مايكروسافت تا سال ۲۰۳۰ به يك شركت كربن منفي تبديل مي‌شود

پنج‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مايكروسافت در بيانيه‌اي، از اقدامات و اهداف خود براي منفي‌كردن كربن توليدي خبر داد. ردموندي‌ها در انديشه متخصصين دارند تا اثرات كرين منتشر شده ناشي فعاليت‌هاي اين شركت از بدو تاسيس را از بين ببرند
تبليغات

مايكروسافت اعلام كرد كه تمامي كربن‌ توليدشده از بدو تأسيس مايكروسافت را جبران مي‌كند. تشكيل اتحاديه‌ با مشاركت برندهاي مطرح و راه‌اندازي ابزاري براي محاسبه‌ي توليد كربن، از اقدامات اين شركت براي دست يافتن به كربن منفي به‌شمار مي‌روند.

در ماه ژانويه، ساتيا نادلا، مديرعامل مايكروسافت، برد اسميت، معاون اين شركت و امي هود، مدير ارشد مالي، حمايت خود را از پايداري و حفاظت از محيط‌زيست با محوريت آب، كربن، زباله و تنوع‌زيستي اعلام كردند. آن‌ها براي دستيابي به اين هد، ابتدا روي حذف كربن تمركز مي‌كنند. طبق آنچه‌كه مايكروسافت گفته، اين شركت تا سال ۲۰۳۰ ميزان توليد كربن را به منفي مي‌رساند و به يك شركت كربن منفي تبديل مي‌شود؛ همچنين ردموندي‌ها در انديشه متخصصين دارند تا سال ۲۰۵۰، كربن بيشتري از ميزاني كه اين شركت از بدو تأسيس توليد كرده، از محيط‌زيست حذف كنند. روز گذشته، مايكروسافت هفت گام الزامي براي دستيابي به اين هدف را اعلام كرد.

مايكروسافت با همكاري هشت شركت ديگر، اتحاديه Transform to Net Zero را راه‌اندازي كرده كه براي تسريع اقدام كسب‌وكارها به سمت اقتصاد كربن صفر ايجاد شده است. اين اتحاديه، رهبران صنايع را گردهم مي‌آورد كه براي كاهش ميزان كربن توليدشده هدف مشتركي دارند و سپس راه‌ و روش‌هايي را براي دستيابي به اين هدف تنظيم مي‌كنند. كمپاني‌هاي مائرسك، دنون، مرسدس بنز، مايكروسافت، ناتورا، نايكي، استارباكس، يونيلور و ويپرو از اعضاي آن هستند.

اين اتحاديه روي اهدافي فراتر از تحول كسب‌وكاري تمركز مي‌كند و اعضاي آن در تلاش‌ هستند، تمامي كسب‌وكارها را ازطريق راهكارهاي زير، به سمت توليد كربن صفر سوق دهند:

  • به اشتراك‌گذاري تحول كسب‌وكاري هر شركت متعهد به مأموريت كربن صفر تا سال ۲۰۵۰
  • كاهش شديد توليد كربن در كسب‌وكار و زنجيره‌هاي ارزش
  • همكاري دوطرفه با شركت‌هاي مادر در زنجيره‌هاي تأمين
  • نوآوري و سرمايه‌گذاري در مقياس روي محصولات، خدمات و مدل‌هاي كسب‌وكاري كه اثرگذاري بيشتر دارند
  • تعامل با سياست‌گذاران براي پيش‌روي به توليد كربن صفر

ابزار مايكروسافت براي محاسبه‌ي ميزان كربن توليدشده چيست؟

مايكروسافت پيش‌نمايشي اختصاصي از محصول جديدش با نام Microsoft Sustainability Calculator ارائه داد و مشتريان ابري مايكروسافت با استفاده از آن مي‌توانند كل كربن توليدشده حاصل از زيرساخت ابري را محاسبه كنند.

اين ابزار محاسبه‌گر با استفاده از هوش مصنوعي و انجام محاسبات پيشرفته، به شركت‌ها كمك مي‌كند كه درباره‌ي راهكارهاي كاهش كربن تصميم‌گيري و ميزان توليد كربن را پيش‌بيني كنند و گزارش‌دهي را آسان‌تر مي‌كند. اين ابزار با محاسبه‌ي مداوم و دقيق كربن، ميزان تأثير سرويس‌هاي ابري مايكروسافت روي انتشار كربن را مشخص مي‌كند و نشان مي‌دهد كه انتقال اپليكيشن و خدمات اضافي به سرويس ابري به كاهش كربن كمك بيشتري مي‌كند. همچنين گزارش‌ها را به‌سادگي شناسايي و گردآوري مي‌كند.

براي حذف كامل كربن، لازم است مايكروسافت تحولاتي در عمليات خود ايجاد كند. اين سازمان درصدد است تا اواسط اين دهه، قراردادهاي خريد ۱۰۰ درصد انرژي تجديدپذير روزانه را از مراكز داده‌اش دريافت كند. ازطرفي روز گذشته، مايكروسافت اعلام كرد تا سال ۲۰۳۰ استفاده از سوخت ديزلي را كنار مي‌گذارد.

ارائه‌دهندگان سرويس‌هاي ابري در سراسر جهان به ژنراتورهاي ديزلي وابسته هستند تا براي همراهي از عمليات پيوسته‌ي مركز داده، انرژي ذخيره داشته باشند. بااينكه سوخت ديزلي، كمتر از يك درصد از انرژي الكتريكي توليدشده‌ي آن‌ها را تشكيل مي‌دهد؛ اما ازانديشه متخصصين مايكروسافت، حذف آن مي‌تواند به فرايند تحول جهاني در عدم استفاده از سوخت‌هاي فسيلي سرعت بخشد. درواقع، اين شركت با استفاده از منابع سوخت كم‌كربني از جمله هيدروژن و ذخيره‌ي انرژي، در راستاي حفاظت از محيط‌زيست قدم برمي‌دارد.

اول ژوئيه، مايكروسافت ماليات كربن داخلي را براي هر بخش از عملياتش را افزايش داد. علاوه‌براين، رفتار تأمين‌كننده SCoC نيز به‌روزرساني شده است و اكنون تأمين‌كنندگان مي‌توانند اطلاعات گازهاي گلخانه‌اي توليد‌شده را محاسبه كنند و گزارش دهند. درماه‌هاي آتي، مايكروسافت با همكاري تأمين‌كنندگان، در همين مورد برنامه‌ي زماني، ايده‌ها و ابزار و فرايندهاي جديد را توسعه مي‌دهد. اين اولين قدم اساسي درجهت كمك به تأمين‌كنندگان براي كاهش توليد كربن و دستيابي به هدف محافظت از محيط‌زيست براي مايكروسافت است.

حذف كربن‌هاي توليدشده‌ي مايكروسافت

طبق تعهدات مايكروسافت، تا سال ۲۰۳۰ بيش از نيمي از توليدات كربن كاهش مي‌يابد و تا سال ۲۰۵۰، كل كربن‌هاي توليدشده از سال ۱۹۷۵ يعني سال تأسيس اين شركت حذف مي‌شود. مايكروسافت اقدامات لازم براي دستيابي به اين هدف را به سال ۲۰۳۰ موكول نمي‌كند و تصميم دارد در سال مالي جاري، يك ميليون تن متريك از كربن محيط را حذف كند. اين شركت پيشنهاد RFP (سند راهبردي) در راستاي حذف اين ميزان كربن و نيز راهكار‌هاي فناوري‌محور و علمي براي عدم توليد كربن ارائه مي‌دهد.

مايكروسافت براي اطمينان از موثربودن سرمايه‌گذاري‌اش براي خروج كربن از محيط، تأييد عملي هر پروژه‌ را مطالعه مي‌كند و ازطريق پيشنهاد RFP، به بهترين علم و هوش بازار براي حذف كربن دسترسي مي‌يابد. مايكروسافت و دانشمندان واسطه و مشاوران بازار، هر پروژه را به‌طور دقيق مطالعه و ارزيابي مي‌كنند كه سازمان غيرانتفاعي وين‌راك و شركت مشاوره‌اي كربن دايركت نيز شامل آن‌ها هستند.

استفاده از ترازنامه

مايكروسافت در روزهاي گذشته از اولين سرمايه‌گذاري يك ميليارد دلاري در صندوق Climate Innovation Fund نيز خبر داد. در ماه ژانويه، امي هود، مدير ارشد مالي ردموندي‌ها، به معرفي اين صندوق سرمايه‌گذاري پرداخته بود. غول فناوري در راستاي ايجاد نوآوري فناوري‌هاي تحول انرژي و سيستم‌هاي حمل‌ونقل جهاني، ۵۰ ميليون دلار در پلتفرم جهاني Energy Impact Partners سرمايه‌گذاري خواهد كرد. درواقع سيستم‌هاي انرژي و حمل‌ونقل جهاني، بيشترين توليد گازهاي گلخانه‌اي را دارند. پلتفرم جهاني Energy Impact Partners، سازمان سرمايه‌گذاري جسورانه‌ي پيشرو است كه با هدف كربن‌زدايي و غيرمتمركزسازي انتقال انرژي، شركا را متحد مي‌كند.

سرمايه‌گذاري براي يكسان‌سازي بهره‌مندي از انرژي پاك

به گفته‌ي مايكروسافت، اشكالات زيست‌محيطي روي همه‌ي جوامع به‌ يك اندازه تأثير نمي‌گذارد. اين شركت براي دسترسي به ۵۰۰ مگاوات انرژي تجديدپذير، از همكاري نوآورانه‌ي خود با Sol Systems گفت كه شامل سرمايه‌گذاري روي مناطق و جوامعي است كه تحت تأثير اشكالات محيط‌زيست قرار گرفته‌اند. 

اين بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري مايكروسافت براي انرژي تجديدپذير است و حدود يك‌چهارم كل انرژي تجديدپذير خريداري‌شده قبلي اين سازمان را شامل مي‌شود. به‌عبارتي قبل از اين همكاري، مايكروسافت حدود ۱/۹ گيگاوات انرژي تجديدپذير خريده بود. بايد گفت ۵۰۰ مگاوات انرژي براي تأمين برق بيش از ۷۰ هزار خانه در آمريكا در سال كافي‌ است.

برخي از جوامع به‌دليل آلودگي محيط‌زيست آسيب‌ ديده‌اند و داده‌ها نشان مي‌دهد كه مردم سياه‌پوست و دورگه آمريكايي آفريقايي در ايالت متحده، ۱/۵۴ برابر بيشتر نسبت‌ به سفيدپوست‌ها در معرض آلودگي هستند.

به گفته‌ي محققان، اين ميزان آلودگي مي‌تواند اشكالات آسم، سرطان ريه و بيما‌ري‌هاي قلبي ايجاد كند. همكاري مايكروسافت با Sol Systems براي خريد انرژي تجديدپذير مي‌تواند به مناطق محروم كمك كند تا از منابع انرژي پاك بهره‌مند شوند.

براساس اين همكاري، اقدامات زير صورت خواهد گرفت:

  • توسعه‌ي پرتفوي ۵۰۰ مگاوات از پروژه‌هاي انرژي خورشيدي در مناطق محروم آمريكا، همكاري با رهبران محلي و اولويت‌بخشي به كسب‌وكارهاي زنان و كسب‌وكارهاي كوچك
  • تأمين حداقل ۵۰ ميليون دلار براي كمك‌هاي مالي و سرمايه‌گذاري‌هاي اجتماعي براي برنامه‌هاي يادگيريي، كارآموزي، احياي محيط و برنامه‌هاي حمايتي براي دسترسي به انرژي پاك و بهره‌وري انرژي
  • تمركز روي جوامع با منابع مالي كم و آسيب‌ديده از آلودگي محيط‌زيست و مناطقي كه دسترسي به انرژي پاك ندارند
  • اطمينان از تحقق نيازهاي جامعه ازطريق مسئولان ازجمله گماشتن ارزيابان واسطه كه نتايج محيط‌زيستي و اجتماعي را مطالعه و ثبت كنند

كلام آخر

توانمندسازي افراد و سازمان‌ها براي بهره‌برداري از محيط‌زيست، از مأموريت‌هاي مايكروسافت است. ازانديشه متخصصين اين شركت، هدف كسب‌وكار، ارائه‌ي راهكارهاي سودمند براي رفع اشكالات مردم و محيط‌زيست است و به همين‌ دليل، اين سازمان براي رفع بحران‌ محيط‌زيست اقداماتي را انجام مي‌دهد.

مايكروسافت در بيانيه‌ي حفاظت از محيط‌زيست نوشته است: ما به‌تنهايي نمي‌توانيم به اهداف خود برسيم و تحقق آن‌ها مستلزم سخت‌كوشي و تعهد بين مايكروسافت، مشتريان، شركا، سازمان‌هاي غيردولتي و افراد سراسر جهان است.  

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات