تسلا در حال آزمايش قابليت تشخيص چراغ راهنمايي و تقاطع اتوپايلوت است
كساني كه اين روزها براي سفارش خودرو به وبسايت تسلا مراجعه ميكنند، با ويژگي جديدي براي قابليتهاي رانندگي كاملا خودران اين برند مواجه ميشوند؛ افزونهاي ۷،۰۰۰ دلاري كه در آينده توانايي رانندگي خودران را دراختيار خريداران قرار ميدهد. آيا اين ويژگي بهمعني فناوري كاملا خودران است؟ خير؛ اما افزونهي جديد تشخيص چراغ راهنمايي گامي بهسوي قابليتهاي رانندگي تمامخودران وعدهدادهشدهي ايلان ماسك است، حتي اگر هنوز رسما رونمايي و عرضه نشده باشد.
ويژگي آزمايشي و در حال مطالعه جديد چه كار ميكند؟ همانطوركه از نام آن انتظار ميرود، اين ويژگي به خودروهاي الكتريكي تسلا اجازه ميدهد علائم راهنمايي و رانندگي مانند چراغ راهنمايي و علائم توقف بهويژه در تقاطعها را تشخصي دهند. بهتازگي، ويدئويي از خودرو تسلا مدل ۳ در كانال يوتيوب Out of Spec Motoring منتشر شد كه اتوپايلوت آن فعال بود و بهطورخودكار پشت چراغ قرمز ايستاد. در اين ويدئو، ادعا شده است تسلا مدل ۳ يادشده با تشخيص تابلو ايست توقف كرد.
يكي از متخصصان در توييتر دفترچهي راهنماي اين ويژگي براي تسلا مدل Y و مدل ۳ را پيدا كرده است كه البته يكي از قابليتهاي آزمايشي خودروهاي تسلا بهشمار ميرود. در اين دفترچهي راهنما، به نحوهي عملكرد قابليت جديد اشاره شده است. اين سيستم از دوربينهاي جلو و GPS و دادههاي نقشه براي شناسايي چراغ راهنمايي و تابلوهاي ايست استفاده ميكند.
با نزديكشدن خودرو به تقاطع هنگام فعالبودن اتوپايلوت، صرفانديشه متخصصين از اينكه چراغ سبز يا زرد يا قرمز باشد، سرعت خودرو تا توقف كامل كُند ميشود. خط قرمزي كه روي صفحهي لمسي نمايش داده ميشود، جايي را نشان ميدهد كه بايد خودرو متوقف شود (فقط درصورت نشاندادن خط قرمز، خودرو متوقف ميشود). اگر چراغ در آستانهي سبزشدن و راننده از بيخطربودن ادامهي مسير مطمئن باشد، ميتواند با فشاردادن روي پدال گاز يا دستهدنده، از كاهش سرعت خودرو الكتريكي جلوگيري كند. اگر چراغ بعد از توقف كامل سبز شود، راننده بازهم بايد همين كار را براي اجازهي شروع حركت يا ادامهدادن مسير انجام دهد.
هماكنون اين قابليت فقط ميتواند تعيين كند خودرو بايد كجا و كِي متوقف شود؛ اما هنوزهم براي ساير تصميمات به راننده بستگي دارد. همچنين، بايد به اين نكته اشاره كنيم كه قابليت جديد بيشازحد احتياط ميكند؛ يعني تنها راهي كه خودرو برقي تسلا در حالت فعالبودن اتوپايلوت ميتواند چراغ قرمز را رد كند، با خطاي راننده است يا حالتي كه تقاطع تشخيص داده نشده است. مسئوليت استفاده از اتوپايلوت و ساير سيستمهاي كمكي كاملا برعهدهي راننده است.
اگرچه سيستم تشخيص تقاطع فعلي ممكن است كمي ضعيف بهانديشه متخصصين برسد، در كوتاهمدت براي امر مفيدتري طراحي شده است: يادگيري ماشين. تسلا براي يادگيري شبكه عصبي، به تعداد زيادي نمونه از وضعيت واقعي و بازخورد دربارهي نحوه پاسخ انسان به آنها نياز دارد. اين موضوع توضيح ميدهد چرا رانندگان هنگام رسيدن به چراغ سبز تصميم ميگيرند. آنها اين بازخورد را در وضعيت واقعي براي يادگيري شبكهي عصبي FSD جمعآوري ميكنند.
تاكنون از شما خواسته شده است قبل از ورود به ناحيهي متخصصي وبسايتي، تصاويري از چراغ راهنمايي يا اتوبوس را در ميان دستهاي از عكسها انتخاب كنيد؟ تسلا نيز از همان اصل بهره ميگيرد. متخصصان براي يادگيري سيستم تشخيص تصوير، دادههايي تهيه ميكنند و حتي ممكن است از آن بيخبر باشند. اين اولينباري نيست كه تسلا از مالكان خودروهاي خود بهعنوان نمونهي آزمايشي استفاده ميكند. هنگاميكه اولينبار قابليت ناوبري روي اتوپايلوت استفاده شد، سيستم تغيير خط حركت را پيشنهاد ميكرد؛ اما به تأييد راننده نياز داشت. ماهها بعدازآن، سيستم اتوپايلوت بهروزرساني شد تا امكان تغيير خودكار خط حركت را بدون تأييد متخصص فراهم كند.
تشخيص تقاطعها اشكال جديتري از تغيير مسير در بزرگراه است و احتمالا مدتي طول بكشد تا براي همه مالكان خودروهاي تسلا متخصصدي باشد. همچنين، هنوز بايد ببينيم اين شيوهي برنامهنويسي چه پيامدهاي پيشبيني شدني يا نشدني ميتواند داشته باشد. با وجود رانندگان بياحتياطي كه انتظار توقف خودروهاي جلو را ندارند، متوقف يا كُند شدن سرعت خودروهاي برقي تسلا در پشت چراغ سبز ميتواند به بروز تصادف منجر شود.
اين ويژگي همچنين استفاده از اتوپايلوت را در خيابانهاي معمولي شهر تشويق ميكند؛ مسئلهاي بالقوه كه به تشخيص عابر پياده بهوسيلهي سيستم اتوپايلوت ربط دارد. راننده مسئول استفادهي هوشمندانه از اتوپايلوت است؛ اما شاهد سوءاستفاده از اتوپايلوت هم بودهايم و دليلي وجود ندارد انتظار داشته باشيم اين قابليت جديد تشخيص تقاطع هم دچار اشكال مشابهي نشود. تكامل خودرو خودران پلهپله
هم انديشي ها