ابرخودروي پلاگين هيبريد فراري SF90 معرفي شد
همانطور كه 918 براي پورشه، فصل جديدي آغاز كرد و كارايي پيشرانههاي پلاگين هيبريد را به اثبات رساند؛ لافراري هم در سال ۲۰۱۳ توانست آغازگر تحولي نوين در محبوبترين سوپراسپرتساز ايتاليا شود و محصولي قدرتمند با قواي محرك هيبريد باشد. پس از اتمام تيراژ توليد ۵۰۰ دستگاه لافراري با ارزش بيش از يك ميليون دلار، SF90 با عنوان قدرتمندترين محصول در سبد فراري حضور خواهد داشت و البته، از پيشرانه پلاگين هيبريد استفاده خواهد كرد.
تفاوتهاي متخصص بين لافراري و SF90، پرشمار هستند. برخلاف مدل قبلي كه پيشرانهي ۱۲ سيلندر ۶.۳ ليتري با قدرت ۷۹۰ اسببخار داشت؛ SF90 از نمونهي ۸ سيلندر ۴ ليتري با قدرت ۷۷۰ اسببخار استفاده ميكند كه بهتنهايي، نشانهي بهبود شرايط متخصص است. حالا مجموع قدرت SF90 با تركيب موتور برقي و بنزيني، به ۹۸۶ اسببخار ميرسد و نهايت گشتاور ۸۰۰ نيوتنمتر توليد ميكند كه در مقايسه با لافراري، ۳۷ اسببخار قدرت بيشتر و ۱۰۰ نيوتنمتر افزايش گشتاور دارد.
شايد مهمترين تفاوت SF90 با لافراري، بهرهگيري از فناوري پلاگين هيبريد بهجاي مدل هيبريد باشد كه امكان شارژ باتري به كمك برقي شهري و كاهش چشمگير مصرف بنزين را ميسر ميكند. محصول جديد، داراي ۳ موتور برقي است كه يكي در عقب و ۲تا در جلو با مجموع قدرت ۲۱۷ اسببخار، هماهنگ با قدرتمندترين پيشرانهي ۸ سيلندر در تاريخ فراري، تنظيم شدهاند.
فراري SF90، يك ابرخودروي ۲ ديفرانسيل است كه بهلطف جديد ترين مدل از جعبهدندهي ۸ سرعتهي خودكار فراري و سيستم دبل كلاچ اين شركت، ظرف ۲.۵ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت ميرسد و نهايت سرعت ۳۴۰ كيلومتربرساعت خواهد داشت. همچنين فراري SF90 ميتواند ۶.۷ ثانيه پس از شروع حركت به سرعت ۲۰۰ كيلومتربرساعت برسد. حالا فراري هم، محصولي شبيه به پورشه ۹۱۸ دارد كه ميتواند بينياز از بنزين، صرفا با تكيه بر باتريها براي مدتي، حركت كند. بنا بر اعلام شركت سازنده، SF90 تا مسافتي حدود ۲۵ كيلومتر با انرژي الكتريكي خالص، قابل استفاده است و حتي رسيدن به نهايت سرعت ۱۳۵ كيلومتربرساعت را ممكن ميكند.
نماي ظاهري SF90، چندان تحت تاثير مدلهاي مشهور فراري، مثل 488 و لافراري قرار نگرفته است. از روبهرو، چراغها با هدف بهبود آيروديناميك، كوچك و فاقدر برآمدگي به انديشه متخصصين ميرسند. شكاف نسبتا بزرگي هم، روي كاپوت وجود دارد كه هدايتكنندهي هوا از مقابل جلوپنجره به سمت شيشهي جلو و فضاي پشت خواهد بود. شاسي SF90 در قسمت جلو، ۱۵ ميليمتر بالاتر از بخش مياني است تا جريان هوا به سمت ژنراتورهاي نصب شده زير كاپوت را، افزايش دهد. آيروديناميك خودرو، در سرعت ۲۵۰ كيلومتربرساعت، ۳۵۰ كيلوگرم نيروي عمود بر انتهاي SF90 فراهم ميكند كه به ادعاي مهندسان فراري، بهترين عملكرد در ميان خودروهاي اسپرت جادهاي است.
در فضاي داخلي، فرمان مدرن فراري با چيدمان جديد كليدها، خودنمايي ميكند. بسياري از امكانات متخصص و حتي رفاهي SF90، توسط راننده از روي فرمان مديريت ميشوند. اين خودرو، فاقد نمايشگر لمسي روي داشبورد خواهد بود؛ اما از نمايشگر تمامرنگي ۱۶ اينچ با رزولوشن HD استفاده خواهد كرد. علاوهبر اين، سيستم نمايش اطلاعات روي شيشه (HUD) نيز در مقابل رانندهي SF90 وجود دارد.
وزن خالص جديدترين محصول فراري، ۱۵۷۰ كيلوگرم است. برخلاف فناوري بالاتر و امكانات بيشتر در مقايسه با لافراري، SF90 حدود ۱۳ كيلوگرم سبكتر خواهد بود. شاسي اين خودروي پلاگينهيبريد، ۲۰ درصد مقاومتر و ۴۰ درصد منعطفتر از نمونهي استفاده شده در لافراري است؛ درحاليكه وزن مشابه دارد.
ارزش نهايي و تيراژ توليد فراري SF90 هنوز اعلام نشده است؛ اما ميتوان اطمينان داشت باتوجهبه سطح فناوري و آمار روي كاغذ، بيش از يك ميليون دلار ارزشگذاري شود. نام كامل خودرو، SF90 استرادله است كه اشاره به استاندارد جادهاي براي اين مدل دارد. از چنين نامگذاري ميتوان نتيجه گرفت نسخهي مخصوص پيست از SF90 يا نمونهي رودتسر (آپرتا يا اسپايدر) هم، بهزودي معرفي شود.
هم انديشي ها