مزدا از تحقيقات در زمينه سوخت‌هاي زيستي حمايت مي‌كند

چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مزدا در راستاي معرفي سوخت جايگزين براي خودروهاي آينده، از تحقيقات در زمينه سوخت‌هاي زيستي بر پايه جلبك به منظور كاهش سطح دي‌اكسيد كربن حمايت مي‌كند.
تبليغات

برخي دولت‌ها در سراسر جهان درباره‌ي ممنوعيت خودروهاي بنزيني و ديزلي طي دهه‌هاي آينده فكر مي‌كنند؛ ممكن است به همين خاطر برخي تصور كنند كه پيشرانه‌هاي احتراق داخلي نفس‌هاي آخر خود را مي‌كشند. اما خودروساز ژاپني مزدا فكر مي‌كند كه هنوز هم دوران اين پيشرانه‌ها به پايان نرسيده است. اين شركت در حال حمايت از طيف وسيعي از پروژه‌هاي تحقيقاتي سوخت‌هاي زيستي است.

مرجع متخصصين ايران سوخت زيستي

مزدا كه به دليل توليد خودروهاي اسپرت مجهز به پيشرانه‌هاي روتِري و رودستر MX-5 معروف است، مي‌گويد اگر دنيا بخواهد خودروهاي مجهز به پيشرانه احتراق داخلي را بي‌تأثير بر كربن كند، سوخت‌هاي زيستي مبتني بر جلبك «بسيار مهم» هستند. مزدا مي‌گويد به اين دليل كه سوخت‌هاي زيستي بر پايه جلبك هنگام سوختن، فقط دي اكسيد كربني را كه توسط جلبك‌ها در هنگام رشد از اتمسفر جذب كرده‌اند، آزاد مي‌كنند.

به گفته خودروساز ژاپني، اين تنها مزيت سوخت زيستي نيست. سوخت‌هاي جلبك را مي‌توان در اراضي نامناسب براي كشاورزي كشت كرد و آن‌ها بدون تأثير زياد روي منابع آب شيرين مي‌توانند رشد كنند و حتي با استفاده از نمك و فاضلاب توليد مي‌شوند. سوخت‌هاي زيستي مبتني بر جلبك‌ها همچنين در صورت ريختن در محيط، زيست‌تخريب‌پذير هستند و براي محيط زيست مضر نيستند.

با اين حال، مزدا مي‌گويد با وجود تلاش‌هايي كه براي بهبود بهره‌وري و كاهش هزينه‌ها (كه هر دو در تلاش براي دسترسي به‌صرفه و اقتصادي به چنين سوختي مهم هستند) صورت مي‌گيرد، سوخت‌هاي زيستي هنوز هم نياز به كار بيشتر دارند. درنتيجه، مزدا از تحقيق در زمينه ويرايش ژنوم توسط دانشگاه هيروشيما و فيزيولوژي گياهي توسط مؤسسه فناوري توكيو همراهي مي‌كند و اميدوار است كه منجر به پيشرفت در اين زمينه‌ها شود.

مزدا در بيانيه‌اي اظهار داشت كه معرفي سوخت زيستي مهم خواهد بود، زيرا اين شركت انتظار دارد تا سال ۲۰۳۰ از پيشرانه‌هاي احتراق داخلي در كنار موتورهاي برقي در حدود ۹۵ درصد از خودروهاي خود استفاده كند. اين شركت همچنين انتظار دارد كه سوخت‌هاي مايع خودرو، حداقل تا سال ۲۰۴۰ همچنان رايج باقي بمانند.

مرجع متخصصين ايران مزدا

در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است:

به‌عنوان بخشي از برنامه توسعه فناوري بلندمدت «Sustainable Zoom-Zoom ۲۰۳۰»، اين شركت متعهد است كه ميزان انتشار دي‌اكسيد كربن محصولات خود را تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ درصد كمتر از سال ۲۰۱۰ كاهش دهد و اين ميزان را تا سال ۲۰۵۰ به ۹۰ درصد برساند. انتظار مي‌رود پيشرانه‌هاي احتراق داخلي همراه‌با برخي انواع برقي‌سازي، تقريبا ۹۵ درصد از خودروهاي مزدا در سال ۲۰۳۰ را به خود اختصاص دهند و سوخت مايع تا حداقل سال ۲۰۴۰ در صنعت خودرو باقي خواهد ماند. مزدا، سوخت مايع تجديدپذير را براي كاهش چشمگير دي‌اكسيدكربن ضروري مي‌داند. 
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات