انرژي تجديد پذير در كنار كاهش هزينه‌ها، مانع مرگ زودهنگام مي‌شود

پنج‌شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
استفاده از انرژي خورشيدي و بادي اين نه‌تنها به‌صرفه‌تر است، بلكه مي‌تواند جان انسان‌هاي زيادي را نجات دهد. در اين نوشته به مطالعه چگونگي آن مي‌پردازيم.
تبليغات

مطالعه‌ي جديدي نشان داد كه استفاده از انرژي تجديد پذير، كيفيت هوا در ايالات متحده را از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ به طرز قابل توجهي بهبود داده‌ است. همچنين افزايش استفاده از پتانسيل‌هاي انرژي خورشيدي و باد، هزاران زندگي را نجات داده است.

انرژي پاك، هواي پاك

انرژي‌هاي تجديد پذير اين روزها مورد توجه همگان واقع شده‌اند و كشورها يكي پس از ديگري متوجه مي‌شوند كه اين منبع انرژي چطور مي‌تواند پا به پاي انرژي فسيلي پيش‌ برود و خودي نشان دهد. در مكان‌هاي مختلف نيز نشان داده‌ است كه چطور انرژي‌هاي تجديد پذير مي‌تواند بخش‌هاي بزرگي از نياز الكتريسيته را تأمين كند.

يكي از ايالت‌هاي اتريش به‌طور كامل با انرژي‌هاي تجديد پذير تغذيه مي‌شود و از طرفي بريتانيا نزديك به پنجاه درصد و ايالات متحده تا ده درصد از نيروي الكتريسيته را از اين منابع پاكِ انرژي تأمين مي‌كنند.

در سندي كه به مطالعه تأثير انرژي خورشيدي و باد در ايالات متحده پرداخته، نشان داده شده است كه چطور استفاده از اين نيروي پاك در طي ۹ سال، نه‌تنها زندگي‌هاي زيادي را نجات داده كه علاوه بر آن در هزينه‌ها صرفه‌جويي كرده است (از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵).

از طرفي با كاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي و افزايش وابستگي به منابع انرژي خورشيدي و باد، كيفيت هوا در ايالات متحده بهبود پيدا كرده كه البته ميزان اين بهبودها در مناطق مختلف متفاوت است.

در اين گزارش به نقل از ديو ميلستين آمده است كه شاهد مزيت‌هاي استفاده از انرژي‌هاي تجديد پذير و افزايش كيفيت هوا در بين اين سال‌ها بوده‌ايم. به‌عنوان مثال مي‌توان به جلوگيري از مرگ زودهنگام ۳۰۰۰ تا ۱۲,۷۰۰ نفر اشاره كرد.

اشاره اين گزارش به مرگ زودهنگام به آلودگي هوا بازمي‌گردد. بنا به گزارش مؤسسه WHO تخمين زده مي‌شود كه آلودگي هوا عامل مرگ زودهنگام حدود سه ميليون نفر در سال به‌حساب مي‌آيد. نود و دو درصد از اين سه ميليون مرگ زودهنگام، در مكان‌هايي كه كيفيت هوايي پايين‌تر از سطح استانداردهاي WHO دارند، اتفاق مي‌افتد. مطالعه‌اي جداگانه نشان داد كه مرگ‌ومير به علت آلودگي هوا در سال ۲۰۱۵ به‌صورت جهاني افزايش پيدا كرده است.

اين موضوع شامل حال ايالات متحده نمي‌شود؛ چراكه سطح ريزگردها در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۱۹۹۷ حدود ۲۷ درصد كاهش پيدا كرده است كه با شواهد ميلستين هم‌خواني دارد. به لطف افزايش استفاده از انرژي‌هاي تجديد پذير، ايالات متحده شاهد كاهش بيست درصدي دي‌اكسيد كربن و چهل و شش درصدي ذرات معلق نيز بوده است. 

مرجع متخصصين ايران مزاياي استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير

انرژي پاك، انرژي ارزان‌تر

جالب است بدانيد كه توليد انرژي از خورشيد و باد به چيزي كه تحقيق مذكور آن را «منفعت‌هاي اقليمي فزاينده» مي‌خواند منجر شده است. از مواردي كه اين مزايا پوشش مي‌دهد مي‌توان به بهبود در زمينه‌هاي زير اشاره كرد:

  • استفاده از انرژي
  • تغيير در بازدهي محصولات كشاورزي
  • تلفات ناشي از فجايعي مانند سيل كه بر زندگي انسان‌ها تأثير مستقيم دارد
  • سرويس‌هاي مرتبط با اكوسيستم

نويسنده اشاره مي‌كند كه مطالعه مذكور شامل وارسي منفعت‌هاي ديگر نمي‌شود و تنها به تأثير آن بر كيفيت هوا و مزيت‌هاي مرتبط با اقليم پرداخته است. ملل مختلف به لطف كاهش ارزش تجهيزات مرتبط، نسبت به سال ۲۰۱۵ دسترسي بهتري به انرژي‌هاي تجديد پذير دارند. انرژي خورشيدي با توجه به كاهش ارزش پنل‌هاي خورشيدي با شتاب خوبي مقرون‌به‌صرفه شده است و اكنون انرژي باد از انرژي فسيلي ارزان‌تر است.

اكنون انرژي‌هاي تجديد پذير از انديشه متخصصين اقتصادي به يك گزينه‌ي اجرايي تبديل شده‌اند. اين انرژي‌ها آن‌قدر مورد توجه قرار گرفته‌اند كه سرمايه‌گذاري در اين حوضه در سال ۲۰۱۶ به ۲۶۴ ميليارد دلار رسيد؛ اين رقم تقريبا دو برابر سرمايه‌گذاري در سوخت فسيلي در سال مشابه است. يكي ديگر از مزيت‌هاي اين انرژي، ايجاد شغل است. به‌عنوان مثال در ايالات متحده انرژي تجديد پذير بيش از صنعت سوخت فسيلي متخصص استخدام كرده است؛ حتي بيشتر از جمع متخصصان گوگل، اپل و فيس‌بوك.

مي‌توان با اطمينان گفت كه دنيا با دور شدن از سوخت‌هاي فسيلي در مسير درستي قدم برمي‌دارد. انرژي تجديد پذير، انرژي آينده است و براي دستيابي به اين مهم بايد از امروز سرمايه‌گذاري را شروع كنيم. تلاش براي زنده كردن صنعتي كه همگان به آن پشت كرده‌اند، ديگر محلي از اعراب ندارد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات