كولر OxiCool مجهز به خنك‌كننده آبي در CES 2020 رونمايي شد

چهارشنبه ۱۸ دي ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كولر OxiCool از محصولات نوآورانه‌اي كه در جريان نمايشگاه CES معرفي شد، از آب و گاز طبيعي به‌عنوان ماده‌ي خنك‌كننده استفاده مي‌كند.
تبليغات

شركت OxiCool از حاضران نمايشگاه 2020 بوده كه در غرفه‌اي با طراحي ويژه، ميزبان بازديدكننده‌ها و خبرنگاران علاقه‌مند به فناوري است. فناوري اصلي اين شركت در نمايشگاه امسال لاس‌وگاس، كولري بود كه با مصرف پايين آب و گاز طبيعي كار مي‌كند.

سيستم‌هاي سنتي تهويه‌ي هوا، از يك ماده‌ي سردكننده استفاده مي‌كنند كه با تغيير فاز از مايع به گاز، گرما را جذب و دفع مي‌كند. در جريان فعاليت كولر، هواي خنك ايجادشده در كولر، به محيط دميده شده و هواي گرم، به خارج از آن هدايت مي‌شود. مواد سردكننده‌‌ي كنوني در صنعت تهويه‌ي هوا، براي محيط زيست مناسب نيستند و همچنين دستگاه‌هاي تهويه‌كننده، كربن دي‌اكسيد توليد مي‌كنند.

كولر OxiCool از آب به‌عنوان ماده‌ي سردكننده استفاده مي‌كند. اگرچه عملكرد كولر مذكور شبيه به سيستم‌هاي فشرده‌سازي بخار به‌نطر مي‌رسد، اما اين كولر به كمپرسور مجهز نيست. OxiCool از يك سيستم با چرخه‌ي بسته استفاده مي‌كند. در تعريف ساده، دستگاه پس از ۵۰۰ روز فعاليت هم باز بايد به‌ميزان روز اول، آب ذخيره‌شده داشته باشد.

براي درك ساختار كولر جديد OxiCool به اين مثال توجه كنيد. اگر آب را در ظرفي بدون در بجوشانيد، مقداري بخار به هوا اضافه خواهيد كرد. اگر در ظرف را ببنديد، به‌خاطر عدم امكان خروج بخار، فشار داخلي افزايش پيدا مي‌كند. در سيستم OxiCool، يك سيستم شعله‌ي باز، گاز طبيعي را با هدف جوشاندن آب در محفظه‌ي خلأ، گرم مي‌كند. سپس فيلترهاي مولكولي، بخار اضافه‌ي H2O را به دام مي‌اندازند و فشار داخلي را كاهش مي‌دهند. فن‌ها و كندانسورهاي موجود در كولر، بخار را خنك مي‌كنند و آن را به فرم مايع باز مي‌گردانند. درنهايت چرخه مجددا تكرار مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران OxiCool

محفظه‌ي خارجي ماده‌ي خنك‌كننده‌ي كولر OxiCool، خنك‌كننده را به ماژول نهايي و سپس سيستم توزيع در خانه منتقل مي‌كند. دستگاه‌هايي موسوم به Home Cool در داخل خانه نصب مي‌شوند كه با كنترل لمسي، كولرها در اتاق‌هاي متعدد خانه كنترل مي‌كنند. سيستم به‌صورت مجموع، مصرف الكتريسيته‌اي برابر با ۱۰ درصد يك تهويه هوايي فشرده‌سازي بخار با ابعاد برابر دارد. سيستم OxiCool به‌خاطر استفاده از گاز طبيعي، هزينه‌هاي بيشتري را به‌همراه دارد، اما مجموع هزينه‌هاي عملياتي آن حدود نصب سيستم‌هاي ديگر با ابعاد برابر تخمين زده مي‌شود. شركت سازنده تلاش مي‌كند تا منابع جايگزيني همچون هيدروژن يا انرژي خورشيدي براي بخار كردن آب پيدا كند.

بخش خارجي كولر OxiCool كه براي تبخير آب استفاده مي‌شود، درحال‌ حاضر ابعاد بزرگي دارد و شايد براي خانه‌هاي كوچك مناسب نباشد. به‌هرحال شركت سازنده مي‌تواند با بهينه‌سازي طراحي در مدل‌هاي آتي، نمونه‌هاي كوچك‌تر نيز توليد كند. از لحاظ ارزش نيز تا قبل از پيش‌سفارش كولر در دهم ژانويه، هيچ اطلاعاتي در دست نخواهد بود. OxiCool براي افرادي كه فضاي مناسب داشته و به‌دنبال كاهش اثرات زيست‌محيطي در ساختمان‌هاي خود باشند، انتخاب مناسبي محسوب مي‌شود. با اضافه كردن منابع سوختي جديد در مدل‌هاي آتي، اثرات زيست‌محيطي كمتر هم خواهد شد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات