جنرال موتورز با تصاحب نيكولا و فناوري هيدروژني به مصاف تسلا ميرود
جنرال موتورز روز سهشنبه اعلام كرد كه ۱۱ درصد از سهام استارتاپ نيكولا را خريداري كرده است. حتي گفته شد كه اين شركت بهطور فعال در توليد وانت برقي هيدروژني بجر (Badger) به نيكولا كمك ميكند كه درنتيجه باعث شد تا ارزش سهام اين شركت به طرز عجيبي افزايش يابد. سهام نيكولا قبل از آغاز معاملات اوليه ۳۰ درصد افزايش داشت، درحاليكه جنرال موتورز نيز در سهام خود تغييرات مثبتي را تجربه كرد. با ادامهي انتشار اخبار اين همكاري، اوضاع خيلي زود براي هر دو شركت بهبود يافت.
هزينه اين توافق براي جنرال موتورز ۲ ميليارد دلار است و اين شركت در ازاي تخصص ساخت خود، يكي از اعضاي هيئت مديره نيكولا را انتخاب ميكند.
مري بارا، مديرعامل جنرال موتورز طي مصاحبهاي با CNBC گفت:
هنگامي كه ما به اين فرصت براي ادامه رشد فناوري خود (سيستم پلتفرم باتري Ultium و همچنين فناوري پيل سوختي Hydrotec) نگاه ميكنيم، اين اعتبارسنجي خوبي از فناوري ما است و سپس تخصص مهندسي و ساخت ما را وارد عمل ميكند. در زمينه كاميونهاي كشنده تمامبرقي نيكولا نيز همكاري خواهد شد. تيمهاي دو طرف هماكنون مباحثه را آغاز كردهاند و تعامل خوبي بين تيمهاي متخصص وجود دارد، بنابراين ما براي كار با نيكولا بسيار هيجانزده هستيم.
تروور ميلتون، بنيانگذار و مديرعامل نيكولا از مشاركت غول خودروسازي ديترويت تقدير كرد و گفت:
استفاده از قابليتهاي توليد جنرال موتورز (و انبارهاي قطعات آن) براي شركتي كه به منظور فروش يك محصول فيزيكي رقابت ميكند، يك نعمت بزرگ خواهد بود. استارتاپ نيكولا بهزودي به فناوري هيدروژني و باتري آلتيوم جنرال موتورز دسترسي مستقيم خواهد داشت كه هر دو ميلياردها دلار اعتبار براي توسعه و رسيدن به جايي كه امروز هستند، نياز دارند. جنرال موتورز براي ما بسيار منحصربهفرد بود؛ زيرا آنها چيزهاي ديگري بيش از ساخت پيكآپ برقي بجر براي ما به ارمغان آوردند. اين يك رابطهي عالي است. آنها يكي از بهترين خريداران، توليدكنندگان و شركتهاي مهندسي در سراسر كره زمين هستند.
باتوجهبه اينكه نيكولا هماكنون بيشتر يك شركت مفهومي است تا يك خودروساز واقعي، بهانديشه متخصصين ميرسد اين معامله واقعاً به نفع آنها باشد. نيكولا اساساً با آوردن شريكي كه قبلا همين كار را يكبار انجام داده است، هزينههاي اوليه توليد محصول خود را كاهش ميدهند. در همين حال، جنرال موتورز در دورهاي كه بهانديشه متخصصين ميرسد استارتاپهاي سازنده خودروهاي الكتريكي سرمايهگذاران را به خود جلب ميكنند، ارزش سهام خود را تا حد زيادي افزايش ميدهد. از دهه ۱۹۹۰ تاكنون، چنين اتفاقي در صنعت خودروسازي رخ نداده است و اين براي نيكولا و جنرال موتورز منفعت زيادي بهدنبال خواهد داشت.
تحليلگران مؤسسه Cowen در اين زمينه معتقد هستند «اين معامله بزرگتر از آن است كه پيشبيني ميكردند» و به نيكولا اجازه ميدهد از قدرت خريد جنرال موتورز براي باتريها و تواناييهاي داخلي در پيلهاي سوختي استفاده كند. تحليلگران اين مؤسسه روز سهشنبه در يادداشت تحقيقي نوشتند:
علاوه بر اين، مشاركت جنرال موتورز و نيكولا نشاندهنده تجاريسازي گسترده پيلهاي سوختي هيدروتك است، كه به اعتقاد ما اين شاخص اصلي مثبتي براي ادامه استفاده از فناوري پيل سوختي در حملونقل سنگين به شمار ميرود.
در ماه مارس، نيكولا از ادغام ۳/۳ ميليارد دلاري با VectoIQ خبر داد؛ VectoIQ شركت تجاري سهامي عام است كه توسط استيو گيراسكاي، معاون سابق جنرال موتورز تأسيس شد. نيكولا پس از تصاحب VectoIQ به بازار سرمايه ورود پيدا كرد. با وجود اينكه نيكولا در سال ۲۰۱۵ تأسيس شده است و انتظار نميرود تا سال ۲۰۲۱ درآمدزايي داشته باشد، ارزش سهام اين شركت در بورس به طرز عجيبي افزايش يافت و اين نشاندهندهي اعتقاد سرمايهگذاران به شركتهايي است كه وعده خودروهاي آينده را ميدهند.
درحاليكه سوالات بيپاسخ زيادي درباره چگونگي كار كردن خودروهاي برقي متمركز بر حملونقل و نحوه پاسخگويي باتري و شارژ به نيازهاي چنين محصولات سنگيني وجود دارد، نيكولا احساس ميكند كه براي عرضه يك كاميون كاملا برقي كلاس ۸ تا سال آينده آماده است. انتظار ميرود كه تا سال ۲۰۲۳ تعداد بيشتري از كاميونهاي كشنده برقي و هيدروژني نيكولا راهي بازار شود.
در همين حال، قرار است وانت برقي بجر در سال ۲۰۲۲ وارد بازار شود. بهطور همزمان، جنرال موتورز نيز قصد دارد خودروي الكتريكي هامر (Hummer EV) را در ديترويت توليد و به بازار عرضه كند. باتوجهبه اين مسائل بايد منتظر بمانيم تا دو شركت، نمايشي واقعي از تواناييهاي خود در ميدان عمل ارائه دهند. هماكنون آنها فقط علاقهمند به ستايش از مشاركت جديد و جلب توجه سرمايهگذاران هستند و نتايج عملي تا دو سال آينده مشخص نخواهد شد.
هم انديشي ها