در ميان خودروهاي ساخت چين، واژههاي لوكس و سوپرلوكس معنايي متفاوت نسبت به بازار جهاني دارند. شركتهاي چيني براي كاهش ارزش و افزايش كيفيت مدلهاي عامهپسند تلاش ميكنند و معمولا، علاقهاي به خودروهاي گرانارزش در كلاس لوكس يا اسپرت ۲نفره نشان نميدهند. با اين شرايط، محصولات چيني كه ظاهرا شبيه به مدلهاي ساخت آلمان يا امريكا باشند، لوكس محسوب ميشوند. البته رشد بسيار خوب اقتصاد در چين، دليل خوبي براي صنعتگران اين كشور است تا به فكر فعاليت در كلاسهاي ارزشي بالاتر باشند.
هنگ چي (Hongqi) يك برند قديمي در كشور چين محسوب ميشود كه امروزه زيرمجموعهي گروه فاو (FAW) است. اين شركت در سالهاي دههي ۵۰ و ۶۰ ميلادي، خودروهاي تشريفاتي شبيه به مدلهاي لوكس امريكايي توليد ميكرد و مدتي نيز مونتاژ محصولاتي از آئودي و تويوتا را ادامه داد. هنگ چي CA72 و CA770 از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۸۱ مورد استفادهي شخصيتهاي سياسي برجسته در كشور چين بود. اين برند، امروزه با محصولات متنوع، شامل سدانهاي H5 و H7 دركنار كراساورهاي HS3 و HS5 وHS7، مهمترين توليدكنندهي خودروهاي لوكس در چين محسوب ميشود.
ظاهر بيروني جديدترين محصول هنگ چي، تركيبي از مرسدس بنز كلاس S و رولزرويس فانتوم را يادآوري ميكند. اين خودرو با نام H9 حدود ۵/۲ متر طول دارد و همراه فاصله محورهاي بيش از ۳ متر فضاي بسيار خوب براي زانوهاي سرنشينان فراهم خواهد كرد. تصاوير رسمي از هنگ چي H9، بدنه را با نماي ۲رنگ نمايش ميدهد كه ترفندي معمول در خودروهاي سري ميباخ مرسدس بنز است. گيلز تيلور كه زماني مدير تيم طراحي رولزرويس بود، امروزه رياست دپارتمان طراحي فاو (شركت مالك هنگچي) را برعهده دارد. البته بنابر اظهارات مسئولان شركت سازنده، طراحي H9 قبل از استخدام تيلور انجام شده است.
يكي از مهمترين نكات در طراحي هنگ چي H9، استفادهي خلاقانه در تركيب چراغهاي LED است. حتي لوگوي شركت سازنده، جلوپنجره و لبهي درپوش صندوق عقب هم مزين به نوار روشنايي و نورپردازي مواج هستند. دستگيرههاي مخفي براي درهاي ورودي و چرخهاي لوكس ۲۰ اينچ، ديگر مشخصههاي جالب هنگ چي H9 هستند.
برخلاف ظاهر، شرايط متخصص H9 مشابه رولزرويس يا مرسدس بنز ميباخ نيست. نسخهي پايه از اين خودرو چيني، پيشرانهي ۲ ليتري توربوشارژ با قدرت ۲۵۲ اسببخار و گشتاور ۳۸۰ نيوتنمتر دارد. مدل سفارشي هنگ چي H9 با پيشرانهي سوپرشارژ ۳ ليتري، قدرت ۲۷۲ اسببخار و گشتاور ۴۰۰ نيوتنمتر توليد ميكند كه سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتربرساعت ۸ ثانيه خواهد داشت. اين محصول با جعبهدندهي خودكار، سيستم انتقال نيرو به چرخهاي عقب و فناوري خودران سطح ۲/۵ عرضه خواهد شد كه درنتيجهي آن، ترمز خودكار و هدايت خودرو بين خطوط بدون دخالت راننده ممكن خواهد بود.
ارزش نهايي هنگ چي H9 هنوز اعلام نشده است؛ اما به احتمال فراوان، عرضهي اين خودرو محدود به بازار چين خواهد بود. امروزه مدل H7 در بازار روسيه با ارزشي حدود ۴۰ هزار دلار فروخته ميشود، پس ميتوان آستانهي ارزش هنگ چي H9 را حدود ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار دلار برآورد كرد. طي يك سال گذشته، تقريبا نيمي از كل خودروهاي مرسدس بنز كلاس S فروختهشده در جهان به بازار چين اختصاص داشتهاند.
هم انديشي ها