاري براي فيات‌كرايسلر به‌همراه خواهد داشت.

ميزان موفقيت فيات‌كرايسلر در دستيابي به اهداف اتحاديه‌ي اروپا، بستگي زيادي به ميزان پرداختي اين شركت به تسلا دارد. آمار سال ۲۰۱۸ بدون احتساب تأثير شگرف فروش تسلا مدل ۳ در اروپا در انديشه متخصصين گرفته شده است. با فروش بيشتر خودروهاي برقي، توان ائتلاف براي مقابله با جريمه احتمالي افزايش مي‌يابد. تا سال ۲۰۲۱، قرارداد تسلا احتمالا موجب صرفه‌جويي بيشتري براي فيات‌كرايسلر خواهد شد.

فيات كرايسلر همچنين قصد دارد توليد مدل‌هاي پلاگين هيبريد جيپ و آلفا رومئو به همراه فيات ۵۰۰ الكتريكي را تا سال آينده آغاز كند. برنامه اخير اين شركت كمك مي‌كند با افزايش توليد مدل‌هاي برقي، در آينده بيشتر صرفه‌جويي كند.

مرجع متخصصين ايران jeep / جيپ

مونوز يادآور مي‌شود فيات‌كرايسلر، تنها شركت خودروسازي نيست كه با جريمه‌هاي بزرگ ناشي از انتشار آلايندگي در اتحاديه‌ي اروپا مواجه است. هنوزهم بسياري از شركت‌هاي بزرگ براي دستيابي به اهداف سال ۲۰۲۱ اتحاديه آماده نيستند. گروه‌هاي خودروسازي پژو سيتروئن و فولكس‌واگن به‌طور ويژه درمعرض خطر جريمه‌هاي سنگين قرار دارند. درهمين‌حال، تويوتا و مزدا نيز موافقت كردند ائتلاف مشابهي تشكيل دهند.

مونوز مي‌افزايد:

تا زماني‌كه خودروهاي برقي به‌طور واقعي جايگزين خودروهاي مجهز به پيشرانه‌ي احتراق داخلي شوند، ممكن است براي خودروسازان خيلي دير شود و بسياري از آن‌ها بايد به‌دنبال راه‌حل مناسبي مانند ائتلاف تسلا با فيات‌كرايسلر باشند. توافق اخير مي‌تواند به‌خوبي براي فيات كرايسلر كار كند و قدرت آن‌ها را در مقابله با شركت‌هاي رقيب افزايش دهد. 
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات