اشتباهي ديگر از نوكيا؛ فروش مجموعه سلامتي Withings

شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شركت فنلاندي نوكيا در انديشه متخصصين دارد بخش محصولات سلامتي خود، موسوم به Withings را به يكي از موسسان اوليه‌ي اين مجموعه بفروشد.
تبليغات

اين بار اولي نيست كه پيروزي‌هاي فنلاندي‌ها رنگ شكست به خود مي‌گيرد؛ اما اين بار شكست نوكيا مربوط به حوزه‌ي تلفن‌هاي هوشمند نيست. فنلاندي‌ها در سال ۲۰۱۶ مجموعه‌اي موسوم به Withings را كه در زمينه‌ي توليد محصولات سلامتي فعال بود با ارزش ۱۹۱ ميليون دلار خريداري كردند. ليكن اكنون فنلاندي‌ها مجبور به فروش اين مجموعه شده‌اند؛ ارزش در انديشه متخصصين گرفته شده براي اين مجموعه تاكنون فاش نشده و از طرفي فروش اين مجموعه توسط نوكيا نيز غيرمحتمل نبود.

اما آن‌چه كه بيش از ديگر موارد مربوط به فروش اين مجموعه جلب توجه مي‌كند، مالك آتي آن است. نوكيا قرار است Withings را به شخصي به نام اريك كرل بفروشد؛ در حقيقت كرل يكي از موسسان اوليه‌ي اين مجموعه است. نوكيا انتظار دارد تا پايان سه‌ماهه‌ي دوم سال جاري ميلادي مراحل مربوط به واگذاري اين مجموعه به اتمام برسد؛ اين در حالي است كه برخي از محصولات سلامتي توليد شده توسط Withings محصولاتي فوق‌العاده بوده‌اند.

مرجع متخصصين ايران نوكيا اسمارت اچ‌آر / Nokia Smart HR

همان‌گونه كه در ابتدا گفته شده، فروش Withings چندان دور از تصور نبود. در ماه اكتبر سال گذشته نوكيا اعلام كرد مجموعه‌ي Withings تا آن زمان ۱۶۴ ميليون دلار از ارزش خود را از دست داده است. پس از آن، در ابتداي سال جاري ميلادي نيز نوكيا نام Withings را به «واحد سلامت نوكيا» تغيير داد و اعلام كرد كه قصد دارد مطالعه اساسي در مورد اين مجموعه انجام دهد. در همين زمان، اطلاعاتي كه از درون نوكيا درز كرده و در اختيار وب‌سايت The Verge قرار گرفته بود خبر از اين مي‌داد كه اين مجموعه نتوانسته از انديشه متخصصين رشد اقتصادي به اهداف مدانديشه متخصصين نوكيا دست پيدا كند.

در نتيجه‌ي مطالعه‌هاي اساسي انجام شده توسط نوكيا، در نهايت تصميم گرفته شده تا اين مجموعه به فروش برسد تا بخشي از خسارت‌هاي آن بدين شكل جبران شود. بر اساس بيانيه‌ي مطبوعاتي نوكيا:

اين فروش برنامه‌ريزي شده بخشي از برنامه‌ي نوكيا براي تبديل شدن به شركتي با كسب و كارهاي موردي و اعطاي حق‌امتياز است. اين تصميم تاثيري بر كسب و كار فعلي اعطاي امتيازات نوكيا نخواهد داشت.
مرجع متخصصين ايران ويثينگز ترمو / Withings Thermo

با فروش مجموعه‌ي سلامتي، از اين پس برند نوكيا تنها برروي سخت‌افزارهاي سازماني و موبايل‌هاي توليد شده توسط HMD نقش خواهد بست و اين شركت رابطه‌ي مستقيم خود با مصرف كنندگان عادي را از دست خواهد داد. محصولات سلامتي تنها محصولات نوكيا در ايالات متحده بودند كه براي فروش به مصرف‌ كنندگان عادي ارائه مي‌شدند.

نوكيا سابقه‌ي خوبي در زمينه‌ي همراهي از محصولاتش ندارد

اما آن‌چه بيش از همه موجب نگراني است؛ سرنوشت محصولات فعلي اين مجموعه است كه كماكان تحت برند نوكيا به فروش مي‌رسند. اين مجموعه، ابزارهاي پوشيدني مختلفي ارائه داده كه با استقبال خوب مشتريان روبه‌رو شده است؛ در اين ميان مي‌توان به ترازوهاي هوشمند و دماسنج‌هاي ساخت Withings اشاره كرد.

به انديشه متخصصين مي‌رسد فنلاندي‌ها قصد دارند تا زمان نهايي شدن واگذاري مجموعه‌ي سلامتي خود، به فروش آخرين محصولات توليد شده در اين مجموعه ادامه دهند. در اين ميان مي‌توان به محصولاتي همچون ساعت هوشمند سلامتي Steel HR و حسگر خواب نوكيا اشاره كرد. اما نمي‌توان از مجموعه‌اي كه در شرف واگذاري است انتظار داشت كه به همراهي از محصولات خود ادامه دهد؛ ضمن اين‌ كه نوكيا نيز سابقه‌ي خوبي در زمينه‌ي همراهي از محصولاتش ندارد. حتي در يك مورد، فنلاندي‌ها با به‌روزرساني نرم‌افزاري محصولات سلامتي خود، ناخواسته اشكالاتي را به آن‌ها افزودند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات