مرسدس-ايامجي پتروناس از خودروي W12 در كارخانه بركلي براي حضور در فصل جديد فرمول يك رونمايي كرد. اين تيم اميدوار است بتواند با خودروي جديد، هشتمين عنوان قهرماني متوالي در جهان را به دست آورد.
به گزارش مرسدسبلاگ، Mercedes-AMG F1 W12 E Performance نام كامل خودروي مسابقهاي اين تيم در فصل ۲۰۲۱ است كه لوئيس هميلتون و والتري بوتاس با آن رانندگي ميكنند. اين اولين خودرويي است كه از عنوان «E Performance» در نام خود استفاده ميكند؛ اين عنوان در تمام خودروهاي هيبريدي مرسدس-AMG در آينده نشان داده خواهد شد. نشان AMG نيز جايگزين الگوي ستارهاي مرسدس بنز ميشود. برجستهترين رنگ در بدنهي خودرو كه نماد همكاري با پتروناس تلقي ميشود، سبز خواهد بود كه روي بالهاي عقب و جلو، دماغه، آينهها و محافظ هيلو (halo) باقي مانده است. نوارهاي موازي سبز و نقرهاي، نماد بيش از يك دهه همكاري مرسدس بنز و پتروناس، در كنارههاي اين خودرو خودنمايي ميكنند.
خودروي W12 از فناوري اثباتشده و قبلي خود همراه تغييرات آيروديناميك در خور توجه، بهويژه در كف بهره ميبرد. سيستم تعليق، سيستم خنككاري و پاور يونيت جديد نيز در اين فهرست وجود دارند. خودروي جديد W12 مرسدس ايامجي پتروناس نتيجه روزهاي كاري طولاني تا اواخر شب، تصميمات سخت و ضربالاجل است. توتو ولف، مدير تيم مرسدس در اين زمينه گفت:
ما هر ساله تمركز خود را روي موارد خاصي تنظيم و اهداف صحيحي تعيين ميكنيم. اين ممكن است ساده به انديشه متخصصين برسد؛ اما واقعا سخت است و احتمالاً به همين دليل هيچ تيم ورزشي با هفت عنوان متوالي قهرماني جهان وجود ندارد. خيلي مسائل ميتوانند اتفاق بيفتند و بسيار طبيعي است كه به موفقيت عادت كنيم و بنابراين بهسختي براي آن مبارزه نكنيم.
تيم مرسدس براي دومين فصل متولي، بهعنوان تعهدي در بهبود تنوع رنگهاي اقوام و ملل مختلف، رنگ اصلي سياه را براي خودرويش انتخاب كرد. W12 براي اولين بار در تاريخ ۱۲ مارس، در روز افتتاحيه تستهاي پيش فصل در بحرين، به مسابقه ميرسد.
مقررات جديد فرمول يك
آييننامهي جديد به خودروها اجازه ميدهد ۶ كيلوگرم سنگينتر باشند. سيستم فرمان DAS مرسدس ممنوع شده است؛ بنابراين مهندسان اين تيم مشغول رعايت استاندارد جديد براي توسعه مرسدس-ايامجي W12 بودند. محدوديتهاي جديد تست آيروديناميك (ATR) از سال جاري اجرايي ميشود. زمان كلي اختصاص دادهشده براي آزمايش تونل باد و آزمايش CFD نيز كمتر ميشود.
تيمها بسته به موقعيت خود در جدول فصل گذشته، كم و بيش به ابزارهاي آيروديناميك دسترسي دارند؛ بنابراين مرسدس ايامجي پتروناس به دليل عنوان قهرماني سال گذشته، در سال ۲۰۲۱ در مقايسه با تيم ردهي آخر ۲۲ درصد دسترسي كمتري دارد. پيرلي تاير جديد و بادوامتري در فصل جديد به پيست ميآورد. جيمز آليسون، مدير متخصص اين تيم ميگويد «تاير جديد كمي كندتر، اما سازگار است.»
از سال ۲۰۲۱، تيمها فقط قادر خواهند بود تنها يكي از مشخصات عملكردي سختافزارها را در طول فصل تغيير بدهند. پيشرانههاي F1 اكنون سوخت E10 (شامل بنزين همراه با ۱۰ درصد اتانول) دريافت ميكنند. اين اولين فصلي است كه تيمها با محدوديتهاي هزينه مواجه ميشوند. بودجه همه تيمهاي فرمول ۱ نبايد بيش از ۱۴۵ دلار باشد. از فصل ۲۰۲۱، هر تيم با محدوديت بودجه سالانه معادل ۱۷۵ ميليون دلار براي ۲۱ مسابقه روبهرو ميشود؛ بهازاي هر مسابقه بيشتر يا كمتر از ۲۱ گرندپري، به اين بودجه يك ميليون دلار اضافه يا كم خواهد شد.
هم انديشي ها