جيپ گلادياتور دربرابر جيپ رانگلر؛ كداميك خودروي آفرود بهتري است؟

شنبه ۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پس از رونمايي از جيپ گلادياتور، بسياري بر اين باورند كه اين خودرو همان رانگلر است؛ فقط محفظه‌ي بار به آن اضافه شده است. اين گفته تا حدودي درست است؛ هرچند اين دو خودرو تفاوت‌هايي نيز با يكديگر دارند.
تبليغات

گلادياتور، محصول جديد جيپ، شباهت بسياري به مدل رانگلر دارد؛ حتي سواري آن مشابه است. در اين مطلب سعي شده است تا تفاوت اين دو محصول آشكار شود. براي اينكار، دو خودرو در شرايط مشابه تست شده‌اند. هر دوي اين مدل‌ها از تيپ روبيكان (Rubicon) هستند و رنگ يكساني دارند.

با نگاه به اين دو محصول جيپ، چيزي كه بار اول به ذهن مي‌رسد اين است كه از بريدن قسمت عقب رانگلر و اضافه‌كردن قسمت يك‌و‌نيم متري محفظه‌ي بار، مدل گلادياتور حاصل شده است. طراحي بدنه‌ي هر دو خودرو مشابه هم است؛ ازجمله، در‌هاي يكساني دارند. هر دو از موتور ۳/۶ ليتري V6 با جعبه‌دنده ۸ سرعته خودكار بهره مي‌برند. هرچند در رانگلر، امكان سفارش نمونه ۲ ليتري توربو نيز وجود دارد. البته شباهت‌ها به اين موارد ختم نمي‌شود. ابعاد تاير‌ها، ارتفاع خودرو از سطح زمين و زاويه‌ي ورود به شيب هر دو يكسان است. همچنين؛ تجهيزات تيپ روبيكان و ساير سيستم‌هاي مختص آفرود از جمله قابليت غيرفعال‌كردن ميله تعادل و قفل‌هاي ديفرانسيل جلو و عقب، در هر دو خودرو وجود دارد. هر دو محصول را مي‌توان با دو نوع سپر جلو سفارش داد.

مرجع متخصصين ايران Jeep wrangler 2018

اما اين تمام ماجرا نيست. فاصله‌ي بين دو محور گلادياتور طول بيشتري دارد و سيستم تعليق عقب آن نيز، تقريبا مشابه پيكاپ رم ۱۵۰۰، از نوع فنرلول با بازو‌هاي اتصالي است. اين تغييرات باعث شده تا گلادياتور ظرفيت كشش ۳۱۷۵ كيلو‌گرم را داشته باشد كه اين رقم دو برابر ظرفيت رانگلر است. تيپ پايه اين محصول نيز، ظرفيت باربري ۷۲۵ كيلوگرم را دارد كه اين عدد در تيپ روبيكان به ۵۲۵ كيوگرم كاهش يافته است.

وقتي به سيستم تعليق دو خودرو ريزبينانه‌تر نگاه مي‌كنيم، تفاوت‌ها بيشتر نمايان مي‌شوند. كمك‌فنر‌هاي گلادياتور روبيكان از برند فاكس با بدنه‌ي آلومينيومي هستند درحالي‌كه نمونه‌هاي بكار رفته در رانگلر، از نوع تك‌ميله‌اي بوده و بدنه‌ي آلومينيومي ندارند. تاير‌هاي دو خودرو، با وجود اندازه يكسان، از برند‌هاي متفاوت هستند. چرخ‌ و رينگ‌هاي گلادياتور به‌خاطر ظرفيت كشش بيشتر و حمل بار، مستحكم‌تر هستند. همچنين؛ ترمز‌هاي عقب اين مدل نيز، اندازه بزرگتري دارند.

مرجع متخصصين ايران Jeep Gladiator

افزايش فاصله‌ي محوري، به جيپ اين امكان را داده است تا تغييرات لازم را روي سيستم تعليق عقب اعمال كند. درواقع؛ نحوه‌ي خنثي‌كردن ضربات وارده به اكسل عقب در اين دو خودرو فرق مي‌كند. در رانگلر، كمك‌فنر‌ها متمايل به سمت عقب قرار‌ گرفته‌اند؛ درحالي‌كه در گلادياتور برعكس است. همچنين با وجود يكسان بودن اكسل عقب در هر دو خودرو، سگدست‌هايي كه بازو‌ها را نگه مي‌دارد، متفاوت است. دليلش اين است كه در جيپ گلادياتور، بازو‌هاي تعليق عقب دراز‌تر هستند و باعث شده تا سواري نرم‌تري داشته باشد.

از طرف ديگر، اضافه‌شدن محفظه‌ي بار باعث شده تا زاويه‌ي خروج از شيب اين دو محصول متفاوت باشد. اين زاويه در رانگلر‌هاي چهاردر، ۳۷ درجه است؛ درحالي‌كه در گلادياتور به ۲۶ درجه كاهش يافته است. همچنين لاستيك يدكي گلادياتور برخلاف رانگلر، روي در عقب قرار نگرفته است و به زير خودرو منتقل شده است. با وجود تاير‌هاي استاندارد ۳۳ اينچي اين خودرو، فضاي كافي براي تاير يدكي ۳۵ اينچي وجود دارد.

مرجع متخصصين ايران Jeep Gladiator

اين دو خودرو، براي تست انعطاف‌پذيري سيستم تعليق آن‌ها، روي سطح شيب‌دار قرار گرفتند. فاصله‌ي محوري بيشتر گلادياتور، باعث شد تا در اين بخش به اندازه‌ي رانگلر ظاهر نشود. قابليت غيرفعال‌كردن ميله تعادل (Disconnecting Stabilizer Bar) در هر دو محصول وجود دارد كه به آن‌ها اجازه‌ي انعطاف‌پذيري بيشتري را مي‌دهد. در هر دو حالتي كه ميله تعادل فعال يا غيرفعال است، جيپ رانگلر با اختلاف كمي، امتياز بيشتري را كسب كرد. به‌طوركلي گلادياتور به اندازه‌ي كافي، در رانندگي آفرود توانا است.

مرجع متخصصين ايران Jeep Gladiator

هر دوي اين خودرو‌ها، از پوشش محافظ در زير خود بهره مي‌برند. در رانگلر اين پنل فقط در قسمت وسط بدنه وجود دارد؛ اما در گلادياتور علاوه بر قسمت مياني، زير سپر عقب نيز اين محافظ تعبيه شده است و اين مزيت ديگري است؛ چراكه از سپر عقب هنگام برخورد با موانع مراقبت مي‌كند. همچنين اين پوشش‌ها به اندازه‌ي كافي قوي هستند تا زير آن‌ها جك قرار گرفته و لاستيك خودرو در صورت نياز تعويض شود. از طرفي سازنده سعي كرده است تا حتي‌المكان خروجي اگزوز را در ارتفاع بالاتري تنظيم كند به‌طوري‌كه هنگام قدم‌زدن اطراف اين خودرو، اگزوز آن ديده نمي‌شود. اين نكته مثبت ديگري است از اين جهت كه هنگام عبور از موانع، اشكال‌ساز نمي‌شود.

با اين اوصاف، جيپ گلادياتور به اندازه‌ي پيكاپ‌هاي با اندازه متوسط توانايي دارد؛ هرچند تغييرات انجام‌گرفته، دردسر‌هايي نيز براي اين خودرو ايجاد كرده است. مثلا فاصله محوري زياد‌تر باعث شده تا زوياي شكست و خروج از شيب اين خودروي آفرودي در مقايسه با مدل رانگلر كاهش پيدا كند.

مرجع متخصصين ايران Jeep Gladiator

مطالعه‌ها نشان داد كه تونايي‌هاي آفرود گلادياتور و رانگلر تفاوت زيادي ندارد و هردو در برخورد با ناهمواري‌ها عملكرد مشابهي دارند. وقتي‌كه جيپ، مدل چهاردر رانگلر را معرفي كرد، بسياري منتقد بودند كه سازنده با اين كار، توانايي‌هاي آفرود رانگلر را كاهش داده است (نسبت به مدل دودر)؛ اما عملا اين محصول با استقبال زيادي همراه بود. خيلي از خانواده‌ها و علاقه‌مندان به خودرو‌هاي چهاردر، اين محصول را پسنديدند؛ چون به اندازه‌ي كافي توانمند بود. به‌ انديشه متخصصين مي‌رسد، اين اتفاق براي مدل گلادياتور نيز تكرار شود. اين خودرو، چهار در دارد و يك پيكاپ است. اين همان چيزي است كه علاقه‌مندان به پيكاپ‌ها دوست دارند. همچنين؛ گلادياتور با وجود اينكه يك وانت است اما در عين حال يك جيپ است و كار‌هايي را كه يك جيپ مي‌كند، به خوبي قادر است انجام دهد.

لينك دانلود

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات