مينگ چي كو: استانداردهاي اپل مي‌تواند توليد Apple Car را تا ۲۰۲۵ به تأخير بيندازد

دوشنبه ۸ دي ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به گفته‌ي مينگ‌چي كو، با توجه به مشخص نبودن برنامه‌هاي توسعه‌ي Apple Car و استانداردهاي كيفي اپل، ممكن است خودروي خودران اين شركت تا سال ۲۰۲۵ با تأخير مواجه شود.
تبليغات

چندي پيش خبري مبني بر احتمال عرضه‌ي خودروي فيزيكي اپل در سال ۲۰۲۱ منتشر شد؛ اما بازه‌ي زماني يادشده كمي دور از انتظار است؛ مخصوصا در زماني ‌كه جهان به دليل همه‌گيري ويروس كرونا دچار محدوديت‌ توليد و بسته شدن مراكز توليدي شده است. بازه‌ي زماني مذكور دقيقا زمان معرفي آيفون‌هاي جديد محسوب مي‌شود و به انديشه متخصصين نمي‌رسد غول دنياي فناوري در يك رويداد از دو محصول بزرگ و مهم رونمايي كند.

با اين اوصاف، ادعا و گزارش‌هاي منتشرشده كمي دور از واقعيت به انديشه متخصصين مي‌رسند؛ زيرا تاكنون اطلاعات موثقي از نوع و مشخصات سخت‌افزاري اين خودرو منتشر نشده است. به‌ دنبال جديد شدن شايعات اغلب كذب درباره‌ي Apple Car، مينگ-چي كو، تحليل نام‌آشناي محصولات اپل در آخرين يادداشتش خطاب به سرمايه‌گذاران، در مورد هياهوي تبليغاتي ناشي از گزارش‌هاي يادشده هشدار داده است؛ شايعاتي كه به افزايش ارزش سهام شركاي تجاري اپل منجر شد.

به گفته‌ي كو، خريد سهام در شركت‌هاي وابسته واكنشي سريع و شتاب‌زده است كه مي‌تواند كوتاه‌مدت باشد و حداقل سه دليل وجود دارد كه باعث مي‌شود سرمايه‌گذاران در حال حاضر اين كار را انجام ندهند. عدم اطمينان از برنامه زمان‌بندي، كمبود تأمين‌كننده يا مشخصات خودرو و عدم اطمينان از رقابت اپل در بازار اتومبيل‌هاي الكتريكي و خودران، عمده‌ترين مسائل قابل مطالعه محسوب مي‌شوند كه ممكن است اشكالاتي براي سرمايه‌گذاران به ‌وجود آورند. در گذشته، مينگ‌چي كو پيش‌بيني كرده بود كه كوپرتينويي‌ها در بازه‌ي زماني ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ از خودروي خودران رونمايي خواهند كرد؛ اما اكنون اذعان مي‌كند كه برنامه‌هاي توسعه‌ي فعلي Apple Car در هاله‌اي از ابهام قرار دارد و نمي‌توان زمان دقيقي براي آن مشخص كرد. او مي‌نويسد:

با توجه به تغيير بازار خودروهاي الكتريكي (EV) و خودران و استانداردهاي كيفي بالاي اپل، تعجب نخواهيم كرد اگر برنامه راه‌اندازي Apple Car به سال ۲۰۲۸ يا بعد از آن موكول شود. در گزارش‌ها و شايعات منتشرشده، مشخصات و تأمين‌كنندگان تنها حدس‌وگمان‌ بازار هستند و شامل تأمين‌كنندگان واقعي Apple Car نمي‌شوند. ماهيت در حال تكامل مشخصات متخصص، باعث مي‌شود خيلي زود باشد كه در مورد مشخصات نهايي صحبت كنيم.

بنياد تحليلي TF Securities و مينگ‌چي كو، بر اين باورند كه برگ برنده و عامل اصلي موفقيت خودروي خودران اپل، سخت‌افزار نخواهد بود؛ بلكه داده‌هاي بزرگ هوش مصنوعي موفقيت اين محصول را تضمين خواهد كرد؛ منطقه‌اي كه اپل در محصولات خود مزاياي رقابتي قابل توجهي نشان نداده است.

اظهارانديشه متخصصين برخي از تحليل‌گران و خبرگزاري‌هاي معتبر نيز منتشرشده است كه مي‌تواند به واقعيت نزديك‌تر باشد و ديد خوبي از محصول آينده‌ي اپل ارائه كند. براي مثال، رويترز باور دارد كه اپل مي‌كوشد در سال ۲۰۲۴ خودروي خودران را با فناوري به‌اصطلاح سطح بعدي باتري‌ روانه‌ي بازار كند. باتري يادشده مبتني بر طراحي «تك‌سلولي» است و اين امكان را به مهندسان مي‌دهد كه سلول‌هاي منفرد را در يك باتري جمع و فضاي بسته و غير قابل استفاده در باتري را آزاد كنند؛ البته اعتقاد بر اين است كه محدوديت‌ ايجادشده به دليل همه‌گيري ويروس كرونا مي‌تواند معرفي Apple Car را تا سال ۲۰۲۵ يا حتي بيشتر به تأخير بيندازد.

تحليل‌گران بانك گلدمن ساكس، اعتقاد دارند كه حضور در صنعت خودرو براي اپل به‌عنوان يك پلتفرم سخت‌افزاري همراهي‌كننده براي خدماتش منطقي خواهد بود؛ اما سودآوري پايين تجارت خودرو و هزينه‌هاي بالاي توليد، احتمالا به اين معني است كه سرمايه‌گذاران اين حوزه تأثيرات محدودكننده‌اي در كسب درآمد خواهند داشت و ظاهرا اين دلايل اپل را به سوي جست‌وجو براي راه‌هاي جايگزين، از جمله اعتماد به توليدكنندگان ديگر براي ايجاد وسيله‌ي نقليه سوق خواهد داد.

بر اساس گزارش ديگري از مورگان استنلي، علاقه‌ي اپل براي ورود به صنعت خودروي الكتريكي احتمالا به بهبود تجربه‌ي رانندگي با ادغام سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات منجر خواهد شد. با استناد به اين گزارش، غول فناوري كوپرتينو به ‌دنبال دستيابي به پنج فناوري اصلي كه شامل طراحي پردازنده، باتري، دوربين، حسگر و نمايشگرهايي است كه به‌طور بالقوه به تلاش‌هايش در زمينه‌ي توسعه‌ي اتومبيل كمك مي‌كند و باعث مي‌شود Apple Car به‌عنوان يك پروژه طولاني‌مدت ديده شود.

پروژه‌ي تيتان تاكنون با فراز و نشيب زيادي روبه‌رو بوده و به‌صورت نامشخص، فرايند كاري‌اش از سيستم‌هاي خودران خودرو تا طراحي اتومبيل متغير بوده است؛ اما تصور مي‌شود عمده تلاش اپل بر ساخت خودروي الكتريكي خودران معطوف شده باشد؛ اين امر منجر به ثبت اختراعات متعدد در زمينه‌ي طراحي اتومبيل و ساير فناوري‌هاي مرتبط با آن شده است. علاوه بر اين، استخدام متخصص كارشناسان و خريد استارتاپ‌هاي اين حوزه براي تسريع در تحقيقات، مُهر تأييد ديگري از مصمم بودن اپل در اين صنعت محسوب مي‌شود. 

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات