بازگشت گرگ‌ها به هلند پس از ۱۴۰ سال

شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بوم‌شناسان محلي گفته‌اند گرگ‌ها پس از ۱۴۰ سال، دوباره به كشور هلند بازگشته‌اند. مسئولان اين كشور درحال‌آماده‌كردن مردم براي بازگشت اين حيوانات هستند.
تبليغات

گرگ‌ها طي بيش از يك قرن گذشته، در بسياري از كشورهاي اروپايي شكار شدند؛ اما به‌تدريج دوباره به سرزمين‌هاي اصلي خود در اين قاره بازگشتند. مشاهده‌ي اتفاقي گرگ‌ها در هلند از سال ۲۰۱۵ شروع شد. بااين‌حال در آن زمان، تصور مي‌شد اين حيوانات موقتا از آلمان به آنجا آمده‌اند و دوباره به محل سكونت دائمي خود بازمي‌گردند.

بوم‌‌شناساني از گروه‌هاي حامي «فري‌نيچر» (FreeNature) و «ولون» (Wolven) در هلند، دو گرگ ماده را در ناحيه‌ي ويلووه دنبال و ردپا و فضولاتشان را جمع‌آوري كردند تا براي تشخيص DNA حيوان از آن بهره ببرند.

ميرت كروتِ بوم‌شناس مي‌گويد DNA مانند اپليكيشن دوست‌يابي عمل مي‌كند و مي‌تواند نشان دهد گرگ مدانديشه متخصصين نر است يا ماده و تنها است يا دنبال جفت مي‌گردد و همين‌طور اطلاعاتي درباره‌ي گله به ما مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران تام هيپ

تام هيپ ظرفي حاوي فضولات گرگ در دست گرفته. طي سال‌هاي اخير، چندين گرگ در هلند مشاهده شده‌اند

بوم‌شناسان به راديو ۴ بي‌سي‌سي گفته‌اند يكي از گرگ‌هاي ماده از ۶ ماه پيش تاكنون، در منطقه ساكن شده است و اكنون مي‌توان آن را ساكن دائمي آنجا به‌حساب آورد. آن‌ها يك قلاده گرگ نر را هم در منطقه ديده‌اند، بنابراين، اولين گله‌ي گرگ هلندي براي ماه‌هاي بعدي در راه است. بوم‌شناسان هنوز مشغول جمع‌آوري اطلاعات درباره‌ي ماده‌گرگ دوم هستند.  

بازگشتي مباحثه‌برانگيز

بااين‌حال، بازگشت گرگ‌ها همواره مباحثه‌برانگيز بوده است. در فرانسه، جمعيت گرگ‌ها پس از بازگشت سال ۱۹۹۲ از ايتاليا، به سرعت روبه‌رشد بوده است. دام‌داران و گله‌داران محلي گفته‌اند حملات گرگ‌ها در منطقه به‌شدت رو‌به‌افزايش بوده و تاكنون ۱۲,۰۰۰ حادثه گزارش شده است. كشاورزان درصورت انجام اقدامات حفاظتي مانند حصارهاي الكتريكي يا سگ‌هاي نگهبان، مي‌توانند غرامت دريافت كنند؛ اما بسياري از دام‌داران هنوز از خسارت‌هاي ه گرگ‌ها به دام‌هايش گلايه مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران در منطقه آلپ دو اوت پرووانس

در منطقه‌ي آلپ دو اوت پرووانس در جنوب‌شرقي فرانسه، ۲۲ گله گرگ ساكن هستند

دولت فرانسه سال ۲۰۱۸، طرحي راه‌اندازي و اعلام كرد كه مي‌خواهد جمعيت گرگ‌هاي منطقه را تا سال ۲۰۲۳ به ۵۰۰ قلاده برساند. بااين‌حال، پيش‌بيني مي‌شود جمعيت گرگ‌ها تا زمستان ۲۰۱۹، به اين تعداد برسد يا حتي از آن نيز بيشتر شود. شايان ذكر است در راستاي مقررات «كنوانسيون برن»، از گرگ‌ها محافظت مي‌شود و فقط در مواقع خاصي امكان كُشتن آن‌ها وجود دارد.

توماس هيپ، خبرنگار و گوينده‌ي برنامه‌ي راديويي «بهاي زمين» (Costing the Earth)، به منطقه‌ي آلپ دو اوت پرووانس در جنوب‌شرقي فرانسه سفر كرد تا برخي از اين تأثيرات را مشاهده كند. شايان ذكر است برنامه‌ي راديويي بهاي زمين از راديو ۴ بي‌بي‌سي پخش مي‌شود. در اين منطقه، ۲۲ گله گرگ ساكن هستند كه از هر منطقه‌ ديگري بيشتر است؛ به‌گونه‌اي كه تنها در سال گذشته، ۷۰۰ حادثه‌ي حمله‌‌ي گرگ‌ها گزارش شد.

مسئولان مردم هلند را براي ورود گرگ‌ها آماده مي‌كنند

سايمون مِريلي، يكي از دام‌داران محلي مي‌گويد خورده‌شدن يكي از گوسفندهايش را شاهد بوده است. او به هيپ گفت واقعا شگفت‌زده شده است؛ چون وقتي براي ترساندن حيوانات چندبار با تفنگ شكارچي شليك كرده، گرگ‌ها فقط نگاهش كردند و از جاي خود تكان نخوردند. مريلي مي‌گويد از اينكه گرگ‌ها در فرانسه بمانند راضي است و شكايتي ندارد؛ اما عقيده دارد دام‌داران درصورت حمله به دام‌هايش بايد مجاز باشند گرگ‌ها را بكشند.

مرجع متخصصين ايران دامداران و گله‌داران

مِريلي معتقد است دام‌داران و گله‌داران درصورت حمله به دام‌ها بايد مجاز به كُشتن گرگ‌ها باشند

آندره مورلي و اينگريد بريكلو در منطقه‌‌ي مذكور به كشاورزي نيز مشغول‌اند. آن‌ها شاهد بودند سه قلاده گرگ پنج رأس از گوسفندانشان را كُشتند و ششمي را نيز همراه خود بردند. آن‌ها اكنون ۱۲ كيلومتر حصار الكتريكي نصب و يك چوپان نيز استخدام كردند. مورلي مي‌گويد بايد بياموزيم باهم زندگي كنيم.

در هلند، گروه ولون از سال ۲۰۰۸ مشغول‌به‌كار بوده تا مردم هلند را براي ورود گرگ‌ها به اين كشور آماده كند. رولاند فرمالينِ بوم‌شناس از اين گروه مي‌گويد كه گرگ‌هاي ساكن منطقه به‌احتمال زياد گرازهاي وحشي و گوزن‌ها را خواهند خورد. افزون‌براين، گوسفند براي گرگ‌ها مانند غذايي كم‌ارزش است و معمولا فقط گرگ‌هاي ولگرد يا گرگ‌هاي كم‌تجربه در شكار گوسفند مي‌خورند. او معتقد است هلند جاي كافي براي سكونت ۲۲ گله گرگ دارد. گفتني است هر گله از ۵ تا ۸ قلاده گرگ تشكيل مي‌شود. مسئولان زيست‌محيطي هلند اميدوارند بتوانند از تجارب ديگر كشورهاي منطقه درس بگيرد و جمعيت گرگ‌ها را در سال‌هاي آينده متعادل نگه دارند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات