علت حضور شركت‌هاي توليدكننده فرآورده‌هاي نفت و گاز در مسابقات فرمول E چيست؟

دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با فراگير‌شدن مسابقات خودروهاي الكتريكي فرمول E، شركت‌هاي نفتي هم به اين مسابقات وارد شدند. در ادامه، به مطالعه دلايل حضور اين شركت‌ها در فرمول E خواهيم پرداخت.
تبليغات

شركت نام‌آشناي Shell كه در زمينه‌ي توليد روغن موتور فعاليت دارد، تاكنون حضور پررنگي در مسابقات فرمول يك داشته؛ اما اين شركت اخيرا همكاري‌هاي استراتژيكي با برخي از تيم‌هاي مسابقات خودرو‌هاي الكتريكي فرمول E، آغاز كرده است. تيم e.dams نيسان همكاري رسمي خود را با شركت شل آغاز كرده است. علاوه‌براين، شل همكاري نزديكي با تيم ماهيندرا هم دارد. فرآورده‌هاي نفتي شل، در قسمت‌هاي متعددي از خودروهاي فرمول E به‌كار مي‌روند.

مرجع متخصصين ايران شركت هاي روغني در فرمول E

از جمله‌ي محصولات شل در فرمول E مي‌توان به خنك‌كاري موتورهاي الكتريكي، مديريت دماي باتري‌ها و خنك‌كاري اينورترها اشاره كرد. شايد حضور يك شركت توليدكننده‌ فرآورده‌هاي نفتي همانند شل در مسابقات فرمول E كمي عجيب به‌انديشه متخصصين برسد؛ اما اين شركت قصد دارد زمينه‌هاي فعاليت خود به‌عنوان يك شركت توليد انرژي را گسترش بدهد. شل اكنون درصد توليد گاز‌هاي طبيعي نسبت‌به مواد نفتي را افزايش داده (۵۳ درصد به ۴۷ درصد) و اخيرا در جريان مسابقه‌ي فرمول E برلين، محصول جديدي را براي خودروهاي الكتريكي معرفي كرده است كه گامي بزرگ براي اين شركت محسوب مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران شركت هاي روغني در فرمول E

با وجود اينكه فناوري باتري‌ها هنوز در مراحل اوليه‌ي خود به‌سر مي‌برد، استفاده از مواد مخصوص نفتي مي‌تواند تاثيري شگرف در مسائل پراهميتي از جمله چگالي قدرت، وزن و حجم چگالي انرژي و طول عمر باتري داشته باشد. دكتر سلدا گانسل، مسئوليت رهبري گروهي از دانشمندان و مهندسان در سراسر جهان را برعهده دارد كه در راستاي كسب برتري نوآورانه و فناورانه در توليد مواد روغني و سوختي، تلاش مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران شركت هاي روغني در فرمول E

به‌گفته‌ي گانسل:

قواي محركه‌ي خودروهاي فرمول E هنوز هم از قطعات مكانيكي متعددي برخوردار است كه نياز به روغن‌كاري مناسب براي جلوگيري از آسيب‌هاي احتمالي دارند. در موتورهاي الكتريكي و سيستم انتقال قدرت، ياتاقان‌هايي وجود دارند كه نيازمند گريس‌كاري مناسب هستند. همچنين براي جعبه‌دنده هم بايد مواد روان‌كاري مناسب درانديشه متخصصين گرفته شود و از مواد مخصوص براي مديريت دما استفاده شود. ما تاريخچه‌اي طولاني در حضور در موتوراسپرت داريم و همين موضوع در افزايش نوآوري محصولات ما تاثير به‌سزايي دارد. ما همكاري بلند‌مدتي با مسابقات فرمول يك، نسكار و ايندي كار در ايالات متحده داريم.
مرجع متخصصين ايران شركت هاي روغني در فرمول E

او در ادامه مي‌گويد:

در همكاري با نيسان، اميد داريم كه محصولاتمان را بهبود بدهيم. آزمايشگاه ما پيست مسابقه است و از نتايج به‌دست‌آمده در توليد محصولات روزانه‌ي بهتر بهره خواهيم برد.

طبق معمول، آزمون‌و‌خطا در موتوراسپرت فرصت مناسبي براي شركت شل بوده است تا بتواند از دانسته‌هاي خود در راستاي توليد محصولات بهتر استفاده كند. آندرياس ليپ، مدير ارشد بخش خودروهاي الكتريكي در شل، ۱۵ سال سابقه‌ي كار در اين شركت دارد و آينده‌ي محصولات در بخش انرژي‌هاي تجديد‌پذير را مثبت قلمداد مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران شركت هاي روغني در فرمول E

او در توضيح اهميت حضور در مسابقات فرمول E مي‌گويد:

سه دليل براي همكاري با تيم‌هاي فرمول E حائز اهميت است. دليل اول، نزديكي با شركت‌هاي سازنده‌ي خودرو است و نيسان جزء برترين سازندگان خودروهاي الكتريكي محسوب مي‌شود. بنابراين، اين يك همكاري سازنده خواهد بود. ديگر تيم‌هاي حاضر در فرمول E، از آخرين فناوري خودروهاي الكتريكي بهره مي‌برند و قواي محركه را تا بيشترين حد ممكن پيش مي‌برند. اين يك فرصت مناسب است تا فرآورده‌هاي نفتي را آزمايش و مطالعه كنيم. اين موضوع براي خودروهاي عادي آن‌قدر ضروري نيست. موضوع در رابطه با نزديك‌تر كردن مشتريان به محصولات و الهام بخشي به‌َعموم جامعه است تا صحبت در رابطه با وسايل نقليه‌ي الكتريكي جذاب‌تر شود.
مرجع متخصصين ايران Formula E E-Prix / فرمول اي خودروي الكتريكي

ورود شركت شل به مسابقات فرمول E در هنگامي رخ داده است كه پيش‌بيني مي‌شود تا سال ۲۰۳۰، خودروهاي الكتريكي نزديك‌ به ۵۰ درصد فروش كلي بازار خودرو را به‌خود اختصاص دهند. محصولات شل در خودروهاي هيبريدي هم قابل استفاده هستند و فعاليت شل در مسابقات فرمول E، بيانگر اهداف شركت براي نزديك‌تر شدن به توليد انرژي‌هاي تجديد‌پذير در آينده است. علاوه‌براين، شركت شل در خودروهاي پيل سوختي هيدروژني و فناوري‌هاي گازي و ايستگاه‌هاي شارژ برقي براي متخصصان خانگي و شهري هم سرمايه‌گذاري كرده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات