گران ترين خودروهاي توليدي جهان در سال ۲۰۲۱
برندهاي بوگاتي و فراري و مكلارن مشهورترين سازندگان خودروهاي ميليوندلاري در دنيا هستند. علاوهبراين، كارگاههاي كوچك و بزرگي در سراسر جهان وجود دارند كه خودروهاي كلكسيوني با ارزش بيش از يكميليون دلار توليد ميكنند. همچنين، شركتهاي تيونينگ مدلهاي سفارشي با تزيينات خاص و شرايط متخصص ويژه دارند كه ممكن است بسيار گرانارزش و مطابق سليقه افراد متمول عرضه شوند.
پيش از آغاز قرن بيستويكم، خودروهاي ميليوندلاري به نمونههاي كلاسيك با قدمت تاريخي محدود بود؛ اما از سال ۲۰۱۰ و ظهور بوگاتي ويرون و بهبود اوضاع اقتصادي در كشورهاي صنعتي شرايط تغيير كرد. هزينههاي طراحي و توليد ويرون بسيار زياد بود و از همان ابتدا، مشخص شد محصول نهايي براي شركت سازنده سودآوري نخواهد داشت. بسياري از مسئولان فولكس واگن، خصوصا فرديناند پيچ (Ferdinand Piëch)، مديرعامل اين گروه، توليد نمونه جادهاي از ويرون را بهدليل ارزش تبليغاتي و اهميت رسيدن به فناوريهاي عالي اجرا كردند. ظهور بوگاتي ويرون در سال ۲۰۰۵ به خودروسازان دنيا ثابت كرد ثروتمندان پرشماري حاضرند مدلهاي صفركيلومتر مجهز به امكانات لوكس و پيشرانههاي پرقدرت را بخرند.
در اين مطلب، تعدادي از گران ترين خودروهاي دنيا را معرفي كردهايم كه سال ۲۰۲۱ توليد ميشوند. گفتني است بسياري از مدلهاي تيونينگشده و تكنمونه سفارشي و ابرخودروهاي در حال ساخت مثل هنسي نوم F5 با هدف جلوگيري از زيادهگويي در مقاله حاضر مطالعه نشدهاند.
گران ترين ماشين هاي 2021
- گران ترين ماشين هاي 2021
- پاگاني هوايرا (Pagani Huayra)
- مكلارن الوا (McLaren Elva)
- مكلارن اسپيدتيل (McLaren Speedtail)
- بنتلي بكلار (Bentley Mulliner Bacalar)
- فراري مونزا (Ferrari Monza)
- پينين فارينا باتيستا (Pininfarina Battista)
- مرسدس AMG پروژه يك (Mercedes-AMG Project One)
- استون مارتين والكري (Aston Martin Valkyrie)
- بوگاتي بوليد (Bugatti Bolide)
- بوگاتي شيرون پيور اسپرت و سوپراسپرت ۳۰۰ پلاس
- لامبورگيني سيان (Lamborghini Sian)
- ريمك نورا (Rimac Nevera)
- كونيگزگ رگرا و يسكو و جمرا
پاگاني هوايرا (Pagani Huayra)
خودروسازي پاگاني با معرفي زوندا در سال ۱۹۹۹ شروعي طوفاني داشت. اين برند با استفاده از پيشرانههاي ساخت مرسدس AMG، مفهومي تازه براي ابرخودروهاي مدرن تعريف كرد و قبل از بوگاتي ويرون به شهرت رسيد. زوندا تا سال ۲۰۱۷ در خطتوليد پاگاني باقي ماند تا نوبت به دومين محصول شركت سازنده برسد.
هوايرا از سال ۲۰۱۸ تا امروز با نسخههاي مختلف توليد شده است. اين ابرخودرو به پيشرانه ۶ ليتر ۱۲ سيلندر تويينتوربوشارژ مرسدس AMG مجهز است و در مدلهاي مختلف، بين ۷۳۰ تا ۸۳۰ اسببخار قدرت توليد ميكند. تيراژ نهايي پاگاني هوايرا مشخص نيست و تا امروز، ۲۶۰ دستگاه عرضه داشته است.
تمامي انواع هوايرا از جعبهدنده هفتسرعته اتوماتيك با قابليت تعويض دستي برخوردار هستند و سرعتگيري صفر تا صد كيلومتر بر ساعت آنها بين ۲٫۲ تا ۲٫۸ ثانيه است. آستانه ارزش پاگاني هوايرا درصورت ثبتنام و دريافت از شركت سازنده، ۱٫۴ ميليون دلار است؛ اما نسخههاي ويژه مثل هوايرا BC رودستر ۳٫۴ ميليون دلار ارزش دارند.
مكلارن الوا (McLaren Elva)
خودروسازي مكلارن بهاندازه فراري و لامبورگيني قديمي نيست؛ اما سابقهاي درخشان در مسابقات فرمول يك دارد و براي كلكسيونرها جذاب است. محصولات اين برند انگليسي عموما در بازه ارزشي ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار هستند؛ اما گاهي اوقات مدلهاي توليدمحدود اين شركت با ارزش بيش از يكميليون دلار نيز عرضه ميشوند.
الوا يكي از محصولات كلكسيوني جديد مكلارن است كه مشابه فراري مونزا و استون مارتين اسپيدستر، بدون سقف و شيشه جلو راننده رونمايي شد. الوا به پيشرانه چهار ليتر تويين توربوشارژ V8 مجهز است كه ۸۰۴ اسببخار قدرت و ۸۰۰ نيوتنمتر گشتاور توليد ميكند. زمان سرعتگيري صفر تا صد كيلومتر بر ساعت اين خودرو ۲٫۸ ثانيه است. تنها ۲۴۹ دستگاه مكلارن الوا با ارزش ۱٫۷ ميليون دلار توليد خواهد شد. خريداران اين مدل از سال ۲۰۲۱ ميتوانند شيشه جلو براي الوا سفارش دهند.
مكلارن اسپيدتيل (McLaren Speedtail)
جديدترين ابرخودرو مكلارن، F1، مدل ۱۹۹۲ را يادآوري ميكند، با اين تفاوت كه لوكستر و بسيار راحتتر است. اين مدل دودر و سه صندلي دارد تا راننده در وسط باشد. اسپيدتيل ابرخودرويي هيبريدي با مجموع قدرت ۱۰۵۰ اسببخار و گشتاور ۱۱۵۰ نيوتنمتر است.
اسپيدتيل ۱۲٫۸ ثانيه بعد از شروع حركت به سرعت ۳۰۰ كيلومتر بر ساعت ميرسد و نهايت سرعتش ۴۰۲ كيلومتر بر ساعت است. اين خودرو در سال ۲۰۲۰ رونمايي شد و خيلي زود تمامي ۱۰۶ دستگاه تيراژ توليدش را با ارزشي درحدود ۲٫۲ ميليون دلار پيشفروش كرد.
بنتلي بكلار (Bentley Mulliner Bacalar)
پرداخت مبلغ ميليوندلاري براي محصولي از بنتلي بسيار نادر است. اين برند اصيل بريتانيايي سال ۲۰۱۹ مدل ويژه به نام بكلار (Bacalar) را رونمايي كرد كه براساس كانتيننتال ساخته شده بود و ۱٫۹ ميليون دلار ارزش داشت. بكلار به پيشرانه پرچمدار بنتلي مجهز است. برخي از ويژگيهاي اين خودرو عبارتاند از: ۶۵۰ اسببخار قدرت و ۹۰۰ نيوتنمتر گشتاور، موتور شش ليتري W12، سرعتگيري صفر تا صد كيلومتر بر ساعت ۳٫۵ ثانيه و نهايت سرعت ۳۲۲ كيلومتر بر ساعت.
تنها ۱۹ دستگاه بكلار به سفارش مشتريان خاص با تزيينات ويژه در استوديو مولينر بنتلي توليد و تحويل داده خواهد شد. تعداد زيادي از اين خودروها در كلكسيونهاي شخصي هنوز صفركيلومتر هستند.
فراري مونزا (Ferrari Monza)
برخلاف رقبا، فراري توجه ويژهاي به خودروهاي ميليون دلاري نميكند. اين برند بهندرت تكنمونههاي سفارشي براي مشتريان خاصش ميسازد و به ساخت مدلي ويژه و متفاوت از ديگر محصولات علاقهاي نشان نميدهد.
مونزا يكي از معدود پروژههاي فراري در سالهاي اخير است كه با تيراژ بيش از يك دستگاه و ارزش نهايي نزديك به دوميليون دلار توليد شد. اين سوپراسپرت با بدنه الهامگرفته از فراري تستاروسا مدل ۱۹۵۷، فاقد شيشه جلو است و در دو مدل بهصورت تك يا دو صندلي (SP1 و SP2) عرضه ميشود.
پيشرانه مونزا ۶٫۵ ليتر دوازده سيلندر تنفسطبيعي از سري F140 فراري است كه ۸۰۰ اسببخار قدرت و ۷۲۰ نيوتنمتر گشتاور توليد ميكند. وزن خالص مونزا ۱۵۰۰ كيلوگرم و سرعتگيري صفر تا صد كيلومتربرساعتش ۲٫۹ ثانيه و نهايت سرعت آن ۳۰۰ كيلومتربرساعت است. ارزش و تيراژ توليد فراري مونزا دقيقا مشخص نيست؛ ولي براساس شنيدههاي غيررسمي، خريداران فعلي مونزا حدود ۱٫۷ ميليون دلار براي آن پرداختهاند.
پينين فارينا باتيستا (Pininfarina Battista)
شركت پينين فارينا استوديو طراحي خودرويي است كه از سال ۱۹۳۰ فعاليت ميكند و سابقه درخشاني در اين زمينه دارد. امروزه، مجموعهي پينين فارينا تحت مالكيت گروه صنعتي ماهيندار هندوستان است و علاوهبر دفتر اصلي در تورين ايتاليا، مركزي اداري و مهندسي در مونيخ آلمان دارد.
ابرخودرو باتيستا تمامبرقي است و از چهار موتور الكتريكي ۱۹۰۰ اسببخار ميگيرد و ۲۳۰۰ نيوتنمتر گشتاور توليد ميكند. اين خودرو از باتريهاي ساخت ريمك، انرژي لازم براي حركت تا شعاع ۴۵۰ كيلومتر ميگيرد. پينين فارينا باتيستا در كشور كرواسي و با همكاريِ ريمك مونتاژ ميشود.
باتيستا دو ثانيه بعد از شروع حركت به سرعت صد كيلومتر بر ساعت ميرسد و براي رسيدن به سرعت ۳۰۰ كيلومتر بر ساعت دوازده ثانيه زمان لازم دارد. نام اين خودرو از بنيانگذار شركت پينين فارينا (Batista Farina) گرفته شده است. تعداد ۱۵۰ دستگاه باتيستا به ارزش ۲٫۵ ميليون دلار توليد خواهد شد.
مرسدس AMG پروژه يك (Mercedes-AMG Project One)
تنها ابرخودرو جادهاي مرسدس بنز در قرن بيستويكم، هنوز به توليد نهايي و مرحله تحويل مشتري نرسيده است. اين محصول سال ۲۰۱۷ رونمايي شد و همچنان تأكيد زيادي بر پيشرانه و تجهيزات متخصص مشابه خودرو فرمول يك مرسدس AMG دارد؛ بههميندليل، با اشكالاتي در توليد روبهرو است. مهندسان شركت سازنده قول دادهاند پروژه يك (Project One) امسال به دست تعدادي از خريداران برسد.
ابرخودرو هيبريدي مرسدس AMG حدود ۱۲۰۰ اسببخار قدرت دارد و از موتورهاي برقي روي چرخهاي جلو استفاده ميكند تا ضمن بهرهگيري از سيستم دوديفرانسيل، در زماني حدود ۲٫۲ ثانيه به سرعت صد كيلومتر بر ساعت برسد.
قواي محرك پروژه يك تركيبي از پيشرانه توربوشارژ شش سيلندر ۱٫۶ ليتري با چهار موتور برقي است كه هركدام ۱۶۰ اسببخار قدرت دارند. قرار است تعداد ۲۷۵ دستگاه از مرسدس AMG پروژه يك با ارزش ۲٫۷۲ ميليون دلار توليد شود.
استون مارتين والكري (Aston Martin Valkyrie)
شرايط توليد براي ابرخودرو استون مارتين مشابه مرسدس AMG پروژه يك است. والكري نيز سال ۲۰۱۷ با هدف ساخت خودرويي نزديك به مدلهاي فرمول يك معرفي شد؛ اما تحويل آن به مشتري تا سال ۲۰۲۱ به تأخير افتاد.
آمار متخصص استون مارتين والكري با گذشت پنج سال از رونمايي هنوز شگفتانگيز است. قدرت ۱۱۶۰ اسببخار حاصل از پيشرانه تنفسطبيعي ۶٫۵ ليتر دوازده سيلندر و يك موتور برقي، وزن خالص ۱۱۰۰ كيلوگرم و سيستم انتقال نيروي ديفرانسيل عقب، والكري را به ابرخودرويي مدرن با عملكرد كلاسيك مشابه مدلهاي مسابقهاي تبديل كرده است.
ارزش نهايي استون مارتين والكري حدود ۳ ميليون دلار و تيراژ توليدش ۱۵۰ دستگاه تعيين شده است؛ البته درصورت كسب موفقيت تجاري با نسخه بدون سقف، افزايش توليد خواهد داشت.
بوگاتي بوليد (Bugatti Bolide)
بوليد يكي از محصولات جديد بوگاتي است كه ازانديشه متخصصين متخصص و ظاهري، تفاوتهايي با شيرون دارد. اين محصول ابرخودرويي مخصوص پيست بهشمار ميآيد كه نسبت وزن به قدرتش ۰٫۶۷ كيلوگرم بر اسببخار است. اين خودرو ۱۲۴۰ كيلوگرم وزن و ۱۸۲۵ اسببخار قدرت دارد و در ۲٫۱۷ ثانيه به سرعت صد كيلومتر بر ساعت ميرسد.
بوگاتي بوليد به پيشرانه هشت ليتر W16 مجهز است كه پيشتر روي چنتوديهچي (Centodieci) و شيرون سوپراسپرت +300 نصب شده بود. اين موتور با بنزين مخصوص مسابقات و اكتان ۱۱۰، حدود ۱۸۲۵ اسببخار قدرت و ۱۸۵۰ نيوتنمتر گشتاور توليد ميكند. بيشترين قدرت در هفتهزار دور و نهايت گشتاور از دوهزار دوربردقيقه فراهم ميشود.
مهندسان بوگاتي ادعا ميكنند بوليد ميتواند حدود ۷٫۵ ثانيه بعد از شروع حركت به سرعت سيصد كيلومتر بر ساعت برسد سرعتگيري صفر تا چهارصد كيلومتر بر ساعت ۱۲ ثانيه فراهم كند. تيراژ توليد بوگاتي بوليد هنوز اعلام نشده است؛ اما احتمالا ۵ تا ۱۰ دستگاه خواهد بود. ارزش اين ابرخودرو سه تا چهار ميليون دلار تخمين زده ميشود.
بوگاتي شيرون پيور اسپرت و سوپراسپرت ۳۰۰ پلاس
توليد نسخههاي مختلف بوگاتي شيرون سال ۲۰۲۱ هم ادامه خواهد يافت. امسال، مدل ويژهاي با نام پيور اسپرت (Bugatti Chiron Pur Sport) معرفي شده است كه ازانديشه متخصصين متخصص، تفاوت خاصي با نمونه اصلي ندارد.
بوگاتي شيرون پيور اسپرت از همان پيشرانه مشهور هشت ليتر W16 با چهار توربوشارژر بهره ميبرد و ۱۵۰۰ اسببخار قدرت توليد ميكند. اين ابرخودرو از اصلاحات آيروديناميك و تزيينات ويژه با يك بال عقب اختصاصي برخوردار است و ارزشي درحدود ۳٫۶ ميليون دلار دارد.
مدل ۳۰۰ پلاس شيرون هم بدنهاي متفاوت از نسخه استاندارد دارد. اين مدل اولين خودرو جهان با نهايت سرعت ۳۰۰ مايلبرساعت (۴۸۳ كيلومتر بر ساعت) بود؛ اما سرعت نمونههاي تجاري براي فروش به ۲۷۷ مايلبرساعت (۴۴۶ كيلومتر بر ساعت) محدود خواهد شد. ارزش بوگاتي شيرون سوپراسپرت ۳۰۰+ تقريبا ۳٫۹ ميليون دلار است.
لامبورگيني سيان (Lamborghini Sian)
جديدترين محصول لامبورگيني در كلاس ارزشي بيش از يك ميليون دلار سيان نام دارد. اين محصول سبكبدنه و طراحي جديدتري درمقايسهبا ديگر توليدات شركت سازنده دارد و از فناوريهاي مدرن لامبورگيني براي خودروهاي آينده بهره ميبرد.
سيان، تنها محصول تاريخ لامبورگيني است كه از پيشرانه هيبريد برقي و بنزيني با تركيب پيشرانه تنفسطبيعي دوازده سيلندر و يك موتور برقي بهره ميبرد. قدرت اين خودرو ۸۰۸ اسببخار است و ۲٫۸ ثانيه بعد از شروع حركت به سرعت صد كيلومتر بر ساعت ميرسد.
تيراژ توليد لامبورگيني سيان به ۶۳ دستگاه محدود خواهد بود؛ بههميندليل، عدد ۶۳ روي بال عقب خودرو نوشته شده است. ارزش نهايي اين خودرو ۳٫۶ ميلون دلار برآورد ميشود.
ريمك نورا (Rimac Nevera)
شركت دانش بنيان ريمك در كشور كرواسي يكي از برندهاي تازهتأسيس و تاريخساز در صنعت ابرخودروهاي برقي است. محصول جديد ريمك نورا (Nevera) نام دارد.
مهمترين مشخصات متخصص نورا ۱۹۱۴ اسببخار قدرت و ۲۳۶۰ نيوتنمتر گشتاور حاصل از چهار موتور الكتريكي روي هر چرخ است كه سرعتگيري صفر تا صد كيلومتربرساعت ۱٫۹۷ ثانيه را فراهم ميكند. وزن خالص ريمك نورا ۲۱۵۰ كيلوگرم و تقسيم وزن آن ۴۸ به ۵۲ درصد است.
مجموع ظرفيت باتريهاي اين خودرو ۱۲۰ كيلوواتساعت است كه انرژي لازم براي رانندگي در مسيري به طول ۵۵۰ كيلومتر را ذخيره ميكنند. شركت ريمك، تنها ۱۵۰ دستگاه نورا با ارزشي حدود ۲٫۵ ميليون دلار توليد خواهد كرد.
كونيگزگ رگرا و يسكو و جمرا
كونيگزگ در سال جاري، دو محصول مشهور خود، رگرا و يسكو را توليد ميكند. ابرخودرو جديد اين برند سوئدي به نام جمرا با قابليت حمل چهار سرنشين نيز، احتمالا اواخر سال به مشتريان تحويل داده خواهد شد.
كونيگزگ رگرا، قويترين خودرو پلاگين هيبريد جهان در زمان رونمايي سال ۲۰۱۶ بود. اين مدل، يك پيشرانه بنزيني توئينتوربوشارژ ۵ ليتر دارد كه همراه سه موتور برقي، مجموع قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰۰ نيوتنمتر فراهم ميكند. كونيگزگ رگرا با نهايت سرعت ۴۱۰ كيلومتر بر ساعت، در زمان ۲٫۷ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت ميرسد. آستانه ارزش اين ابرخودرو، ۱٫۹ ميليون دلار است و بهزودي با اتمام ظرفيت توليد ۸۰ دستگاه مواجه خواه شد.
كونيگزگ يسكو، ديگر محصول شركت سازنده با مشخصات متخصص مشابه رگرا است. يسكو در دو نسخه با قدرت ۱۲۸۰ و ۱۶۰۰ اسب بخار عرضه ميشود و آستانه ارزش سه ميليون دلار دارد. اين مدل، ميتواند به نهايت سرعت ۴۸۰ كيلومتر بر ساعت برسد و از انديشه متخصصين آيروديناميك، برتريهايي نسبت به رگرا فراهم كند.
جمرا (Jemera) سريعترين خودرو چهار صندلي دنيا محسوب ميشود. اين ابرخودرو نهتنها بهعنوان نخستين محصول چهارنفره در تاريخ كونيگزگ بيسابقه است؛ بلكه براي اولينبار از پيشرانهي سه سيلندر نيز استفاده ميكند. محصول انقلابي كونيگزگ از پيشرانهي سه سيلندر توئينتوربوشارژ دوليتري همراهبا سه موتور برقي نيرو ميگيرد. يكي از موتورهاي برقي روي محور جلو و دو عدد متصل به هركدام از چرخهاي عقب هستند. مجموع قدرت جمرا به ۱۷۰۰ اسببخار و نهايت گشتاورش به ۳۵۰۰ نيوتنمتر ميرسد. اين مشخصات باورنكردني سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت ۱/۹ ثانيه و نهايت سرعت ۴۰۰ كيلومتر بر ساعت فراهم ميكنند.
ارزش نهايي كونيگزگ جمرا هنوز مشخص نيست؛ اما ميتوان اطمينان داشت بيش از دو ميليون دلار باشد. ۳۵۰ دستگاه از اين ابرخودرو توليد خواهد شد.
هم انديشي ها