خودرو مفهومي و خودران تويوتا LQ معرفي شد

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در نمايشگاه خودرو ۲۰۱۹ توكيو، تويوتا با خودرو مفهومي و خودران و برقي LQ حاضر خواهد شد كه به دستيار هوش مصنوعي به‌نام Yui مجهز است.
تبليغات

اگر با ديدن اين خودرو مفهومي حس مي‌كنيد قبلا آن را ديده‌ايد، تنها نيستيد. درواقع، توضيح كاملا منطقي براي اين موضوع وجود دارد؛ زيرا تويوتا LQ با طراحي آينده‌نگرانه، خودرو مفهومي كاملا جديدي نيست. تويوتا اولين‌بار اين خودرو را در ژانويه ۲۰۱۷ در نمايشگاه لاس‌وگاس به‌عنوان Concept-I رونمايي كرد و اكنون مشغول به‌روزرساني آن براي نمايشگاه خودرو ۲۰۱۹ توكيو است. 

مرجع متخصصين ايران Toyota LQ concept / خودروي مفهومي خودران تويوتا ال كيو

اگرچه فاصله‌ي بسيار كمي بين طراحي موردانتظار و مدل توليدي آن به‌چشم مي‌خورد، ولي كابين در مقايسه با مدل Concept-I باورپذيرتر است. به‌عنوان مثال، فرمان كه به‌انديشه متخصصين مي‌رسد در نسخه‌ي قبلي از كنترلر كنسول بازي الهام گرفته شده بود، اكنون با نمونه‌اي ساده جايگزين شده است.

مرجع متخصصين ايران Toyota LQ concept / خودروي مفهومي خودران تويوتا ال كيو

از جمله مهم‌ترين دلايلي كه تويوتا تصميم گرفت در مدل مفهومي قديمي بازنگري كند، مي‌توان به سيستم رانندگي خودران سطح ۴ به‌همراه قابليتي به‌نام سيستم هوش مصنوعي Yui اشاره كرد. سيستم هوش مصنوعي Yui مي‌تواند درباره‌ي راننده اطلاعات بيشتري كسب و تغييراتي در تنظيمات كابين براساس «وضعيت عاطفي و هوشياري راننده» ايجاد كند.

مرجع متخصصين ايران Toyota LQ concept / خودروي مفهومي خودران تويوتا ال كيو

هوش مصنوعي Yui تويوتا LQ مي‌تواند به‌طور خودكار بسته به محيط رانندگي، نوع خاصي از موسيقي را در داخل كابين پخش كند و به‌صورت لحظه‌اي اطلاعاتي درباره‌ي موضوعات دلخواه راننده دراختيار او قرار دهد. مسئولان تويوتا مي‌گويند به توسعه‌ي Yui و ادغام آن در ساير محصولات ازجمله تلفن‌هاي هوشمند ادامه خواهند داد.

مرجع متخصصين ايران Toyota LQ concept / خودروي مفهومي خودران تويوتا ال كيو

يكي ديگر از قابليت‌هاي جالب خودرو مفهومي و خودران تويوتا LQ، قابليتي است كه به آن دستگاه ديجيتال ميكروميرور (Digital Micromirror Device) گفته مي‌شود. دستگاه ديجيتال ميكروميرور (DMD) با تعبيه در چراغ‌هاي جلو، مي‌تواند حدود يك‌ميليون آينه را روشن كند تا انواع مختلفي از طرح‌هاي گرافيكي را روي جاده‌ي پيش رو به‌عنوان راهي براي برقراري ارتباط با ساير خودروها و افراد نشان دهد. پيش‌از‌اين نيز، مرسدس بنز چنين قابليتي را به‌نام چراغ ديجيتال (Digital Light) ارائه كرده بود كه مي‌توانست نمادهاي مختلفي را روي سطح جاده نمايش دهد. 

افزون‌براين، قابليت‌هاي جالب ديگري در داخل كابين وجود دارد؛ ازجمله اينكه در LQ براي نخستين‌بار در خودروهاي ساخت تويوتا از پنل‌هاي OLED براي صفحه‌نمايش استفاده مي‌شود. نوارهاي نوراني تعبيه‌شده در كف و سقف به‌عنوان وسيله‌ي ارتباط با راننده و تغيير رنگ هنگام تبديل از حالت دستي به رانندگي خودران است. همچنين، چراغ‌هاي مخصوصي در جلو پاي سرنشين روشن مي‌شود تا بهتر نشان دهد Yui در آن لحظه با كدام‌يك از سرنشينان صحبت مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران Toyota LQ concept / خودروي مفهومي خودران تويوتا ال كيو

تويوتا LQ به‌عنوان خودرو مفهومي چهارنفره و كاملا برقي با شعاع حركتي حدود ۳۰۰ كيلومتر معرفي شده است. تويوتا LQ از نوع جديدي پوشش كاتاليزوري بهره مي‌برد كه مي‌تواند اُزُن را در فن رادياتور به اكسيژن تجزيه كند. براساس تحليل‌هاي تويوتا، يك ساعت رانندگي تقريبا برابر با تصفيه‌ي ۶۰ درصد اُزُن موجود در هزار ليتر هوا است. خودروساز ژاپني به تكميل اين فناوري ادامه خواهد داد و هدف نهايي‌اش اين است كه در آينده، اين نوع پوشش كاتاليزوري را در توليد خودروهاي تجاري به‌كار گيرد.

  • جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات