علت نتايج مالي ضعيف تسلا در سال ۲۰۱۹ چيست؟
با وجود فروش فوقالعادهي تسلا مدل 3 در بازار اروپا و معرفي تاكسيهاي خودران شركت، اشكالات مالي همچنان گريبانگير تسلا باقي مانده است. ايلان ماسك ۳ ماه قبل پيشبيني كرده بود كه تسلا در اولين سهماههي سال مالي جديد، سودده خواهد بود. در عوض، شركت تسلا اكنون يكي از بدترين نتايج سهماههي خود را ثبت كرده و ۷۰۲ ميليون دلار زياندهي داشته است. ماسك، تأخير در توليد خودروي مدل 3 و هزينههاي مازاد خودروهاي مدل S و X را عامل زياندهي تسلا دانسته است.
تسلا از سال ۲۰۱۰ تاكنون تنها در ۴ فصل سودآوري داشته و هيچوقت موفق به ثبت يك سال مالي كامل سودآور نشده است. شايد تقاضا براي خودروهاي تسلا در بازار آمريكا كمي كاهش يافته باشد؛ اما خودروهاي تسلا و مخصوصا مدل 3، در بازار اروپا با محبوبيت روزافزون مواجه هستند. طبق آمار و ارقام منتشرشده، تعداد ۱۴,۶۵۲ دستگاه تسلا مدل 3 در ماه مارس سفارش داده شده كه اين ميزان، از فروش بيامو سري 3 و آئودي A4 هم بيشتر است.
از اين تعداد، ۵۳۱۵ دستگاه در نروژ فروخته شدهاند كه بازار اصلي خودروهاي الكتريكي در اروپا محسوب ميشود. مدل 3 تا ۲۹ درصد از فروش كل خودروهاي الكتريكي نروژ را به خود اختصاص داده است. سال آينده، تسلا فروش شاسيبلند مدل Y كه برپايهي مدل 3 طراحيشده است را آغاز ميكند. ايلان ماسك عقيده دارد فروش اين خودرو، در مجموع از مدل 3، مدل S و مدل X پيشي خواهد گرفت. باوجوداين، اشكالات همچنان وجود دارند و تسلا علاوهبر اتمام توسعهي مدل Y، بايد سرمايهي لازم براي ساخت ابركارخانهي خود در شانگهاي چين را هم فراهم كند.
علاوهبر اين مسائل، تسلا ساخت مدل رودستر و كاميون سمي را هم در برنامه دارد. ويدويي كه اخيرا از آتش گرفتن و سوختن يك دستگاه مدل S در چين منتشر شده هم بار ديگر اشتعال باتريهاي تسلا را به موضوعي نگرانكننده تبديلكرده است. در همين زمان، رقباي تسلا هم در حال پيشرفت هستند. جگوار I-Pace (با فروش ۱۵۰۳ دستگاه در ماه مارس و شكست دادن رقم فروش ۸۷۴ دستگاه تسلا مدل X)، آئودي E-tron، مرسدس بنز EQC، خودروهاي الكتريكي مقرونبهصرفهي فولكس واگن و شاسيبلند الكتريكي ساخت فورد بر پايهي مدل موستانگ، همگي از رقباي فعلي و آيندهي خودروهاي تسلا هستند.
با وجود اشكالات شركت، سهام تسلا همچنان ارزش گزافي دارد كه با نااميدي سرمايهگذاراني كه روي عدم موفقيت تسلا شرط بسته بودند، همراهشده است. يكي از مسئولان شركت فورد در اروپا، هفته گذشته توييتي را با مضمون زير منتشر كرد:
از سال ۲۰۰۹ تاكنون، تسلا ۶.۴ ميليارد دلار زياندهي داشته است. در اين مدت فورد ۷۱.۶ ميليارد دلار سوددهي داشته است؛ اما امروز، وال استريت ارزش تسلا را ۴۵ ميليارد دلار و ارزش فورد را ۳۸ ميليارد دلار ميداند. دنيا ديوانه شده است.
حتي افرادي كه خريد سهام شركت تسلا را پيشنهاد ميدهند، بايد ابتدا ميزان علاقهي خود را بنسجند. فيليپه هاوكس در رابطه با نتايج ضعيف چند وقت اخير تسلا ميگويد:
فراخواني به محصولات تسلا در شرايط فعلي امري دشوار است؛ اما در آيندهي فناوري الكتريكي متصل و آزمايشها، ارزش بالايي ديده ميشود. معتقديم كه راهي براي رسيدن به سوددهي پايدار وجود دارد.
آزمايشهاي تسلا شامل بخش مفيد از جمله بهروزرسانيهاي نرمافزاري OTA، و بخش غيرمحتمل ازجمله قابليت تبديل شدن خودروهاي شخصي مالكان به تاكسيهاي خودران تا سال آينده ميشود. بهگفتهي ماسك، سودآوري خودروهاي تسلا براي مالكان طوري خواهد بود كه آنها بايد از انديشه متخصصين مالي ديوانه باشند تا خودرويي بهجز تسلا خريداري كنند. جفري آزبورن، از متخصص كارشناسان مالي بانك Cowen اعتقاد دارد كه ادعاي ايلان ماسك در بسياري از مناطق كارساز نيست و در ابتدا نياز به تأييد اعتبار خودروهاي خودران در كشورهاي مختلف احساس ميشود. باوجوداين، اكنون توليد و عرضهي خودروهاي خودران براي تسلا بسيار راحتتر از برنامهريزي مالي بهانديشه متخصصين ميرسد.
هم انديشي ها