ميني ون هيبريدي تويوتا سيه نا مدل ۲۰۲۱ رونمايي شد
تويوتا در جديدترين اقدام خود، مينيون سيهنا (Sienna minivan) را بهروزرساني كرده و مدل كاملا جديد سال ۲۰۲۱ را با سيستم محركه هيبريدي بهعنوان گزينهي استاندارد عرضه است؛ استفاده از فناوري هيبريدي باعث ميشود تا مصرف سوخت اين ون به ۷/۱ ليتر بر ۱۰۰ كيلومتر برسد. تويوتا سيهنا ۲۰۲۱ همچنان سيستم تمام چرخ محرك را بهعنوان آپشن ارائه ميدهد و بر ايمني بهعنوان اولويت اصلي متمركز ميشود كه برخي از آپشنهاي لوكس را نيز در بر ميگيرد.
مسئولان تويوتا ميگويند كه مينيون سيهنا در ايالات متحده طراحي و مهندسي شده و براي بازار آمريكاي شمالي عرضه ميشود و توليد آن در كارخانه اينديانا انجام خواهد شد. از جمله تيپهاي مختلف اين خودروي هيبريدي ميتوان به آپشن جديد پلاتينيوم اشاره كرد كه با قابليتهايي از جمله درهاي كناري كشويي و در عقب، صندليهاي راحتي (كاپيتاني) گرمشونده در رديف دوم با ريل كشويي طولانيتر، يخچال و جاروبرقي داخلي، فرمان تلسكوپي قابل تنظيم برقي، آينه عقب ديجيتال و نمايشگر رنگي ۱۰ اينچي هدآپ عرضه ميشود. تمام نسخههاي تويوتا سيهنا ۲۰۲۱ قادر خواهند بود وزني حدود ۱،۵۸۸ كيلوگرم را يدك بكشند.
مينيون سيهنا با استفاده از پلتفرم نسل جديد A-K تويوتا (TNGA-K) بازطراحي شده است. ظاهر اين مينيون هيبريدي شباهت زيادي به برخي مدلهاي شاسيبلند - كراساور خودروساز ژاپني مانند تويوتا راو۴ و هدلاينر دارد و از آنها قرض گرفته ميشود. از جمله اين ويژگيهاي بصري ميتوان به جلوپنجره تهاجمي و خطوط روي گلگير اشاره كرد.
مونته كاهر، مهندس ارشد تويوتا در اين زمينه گفت:
سيهنا در كل خودروي كاملا جديدي است كه شامل پلتفرم شاسي و سيستم محركه برقي جديد ميشود.
شانههاي ايجادشده توسط گلگيرهاي جلو، در امتداد خطوط و برجستگيهاي بدنه به سمت گلگيرهاي عقب امتداد مييابند. جلوپنجره كوچك شده است، بنابراين ورودي جلو ميتواند بزرگتر شود تا ظاهري شبيه تويوتا RAV4 يا آوالون داشته باشد. سقف خودرو با شيب كمي به سمت عقب تمايل دارد و در تركيب با پنجره عقب (greenhouse)، نماي اسپرتي به سيهنا ميدهد.
فضاي داخل كابين مدل ۲۰۲۱ تويوتا سيهنا تغيير يافته تا راننده احساس نكند كه پشت فرمان اتوبوس نشسته است. بهجاي باز نگه داشتن فضاي بين راننده و سرنشين جلو براي نگهداري وسايل بزرگ (شبيه ساير مينيونا و مدلهاي گذشته)، سيهنا جديد از كنسول پلمانندي بهره ميبرد كه بخش مركزي داشبورد را به دسته صندلي وسط و سطل نگهداري وسايل متصل ميكند. طراحي جديد كنسول به اهرم تعويض دنده و ساير وسايل كوچك امكان ميدهد كه در بالاي فضاي خالي زير آن پل قرار بگيرند.
در عقب، صندليهاي كاپيتاني رديف دوم ميتواند با آپشن Super Long Slide بهروزرساني شود كه امكان حركت كشويي ۶۳/۵ سانتيمتري صندلي را به جلو و عقب فراهم ميكند. قابليت «ottoman» نيز در اين صندليهاي راحتي وجود دارد كه باعث ميشود تا سرنشينان بتوانند پاهاي خود را بكشند و استراحت كنند. پيكربندي هشت صندلي با رديف دوم نيمكتي نيز موجود است.
مجموعه سيستمهاي ايمني فعال و غيرفعال اكنون شامل سيستم نظارت بر نقطه كور ديد راننده بهعنوان گزينهي استاندارد ميشود كه به سيستم اخطار برخورد و تصادف و ترمز اضطراري ميپيوندد. همچنين آپشنهاي پيشرفتهاي مانند دوربين ديد عقب با زاويه ديد عريض، سيستم دوربين ديد ۳۶۰ درجهاي و آينه عقب ديجيتالي جديدي وجود دارد كه راننده ميتواند فضاي داخل ون را ازطريق دوربين نصبشده در عقب خودرو مشاهده كند. صفحهنمايش رنگي ۱۰ اينچي هدآپ در بيشتر تيپها بهعنوان آپشن عرضه ميشود اما در پلاتينيوم بهعنوان گزينهي استاندارد موجود است. سيستم سرگرمي صندلي عقب را ميتوان به امكانات اين ون هيبريدي اضافه كرد و شامل صفحهنمايش ۱۱/۶ اينچي با ورودي HDMI و كنترل از راه دور ميشود.
امكانات سرگرمي تويوتا سيهنا ۲۰۲۱ شامل رابط ۹ اينچي لمسي روي صفحهنمايش لمسي، اندرويد اتو و اپل كارپلي و هفت درگاه USB بههمراه قابليت سازگاري آمازون الكسا ميشود. اتصال Wi-Fi يكساله ازطريق سرويسهاي متصل تويوتا (Toyota Connected Services) نيز در مينيون سيهنا ۲۰۲۱ بهعنوان گزينهي استاندارد موجود است. ساير بهروزرسانيها شامل صداي استريوي بهبوديافته، از جمله آپشن JBL Premium Audio و ناوبري پويا (Dynamic Navigation) ميشود.
تويوتا سيهنا بهعنوان يك خودروي هيبريدي استاندارد به بازار عرضه خواهد شد و از سيستم جديد هيبريدي تويوتا II با ۲۴۳ اسببخار قدرت تركيبي سيستم بهره ميبرد. سيستم هيبريدي تويوتا امكان دستيابي به مصرف سوخت ۷/۱ ليتر بر ۱۰۰ كيلومتر را براي ون سيهنا فراهم ميكند.
سيستم محركه هيبريدي جديد، تركيبي از پيشرانه چهار سيلندر ۲/۵ ليتري با دو موتور الكتريكي است كه نيروي خود را به جعبهدنده خودكار منتقل ميكند. مسئولان تويوتا ميگويند كه سيستم محركه هيبريدي معمولي استفاده شده در سيهنا، بسيار سادهتر و راحتتر از آپشن پلاگين هيبريدي است. اين موضوع، برتري تويوتا را بر كرايسلر نشان ميدهد كه ون پاسيفيكا، پرفروشترين محصول آن يك خودروي پلاگين هيبريدي است. سيهنا داراي حالتهاي رانندگي مختلفي خواهد بود و حالت رانندگي تمام برقي براي سرعتهاي كم و مسافتهاي كوتاه دردسترس قرار ميگيرد. تويوتا هنوز مشخص نكرده است كه ظرفيت پيمايش سيهنا در حالت تمام برقي چقدر خواهد بود.
از سال جاري، سيهنا ديگر تنها مينيون در بازار نخواهد بود كه با سيستم تمام چرخ محرك (AWD) عرضه ميشود؛ بلكه تنها مدل هيبريدي-برقي خواهد بود كه از سيستم تمام چرخ محرك بهره ميبرد. قابليت تمام چرخ محرك در تمام تيپهاي تويوتا سيهنا دردسترس قرار ميگيرد. سيستم محركه هيبريدي جديد تويوتا از ديفرانسيل و ميل گاردان براي انتقال قدرت به چرخهاي عقب استفاده نميكند و بهجاي آن، يك موتور الكتريكي در عقب براي انتقال قدرت به محور عقب قرار ميدهد. اين سيستم چند سال براي اولينبار در تويوتا RAV4 هيبريدي مورد استفاده قرار گرفت و به خوبي عملكرد خود را نشان داد.
مدل جديد تويوتا سيهنا ۲۰۲۱ طي سهماهه سوم سال ۲۰۲۰ وارد بازارهاي آمريكاي شمالي خواهد شد. ارزش و جزئيات بيشتر در زمانهاي نزديك به عرضهي اين محصول منتشر ميشود.
مشخصات متخصص دقيق انواع خودرو تويوتا، مقايسهي آنها با محصولات برندهاي ديگر، مباحثه و تبادل انديشه متخصصين پيرامون آنها، پرسش و پاسخ متخصصان و متخصص كارشناسان به همراه گالري تصاوير اتومبيلهاي اين خودروساز ژاپني را در بخش محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران ببنيد.
هم انديشي ها