مديران فولكس واگن با اتهام جديدي روبهرو شدند
گروه خودروسازي فولكسواگن تحت بازرسي جديدي قرار دارد زيرا دادستانهاي آلمان دو مدير اصلي آن را به دستكاري در بازار سهام متهم كردهاند. به گزارش اتوموتيو نيوز، دادستانها ادعا ميكنند كه هربرت دايس، مديرعامل گروه فولكسواگن و هانس ديتر پوتش، رئيس هيئت مديره اين شركت نتوانستند به سرعت سرمايهگذاران را دربارهي رسوايي ديزلگيت آگاه كنند. اتهامات جديد، تازهترين پيشرفت در رسوايي چندساله است كه خودروساز بزرگ آلماني را تحث تأثير قرار ميدهد و منجر به جريمه ميلياردي براي اين شركت و شركتهاي تابعه آن ميشود. دادستانها همچنين مارتين وينتركورن، مديرعامل سابق را نيز در اين پرونده متهم كردند.
وكلاي دايس و پوتش ميگويند هيچكدام از اين دو نفر نميتوانستند تأثير مالي رسوايي را براي شركت پيشبيني كنند. دايس در ماه ژوئيه سال ۲۰۱۵، چند ماه قبل از فاش شدن اين رسوايي به فولكسواگن پيوست. ماه سپتامبر بود كه خودروساز آلماني اعتراف كرد، براي دستكاري در آزمايش انتشار گازهاي گلخانهاي، نرمافزاري روي ۱۱ ميليون دستگاه خودرو نصب كرده است. طبق گزارشهاي منتشرشده، اين رسوايي تاكنون ۳۳ ميليارد دلار (۳۰ ميليارد يورو) جريمه و هزينه براي فولكسواگن به همراه داشته است.
فولكسواگن تمام تلاش خود را براي رهايي از رسوايي ديزلگيت انجام ميدهد. در ماه ژوئن، اين شركت كمپين تبليغاتي جديدي را آغاز كرد تا به مشتريان نشان دهد كه اين شركت فصل جديدي را آغاز كرده است. اين شركت ضمن سرمايهگذاري در توسعه و توليد خودروهاي الكتريكي، سياست اخلاقي جديدي را دنبال خواهد كرد. در اواخر سال گذشته، اين شركت اعلام كرد كه براي عرضهي ۵۰ خودروي برقي تا سال ۲۰۲۵، مبلغي حدود ۵۰ ميليارد دلار هزينه ميكند.
پوتش و وينتركورن فقط به دليل اتهام دستكاري در سهام بورس گروه فولكسواگن تحت بازرسي قرار نميگيرند؛ دو مدير شاخص آلماني كه هنگام رسوائي ديزلگيت در هيئت مديره پورشه نيز حضور داشتند، به همراه ماتياس مولر، مديرعامل پيشين اين شركت، همچنين در پورشه با ادعاهاي دستكاري در بازار سهام روبهرو هستند. فولكسواگن ممكن است آماده باشد تا از رسوايي و خسارتهاي وارده به برندهاي آن رهايي يابد، اما دادستانها اجازه نميدهند كه قضيه به اين راحتي پيش برود و داستان به همينجا ختم شود.
هم انديشي ها