فولكسواگن ID.3 برقي، مهمترين مدل اين برند خودروسازي از زمان گلف تاكنون، در نمايشگاه خودرو فرانكفورت رونمايي شد كه شعاع حركتي ۵۵۰ كيلومتر ارائه ميدهد و كمتر از ۳۰٬۰۰۰ يورو (حدود ۳۳ هزار دلار) ارزش دارد.
خودروي الكتريكي فولكسواگن در ابتدا بهعنوان مدل مفهومي در نمايشگاه خودرو پاريس ۲۰۱۶ رونمايي شد و اين هاچبك اولين مدل ID خواهد بود كه تابستان سال آينده و اندكي پس از نسخهي توليدي شاسيبلند ID Crozz راهي جاده ميشود. اعضاي ديگر خانوادهي برقي ID كه از قبل بهصورت خودروي مفهومي نمايش داده شدهاند، عبارتاند از Buzz ،Vizzion و Roomzz كه همگي به هدف گروه فولكسواگن براي فروش سه ميليون دستگاه تا سال ۲۰۲۵ كمك ميكنند.
فولكسواگن اين مدل را بهعنوان «خودرويي برقي براي همه» توصيف ميكند و با توجه به نام و توضيحات آن، اهميت ID.3 براي خودروساز آلماني مشخص ميشود. فولكسواگن ميگويد كه عدد ۳ در نام خودروي برقي ID.3 نشاندهندهي سومين فصل براي اين برند پس از مدلهاي بيتل و گلف است؛ كه هر دو بهطور گستردهاي بهعنوان خودروهاي موفق فولكسواگن در انديشه متخصصين گرفته ميشوند.
ID.3 اولين خودرويي است كه از پلتفرم جديد MEB سازنده استفاده ميكند؛ اين پلتفرم صرفاً براي خودروهاي برقي ساخته شده است و تمام مدلهاي ID را همراهي ميكند و مورد استفاده ساير برندهاي گروه فولكسواگن نيز قرار ميگيرد. فولكسواگن همچنين مجوز استفاده از اين پلتفرم را به ساير شركتها، از جمله فورد بهعنوان مهمترين رقيب بزرگ خود صادر كرده است؛ اقدامي كه براي كمك به جبران هزينههاي كلان در توليد و پايينآمدن ارزش
يكي از مزاياي اصلي پلتفرم برقي MEB، فضاي داخل كابين خودرو است. در حالي كه ID.3 فقط ۳ ميليمتر طولانيتر، ۱۰ ميليمتر پهنتر و ۶۰ ميليمتر بلندتر از نسل فعلي فولكسواگن گلف است؛ فاصلهي محوري آن ۱۴۵ ميليمتر بلندتر بوده و به ۲،۷۶۵ ميليمتر ميرسد كه فقط ۲۱ ميليمتر از مدل پاسات كمتر است. فضاي صندوق عقب ۳۸۰ ليتر است كه با گلف برابري ميكند.
كلاوس بيشهوف، سرپرست طراحي فولكسواگن در اين زمينه اظهار داشت:
خودروي الكتريكي ID.3 به دليل قرارگرفتن باتري زير كف ابعاد مناسبي دارد. با قرارگيري محور محرك در عقب، ميتوانيم فاصله محوري زياد و دماغهي كوتاه داشته باشيم. ما طراحي را مشابه مدل مفهومي نگه داشتهايم.
در قسمت عقب، يك اسپويلر بزرگ وجود دارد كه براي بهرهوري آيروديناميكي مورد نياز است. سقف مشكي و بخش عقب ساختهشده از پلاستيك براق مشكي كه در اين تصاوير ديده ميشود، بين تمامي نسخههاي ID.3 استاندارد خواهد بود.
فولكسواگن ادعا ميكند كه سيستم محرك عقب ID.3 داراي عملكرد فوقالعاده خواهد بود. فولكسواگن ID.3 با سه باتري و دو قدرت خروجي ارائه ميشود؛ باتري ۴۵ كيلووات ساعت با شعاع حركتي ۳۳۰ كيلومتر و ۱۵۰ اسببخار در دسترس قرار ميگيرد در حالي كه باتريهاي ۵۸ و ۷۷ كيلووات ساعت هر دو با ۲۰۱ اسببخار قدرت و شعاع حركتي ۴۲۰ و ۵۵۰ كيلومتر ارائه ميشوند.
مشخصات كامل هنوز اعلام نشده است اما تمام مدلهاي گشتاور ۳۱۰ نيوتنمتر تحويل ميدهند؛ در حالي كه تيپ پايه و ميانه ID.3 داراي بيشينه سرعت ۱۶۰ كيلومتربرساعت است.
ظرفيت شارژ ۱۰۰ كيلووات در تيپ مياني ID.3 در دسترس خواهد بود و مدت زمان شارژ ۳۰ دقيقه براي ۲۵۰ كيلومتر مسافت كفايت ميكند. باتري تيپ پايه، ۵۰ كيلوواتي بوده اما سفارش نمونهي ۱۰۰ كيلوواتي ممكن است. نسخهي بالاردهي فولكسواگن ID.3 قادر به شارژ تا ۱۲۵ كيلووات خواهد بود. فولكسواگن باتري خودروي الكتريكي را به مدت هشت سال يا ۱۶۰،۰۰۰ كيلومتر ضمانت ميكند.
بيشهوف گفت:
ما با يك طراحي جديد، بسيار ساده و واضح، انقلابي در داخل كابين ايجاد كردهايم. ما با افزايش مقدار فضاي كابين و جادار و باز بودن، به ارزش آن افزودهايم.
ID.3 از صفحهنمايش مركزي ۱۰ اينچي بهصورت استاندارد بهره ميبرد كه در آن سيستمهايي مانند ناوبري، بهروزرساني بيسيم هم وجود دارد. صفحهنمايش HUD واقعيت افزوده تنها بهصورت سفارشي ارائه ميشود. بخشهاي كنترلي از جمله روي فرمان برقي از دكمههاي فيزيكي لمسي استفاده ميكنند. دكمههاي كنترل پنجرههاي برقي و چراغهاي فلاشر فيزيكي هستند.
فولكسواگن نويد كنترل صوتي از نسل آينده را روي ID.3 به مشتريان ميدهد؛ بهعنوان مثال سرنشين ميتواند بگويد «سلام ID، سردم است» و سيستم در پاسخ، دماي داخل خودرو را افزايش ميدهد. با توجه به تمايل سازنده براي نگهداشتن اين مدل در سادهترين شكل ممكن، تيپهاي هميشگي فولكسواگن براي ID.3 وجود نخواهد داشت.
ID.3 در ابتدا با مدل 1st edition عرضه خواهد شد و از باتري ۵۸ كيلووات ساعت بهره ميبرد. فولكسواگن اظهار داشت كه اين شركت به هدف خود در ۳۵،۰۰۰ دستگاه ثبت سفارش در سراسر جهان رسيده است. ثبت سفارش نسخههاي استاندارد ID.3 سال آينده آغاز ميشود و تحويل آنها در پاييز انجام خواهد شد.
مدل پايه فولكسواگن ID.3 در بريتانيا با ارزش حدود ۲۷،۵۰۰ پوند عرضه ميشود و يارانهي ۳،۵۰۰ پوندي توسط دولت براي آن در انديشه متخصصين گرفته شده است. ارزش اين مدل با نسخهي مياني فولكسواگن TDI Golf GT مجهز به پيشرانهي ۱/۶ ليتري برابري ميكند. پيشبيني ميشود كه ارزش 1st edition اين خودرو به ۳۵ هزار پوند (حدود ۴۳ هزار) افزايش يابد.
طبق گفتهي خودروساز آلماني، فولكسواگن ID.3 اولين مدل توليدي كاملاً پاك و بدون آلايندگي اين شركت است. تمام مراحل ساخت با استفاده از منابع تجديدپذير تأمين ميشود يا توسط پروژههاي معتبر آبوهوايي جبران خواهد شد. خودروي الكتريكي ID.3 در آلمان توليد ميشود؛ جايي كه قرار است تا سال ۲۰۲۱ بهطور سالانه ۳۳۰،۰۰۰ دستگاه خودروي برقي توليد شود.
پرسش و پاسخ با كريستين لودرآلبرت، مدير محصول ID.3
آيا فولكسواگن ميتواند شعاع حركتي ارائهشده توسط اين سه باتري را افزايش يا كاهش دهد؟
كريستين لودرآلبرت گفت:
من امروز به شخصه فقط ۶۰ كيلومتر شعاع حركتي نياز دارم. ما بايد ببينيم كه بازار چگونه واكنش نشان ميدهد. پيشبيني ميكنيم كه اين اندازهي باتري، محبوبترين پيشنهاد باشد.
چه زماني مدل GTI فولكسواگن ID.3 را خواهيم ديد؟
قطعاً در مورد اين موضوع فكر ميكنيم. نسخههاي مختلف اين مدل مثل گلف نيستند. ما در تلاش هستيم تا ID.3 را ساده نگه داريم. اما بديهي است كه به فكر نسخههاي تقويتشده هم هستيم؛ بهخصوص در مدلهاي بالاتر كه در آن سيستم چهار چرخ محرك مورد استفاده قرار ميگيرند.
چه موقع انتظار داريد توليد آن با گلف برابري كند؟
گلف هنوز درصدر فهرست خودروهاي ما جاي دارد. اكنون نميتوانم بگويم كه چه موقع اين برابري فرا خواهد رسيد.
چه موقع فولكسواگن شارژ بيسيم را براي خودروهاي برقي خود معرفي ميكند؟
براي ID.3 فعلاً ارائه نميشود، اما ما بهدنبال زماني كمتر از ۱۰ سال هستيم. فولكسواگن يك برند لوكس نيست. آمادهسازي [شارژ بيسيم] در يك گاراژ امروزه بسيار گران است. به همين دليل برندهاي لوكس بيشتر از ما بهدنبال اين موضوع هستند.
هم انديشي ها