خودرو برقي و مفهومي نيسان IMk معرفي شد
نزديك به سه هفتهي ديگر، نمايشگاه توكيو ۲۰۱۹ برگزار ميشود و خودروسازهاي ژاپني و برندهاي ديگر با مجموعهاي از جديدترين محصولات توليدي و مفهومي ميزبان علاقهمندان خواهند بود. در نمايشگاه امسال چند خودروي موردانتظار مثل نسل جديد تويوتا 86 را خواهيم ديد اما نيسان هم با معرفي مدل مفهومي IMk، حضور پررنگش را تأييد ميكند.
نيسان IMk جديدترين خودروي مفهومي و برقي اين شركت ژاپني است كه پيشنمايشي از زبان طراحي آينده در مدلهاي كوچك و شهري تعريف ميشود. اين مدل مفهومي كه در نمايشگاه توكيو ۲۰۱۹ بهنمايش عمومي گذاشته ميشود، براساس اصول خودروهاي شهري مخصوص ژاپن موسوم به مدلهاي كي (kei) طراحي شده است. با اينكه خودروهاي كي كاملا براساس جادهها و بافت شهرهاي ژاپن توليد ميشوند، احتمالا باتوجه به برخي تغييرات در IMk، نيسان اميدوار است كه مدلهاي جديدش در اروپا و ديگر مناطق هم مشتري پيدا كند؛ با اين حال، چنين چيزي بهصورت رسمي تأييد نشده است.
IMk با ابعاد طول، عرض و ارتفاع بهترتيب ۳۴۳۴، ۱۵۱۲ و ۱۶۴۴ ميليمتر، در كلاس كوچكترين خودروها قرار ميگيرد. IMk درمقايسه با نيسان مايكرا (Micra، تلفظ ژاپني مايكورا) كوتاهتر، باريكتر و بلندتر است. زبان طراحي نيسان براي اين مدل مفهومي و خودروهاي آيندهاش «آيندهگرايي ژاپني ماندگار» است؛ در اين طراحي، فاصلهي بسيار كم بين سپرها و چرخها، جلوپنجرهي پر از چراغ و نماي عقب پوشيدهشده با انبوهي از چراغهاي LED بيشتر از همه چيز جلب توجه ميكنند. نيسان در طراحي بدنه، به سبك معروف ژاپني كيگومي با چوب هم اشاره كرده است. توجه ويژه به چراغها و روشنايي، در سقف هم وجود دارد؛ در نماي جانبي نيز آينههاي سنتي حذف و دوربين اضافه شده است.
درست مانند خودروي برقي هوندا E، تصاوير دوربين ازطريق دو نمايشگر كه در كابين روي ستون A بدنه نصب شدهاند، نمايش داده ميشود. كابين طراحي جادار با فضايي مشابه صندليهاي راحتي يا كافيشاپ را به سرنشينان تقديم ميكند؛ صندليها مشابه نيمكت و تنها دكمههاي كنترلي فيزيكي، دسته دنده و استارت خودرو هستند. اطلاعات مورد نياز راننده مثل راهنمايي مسير در راهياب ماهوارهاي بهوسيلهي نمايشگر پروژكتوري و هولوگرافيك در دسترس خواهد بود. سقف IMk كاملا شيشهاي است، بنابراين روشنايي كابين بهاندازهاي خواهد بود كه فضاي داخلي خودرو بيش از اندازهي واقعي و دلباز جلوه ميكند. بهطور كلي نيسان در طراحي داخلي اين مدل مفهومي و برقي از سبك مينيماليستي كه در آن تبحر دارد، استفاده كرده است.
مقامهاي نيسان همچينين اشاره كردهاند كه مدل مفهومي و برقي IMk به فناوري خودران پيشرفته مجهز است. البته باوجود فرمان در صندلي راننده، اين خودرو كاملا خودران نيست و از طرفي، در مدلهاي مفهومي اين اطلاعات متخصصد چنداني ندارد. در مورد مشخصات متخصص، هيچ اطلاعاتي منتشر نشده است؛ نيسان تنها اعلام كرده كه IMk از يك موتور برقي با سرعتگيري درخورتوجه، پاسخگويي و حساسيت عالي و عملكرد فوقالعاده در ترافيك شهري بهره ميبرد.
تنها خودروي برقي نيسان در خط توليد، مدل ليف (Leaf) است؛ البته مدل مفهومي IMQ كه مدتي پيش رونمايي شده هم قرار است تا سال ۲۰۲۰ در كلاس شاسيبلند برقي عرضه شود. IMk ميتواند ارزانترين خودروي برقي نيسان باشد كه بهطور ويژه براي تردد در ترافيك شهري توليد ميشود. از آنجايي كه IMk از پلتفرم كاملا جديد استفاده ميكند، احتمالا نيسان خودروهاي ديگري هم با اين زيرساخت توليد خواهد كرد.
با شروع نمايشگاه خودرو توكيو ۲۰۱۹ در پنجشنبه ۲ آبان سال جاري، اطلاعات بيشتر و كاملتري از مدل مفهومي و برقي IMk منتشر ميشود.
هم انديشي ها