واكنش‌هاي مثبت به اطلاعيه دوم دانشمندان باعنوان هشدار براي بشريت

چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اتحاديه دانشمندان نگران، اطلاعيه دوم هشدار براي بشريت را منتشر كرده‌اند، اين مقاله توسط بيش از ۱۵ هزار دانشمند از سراسر جهان امضا شده است.
تبليغات

بيش از ۲۵ سال از زماني مي‌گذرد كه ۱۷۰۰ دانشمند برجسته از سراسر جهان مقاله‌اي را به‌عنوان يك جهاني براي مقابله با گرمايش زمين منتشر كردند. سال گذشته هم نسخه‌ي دوم اين مقاله‌ توسط ۱۵ هزار دانشمند از ۱۸۴ كشور جهان امضا شد و چند ماه پس از آن هنوز هم يكي از پر مباحثه‌ترين مقالات پژوهشي جهان است.

سال ۱۹۹۲ بود كه گروهي از دانشمندان برنده‌ي جايزه نوبل به همراه ديگر دانشمندان اتحاديه دانشمندان نگران (UCS) را تشكيل دادند. شعار اين اتحاديه : علم براي يك سياره سالم و يك جهان امن بود. اين اتحاديه بزرگ‌ترين تهديدات محيط زيستي را كه مردم با آن مواجه شده‌اند، در گزارشي با عنوان اخطار دانشمندان جهاني به بشريت منتشر كردند. حال پس از ۲۵ سال چه اتفاقي افتاده است؟ به انديشه متخصصين نمي‌رسد كه در اين زمينه پيشرفتي حاصل شده باشد. اما دانشمندان به تلاش‌هاي خود ادامه مي‌دهند.

همه‌ي ما بايد به خوبي بدانيم كه زمين با تمام هستي خود، تنها خانه ماست

نسخه‌ي دوم گزارش سال ۱۹۹۲، نوامبر سال گذشته در نشريه‌ي Bioscience با عنوان «هشدار دانشمندان جهان به بشريت: اطلاعيه دوم» منتشر شد. اين مقاله به امضاي ۱۵۳۶۴ دانشمند از ۱۸۴ كشور رسيد. اين مقاله هم اكنون از بين ۹ ميليون مقاله پژوهشي علمي به‌عنوان ۶ امين مقاله در شاخص مورد توجه‌ترين مقاله‌هاي علمي جهان رتبه‌بندي شده است. ويليام ريپل، نويسنده ارشد اين مقاله از دانشگاه ايالتي اورگن، گفت:

اخطار دانشمندان ما به بشريت به وضوح خطاب به جامعه علمي جهان و مردم است.

واكنش‌ها به اين مقاله متفاوت است. مقاله‌اي كه از سوي پژوهشگران دانشگاه سيدني در استراليا در نشريه‌ي Bioscience منتشر شده است، بر ضرورت به ميان كشيدن بخش‌هاي اقتصادي تاكيد كرده است. نويسندگان در مقاله خود نوشتند:

محدوديت‌هاي حياتي در زمينه‌ي محيط زيست براي رشد اقتصادي وابسته به منابع طبيعي وجود دارد.
مرجع متخصصين ايران

«هشدار دانشمندان جهان به بشريت: اطلاعيه دوم»، هم اكنون از بين ۹ ميليون مقاله پژوهشي علمي به عنوان مقاله ۶ امين در شاخص مورد توجه‌ترين مقاله‌هاي علمي جهان رتبه‌بندي شده است

نويسندگان مقاله دو راهكار پيشنهاد داده‌اند. ابتدا، در انديشه متخصصين گرفتن محدوديت‌هاي زيست‌كره و ديگر عوامل محيطي در زمينه‌ي اقتصادي. دوم، گسترش قوانين مربوط به ارزش‌گذاري كربن از شرايط فعلي كه محدود به ۴۲ كشور و ۲۵ ايالت است، به يك سيستم جهاني. اين پژوهشگران معتقدند كه اقتصاد عامل مهمي در تاثيرگذاري انسان‌ها بر محيط زيست است و در اين زمينه بايد هرگونه اقداماتي كه امكان پذير است، انجام شود. اطلاعيه دوم با اين جملات به پايان مي‌رسد:

 همه‌ي ما چه در زندگي روزمره و چه در سازمان‌هاي حاكم خود بايد به خوبي بدانيم كه زمين با تمام هستي خود، تنها خانه ماست.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات