كم‌مصرف‌ترين خودرو‌هاي كراس اور بنزيني بازار جهاني در سال ۲۰۲۰

دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 10 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
خودرو‌هاي هيبريدي، مصرف سوخت بسيار كمي دارند؛ اما در مقابل، ارزش آن‌ها بالا است. اين موضوع، خريد يك خودروي بنزيني با مصرف سوخت پايين را توجيه مي‌كند. در اين مطلب، فهرستي از ۱۵ كراس‌اور تمام بنزيني كم‌مصرف دنيا را معرفي مي‌كنيم.
تبليغات

بسياري از افراد در سراسر دنيا، به‌دنبال خودرويي هستند كه سواري با ارتفاع بلند داشته باشد و فضاي كابين نيز به اندازه كافي براي سرنشينان يا محموله‌هاي آنان، بزرگ باشد. همچنين، ارزش مناسب را در كنار همه‌ي اين‌ها داشته باشد.

در گذشته، خودرو‌هاي كراس‌اور (CUV) معايبي داشتند. اين مدل‌ها با داشتن ارتفاع بيشتر از سطح زمين، عملكرد آيروديناميكي ضعيف‌تري داشتند كه درنتيجه، باعث افزايش مصرف سوخت مي‌شد. هرچند امروزه، بسياري از خودرو‌هاي شاسي‌بلند، مصرف سوخت منطقي نسبت به مدل‌هاي كوچك و متوسط پرفروش دارند.

خودرو‌هاي هيبريدي يا تمام برقي، برچسب ارزشي بالاتري دارند. براي مثال، سوبارو كراس‌ترك پلاگين‌هيبريد، در حالتي كه از موتور برقي خود در كنار پيشرانه احتراقي استفاده مي‌كند، تنها ۶/۷ ليتر در صد كيلو‌متر به‌صورت تركيبي سوخت مصرف مي‌كند؛ درحالي‌كه يكي از گران‌ترين محصولات سوبارو است كه داراي ارزش بيش از ۳۵ هزار دلار است. بنابراين، علاوه بر مصرف سوخت، ارزش خود محصول نيز عامل مهمي در ارزيابي خريد آن محسوب مي‌شود. بديهي است كه كراس‌اور‌ها‌ي برقي، از اين جهت مناسب نيستند. البته، كراس‌اور‌هاي بنزيني متعددي هستند كه مصرف سوخت كمي دارند. در ادامه، ۱۵ مدل از اين خودرو‌ها معرفي شده است.

۱۵. فورد اكواسپرت

مرجع متخصصين ايران فورد اكواسپرت

مصرف شهري: ۸/۷ ليتر؛ بزرگراه: ۸/۱ ليتر و تركيبي: ۸/۴ ليتر در صد كيلومتر

ارزش مدل پايه: ۱۹‌هزار و ۹۹۵ دلار

اكواسپرت كوچك‌ترين كراس‌اور از محصولات فورد است كه براي رانندگي شهري ايده‌آل است. علاوه‌ بر مصرف سوخت مناسب، طول خودرو نيز كوتاه است كه راننده را براي پارك‌كردن آسوده مي‌كند. اين محصول از يك پيشرانه‌ي ۱ ليتري سه سيلندر بهره مي‌برد كه به فناوري اكوبوست فورد مجهز است. هرچند، مصرف سوخت آن در بزرگراه، نسبت به ساير رقبا بيشتر است.

۱۴. سوبارو اوتبك

مرجع متخصصين ايران سوبارو اوتبك

مصرف شهر: ۹ ليتر؛ بزرگراه: ۷/۱ ليتر و تركيبي: ۸/۱ ليتر در صد كيلومتر

ارزش مدل پايه: ۲۶ هزار و ۶۴۵ دلار

فضاي جادار، طراحي انقلابي و بهره‌گيري از سامانه‌ي چهارچرخ متحرك از جمله نكات مثبت مدل اوتبك (Outback) است. اين شاسي‌بلند استيشن سوبارو، مصرف سوخت مناسبي نيز دارد. پيشرانه آن از نوع ۲/۵ ليتري چهار‌سيلندر تخت است كه از سامانه پاشش مستقيم سوخت بهره مي‌برد. در اين مدل از جعبه‌دنده CVT استفاده شده است كه يكي از بهترين‌ها در نوع خود است. همانند ساير خودروهاي سوبارو نيز (به‌جز BRZ)، سامانه‌ي چهارچرخ متحرك به‌طور استاندارد روي آن نصب است.

۱۳. سوبارو فورستر

مرجع متخصصين ايران سوبارو فارستر

مصرف شهر: ۹ ليتر؛ بزرگراه: ۷/۱ ليتر و تركيبي: ۸/۱ ليتر در صد كيلومتر

ارزش مدل پايه: ۲۴ هزار و ۴۹۵ دلار

سوبارو فورستر برخلاف برادر خود اوتبك، شكل و شمايل كراس‌اور‌هاي متعارف را دارد. با وجود ۵ سانتي‌متر ارتفاع بيشتر نسبت به اوتبك، مصرف سوخت آن مشابه است. اين موضوع به‌خاطر وزن كمتر اتاق و ضريب سبك‌تر ديفرانسيل خودرو است؛ درحالي‌كه از همان پيشرانه و جعبه‌دنده استفاده مي‌كند.

۱۲. نيسان روگ (ايكس‌تريل)

مرجع متخصصين ايران نيسان روگ

مصرف شهر: ۹ ليتر؛ بزرگراه: ۷/۱ ليتر و تركيبي: ۸/۱ ليتر در صد كيلومتر

ارزش مدل پايه: ۲۵ هزار و ۳۰۰ دلار

شاسي‌بلند كوچكي كه در سال ۲۰۱۹ پرفروش‌ترين محصول نيسان بود، همچنان مزيت‌هاي خود را حفظ كرده است. نيسان روگ (Rogue) از پيشرانه‌ي ۲/۵ ليتري چهارسيلندر خطي در كنار جعبه‌دنده CVT بهره مي‌برد. اين خودرو نيسان وقتي‌كه فقط ديفرانسيل جلو فعال است، به‌طور متوسط ۸/۱ ليتر در صد كيلومتر، بنزين مصرف كند. البته، هنگام رانندگي تهاجمي با نيسان روگ، زوزه‌هايي از جعبه‌دنده به گوش مي‌رسد؛ اما در حالت سواري متعارف، هيچ صدايي ندارد. جالب است كه اين محصول، از مدل كوچكتر روگ اسپرت، مصرف سوخت بهتري دارد.

۱۱. تويوتا C-HR

مصرف شهر: ۸/۷ ليتر؛ بزرگراه: ۷/۶ ليتر و تركيبي: ۸/۱ ليتر در صد كيلومتر

ارزش مدل پايه: ۲۱ هزار و ۲۹۵ دلار

كراس‌اور ساب كامپكت تويوتا، همانند مدل اكواسپرت فورد و ساير‌ خودرو‌هاي در اين دسته، براي رانندگي شهري ايده‌آل است. هرچند تويوتا C-HR، مصرف سوخت تركيبي آن نيز بسيار خوب است. يك موتور ۲ ليتري در اين محصول تعبيه شده است كه قدرت را از طريق جعبه‌دنده CVT به چرخ‌هاي جلو منتقل مي‌كند. برخلاف هوندا HR-V، قابليت سفارش سامانه چهارچرخ متحرك در اين خودرو تويوتا وجود ندارد.

۱۰. سوبارو كراس‌ترك

مرجع متخصصين ايران سوبارو كراس‌ترك

مصرف شهر: ۸/۷ ليتر؛ بزرگراه: ۷/۱ ليتر و تركيبي: ۷/۴ ليتر در صد كيلومتر

ارزش مدل پايه: ۲۲ هزار و ۱۴۵ دلار

كراس‌ترك سوبارو، از هر دو مدل كراس‌اور فورستر و استيشن‌واگن اوتبك كوچكتر است و مصرف سوخت كمتري نيز در حالت تركيبي دارد. اين خودرو به‌طور استاندارد، از سامانه‌ي چهارچرخ متحرك بهره مي‌برد كه برند‌هاي ديگر عرضه نمي‌كنند يا به‌طور استاندارد روي محصول خود نصب نمي‌كنند. اين مدل سوبارو از پيشرانه‌‌ي چهارسيلندر تخت ۲ ليتري بهره مي‌برد و در حالت استاندارد با جعبه‌دنده دستي ۶ سرعته عرضه مي‌شود كه مصرف سوخت آن افزايش يافته و به ۱۰/۷ ليتر در صد كيلومتر رانندگي شهري و ۸/۱ ليتر در صد كيلومتر رانندگي در بزرگراه تغيير مي‌كند. جعبه‌دنده CVT به‌صورت سفارشي عرضه مي‌شود.

۹. فورد اسكيپ

مرجع متخصصين ايران فورد اسكيپ

مصرف شهر: ۸/۷ ليتر؛ بزرگراه: ۷/۱ ليتر و تركيبي: ۷/۴ ليتر در صد كيلومتر

ارزش مدل پايه: ۲۴ هزار و ۸۸۵ دلار

نسل جديد فورد اسكيپ با شكل و شمايل و خطوط ملايم‌تر نسبت به نسل پيشين، مصرف سوخت بهتري دارد. كم‌مصرف‌ترين تيپ بنزيني اين مدل فورد، از يك پيشرانه‌ي سه‌سيلندر ۱/۵ ليتري به‌همراه توربوشارژر بهره مي‌برد و يك جعبه‌دنده هشت‌سرعته خودكار نيز نيروي موتور را به ديفرانسل جلو منتقل مي‌كند. البته، فورد اسكيپ داراي تيپ هيبريدي نيز هست كه ارزش بالاتري نسبت به نمونه‌‌ي بنزيني دارد.

۸. هيونداي كنا

مرجع متخصصين ايران هيونداي كنا

مصرف شهر: ۸/۴ ليتر؛ بزرگراه: ۷/۴ ليتر و تركيبي: ۷/۸ ليتر در صد كيلومتر

ارزش مدل پايه: ۲۰ هزار و ۳۰۰ دلار

هيونداي كنا (Kona) در تيپ پايه از يك موتور ۲ ليتري بهره مي‌برد كه به‌همراه جعبه‌دنده شش‌سرعته خودكار عرضه مي‌شود. تيپ گران‌تر اين خودرو هيونداي، يك پيشرانه‌ي ۱/۶ ليتري چهارسيلندر به‌همراه توربوشارژر دارد و از جعبه‌دنده هفت‌سرعته دو‌كلاچه بهره مي‌برد. اين دو مدل در مصرف تركيبي، بنزين يكساني را مي‌سوزانند؛ اما نمونه گران‌تر نسبت به مدل پايه، در رانندگي شهري سوخت كمتري مصرف مي‌كند و در مقابل، مصرف بيشتري در جاده دارد.

۷. هوندا HR-V

مرجع متخصصين ايران هوندا HR-V

مصرف شهر: ۸/۴ ليتر؛ بزرگراه: ۶/۹ ليتر و تركيبي: ۷/۸ ليتر در صد كيلومتر

ارزش مدل پايه: ۲۰ هزار و ۸۲۰ دلار

هوندا HR-V در دسته‌ي كراس‌اور‌هاي ساب كمپكت قرار مي‌گيرد. مدل بزرگتر اين محصول، هوندا CR-V است كه مصرف سوخت آن با نمونه‌ي كوچكتر تفاوتي ندارد. هرچند، هوندا HR-V ارزش پايه‌ي كمتري دارد و به اندازه‌ي كافي نيز، فضاي بار و ظرفيت براي سرنشينان دارد. اين موضوع باعث شده تا در كلاس خود گزينه‌ي مناسبي باشد.

۶. هوندا CR-V

مرجع متخصصين ايران هوندا CR-V

مصرف شهر: ۸/۴ ليتر؛ بزرگراه: ۶/۹ ليتر و تركيبي: ۷/۸ ليتر در صد كيلومتر

ارزش مدل پايه: ۲۵ هزار و ۵۰ دلار

نسخه‌ي جديد هوندا CR-V، نسبت به سال‌ پيش بهينه‌تر شده است. تيپ پايه، به‌لطف استفاده از پيشرانه‌ي كم‌حجم‌تر، مصرف سوخت بهتري دارد. اين مدل از موتور چهار‌سيلندر ۱/۵ ليتري به‌همراه توربوشارژر بهره مي‌برد كه نسبت به نسخه‌ي پيشين اين محصول، ۰/۶ ليتر در صد كيلومتر رانندگي تركيبي، بنزين كمتري مي‌سوزاند. هوندا براي اين مدل، سامانه‌ي چهارچرخ متحرك را به‌صورت سفارشي نصب مي‌كند كه درنتيجه‌ي آن، ۰/۳ ليتر مصرف سوخت بيشتري در حالت تركيبي خواهد داشت.

۵. تويوتا RAV4

مرجع متخصصين ايران تويوتا RAV4

مصرف شهر: ۸/۴ ليتر؛ بزرگراه: ۶/۷ ليتر و تركيبي: ۷/۸ ليتر در صد كيلومتر

ارزش مدل پايه: ۲۵ هزار و ۹۵۰ دلار

تويوتا RAV4، در ميان كرس‌اور‌هاي چهارچرخ متحرك بنزيني، كمترين مصرف سوخت را دارد. تيپ پايه‌ي اين محصول نيز، مصرف آن كمتر است. اين كراس‌اور تويوتا، از يك موتور ۲/۵ ليتري چهار‌سيلندر استفاده مي‌كند و جعبه‌دنده آن نيز از نوع هشت‌سرعته خودكار است. مدل هيبريدي اين محصول نيز امسال عرضه مي‌شود كه در كنار مصرف سوخت پايين‌تر، از قدرت و عملكرد بالايي بهره مي‌برد و همين‌طور، به‌طور استاندارد، سامانه چهارچرخ متحرك روي آن نصب خواهد شد.

۴. بيوك انكور GX

مرجع متخصصين ايران بيوك انكور GX

مصرف شهر: ۷/۸ ليتر؛ بزرگراه: ۷/۴ ليتر و تركيبي: ۷/۶ ليتر در صد كيلومتر

ارزش مدل پايه: ۲۴ هزار و ۱۰۰ دلار

شركت آمريكايي بيوك، به‌تازگي مدل جديد انكور GX را عرضه كرده است. طبق ادعاي سازنده، اين محصول مصرف سوخت كمتري نسبت به نسخه‌ي پيشين دارد و همچنين، قدرت و فضاي كابين آن بيشتر است. دو نوع موتور براي اين مدل قابل سفارش است: پيشرانه‌‌ي ۱/۲ ليتري سه‌سيلندر كه به‌طور استاندارد عرضه مي‌شود؛ ديگري نمونه ۱/۳ ليتري سه‌سيلندر به‌همراه توربوشارژر است كه مصرف سوخت بهتري نيز دارد. جعبه‌دنده CVT به‌‌صورت استاندارد روي اين محصول عرضه مي‌شود. همين‌طور، سامانه‌ي چهارچرخ متحرك‌ نيز قابل سفارش است كه به‌همراه موتور ۱/۳ ليتري با جعبه‌دنده ۹سرعته خودكار عرضه مي‌شود و در اين حالت، مصرف سوخت ۰/۸ ليتر در صد كيلومتر افزايش مي‌يابد.

۳. هيونداي ونيو

مرجع متخصصين ايران هيونداي ونيو

مصرف شهر: ۷/۸ ليتر؛ بزرگراه: ۶/۹ ليتر و تركيبي: ۷/۴ ليتر در صد كيلومتر

ارزش مدل پايه: ۱۷ هزار و ۳۵۰ دلار

هيونداي ونيو، ارزان‌ترين كراس‌اور ساب كامپكت  و يكي از كم‌مصرف‌ترين خودروهاي بازار است و به‌طور استاندارد از جعبه‌دنده شش‌سرعته‌ي دستي بهره مي‌برد. هرچند، امكان سفارش جعبه‌دنده CVT نيز وجود دارد كه در آن صورت، ۰/۵ ليتر در مصرف بنزين در صد كيلومتر رانندگي تركيبي صرفه‌جويي مي‌شود.

۲. لكسوس UX 200

مرجع متخصصين ايران لكسوس UX 200

مصرف شهر: ۸/۱ ليتر؛ بزرگراه: ۶/۴ ليتر و تركيبي: ۷/۱ ليتر در صد كيلومتر

ارزش مدل پايه: ۳۲ هزار و ۳۰۰ دلار

لكسوس در كراس‌اور UX 200، از يك پيشرانه‌ي ۲ ليتري با قدرت ۱۶۹ اسب‌بخار استفاده كرده است كه با وجود عملكرد متخصص متوسط، مصرف سوخت بسيار كمي دارد. در رانندگي بزرگراه، اين مدل لكسوس، كم‌‌ترين مصرف را ميان خودرو‌هاي شاسي‌بلند دارد. در اين خودرو از يك جعبه‌دنده CVT استفاده شده است كه قابليت تعريف ده ضريب‌ دنده‌ مجزا را دارد. لكسوس UX 200 تنها با محور محرك جلو عرضه مي‌شود؛ هرچند، نمونه‌ي هيبريدي آن به‌طور استاندارد چهارچرخ متحرك است.

۱. نيسان كيكس

مرجع متخصصين ايران نيسان كيكس

مصرف شهر: ۷/۶ ليتر؛ بزرگراه: ۶/۵ ليتر و تركيبي: ۷/۱ ليتر در صد كيلومتر

ارزش مدل پايه: ۱۸ هزار و ۸۷۰ دلار

كراس‌اور بنزيني نيسان كيكس، در رانندگي شهري و در حالت تركيبي، بهترين مصرف سوخت را ميان رقبا دارد. رانندگي با اين خودروي ۱۲۲ اسب‌بخاري ديفرانسيل جلو كه فقط از جعبه‌دنده CVT بهره مي‌برد، به‌خاطر وزن كم و سيستم تعليق خوب برخلاف انتظار لذت بخش است. نيسان كيكس را با سه سطح از تجهيزات مي‌توان سفارش دارد درنتيجه، ارزش اين محصول از ۱۸ هزار و ۸۷۰ دلار شروع شده و حداكثر ۲۴ هزار و ۱۵ دلار ارزش دارد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات