جنرال موتورز هنوز موفق به ساخت هامر برقي نشده است
جنرال موتورز رونمايي از خودروي الكتريكي جيامسي هامر (GMC Hummer) را براي ماه مه پيشبيني كرده بود. بااينحال مانند بسياري ديگر از رويدادها، رونمايي از هامر برقي به دليل همهگيري بيماري كوويد ۱۹ ماهها به تأخير افتاد. وقتي اين هفته سرانجام مراسم رونمايي از اين خودرو برگزار شد، درواقع اصلاً اتفاق مهمي نبود و هيچ وانت برقي واقعي وجود نداشت.
پيش از اين نشريه insideevs در خبري به رونمايي از مدل برقي هامر پرداخته بود؛ اما ظاهراً اشتباهي در نقل خبر رخ داده است. اكنون گفته ميشود جنرال موتورز نمونه اوليه هامر برقي را دراختيار دارد؛ اما كاملا متخصصدي نيست. جنرال موتورز بهزودي بيانيه مربوطه را منتشر خواهد كرد. اميدواريم جنرال موتورز در آينده نزديك به ابهامها درباره وانت برقي جديد خود پاسخ دهد.
در مراسمي كه براي معرفي اين خودرو برگزار شد، نه پخش زنده وجود داشت، نه وانت برقي روي صحنه آمد، نه هيچ سخنراني صحبت كرد؛ در حقيقت هيچكدام از اين كارها انجام نشد. در عوض جنرال موتورز ويديويي ۶ دقيقهاي از هامر برقي در حال حركت روي سطحي ناهموار پخش كرد. ويدئو به پايان رسيد و خيلي از بينندگان مدت زيادي منتظر ماندند و سپس با تعجب از خود پرسيدند: اين بود؟
بله؛ تمام چيزي كه جنرال موتورز داشت، همين بود. معلوم شد جنرال موتورز هنوز نمونه توليدي از وانت برقي هامر دراختيار ندارد. اين يك خودروي نمايشي و همچنين پلتفرم باتري است؛ اما تا آنجا كه به خودروي توليدي مربوط ميشود، هنوز وجود خارجي ندارد. به خاطر داشته باشيد، جنرال موتورز ميگويد اين خودروي الكتريكي طي يك سال آينده توليد خواهد شد. در همين حال آل اوپنهايزر (مهندس ارشد جنرال موتورز) اعتراف كرد:
جالب اينجا است كه هنوز مدل توليدي خودرو را نداريم. همين الان كه صحبت ميكنم، ما در حال ساخت اولين مدل آزمايشي خود هستيم. خودرويي كه در فيلم مشاهده ميكنيد، مدل نمايشي ما است.
ممكن است اين خبر براي برخي از افراد تكاندهنده باشد؛ اما در شرايط كنوني اصلا عجيب نيست. استارتاپها و خودروسازان درواقع وسايل نقليه آينده را به نمايش ميگذارند بدون اينكه درواقع خودرويي توليد كرده باشند. جنرال موتورز اكنون در حال همكاري براي ساخت وانت برقي نيكولا بجر (Badger) است كه رسماً در قالب چند رندر گرافيكي رونمايي شد.
بسته به نوع نگاه افراد، اين خودرو تفاوتي با خودروهاي مفهومي عرضهشده در نمايشگاههاي خودرو ندارد. چنين محصولاتي براي اين به نمايش گذاشته ميشوند تا مردم جذب آنها شوند؛ اما بهطور معمول اين خودروها كار نميكنند و روشن نميشوند. بااينحال ما ميتوانيم استدلال كنيم كه اين نمونه بسيار متفاوت است؛ زيرا شركتها اغلب مشخصات خودروهاي آينده خود را اعلام و امكانات آنها را مشخص ميكنند و با آنها مانند خودروهاي توليدي رفتار ميكنند؛ درحاليكه هنوز نمونهاي در دست ندارند.
جنرال موتورز ميگويد اكنون فناوري باتري و پلتفرم وانت برقي هامر كاملا آماده است؛ بنابراين تمام اشكالات به آماده كردن بدنه و ساير بخشهاي اين خودروي الكتريكي مربوط ميشود. البته ساخت خودرو به همين سادگي نيست و هامر برقي بدون شك بايد مراحل مختلفي پشت سر بگذارد. برخي از افراد واقعاً به چنين مواردي توجه نميكنند و ميگويند درواقع هنوز جيامسي هامر برقي وجود ندارد. بااينحال نسخه نمايشي تصوير جالبي از آينده ترسيم ميكند. اگر شركتهاي نوپا و خودروساز بتوانند پلتفرم كاري مشخصي بسازند و سپس چند خودروي جديد را در مدتزمان كوتاهي طبق آن پلتفرم عرضه كنند، اين جهش جديدي براي دنياي خودرو خواهد بود.
در فاصله يك سال تا توليد هامر برقي، بايد منتظر بمانيم تا جنرال موتورز كارهاي نهايي را روي اين خودرو انجام دهد و محصولي شايسته نام هامر به دنيا عرضه كند.
هم انديشي ها