تشديد محدوديت رمزارز در چين چه تأثيري بر حوزه‌ي ارز ديجيتال اين كشور دارد

شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تنظيم‌كنندگان قوانين مالي چين به‌تازگي محدوديت‌ مؤسسات مالي از ارائه‌ي هرگونه خدمات مرتبط با رمزارز را تشديد كرده‌اند. تأثير اين ممنوعيت‌ها بر بازار ارز ديجيتال در اين كشور چيست؟
تبليغات

به گزارش رويترز، قوانين جديد اعلام‌شده توسط دولت چين در مقايسه با ممنوعيت سال ۲۰۱۷، دامنه‌ي خدمات ممنوع را به‌طور چشمگيري افزايش داده‌اند و تأكيد مي‌كنند كه «ارزهاي مجازي هيچ پشتوانه‌اي از ارزش واقعي ندارند.»

اقدامات جديد دولت چين در مورد رمزارزها

سه انجمن صنعت مالي چين روز سه‌شنبه با گوشزد كردن ممنوعيت سال ۲۰۱۷، اعضاي خود را كه شامل بانك‌ها و شركت‌هاي ارائه‌ي خدمات پرداخت الكترونيك هستند، از ارائه‌ي هرگونه خدمات ارز ديجيتال از جمله افتتاح حساب، نام نويسي، تريد، تسويه وجوه و بيمه به مشتريان منع كردند.

اما ممنوعيت جديد كه توسط بانك خلق چين (PBOC) اعلام شده است، شامل خدماتي مي‌شود كه در ممنوعيت قبلي وجود نداشت. به‌عنوان مثال، ممنوعيت جديد به‌طور واضح مؤسسات مالي را از پذيرش ارزهاي ديجيتال يا استفاده از آن‌ها براي پرداخت و تسويه حساب منع كرده است. همچنين اين مؤسسات نمي‌توانند ارزهاي رمزپايه را با يوان يا ارزهاي خارجي مبادله كنند.

علاوه بر اين، مؤسسات از ارائه‌ي خدمات پس‌انداز، تسهيلات و تعهدات رمزارزي و صدور محصولات مالي مربوط به رمزارزها منع شده‌اند. ارزهاي ديجيتال هم نبايد به‌عنوان اهداف سرمايه‌گذاري محصولات اعتماد و صندوق در انديشه متخصصين گرفته شوند.

همچنين از بانك‌ها و شركت‌هاي ارائه‌دهنده‌ي خدمات پرداخت خواسته شد نظارت خود را بر جريان پول در معاملات رمزارزي افزايش بدهند و در شناسايي اين خطرات با يكديگر هماهنگي نزديك‌تري داشته باشند.

اين دستورالعمل‌ها در بيانيه‌ي مشتركي از طرف انجمن ملي مالي اينترنت چين، انجمن بانكي چين و انجمن پرداخت و تسويه وجوه چين اعلام شده است.

قوانين قبلي چين عليه رمزارزها چه بود

مرجع متخصصين ايران ارز ديجيتال

دولت چين ارزهاي رمزپايه را به‌عنوان پول قانوني قبول ندارد و سيستم بانكي اين كشور نه رمزارز مي‌پذيرد و نه خدمات مربوط به آن را ارائه مي‌دهد.

در سال ۲۰۱۳، دولت چين بيت كوين را به‌عنوان كالايي مجازي تعريف كرد و به افراد اجازه داد آزادانه در تريد الكترونيك آن شركت كنند؛ اما اواخر همان سال، تنظيم‌كنندگان مالي اين كشور، از جمله PBOC، بانك‌ها و شركت‌هاي ارائه‌دهنده‌ي خدمات پرداخت را از ارائه خدمات مرتبط با بيت كوين منع كردند.

در سپتامبر ۲۰۱۷، چين «عرضه اوليه كوين» (ICO) را در تلاش براي محافظت از سرمايه‌گذاران و مهار خطرات مالي ممنوع كرد. طبق قوانين ICO، پلتفرم‌هاي تريد همچنين از تبديل ارز قانوني به رمزارز و بالعكس منع شدند. اين محدوديت‌ها باعث شد فعاليت بيشتر اين پلتفرم‌ها در چين متوقف شود و بسياري از آن‌ها فعاليت خود را در خارج از مرزها ادامه بدهند. 

اين قوانين همچنين شركت‌هاي مالي را از ارائه‌ي خدمات به ICO-ها و رمزارزها، از جمله افتتاح حساب، نام نويسي، تريد، تسويه وجوه يا تصفيه منع كرده است. به گفته‌ي PBOC، تا پايان جولاي ۲۰۱۸، ۸۸ پلتفرم تريد ارز ديجيتال و ۸۵ پلتفرم ICO از بازار خارج شدند.

چرا چين مقررات عليه رمزارزها را تشديد كرده است

«بازار گاوي» جهاني بيت كوين و روند افزايشي چشمگير آن، تريد رمزارزها را در چين احيا كرده است. قوانين روز سه‌شنبه، هشدار داد معاملات سفته‌بازي بيت كوين دوباره بازگشته و «امنيت اموال مردم و نظم اقتصادي و مالي عادي را مختل مي‌كند.» 

بسياري از سرمايه‌گذاران چيني حالا مشغول تريد در پلتفرم‌هاي صرافي چيني از جمله Huobi و  OKEx بودند كه به خارج از كشور منتقل شده‌اند. در همين حال، بازار رمزارز فرابورس چين دوباره به تب‌و‌تاب افتاده بود و چت‌روم‌هاي تريد در شبكه‌هاي اجتماعي كه مدت‌ها در سكوت فرورفته بودند، جان دوباره‌اي گرفتند.

صرافي‌هاي متمركز در چين كه شامل Binance و MXC نيز هستند، به افراد چيني اجازه مي‌دهند تنها در چند دقيقه، حساب‌هاي الكترونيك باز كنند. اين صرافي‌ها همچنين معاملات نظير به نظير را در بازارهاي فرابورس كه يوان چين را به رمزارز تبديل مي‌كنند، تسهيل مي‌بخشند. اين‌گونه معاملات از طريق بانك‌ها يا كانال‌هاي پرداخت الكترونيك مانند Alipay يا WeChat Pay

سرمايه‌گذاران خرده‌فروشي همچنين «قدرت رايانشي» خود را از ماينرهاي رمزارز خريداري مي‌كنند. اين ماينرها پلن‌هاي مختلفي براي سرمايه‌گذاري طراحي مي‌كنند كه نويد سودآوري سريع و قابل‌توجه مي‌دهد.

در همين حال، تهديد احتمالي رمزارزها عليه پول فيات چين، يعني يوان، بانك PBOC را بر آن داشت تا ارز ديجيتال مخصوص خود را راه‌اندازي كند.

تأثير ممنوعيت‌هاي جديد چين بر بازار رمزارز

مرجع متخصصين ايران بيت كوين

ممنوعيت‌هاي جديد، خريد رمزارز را از طريق كانال‌هاي پرداخت مختلف براي افراد دشوارتر مي‌كند و همچنين مي‌تواند كسب‌و‌كار ماينرها را با دشوارتر كردن فرايند مبادله‌ي رمزارز با يوان تحت تأثير قرار بدهد. در عين حال، بانك‌ها و شركت‌هاي ارائه‌دهنده‌ي خدمات پرداخت در شناسايي جريان‌هاي پولي مرتبط با رمزارزها با چالش‌هايي رو‌به‌رو هستند.

به گفته‌ي وينستون ما، استاديار دانشكده حقوق دانشگاه نيويورك و نويسنده‌ي جزوه رايگان «جنگ ديجيتال»، اين قوانين جديد براي قطع كامل معاملات رمزارزي از سيستم‌هاي مالي چين طراحي شده است و احتمالا دولت چين به‌زودي مقررات جديدي براي هدف قرار دادن دارايي‌هاي رمزارز اعلام خواهد كرد. 

انجمن بيت كوين هنگ كنگ در توئيتي در واكنش به ممنوعيت جديد چين نوشت: «براي افراد تازه‌وارد به بيت كوين، معمول است كه بانك خلق چين حداقل يك بار در هر چرخه‌ي گاوي (زمان روند صعودي)، بيت كوين را ممنوع كند.»

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات