رندرهاي زيبا با تركيب طراحي خودروهاي فيات كرايسلر و رنو
هفتهي گذشته يكي از مهمترين معاملههاي اخير صنعت خودروسازي اتفاق افتاد و قرارداد ادغام تجاري ۵۰/۵۰ دو گروه بزرگ FCA و PSA بهطور رسمي امضا شد. پيوند فيات كرايسلر و شركتهاي فرانسوي، چهارمين گروه بزرگ خودروسازي جهان از لحاظ ميزان توليد و و سومين شركت در بخش درآمدهاي كلي را شكل داده است.
خودروهاي FCA و PSA كه شامل چند برند مهم ميشوند، سالانه ۸/۷ ميليون مشتري خواهند داشت؛ بنابراين فروش كلي ۱۷۰ ميليارد دلار با بيش از ۱۱ ميليارد دلار سودآوري پيشبيني شده است. اما پيش از اينكه اين قرارداد نهايي شود، ماهها بود كه خبر ادغام فيات كرايسلر با رنو را ميشنيديم. در اين مدت، طرفداران دنياي خودرو انواع طراحهاي مفهومي با تركيب طراحي محصولات فيات كرايسلر و رنو را خلق كردند.
اگر فيات كرايسلر و رنو ادغام ميشدند، سومين گروه خودروسازي بزرگ جهان شكل ميگرفت. البته اگر برند نيسان هم در اين معامله شركت ميكرد، احتمالا بايد در مورد دومين گروه خودروسازي بزرگ دنيا صحبت ميكرديم. تيم طراحي وبسايت Budget Direct پس از قرارداد ادغام FCA و PSA، رندرهاي جالبي از خودروهايي جذاب با تركيب طراحي محصولات فيات كرايسلر و رنو منتشر كرده است. با ديدن اين تصاوير، واقعا افسوس ميخوريم كه بازي سياسي دولت فرانسه مانع همكاري رنو با فيات كرايسلر شد.
رنو و فيات كرايسلر به توافق نرسيدند، اما طراحان دنياي خودرو هميشه خلاقيتشان را نشان خواهند داد. ادغام PSA و FCA ميتواند زمينهساز بازگشت پژو به آمريكا باشد و مدلهاي جديد و بهتر از برندهاي آلفارومئو، كرايسلر، سيتروئن، دوج (تلفظ صحيح انگليسي داج)، DS، فيات، جيپ، لانچيا، مازراتي، اوپل، واكسال و رم توليد شود. اما در اين مقاله، رندرهاي خودروهايي را ميبينيم كه حالا فرصتي ازدسترفته هستند.
۱. رنو مگان هلكت
رنو مگان از جذابترين هاچبكهاي فرانسوي بازار است كه ميتوانست در تركيب با طراحي آمريكايي، زيباتر هم شود. تصور كنيد كه مگان RS كوچك و زيبا با دوج چلنجر هلكت قدرتمند (Challenger Hellcat) تركيب شود؛ حاصل اين پيوند كه ميتوانست واقعا عملي شود، از انديشه متخصصينات تيم طراحي Budget Direct چنين مدل زيبايي خواهد بود. فرض كنيد مگان RS به پيشرانهي ۶.۲ ليتري V8 سوپرشارژ آمريكاييها مجهز شود؛ واقعا طراحي اين هاچبك بهگونهاي است كه به قدرت بيشتر نياز دارد. در رندر طراحي شده، دو دريچه هواي روي كاپوت چلنجر هلكت، بالهي عريض و سياه رنگ زير سپر جلو و تايرهاي پهنتر به مگان RS جذابيت خاصي داده است. دماغهي عريضتر و گلگيرهاي برجسته هم درعين تهاجميتر كردن ظاهر مگان با چاشني خودروهاي عضلاني آمريكايي، به اصالت و طراحي فرانسوي رنو صدمه نزده است.
۲. داچيا داستر تريلهاوك
مدل تريلهاوك (Trailhawk) در محصولات جيپ يادآور رانندگي آفرود در سختترين مسيرها است. تريلهاوك با تيپهاي استاندارد خودروهاي جيپ تفاوت دارد و باهدف سرسختي بيشتر در مسيرهاي خارج از جاده توليد شده است. داچيا نميتواند با محصولات آفرود جيپ رقابت كند، اما بهعنوان يك خودروساز واقع در رومانيا با خودروهاي اقتصادي، مدل داستر (Duster) را پيشنهاد ميكند. داچيا داستر شاسيبلند خانوادگي معمولي است؛ اگر همكاري رنو با فيات كرايسلر آغاز ميشد، متخصصهاي جيپ ميتوانستند كمي هيجان و قدرت بيشتر به اين مدل اضافه كنند. تيپ تريلهاوك داچيا داستر ميتوانست ارتفاع بيشتري داشته باشد، گلگيرها بزرگتر ميشدند تا تايرهاي آفرود در زير خودرو جاي بگيرد و پوششهاي محافظ زير خودرو با رنگ برجسته، نمايي متفاوت به شاسيبلند خوشارزش رومانيا بدهد. در رندر منتشر شده از داچيا داستر تريلهاوك، دو گيرهي قرمز رنگ در جلو و عقب نشانگر تواناييهاي آفرود داستر است كه البته مانديشه متخصصينهي كوهستاني تصوير هم در جذابتر كردن طراحي و درك قابليتهاي خاص خودرو كمك بسياري كرده است.
۳. الپين A110 SRT
الپين A110 جديد بهياد مدل كلاسيك و دههي ۱۹۶۰ توليد شده است. مدل جديد كه سال ۲۰۱۷ عرضه شد، يك خودروي اسپرت سبكوزن اصيل فرانسوي است كه با طرح موتورمياني و تعادل بينظير شاسي و فرمانپذيري، رقيب غيرمنتظرهي برخي خودروهاي پورشه و آئودي محسوب ميشود. اگر الپين A110 دراختيار واحد فناوريهاي مسابقهاي و جادهاي دوج (Street & Racing Technology) يا بهاختصار SRT قرار ميگرفت، با چه خودرويي روبهرو بوديم؟ الپين A110 SRT از زيباترين رندرهاي Budget Direct است كه براي شخصيسازي اين مدل فرانسوي، ميتواند ايدههاي جالبي هم به شركتهاي تيونينگ بدهد. الپين A110 براي اينكه با كد SRT دوج عرضه شود، ابتدا بايد عرض بيشتري پيدا كند؛ تايرهاي پهنتر با رينگهاي بزرگ و گلگيرهاي برجسته اولين تغيير مهم را ايجاد خواهند كرد. در قدم بعدي، دريچهي هواي بزرگ روي كاپوت چارجر به A110 ميرسد تا پيشرانهي V8 سوپرشارژ آمريكاييها اشكال خنككنندگي نداشته باشد. شايد تنها يك دريچهي هوا روي كاپوت كافي نباشد، بنابراين ميتوان دو چراغ مهشكن بالاي سپر جلو را حذف كرد تا دو مجراي هوارساني زيبا شكل بگيرد. البته قرار دادن پيشرانهي بزرگ در الپين A110 تقريبا امكانپذير نيست؛ چرا كه بايد طرح موتورمياني شاسي به موتورجلو تغيير پيدا كند كه قطعا در اين فرايند، تعادل بينظير فرانسويها بين قدرت و وزن از بين خواهد رفت.
۴. رنو مستر اورلند
در بازار ونهاي معمولي و تفريحي، مدلهاي جالبي وجود دارد اما محصول مشترك رنو و جيپ ميتوانست از جذابترين نمونهها باشد. ون تفريحي رنو مستر اورلند (Overland)، تركيبي از يك خودروي فرانسوي جادار با قابليتهاي آفرود جيپ در مدل گرند چروكي است. در اين تصوير، طراحي كلي ون رنو مستر را ميبينيم اما تايرهاي آفرود و سپرجلوي مقاوم با وينچ از روي جيپ گرند چروكي اورلند برداشته شده است. با نيمنگاهي به فناوري تجهيزات برقي متوجه ميشويم، در اين رندر سقف بازشونده با پنلهاي خورشيدي طراحي شده و تختخواب در زير اين پنل قرار گرفته است.
۵. دوج رم برقي
يكي از مهمترين برنامهها در ادغام فيات كرايسلر و رنو، توسعهي فناوري برقي و توليد انواع خودروهاي الكتريكي در آينده بود. با اينكه بازار پيكاپها در اروپا رونق چنداني ندارد، اما دوج با كمك و تخصص رنو ميتوانست يكي از محصولات جذاب بازار آمريكا را توليد كند. پيكاپها پرفروشترين خودروها در ايالات متحده هستند و با معرفي سايبرتراك تسلا ديديم كه گروه زيادي از مصرفكنندهها به وانت برقي انديشه متخصصين مثبتي دارند. فرض كنيد اگر دوج و رم (Ram) مدل برقي از پيكاپهايشان توليد ميكردند، بازار آمريكا چه تغيير بزرگي بهخود ميديد. البته شايد از انديشه متخصصين طرفداران قديمي رم، استفاده از موتورهاي برقي رنو و نيسان در پيكاپ بنزيني و افسانهاي آمريكا گناه بزرگي باشد. براي اينكه پيكاپ رم برقي و پاك شود، بايد پيشرانهي ۶/۲ ليتري V8 را كنار بگذاريم و در طراحي جلوپنجره و كاپوت هم تغيير ايجاد كنيم. پيكاپ برقي رم با طراحي فعلي نميتواند دربرابر مدلهاي بنزيني آمريكايي دوام بياورد و از طرفي، براي خيابانهاي كشورهاي اروپايي بيش از حد بزرگ است. درهر صورت، ايدهي پيكاپ برقي دوج و رم بسيار جذاب بهانديشه متخصصين ميرسد اما احتمالا چند سال با توليد چنين خودرويي كه واقعا متخصصدي و درخورتوجه باشد، فاصله داريم.
۶. فيات 500 RS
پنج مدل رندر خودرو با اصالت فرانسوي و جزئيات طراحي برندهاي فيات كرايسلر معرفي كرديم تا به فيات 500 برسيم. عجيب و شايد نابخشودني باشد كه طراحي ايتاليايي را با فرانسويها (بهخصوص نسل جديد) تركيب كنيم. خودروسازان و استوديوهاي طراحي ايتاليا، مجموعهاي از زيباترين خودروهاي تاريخ را توليد كردهاند، بنابراين همانطور كه در رندر فيات 500 RS هم ميبينيم، بهتر است كه به طراحي اصلي جزئيات بيهوده اضافه نكنيم. رندر فيات 500 RS همانطور كه از نامش پيدا است، با طراحي رنو مگان RS تركيب شده است. در اين تصوير، رينگهاي ۱۹ اينچ مگان RS در فيات كوچك استفاده شده؛ تايرها بسيار پهنتر شده است و گلگيرهاي برجسته نماي عريضتر فيات 500 را تكميل ميكند. طرح كلي سپر جلو مشابه هاچبك رنو بوده و چراغهاي C شكل و روشناييدرروز مگان RS به نماي جلوي فيات 500 اضافه شده است. رنگ زرد، خطوط تيز بالاي چرخهاي جلو و دفيوزر و بالهي سقفي همه با درانديشه متخصصين گرفتن طراحي رنو مگان RS روي فيات 500 نصب شدهاند. عريض شدن بدنه و رينگ و تايرهاي بزرگ طراحي فيات 500 را جذاب كرده است اما شايد طراحي چراغها و سپر جلو زيادهروي و هماهنگي لازم با دماغه فيات را نداشته باشد.
۷. رنو تليسمان با كيت بدنهي عريض
بيشتر متخصص كارشناسها و علاقهمندان دنياي خودرو معتقد هستند كه رنو بايد در طراحي جذابتر سدانهايش بيشتر تلاش كند. مثلا ميتوان رنو تليسمان (Talisman، تلفظ انگليسي صحيح تليزمن) را به متخصصهاي دوج سپرد تا كيت بدنهي عريض مشابه چارجر به تليسمان اضافه كنند. همانطور كه در اين رندر ميبينيم رينگ و تايرهاي بزرگتر، دريچهي هواي كاپوت و كيت بدنهي عريض چارجر هلكت ميتواند رنو تليسمان را بسيار جذابتر كند. چراغهاي C شكل زبان طراحي جديد رنو كاملا با بدنهي عريضتر در تليسمان همخواني دارد و حتي ميتوان بهجاي پيشرانهي چهار سيلندر، نمونهي ۶/۲ ليتري V8 دوج HEMI SRT را نصب كرد. تليسمان قرار است كه جادويي باشد؛ اين رندر ماورايي بودن رنو تليسمان را به بهترين سطح ميرساند.
۸. رنو كولئوس تركهاوك
كراساور كامپكت كولئوس (Koleos) حاصل همكاري رنو و نيسان است. توسعه و توليد اين مدل برعهدهي تيم مهندسي نيسان بوده اما طراحي كولئوس كار طراحان رنو است. نسل دوم كولئوس كه سال ۲۰۱۶ به بازار رسيد، با زبان طراحي جديد رنو و چراغهاي C شكل جلب توجه ميكند. فرض كنيد اگر اين طراحي را با پيشرانهي V8 دوج هلكت ۶/۲ ليتري سوپرشارژ كرايسلر از جيپ گرند چروكي تركهاوك (Trackhawk) تركيب كنيم، چه خودروي جذابي توليد خواهد شد. با اين پيوند، قطعا رنو كولئوس از كلاس كراساورهاي معمولي به سطح جديدي ميرسد و ميتواند با استون مارتين DBS و آئودي RS5 رقابت كند (از انديشه متخصصين عملكرد متخصص). البته پيشرانهي ۷۰۷ اسببخاري تنها براي جذابتر كردن رنو كولئوس كافي نيست؛ طرح كلي نيمرخ، سپر جلو و نماي عقب بايد با جيپ گرند چروكي تركهاوك تركيب شود. گلگيرها بايد برجسته شوند، وروديهاي هواي سپر جلو بزرگتر باشند و از رينگهاي ۲۰ اينچي و سياه رنگ جيپ استفاده شود. چيزي كه در اين رندرها توجه زيادي جلب ميكند، تركيب جذاب طراحي جلوپنجره و چراغهاي C شكل رنو با گلگيرهاي برجسته و بدنهي عريضتر است.
۹. دوج توئينگو
يكي ديگر از رندرهاي جذاب Budget Direct، رنو توئينگو با كيت بدنهي زيباي واحد SRT دوج است. توئينگو (Twingo) يك خودروي شهري و كوچك است كه بهندرت شخصيسازي ميشود؛ همانطور كه در تصوير ميبينيم، تغييرات در سپر جلو، گلگيرها، ركاب، كاپوت و رينگ و تاير رنو توئينگو را بسيار زيباتر ميكند. حتي ميتوان پيشرانهي ۳ سيلندر رنو را هم كنار گذاشت و از نمونههاي بزرگتر، مثل V6 دوج چلنجر استفاده كرد كه احتمالا چنين چيزي باتوجه به ابعاد كوچك توئينگو، ممكن نيست.
هم انديشي ها