غولهاي خودروسازي ژاپن، شامل تويوتا، نيسان و هوندا با وجود فعاليت گسترده در كشورهاي مختلف جهان، هرگز بازار داخلي را فراموش نكردهاند. بسياري از برندهاي ژاپني، مدلهاي متنوعي در خط توليد دارند كه وارد ديگر كشورهاي دنيا نميشود. مثلا شاسيبلند تويوتا هرير كه از پلتفرم مشترك با لكسوس RX استفاده ميكند يا هاچبك شهري نيسان ديز (Dayz)، مخصوص بازار ۱۲۶ ميليون نفري ژاپن هستند. همچنين برندهايي مثل دايهاتسو (زيرمجموعهي تويوتا) در اين كشور وجود دارند كه حجم اصلي توليدات خود را در بازار داخلي عرضه ميكنند.
مردم ژاپن به جهت ساختار شهري و سبك زندگي، از گذشته به خودروهاي كوچك و ۲نفره علاقهمند بودهاند. انبوه شركتهاي تيونينگ و پيستهاي مسابقه در اين كشور نيز نشاندهندهي محبوبيت مدلهاي اسپرت، ميان افراد مختلف در جامعهي ژاپن است. شايد به همين دليل، دايهاتسو از سال ۲۰۰۲ تصميم به توليد يك خودروي اسپرت كوچك با نام كوپن گرفت تا ضمن پاسخ به نياز بازار داخلي، وارد رقابت با هوندا S660 شود.
دپارتمان اختصاصي تويوتا براي بهينهسازي خودروهاي اسپرت و مديريت تيمهاي حاضر در مسابقات سرعت، با نام GR مخفف شدهي عبارت Gazoo Racing شناخته ميشود. مهندسان GR بهتازگي يكي از محصولات دايهاتسو با نام كوپن را بهينهسازي كردهاند. اين خودرو، احتمالا كوچكترين مدل اسپرت بدون سقف جهان است. مشابه هوندا S660، پيشرانهي كوپن هم ۳ سيلندر ۶۶۰ سيسي خواهد بود تا قدرت ۶۳ اسببخار و گشتاور ۹۲ نيوتنمتر توليد كند. محصول دايهاتسو، ميتواند با جعبهدندهي ۵ سرعتهي دستي يا CVT خريداري شود.
مهمترين تفاوت كوپن GR با نمونهي استاندارد ساخت دايهاتسو، به تغييرات ظاهري و سيستم تعليق مربوط است. فرمانپذيري اين خودرو، سريعتر و تيزتر خواهد بود؛ ضمن اينكه فنربندي خشكتري خواهد داشت. همچنين، امكان خريد تويوتا يا دايهاتسو كوپن با سقف جمعشونده فراهم شده است. مدل اسپرت، مجهز به فرمان برقي حساس به سرعت خواهد بود كه براي يك خودروي كوچك در اين سبك بدنه، فراتر از انتظار است. كوپن GR ميتواند با سقف فلزي جمعشونده خريداري شود كه البته بعد از مخفي شدن اين بخش در صندوق عقب، فضاي قابل استفاده براي حمل بار، شديدا كاهش خواهد يافت.
ظاهر كوپن GR، در بدنه و كابين، تفاوت زيادي نسبت به مدل استاندارد دارد. سپرهاي جلو و عقب، كاملا اسپرت و تهاجمي به انديشه متخصصين ميرسند؛ ضمن اينكه صندليهاي سبكوزن از برند مشهور ريكارو، كوپن GR را آمادهي در پيست نشان ميدهند. اين خودرو با رينگهاي اسپرت ساخت BBS و ادوات سياهرنگ در سپرها، جلوپنجره و داخل كاسهچراغهاي جلو و عقب توليد خواهد شد. در تصاوير رسمي، علاوهب قطعات فيبركربن، فرمان ساخت برند مومو (MOMO) نيز وجود دارد كه از معروفترين سازندگان قطعات اسپرت در دنيا محسوب ميشود.
فروش دايهاتسو كوپن GR اسپرت در ژاپن بهزودي آغاز ميشود. نسخهي پايه مجهز به جعبهدندهي دستي، ۲۲ هزار هزار و ۵۰۰ دلار ارزش دارد؛ درحاليكه مدل CVT دندهخودكار، ۲۲ هزار دلار ارزش خواهد داشت. بسياري از ادوات ظاهري اين خودرو، مثل رينگها، سپرها، بال عقب و ركابها از برندهاي مختلف مثل تويوتا TRD، قابل سفارش و شخصيسازي هستند.
هم انديشي ها