جعبه دنده ZF، بهترين محصول در بازار جهاني است؟

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
جعبه‌دنده‌ي ZF 8HP ساخت شركت آلماني ZF در خودروهاي بسياري از بي‌ام‌و تا دوج استفاده مي‌شود و يكي از پيشرفته‌ترين و كارآمدترين سيستم‌هاي انتقال نيرو در بازار است.
تبليغات

جعبه‌دنده‌ي ZF 8HP يك جعبه‌دنده‌ي خودكار است كه توسط شركت ZF  طراحي و ساخته شده است. اين جعبه‌دنده نخستين‌بار در بي‌ام‌و سري ۷ كدF01 مدل 760Li رونمايي شد. در اين خودرو ZF 8HP به يك پيشرانه‌ي V12 متصل شده بود اما بي‌ام‌و به مدت زمان كمي پس از آن تقريبا اكثر خودروهاي خود را تا سري ۱ ديفرانسيل عقب و مدل‌هاي دو ديفرانسيل خود را نيز به اين جعبه‌دنده مجهز كرد.

يكي اصلي‌ترين نقاط قوت جعبه‌دنده ZF 8HP، راندمان بالاي آن است؛ به‌طوري‌كه در مقايسه با جعبه‌دنده‌ي قبلي يعني ZF 6HP داراي ۱۱ درصد مصرف سوخت كم‌تري است. همچنين در مقايسه با جعبه‌دنده‌هاي ۵ سرعته‌ي مدرن نيز اين جعبه‌دنده ۱۴ درصد مصرف سوخت كم‌تري دارد. به‌دليل طراحي داخلي خاص خود، زمان تعويض دنده در ZF 8HP به ۲۰۰ ميلي ثانيه كاهش پيدا كرده است، همچنين اين جعبه‌دنده اين توانايي‌ را دارد تا دنده‌ها را به‌صورت غير خطي نيز تعويض كند؛ براي مثال مستقيما از دنده‌ي ۸ به دنده‌ي ۲ برود. اين جعبه‌دنده در نسخه‌هاي مختلفي به بازار عرضه شده است و در نسخه‌ي 8HP70 مي‌تواند تا ۷۰۰ نيوتون‌متر گشتاور ورودي را تحمل كند. وزن ZF 8HP نيز ۸۷ كيلوگرم است.

مرجع متخصصين ايران ZF 8HP transmission

شركت ZF در حال كار روي دو نسخه‌ي جديد از اين جعبه‌دنده مخصوص خودروهاي دو ديفرانسيل است. نسخه‌ي اول براي گروه فولكس واگن طراحي شده است و مي‌تواند به يك ديفرانسيل تورسن متصل شود و گشتاوري بين ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ نيوتون‌متر را منتقل كند. اين نسخه قابليت استفاده روي بسياري از خودروهاي لوكس و اسپرت بزرگ را دارد.

گروه كرايسلر نيز جزو استفاده‌كنندگان از جعبه‌دنده‌ي ZF 8HP است. تا سال ۲۰۱۳ كرايسلر موفق شد يك كارخانه‌ي ساخت جعبه‌دنده را در كاروليناي جنوبي تأسيس كند و تحت ليسانس و با همكاري ZF اين جعبه‌دنده را در آمريكا توليد كرد. كرايسلر نسخه‌ي توليدي خود را با نام متفاوتي به نام Torqueflite توليد مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران ZF 8HP transmission

دومين نسل از جعبه‌دنده‌ي ZF 8HP در سال ۲۰۱۴ معرفي شد. در اين نسل، راندمان جعبه‌دنده باز هم افزايش پيدا كرد و همچنين مي‌تواند بازه‌ي بيشتري از ضرايب دنده را پوشش دهد تا افت گشتاور در هنگام تعويض دنده كاهش داشته باشد. در نسل دوم ZF 8HP فشار پمپ جعبه‌دنده نيز كاهش پيدا كرده است. از ديگر قابليت‌هاي نسل دوم ZF 8HP بايد به همراهي از سيستم‌هاي استاپ/استارت اشاره كرد. به‌گفته‌ي ZF مصرف سوخت نسل دوم ZF 8HP در مقايسه با نسل اول آن ۳ درصد پايين‌تر است و به‌دليل اصلاحات انجام‌شده، لرزش كم‌تري نيز دارد.

مرجع متخصصين ايران ZF 8HP transmission

سومين نسل از ZF 8HP در سال ۲۰۱۸ معرفي شد. اصلي‌ترين مشخصه‌ي نسل سوم اين جعبه‌دنده‌ي محبوب، كاهش ۲.۵ درصدي مصرف سوخت در مقايسه با نسل دوم است. اين جعبه‌دنده در نسخه‌هاي گوناگوني عرضه مي‌شود كه هر يك گشتاور ورودي مختص به خود را دارند. نسل سوم اين جعبه‌دنده قابليت استفاده در خودروهاي پلاگين هيبريدي و نيمه هيبريدي‌ها را هم دارد. در خودروهاي نيمه هيبريدي يك موتور برقي كمكي با قدرت ۱۵ كيلووات و گشتاور ۲۰۰ نيوتون‌متر روي جعبه‌دنده نصب مي‌شود كه با برق ۴۸ ولتي كار مي‌كند. نسخه‌ي قوي‌تر مدل‌هاي هيبريدي هم داراي موتور برقي ۹۰ كيلوواتي با گشتاور ۲۵۰ نيوتون‌متر هستند.

مرجع متخصصين ايران ZF transmission

جعبه‌دنده‌ي ZF 8HP به‌حدي محبوب است كه ZF تنها در سال گذشته، بيش از ۳.۵ ميليون عدد از آن‌ را توليد كرد. اين جعبه‌دنده در خودروهاي مختلفي از سازندگان مختلف نصب شده است. جعبه‌دنده‌ي ZF 8HP هم در خودروي اسپرتي مثل بي‌ام‌و M5 و هم در خودروي لوكسي مثل رولزرويس فانتوم استفاده شده است. از ديگر خودروهايي كه از اين جعبه‌دنده استفاده مي‌كنند، مي‌توان به آلفارومئو جوليا، آلفارومئو استلويو، استون مارتين رپيد، آئودي Q7، محصولات بنتلي، كرايسلر ۳۰۰، دوج چلنجر، دوج چارجر، جگوار اف تايپ، هاوال H9 و تويوتا سوپراي جديد اشاره كرد. البته سازندگان ديگري مثل جيپ، فولكس واگن، مازراتي و رنجرور نيز از استفاده‌كنندگان ZF 8HP هستند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات