نسل جديد بي ام و سري يك و M135i معرفي شد
بيامو از سال ۲۰۰۴ به هاچبكهاي اسپرت علاقهمند شد و نسل اول سري يك را معرفي كرد. اين محصول در نسل دوم، با بدنهي صندوقدار هم توليد شد؛ اما در نسخههاي هاچبك ۳در و ۵در محبوبيت يافت. پس از ارائهي فيسليفت نسل دوم در سال ۲۰۱۷، امروز نسل سوم سري يك رونمايي شد. برخلاف سالهاي گذشته و روند معمول در معرفي مدلهاي جديد بيامو، اينبار تصاوير و مشخصات متخصص محصول ارتقايافته با آپشنهاي M، پيش از رونمايي مدل پايه منتشر شده است.
از انديشه متخصصينات ظاهري، تفاوت بين نسل جديد و مدل قبلي چندان زياد نيست. يكي از مهمترين جذابيتها در سري يك، امكان رانندگي بهصورت ديفرانسيل عقب بود كه در مدل جديد، ارائه نخواهد شد. نسل سوم، در مدل پايه ديفرانسيل جلو خواهد بود و نسخههاي گرانتر با سيستم دو ديفرانسيل X درايو عرضه ميشوند. البته، مهندسان بيامو قول دادهاند، بهلطف فناوريهاي مدرن در مدل جديد، خريداران نمونهي دو ديفرانسيل بتوانند هيجان رانندگي مشابه خودروهاي اسپرت ديفرانسيل عقب را تجربه كنند.
نسل جديد سري يك، چهرهاي تهاجميتر از گذشته دارد. مشابه محصولات مدرن بيامو، افزايش اندازه در جلوپنجره را تجربه ميكند و داراي قاب فلزي در اين قسمت است. علاوهبراين، توليد مدلهاي هاچبك۳در و سدان در بازار جهاني متوقف خواهد شد و احتمالا، فقط در بازار چين يا كشورهاي شرق آسيا، بيامو سري يك صندوقدار، عرضه ميشود.
در مقايسه با نسل قبل، مدل جديد عرض و ارتفاع سقف بيشتر فراهم ميكند تا راحتي سرنشينان بهبود يابد. البته طول خودرو، برخلاف بزرگشدن كابين، كوتاهتر شده است. علاوهبر افزايش فضاي مفيد در كابين، صندوق عقب هم اين خودروي هاچبك هم، جادارتر از مدل قبلي خواهد بود تا با ظرفيت ۳۸۰ ليتر، بزرگتر از رقبا، مثل مرسدس بنز A كلاس هاچبك، فولكس گلف GTi و آئودي A1 باشد.
خريدار مدل پايه ميتواند از پنل سنتي با عقربههاي آنالوگ و نمايشگر رنگي ۵ اينچ در وسط استفاده كند؛ اما نمايشگر تمامرنگي ۱۰.۲ اينچ هم در ازاي پرداخت بيشتر، پشت فرمان بيامو سري ارائه خواهد شد. علاوهبر اينها، نمايشگر لمسي عريض براي سيستم سرگرمي و ناوبري قابل استفاده است. امكانات لوكس و فناوريهاي مدرن بيامو، نظير فرمان صوتي، جوي استيك و مديريت آپشنها با تشخيص حركت دست، براي M135 قابل سفارش هستند.
مدل پايه با كد 118i، مجهز به پيشرانهي ۱.۵ ليتر توربوشارژ ۳ سيلندر با قدرت ۱۳۸ اسببخار و گشتاور ۲۲۰ نيوتنمتر است كه ۸.۵ ثانيه پس از شروع حركت به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت ميرسد. براي M135 موتور توربوشارژ ۲ ليتري با قدرت ۳۰۲ اسببخار و گشتاور ۴۵۰ نيوتنمتر هم وجود دارد كه اين خودرو را ظرف ۴.۸ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت ميرساند. سري يك، با پيشرانههاي متنوع ديزلي هم توليد خواهد شد كه طرفدار پرشماري در بازار اروپا دارد. جعبهدندهي ۶ سرعته دستي و ۷ سرعته خودكار هم، قابل انتخاب خواهند بود.
ارزش نهايي مدلهاي مختلف بيامو سري يك، هنوز اعلام نشده است اما ميتوان انتظار داشت، حدود ۳۰ هزار دلار براي نسخهي 118i و ۵۰ هزار دلار براي مدل M135i با امكانات سفارشي، ارزشگذاري شود. مدل ويژهاي از M135i به نام نسخهي پرفرمنس هم توليد خواهد شد كه با عنوان گرانترين و كاملترين نمونه، تجهيزات ويژهي رانندگي در پيست و ظاهر متفاوت از مدل اصلي خواهد داشت.
هم انديشي ها