مايكروسافت گزارش مالي سه ماه نخست 2020 را منتشر كرد: فتح اكثر قله‌ها

جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مايكروسافت با انتشار گزارش مالي سه ماه نخست ۲۰۲۰ از افزايش درآمد و حركت رو به رشد سرويس‌هايي مانند آفيس خبر داد. اما ايكس‌باكس و سرفيس وضع متفاوتي دارند.
تبليغات

مايكروسافت هم مانند بسياري از شركت‌هاي بزرگ مشابه، سال مالي خود را به بازه‌هاي زماني سه‌ماهه تقسيم كرده است و پس از پايان هر دوره گزارش‌هاي مالي مربوط به آن را براي مطالعه سهام‌داران و متخصص كارشناسان اقتصادي منتشر مي‌كند. همان گونه كه شايد بدانيد سال مالي شركت‌ها با سال تقويمي اندكي متفاوت است و به چهار دوره‌ي سه‌ماهه تقسيم مي‌شود. دوره‌هايي كه به كوارتر (Quarter) يا ربع و يك چهارم و چارك مشهور هستند. به همين دليل در زماني‌كه تقويم هنوز سال ۲۰۱۹ ميلادي را نشان مي‌دهد، شاهد انتشار گزارش دوره‌ي يك چهارم ابتدايي سال مالي ۲۰۲۰ توسط مايكروسافت هستيم.

اين گزارش موفقيت مالي مايكروسافت را در اكثر بخش‌هاي فعال در آن نشان مي‌هد و بر عملكرد قدرتمند اقتصادي اين شركت در اين دوره‌ي سه‌ماهه مهر تأييد مي‌زند. البته نقاط قابل تاملي مانند عملكرد ناموفق خانواده‌ي سرفيس و ايكس‌باكس هم در اين گزارش مشاهده مي‌شود. همچنين نرخ رشد سرويس آژور (Azure) مايكروسافت، كه يك سرويس محاسبه‌ي ابري به شمار مي‌رود هم افت فاحشي را نسبت به قبل نشان مي‌دهد. موضوعي كه با توجه به موفقيت قابل ملاحظه‌ي رقيب سرسختي مانند سرويس وب آمازون يا AWS زنگ خطر را براي مايكروسافت به صدا در ‌آورده است.

در گزارش مالي مايكروسافت ميزان درآمد چارك نخست سال مالي ۲۰۲۰ اين شركت رقم سي و سه ميليارد و يك ميليون دلار اعلام شده است كه يك رشد ۱۴ درصدي را براساس مقياس سال به سال نشان مي‌دهد. اين رشد براي درآمد عملياتي اين شركت رقم ۲۸ درصد بوده است. درآمد خالص مايكروسافت هم در بازه‌ي زماني مذكور با افزايش ۲۱ درصد به‌صورت سال به سال همراه بوده و به رقم ده ميليارد و هفت ميليون دلار رسيده است. اين رقم معادل يك دلار و سي و هشت سنت به ازاي هر سهم مايكروسافت است كه مي‌تواند انديشه متخصصين مثبت سهام‌داران اين شركت را جلب كند.

مرجع متخصصين ايران مايكروسافت

در اين دوره‌ي مالي درآمد مايكروسافت از بخش توليد و تجارت خود كه توليدات مربوط به آفيس و لينكدين (LinkedIn) را در بر مي‌گيرد با رشد ۱۳ درصدي همراه بوده و به يازده ميليارد و يك ميليون دلار رسيده است. البته درآمد لينكدين به‌تنهايي حدود ۲۵ درصد رشد را نشان مي‌دهد.

درآمدهاي حاصل از آفيس مايكروسافت هم زيرمجموعه‌اي از درآمد بخش توليد و تجارت اين شركت محسوب مي‌شود. درآمد محصولات تجاري آفيس و سرويس‌هاي ابري مربوط به آن در دوره‌ي مالي اخير حدود ۱۳ درصد افزايش يافته است. اين نرخ رشد بيش از هر عاملي به درآمد قابل‌توجه آفيس ۳۶۵ مربوط مي‌شود كه خود به‌تنهايي با رشد ۲۵ درصد همراه بوده است. اين فرايند موجب رشد محصولات مصرفي مربوط به آفيس ۳۶۵ شده و با افزايش نرخ رشد درآمد آن به ميزان ۵ درصد، تعداد متخصصان رسمي آفيس ۳۶۵ را به سي و پنج ميليون و ششصد هزار نفر رسانده است. 

همچنين مي‌توان به نرخ رشد درآمد محصولات Dynamics مايكروسافت به ميزان ۱۴درصد اشاره كرد. اين نرخ رشد بيش از هر عامل ديگري تحت تأثير رشد ۴۱  درصدي درآمد محصولات Dynamics 365 بوده است. 

موفقيت مالي مايكروسافت در چارك نخست سال مالي جديد را در بخش‌هاي ديگر اين شركت هم مي‌توان مشاهده كرد. به گونه‌اي كه ميزان درآمد بخش سرويس‌هاي هوشمند ابري مايكروسافت ۲۷ درصد افزايش يافته و به ده ميليارد و هشت ميليون دلار رسيده است. اگر در اين بخش اندكي ريز بشويم خواهيم ديد كه درآمد توليدات مبتني بر سرور و سرويس‌هاي ابري مايكروسافت در اين دوره‌ي مالي ۳۰ درصد رشد داشته است. همچنين نرخ رشد خدمات سازماني مايكروسافت هم حدود ۷ درصد بوده است.

مرجع متخصصين ايران سرفيس‌پرو ۳ مايكروسافت

با اين حال مي‌توان در ميزان درآمد حاصل از سرويس ابري‌ Azure علاوه بر رشد، نوعي نزول را هم مشاهده كرد. بنابر تأييد مايكروسافت درآمد سرويس ابري Azure در طول چارك نخست سال مالي جديد ۵۹ درصد رشد داشته است. اين در حالي است كه يك سال قبل نرخ رشد درآمد اين سرويس ۷۶ درصد بود. در گزارش سه ماه پاياني سال مالي ۲۰۱۹ هم نرخ رشد درآمد Azure رقم ۶۴ درصد به ثبت رسيد. بنابراين به انديشه متخصصين مي‌رسد كه درآمد اين سرويس ابري در هر دوره‌ي مالي با افت فاحشي همراه بوده است. با توجه به رشد روزافزون استفاده از سرويس‌هاي ابري، اين كاهش شيب رشد درآمد مي‌تواند نگراني برخي از سهام‌داران مايكروسافت را به همراه داشته باشد. چرا كه سرويس ابري آمازون يعني AWS به‌عنوان يك رقيب سرسخت همچنان روند موفق خود را طي مي‌كند و در نرخ رشد درآمد آن افت يا كاهش محسوسي مشاهده نمي‌شود.

يكي ديگر از بخش‌هايي كه در گزارش مالي جديد مايكروسافت روند رو به رشدي را نسبت به قبل نشان نداده بخش ايكس‌باكس اين شركت است. درآمد اين بخش جهش قابل توجهي را نسبت به دوره‌ي مالي قبل نشان نمي‌دهد و كاملا ثابت مانده است. با توجه به اينكه تمركز مايكروسافت بر سرويس Xbox Game Pass نتوانسته است رشد قابل توجهي را در كسب درآمد بخش ايكس‌باكس رقم بزند، استراتژي اين شركت براي رشد درآمد بخش ايكس‌باكس در سال مالي ۲۰۲۰ احتمالا بر سرويس استريم Project xCloud معطوف خواهد بود. علاوه بر آن حضور كنسول جديد ايكس‌باكس و بازي‌هاي مربوط به آن در بازار هم مي‌تواند فرصت تازه‌اي را براي كسب درآمد از بخش ايكس‌باكس فراهم كند.

در كنار بخش ايكس‌باكس مي‌توان به بخش سرفيس مايكروسافت هم اشاره كرد كه به هيچ وجه از انديشه متخصصين مالي موفق نبوده و در زمينه‌ي كسب درآمد به ميزان ۴ درصد نزول داشته است. البته به‌زودي در اين بخش شاهد تحولاتي خواهيم بود و با آمدن محصولاتي مانند سرفيس پرو ايكس مايكروسافت در كنار سرفيس پرو 7 مايكروسافت و همچنين سرفيس لپ‌تاپ 3 نسخه 13 اينچ مايكروسافت به همراه نسخه 15 اينچي آن به بازار شايد بخش سرفيس مايكروسافت بتواند رشد مجددي را در ميزان درآمد رقم بزند.

مرجع متخصصين ايران سرفيس 3 مايكروسافت

با اين حال رشد درآمد بخش ويندوز و محصولات مربوط به آن توانسته است ناكامي بخش سرفيس و ايكس‌باكس را تا حدي تحت تأثير قرار دهد. درآمدهاي حاصل از Windows OEM، كه به‌طور عمده به استفاده از ويندوز توسط توليد‌كنندگان نه چندان مطرح سخت‌افزار اختصاص دارد، در اين دوره‌ي مالي حدود ۹ درصد افزايش داشته است. اين در حالي است كه درآمد محصولات تجاري مبتني بر ويندوز و سرويس‌هاي ابري وابسته به آن رشد بيشتري را نشان مي‌دهد و به ميزان ۲۶ درصد افزايش يافته است.

درآمدهاي مربوط به تبليغات جستجوهاي اينترنتي هم نرخ رشد يازده درصدي را نشان مي‌دهد. البته هزينه‌هاي مربوط به در اختيار گرفتن ترافيك اينترنتي در اين آمار لحاظ نشده است.

بخش‌هايي كه به آن اشاره شد هر كدام زيرمجموعه‌اي از بخش محاسبات شخصي مايكروسافت محسوب مي‌شود. جالب است كه عملكرد مالي ناموفق دو بخش ايكس‌باكس و سرفيس نتوانسته است از رشد درآمد بخش محاسبات شخصي مايكروسافت جلوگيري كند. به گونه‌اي كه در اين دوره‌ي مالي بخش مذكور رشد ۴ درصد را تجربه كرده و درآمد يازده ميليارد و يك ميليون دلار را به ثبت رسانده است.

در مجموع به انديشه متخصصين مي‌رسد كه مايكروسافت قصد دارد تمركز اصلي خود را براي كسب درآمد از بخش محاسبات شخصي همچنان بر سرويس‌هاي ابري قرار دهد تا از طريق آن بتواند روند رو به رشد مالي خود را با تداوم همراه سازد و انديشه متخصصين مثبت سهام‌داران را جلب كند. در غير اين صورت براي كسب درآمد قابل‌توجه از بخش‌هاي سخت‌افزاري نياز به توليد محصولات جديد خواهد بود.  

شما در مورد گزارش مالي مايكروسافت چه انديشه متخصصيني داريد؟ آيا اين شركت با تكيه بر نقاط قوت سعي مي‌كند روند رو به رشد درآمد خود را حفظ كند يا دست به خطر خواهد زد و با رفع نقاط ضعف، درآمد حاصل از بخش‌هاي زيان‌ده خود را به ميزان بيشتري افزايش خواهد داد؟ در صورت تمايل مي‌توانيد هم انديشي ها خود را با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران و خوانندگان آن در ميان بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات