تويوتا هرير ۲۰۲۱ براي بازار ژاپن رونمايي شد
بهدنبال تصاوير فاش شده در هفته گذشته، تويوتا اولين عكسها و جزئيات مربوط به كراساور نسل چهارم Harrier را براي بازار ژاپن منتشر كرد. خودرو تويوتا هرير كاملا جديد كه براي ورود به نمايندگيهاي محلي در ژوئن سال ۲۰۲۰ برنامهريزي شده، براساس پلتفرم TNGA (يا GA-K) ساخته شده است. اين بدان معنا است كه بهجاي بهرهگيري از پلتفرم لكسوس RX، در استفاده از پلتفرم با جديدترين خودرو تويوتا RAV4 اشتراك دارد؛ همانطور كه در دو نسل اول اين خودرو وجود داشت. نسل قبلي تويوتا Harrier، از نسل چهارم RAV4 بهره ميگرفت.
معماري جديد امكان بهرهگيري از بدنهاي بسيار سخت و محكم و مركز ثقل پايين براي دستيابي بهراحتي سواري و عملكرد رانندگي خودرو با تمركز بر حساسيت راننده را فراهم ميسازد. به گفتهي اين خودروساز، نسل جديد تويوتا هرير از سيستم تعليق مكفرسون در جلو و سيستم دوجناغي در عقب استفاده ميكند، كه نتيجهي آن سواري قابل اطمينان و دلپذير است.
تغيير به پلتفرم TNGA به Harrier امكان ميدهد علاوه بر سيستم هيبريدي تويوتا (THS II)، از آخرين پيشرانه دايناميك فورس (Dynamic Force Force) و جعبهدنده دايركت شيفت سيويتي (Direct Shift-CVT) تويوتا نيز استفاده كند. پيشرانه بنزيني ۲ ليتري چهار سيلندر دايناميك فورس تويوتا، ۱۶۹ اسببخار قدرت و ۲۰۷ نيوتنمتر گشتاور توليد ميكند. اين پيشرانه با جعبهدنده استاندارد CVT جفت شده است و ميتوان آن را با سيستم استاندارد محرك جلو يا آپشن تمام چرخ محرك در اختيار داشت.
سيستم هيبريدي THS II در پيكرهبنديهاي جلومحرك و تمام چرخ محرك نيز موجود است. اولي از پيشرانه بنزيني ۲/۵ليتري چهار سيلندر با ۱۷۶ اسببخار قدرت در تركيب با موتور الكتريكي با قدرت ۱۲۰ اسببخار در محور جلو براي دستيابي به قدرت تركيبي ۲۱۵ اسب بخار بهره ميبرد. مدل تمام چرخ محرك نيز موتور الكتريكي ۵۳ اسببخار را به محور عقب اضافه ميكند و درنتيجه ۲۱۹ اسببخار قدرت خروجي كلي در دسترس حاصل ميشود.
هر دو نوع مدل هيبريدي داراي جعبهدنده CVT الكتريكي هستند. هماكنون هيچ جزئياتي دربارهي مصرف سوخت اين خودروي شاسيبلند وجود ندارد، اما تويوتا مدعي عملكرد عالي در زمينهي مصرف سوخت براي هر دو پيشرانه Harrier است.
از انديشه متخصصين اندازه، نسل چهارم تويوتا Harrier تنها افزايش جزئي را در ابعاد مشاهده ميكند؛ تويوتا هرير داراي طول ۴،۷۴۰ ميليمتر (۲۰ ميليمتر افزايش)، ۱،۸۵۵ ميليمتر عرض (۲۰ ميليمتر افزايش) و ۲،۶۹۰ ميليمتر فاصله محوري (۳۰ ميليمتر افزايش) است. با اين حال، ارتفاع خودرو با ۳۰ ميليمتر كاهش به ۱،۶۶۰ ميليمتر ميرسد تا نسل جديد ظاهري پوياتر داشته باشد.
طراحي ظاهر خودرو، به وضوح ادامهدهنده نسل قبلي هرير اما با تمركز بر عملكرد اسپرت است. از جمله نكات برجسته ميتوان به طراحي تهاجمي سپر جلو، خط سقفي كوپه مانند، چراغهاي عقب LED نازك افقي و همچنين چراغهاي جلو نازك LED اشاره كرد كه توسط عناصر كرومي، جلوپنجره را نگه ميدارند.
طراحي داخل كابين، ما را به ياد تويوتا RAV4 جديد مياندازد اما كاملا با آن يكسان نيست. كنسول مركزي با صفحهنمايش لمسي ۱۲/۳ اينچي بههمراه سيستم ناوبري T-Connect SD در بالاي صفحه، زين اسب را به ياد ميآورد؛ درحاليكه داشبورد تويوتا Harrier مجللتر بهانديشه متخصصين ميرسد و از طريق پنلهاي درها با ظاهري مشابه، فضاي اطراف سرنشينان را كاملا ميپوشاند.
تويوتا ميگويد كه كابين از چرم مصنوعي شيك و طرحهاي چوبي با الهام از مبلمان بهره ميبرد. از جمله ساير نكات ميتوان به سقف پانوراما اشاره كرد كه با آباژور برقي و پنجرههاي الكتروكروماتيك همراه است. خودروساز ژاپني ادعا ميكند كه فضاي داخل كابين نسل جديد Harrier به لطف استفاده از مواد جاذب صوت و كنترل لرزش و همچنين پنجرههاي بسيار مناسب براي جذب صدا، راحتي و آرامش بيشتري را براي سرنشينان فراهم ميكند.
همانطور كه انتظار ميرفت، كراساور Harrier داراي سيستم Toyota Safety Sense بهعنوان گزينهي استاندارد است كه از سيستم پيشگيري از برخورد بهره ميبرد؛ اين سيستم، عابرين پياده را در طول روز و شب و همچنين دوچرخهسواران در طول روز رديابي كرده و تشخيص ميدهد.
قابليتهاي ايمني پيشرفته ديگري نيز در اين خودروي هيبريدي وجود دارد؛ مانند Intelligent Clearance Sonar با ترمزهاي همراهي پارك (براي اشياء ثابت) كه به راننده كمك ميكند از تصادف در هنگام رانندگي با سرعت كم در پاركينگ جلوگيري كند. همچنين آينه ديجيتال كه امكان ضبط تصاوير را در جلو و عقب فراهم ميكند. سرانجام، تويوتا هرير جديد از دستيار چرخيدن فعال بهره ميبرد كه از ترمزها براي كنترل بيشفرماني چرخها در پيچها استفاده ميكند.
هم انديشي ها