گزارش اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از كارگاه فريلنسينگ اصفهان در نمايشگاه اتوكام ۲۰۱۸

پنج‌شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 13 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
رويداد فريلنسينگ اصفهان به كوشش پلتفرم آزادكاري پونيشا در حاشيه‌ي نمايشگاه اتوكام ۲۰۱۸ و در سالن فرصت‌ها، باحضور فعالان باتجربه‌ي حوزه‌ي آزادكاري برگزار شد.
تبليغات

كارگاه فريلنسينگ پونيشا يكي از رويدادهاي جانبي نمايشگاه اتوكام ۲۰۱۸ بود كه با تمركز روي آزادكاري و يادگيري ورود به اين سبك از كار و زندگي اختصاص داشت. اين كارگاه در روزهاي ۲۲ و ۲۳ آبان در سالن فرصت‌هاي نمايشگاه اتوكام اصفهان برگزار شد. تعدادي از فعالان حوزه‌هاي مختلف فريلنسري در اين كارگاه سخنراني كردند كه در ادامه‌ي اين مطلب، به‌اختصار به مطالب گفته شده توسط آنها مي‌پردازيم. توحيد قهرماني، بنيان‌گذار وبسايت خبري اكوسيستم، مجري اين رويداد بود كه پس از يك معرفي كوتاه در مورد پونيشا و رويدادهاي يادگيريي اين وبسايت، از سخنرانان برنامه، دعوت كرد.

ميلاد نكوفر اولين ارائه‌دهنده‌ي رويداد فريلنسينگ پونيشا بود. نكوفر يك برنامه‌نويس توسعه‌دهنده‌ي وب و موبايل است كه سابقه‌اي طولاني در زمينه‌ي فريلنسينگ دارد. او ارائه‌ي خود را در زمينه‌ي شروع كار فريلنسينگ و پيش‌نيازهاي تبديل شدن به يك آزادكار انجام داد. در بخش اول و در معرفي فرد فريلنسر يا آزادكار، ميلاد نكوفر، كسي را فريلنسر تعريف كرد كه بدون قرارداد طولاني‌مدت، با اشخاص و شركت‌هاي مختلف كار كند. به همين ترتيب، فريلنسينگ، سبك زندگي و كاري آن فرد را تشريح مي‌كند. همين تعريف اوليه، مزاياي فريلنسينگ را در انتخاب زمان، مكان و انتخاب پروژه شرح مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران كارگاه فريلنسينگ اصفهان

بخش بعدي ارائه‌ي اين برنامه‌نويس فريلنسر، به مهارت‌هاي مورد نياز براي شروع كار آزادكاري اختصاص داشت. او مواردي همچون برنامه‌نويسي، عكاسي و ترجمه را به‌عنوان مهارت‌هاي مفيد براي آزادكاران مي‌داند. علاقه، بخش ديگري است كه پيش از شروع كار اهميت دارد و حتي در بحران نجات‌دهنده خواهد بود. توانايي حل مسئله و اخلاق حرفه‌اي، پيش‌نياز ديگر مهارتي براي استارتاپ‌ها است. در كنار اين موارد، اخلاق حرفه‌اي شامل رازداري،‌ ديسيپلين، نظم و خوش‌قولي، از پيش‌نيازهاي مهارتي ديگر بيان شدند كه عموما از طرف آزادكاران ناديده گرفته مي‌شوند. در مورد پيش‌نيازهايي كه براي فريلنسري اولويت بالايي ندارند نيز مي‌توان مدرك تحصيلي و تجهيزات حرفه‌اي را نام برد.

يك آزادكار براي شروع كار خود نياز به مدرك تحصيلي و تجهيزات حرفه‌اي ندارد

ميلاد نكوفر در پايان صحبت‌هاي خود، به موارد مورد نياز براي پيشرفت هرچه بيشتر در سبك زندگي خوداشتغالي پرداخت. او هدف‌گذاري را ابزار اوليه براي موفقيت آزادكاران مي‌داند. اهدافي كه مشخص، قابل دستيابي، مرتبط با كار و قابل زمان‌بندي باشند. نكته‌ي مهم ديگر، برنامه‌ريزي است كه مي‌توان با ابزارهاي مختلف آن را انجام داد؛ اما صرف‌انديشه متخصصين ار ابزار، توانايي هماهنگي براي انجام همه‌ي كارها از جذب مشتري تا حسابداري و موارد ديگر، بايد در فرد فريلنسر وجود داشته باشد.

حورا وكيلي، ارائه‌دهنده‌ي بعدي كارگاه فريلنسينگ پونيشا بود. او مشاور ديجيتال ماركتينگ است و در اين رويداد، در مورد پرسنال برندينگ براي آزادكاران صحبت كرد. وكيلي در ابتداي صحبت‌هاي خود در مورد برندسازي شخصي به اين نكته اشاره كرد كه افراد، آن شخصي هستند كه گوگل مي‌گويد. به بيان ساده‌تر، يك برندسازي شخصي وقتي موفق خواهد بود كه نتايج جستجوي نام شخص در گوگل، نتايجي متناسب با شخصيت، كار و فعاليت او باشد.

مرجع متخصصين ايران كارگاه فريلنسينگ اصفهان

از انديشه متخصصين وكيلي، وبلاگ‌نويسي، ساده‌ترين و قديمي‌ترين ابزار برندسازي شخصي است كه آزادكاران با استفاده از آن مي‌توانند تصوير خود در دنياي اينترنت را ترسيم كنند. در اين مورد، نوشتن در مورد هدف و مهارت‌ها، وبلاگ يك آزادكار را از رقبا جدا مي‌كند. نكته‌ي مهم در اين بخش، ويرايش نوشته‌هاي قديمي يا حذف مواردي است كه ارتباطي به سبك كاري و مهارت‌هاي كنوني شما ندارند.

قدم مهم بعدي از انديشه متخصصين اين مشاور ديجيتال ماركتينگ، فعاليت منظم و تأثيرگذار در شبكه‌هاي اجتماعي تعريف مي‌شود. اين شبكه‌ها به خاطر تعداد بالاي مخاطب، ابزارهاي مناسبي براي تبليغ كار فريلنسرها هستند. يك آزادكار در قدم اول بايد فعاليت مناسبي در شبكه‌ي اجتماعي لينكدين به‌عنوان شبكه‌ي كسب‌وكار داشته باشد. در مرحله‌ي بعد، شبكه‌ي اجتماعي با سبك كاري شخص بايد انتخاب شده و برنامه‌اي منظم براي آن تنظيم شود. در مورد انتشار پست در شبكه‌هاي اجتماعي نيز مواردي همچون تبليغ نكردن، برنامه‌ريزي، تداوم حضور، همراهي با حس عمومي، معتبر بودن، گوش كردن و داشتن حس طنز،‌ پيشنهاد مي‌شود. وكيلي در پايان پيشنهاد كرد كه براي پيگيري پيشرفت خود در شبكه‌هاي اجتماعي، يك ابزار اندازه‌گيري براي هر كدام داشته باشيد.

رضا حاجيان، بنيان‌گذار كافه راديو ارائه‌ي بعدي را در كارگاه فريلنسنيگ پونيشا انجام داد. او دانش‌آموخته‌ي IT بوده و البته در چند سال گذشته در حوزه‌ي مديريت كافي‌شاپ فعاليت كرده است. حاجيان، كافي‌شاپ‌ها را به‌عنوان يكي از فضاهاي كاري مناسب براي فريلنسرها معرفي مي‌كند. دلايل او براي اين معرفي، ساعت كار با انعطاف‌پذيري بالا، اينترنت عموما رايگان، عدم پرداخت اجاره، ايجاد روابط اجتماعي و فضاي مناسب بيان مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران كارگاه فريلنسينگ اصفهان

در ادامه‌ي صحبت‌هاي رضا حاجيان، در مورد كافي‌شاپ‌ها يا كافه‌هاي مناسب براي كار آزادكاري توضيح داده شد. در اين بخش، امكاناتي همچون صندلي‌هاي متنوع،‌ اينترنت مناسب، پريز برق مناسب، معماري و داشتن ساعات اوج كاري، از مزيت‌هاي يك كافه‌ي خوب براي كار فريلنسرها بيان شد. داشتن ساعات اوج كاري يعني كافه در برخي ساعات خلوت‌تر بوده و فضاي بهتري براي كار فريلنسر فراهم خواهد بود.

كافي‌شاپ‌ها يكي از مكان‌هاي مناسب برايفعاليت فريلنسرها هستند

حاجيان در پايان صحبت‌هاي خود توصيه‌هايي هم به فريلنسرهايي داشت كه از كافه‌ها براي كار استفاده مي‌كنند. او آزادكاران را به هزينه كردن و خريد از كافي‌شاپ تشويق كرد تا صاحبان كافه‌ها هم به خدمت‌رساني بيشتر ترغيب شوند. به‌علاوه، ارتباط مداوم با متخصصان كافه،‌ استفاده‌ي منصفانه از اينترنت و به‌اشتراك گذاشتن پريزها نيز از كارهايي بر شمرده شد كه يك فريلنسر را در كار در كافي‌شاپ، كمك مي‌كنند.

محمد كرماني، مدير فضاي كار اشتراكي آبي سفيد، سخنران بعدي اين رويداد بود كه در مورد علت شكل‌گيري اين فضاهاي كاري و مزيت آنها براي فريلنسرها صحبت كرد. كرماني سبك زندگي و كار متولدين دهه‌ي ۶۰ ايران (كه هم‌سالان آنها در جهان به نسل هزاره يا Millennials معروف هستند) را يكي از دلايل تمايل آنها به آزادكاري مي‌داند .اين نسل، در انقلاب فناوري تربيت شده‌اند و نوع تعاملاتشان با نسل‌هاي قبل و بعد تفاوت دارد.

مرجع متخصصين ايران كارگاه فريلنسينگ اصفهان

به‌هرحال فريلنسينگ به‌عنوان پديده‌اي گسترده در كنار ديگر پديده‌هاي انقلاب فناوري، با جوانان امروزي عجين شده است. اين افراد پس از درك و علاقه‌مند شدن به اين سبك از زندگي، طبيعتا به فضايي مناسب براي كار نياز دارند. يكي از اولين انتخاب‌هاي آزادكاران، كار در خانه محسوب مي‌شود كه به‌خاطر اشكالات فراوان اعم از دوري از جامعه، بي‌نظمي، عدم تمركز و موارد مشابه، عموماي گزينه‌اي مردود است. اجاره‌ي دفتر مستقل يا بخشي از دفتر دوستان و آشنايان نيز اشكالات خاص خود را براي يك فرد آزادكار (خصوصا فريلنسر بدون تيم) دارد.

در اين ميان، فضاهاي كار اشتراكي براي حل اين چالش آزادكاران طراحي شده‌اند. اين فضاها، امكانات مناسب براي آزادكاران را در محيطي اشتراكي ارائه مي‌دهند. يك فريلنسر با كار در فضاي اشتراكي،‌ در كنار افرادي كار مي‌كند كه عموما روحيات، سبك زندگي و سبك درآمدي مشابهي دارند. علاوه بر آن، افزايش ارتباط، انگيزش، شبكه‌سازي بهتر، امكانات رفاهي مناسب و يادگيري، از مزاياي فضاي كار اشتراكي هستند. كرماني در پايان به اين نكته اشاره كرد كه تنها افرادي با نياز به تمركز بالا و عدم توانايي در كار كردن در فضاهاي شلوغ، امكان كار مفيد كمتري در اين فضاهاي كار اشتراكي خواهند داشت.

ارائه‌ي پاياني روز اول كارگاه فريلنسينگ اصفهان، توسط مدير يادگيري پونيشا يعني الهام غفارزاده انجام شد. غفارزاده كه به نمايندگي از تيم پونيشا براي هماهنگي و اجراي اين برنامه به اصفهان آمده بود، ارائه‌ي خود را در مورد شروع كار در پونيشا انجام داد. پيشنهادات غفارزاده، نه تنها براي كار در پونيشا بلكه هر پلفترم ديگر فريلنسري نيز متخصصدي محسوب مي‌شوند. قدم اول شروع به كار در اين سرويس‌ها، پروفايل مناسب محسوب مي‌شود. براي داشتن پروفايل مناسب نيز مواردي همچون تصوير مناسب، داشتن نمونه‌كار و قرار دادن راخبار تخصصيه‌ي كامل، مفاهيم اصلي و اوليه هستند.

مرجع متخصصين ايران كارگاه فريلنسينگ اصفهان

در مورد راخبار تخصصيه و نمونه‌كار براي فريلنسرهاي تازه‌كار، انجام پروژه‌هاي فرضي پيشنهاد مي‌شود. در اين روش، فرد آزادكار يك پروژه را براي خودش تعريف مي‌كند و نتيجه‌ي آن را به‌عنوان نمونه‌كار در پروفايل و پورتفوليوي خود،‌ قرار مي‌دهد. غفارزاده در مورد كمك پونيشا به آزادكاران در اين بخش، به پيگيري‌هاي آنها براي يادگيري و كمك به تكميل پروفايل حرفه‌اي اشاره مي‌كند.

پيش از ارسال پيشنهاد پروژه، پروفايل خود را به‌صورت حرفه‌اي اصلاح كنيد

غفارزاده در پايان صحبت‌هاي خود به فريلنسرها توصيه كرد كه براي جذب بهتر پروژه‌ها، پيشنهادات مرتبط با مهارت‌هاي خود ارسال كنند. به‌علاوه، مذاكره‌ي هرچه بيشتر و بهتر با كارفرما و در جريان گذاشتن او، از پيش‌نيازهاي موفقيت در انجام پروژه بر شمرده شد. در نهايت، درخواست پرداخت امن از كارفرما، اطمينان خاطر فريلنسر را در پونيشا افزايش مي‌دهد.

در روز دوم كارگاه فريلنسينگ پونيشا در اصفهان، عزيز بني‌هاشمي،‌ مربي كار تيمي و چابك‌سازي به‌عنوان سخنران اول حضور داشت. بني‌هاشمي، ابتدا مزاياي كار تيمي در فضاي كنوني را برشمرد. مواردي همچون پيشرفت مستمر، مديريت بهتر زمان به‌خاطر وابستگي به قوانين تيم، اعتبار سنجي مداوم در كنار همكاران، افزايش اعتماد به نفس و تعهد كاري، از مواردي بودند كه بني‌هاشمي به‌عنوان مزاياي عضويت در تيم كاري بيان كرد.

مرجع متخصصين ايران كارگاه فريلنسينگ اصفهان

نكته‌ي قايل توجه اين است كه فريلنسرها به‌خاطر ماهيت كاري خود، عموما انفرادي كار مي‌كنند و از مزاياي گفته شده براي تيم‌ها محروم هستند. در چنين شرايطي، پيشنهاد اول بني‌هاشمي، تلاش براي تشكيل تيم و تقسيم كارها است. اگر چنين امكاني فراهم نشد، مي‌توان مزاياي گفته شده در بالا را به‌صورت فردي نيز پياده‌سازي كرد. به‌عنوان مثال يك فريلنسر با انتخاب فضاي كار مناسب و تعهد ذهني به زمان تحويل پروژه‌ها، مي‌تواند دو مزيت اوليه‌ي تيم‌ها را براي خود فراهم كند.

ماهيت كلي توصيه‌هاي بني‌هاشمي به فريلنسرها، به‌طور كلي در برنامه‌ريزي خلاصه مي‌شود. او معتقد است با انتخاب روند كاري مناسب و ترسيم چهارچوب براي انجام پروژه و پيگيري آن، مي‌توان بخش زيادي از نتايج تيم‌ها را براي خود به ارمغان آورد.

پرهام باغستاني، يكي از فريلنسرهاي باتجربه‌ي طراحي رابط متخصصي و تجربه‌ي متخصصي، سخنران بعدي اين همايش بود. او اكنون طراح محصول و تجربه‌ي متخصصي در تلوبيون است و البته، هنوز هم به‌عنوان فريلنسر فعاليت مي‌كند. باغستاني توصيه‌هاي خود را در جهت انجام هرچه بهتر پروژه‌هاي طراحي رابط متخصصي و تجربه‌ي متخصصي ارائه كرد. قدم اول از انديشه متخصصين او، دريافت توضيحات كامل مد انديشه متخصصين كارفرما بيان شد. او سپس كار كردن با محصول، درك كامل از آن، ارائه‌ي پروپوزال مرتبط و هماهنگي با كارفرما در گام‌هاي پيشرفت پروژه را به‌عنوان الزامات موفقيت در اين زمينه معرفي كرد.

مرجع متخصصين ايران كارگاه فريلنسينگ اصفهان

باغستاني به فريلنسرهاي حوزه‌ي طراحي رابط متخصصي و تجربه‌ي متخصصي پيشنهاد كرد كه نمونه‌كارهاي خود را هميشه در دسترس داشته باشند. او سرويس‌هاي متعددي همچون Dribbble و Behance  را براي ارائه‌ي نمونه‌كار طراحي معرفي كرد. براي آزادكاراني كه نمونه‌ي اجرا شده ندارد نيز انجام پروژه‌هاي آزمايشي يا سرويس‌هايي براي چالش‌هاي طراحي مانند Dailyui پيشنهاد شد. باغستاني در ادامه پيشنهاد كرد كه فريلنسرهاي اين حوزه، با ابزارهاي ارائه‌ي بازخورد و نمايش نمونه‌كار نيز آشنايي داشته باشند.

كارفرما را به‌صورت منظم از همه‌ي مراحل انجام پروژه مطلع سازيد

تحويل پروژه به كارفرما و اقدامات الزامي پس از آن، موضوع بخش بعدي ارائه‌ي باغستاني بود. او در ابتدا پيشنهاد كرد كه روند تجربه‌ي متخصص به‌صورت يك خروجي به كارفرما ارائه شود تا او، ديدي كامل نسبت به امكانات هر بخش طراحي پيدا كند. سپس، راهنماي طراحي پروژه ارسال شود تا طراحان احتمالي بعدي، انتخاب‌هايي همچون رنگ، فونت و غيره را با توجه به آن انجام دهند و پروژه انسجام خود را از دست ندهد.

سخنران بعدي كارگاه فريلنسينگ پونيشا در اصفهان، مانديشه متخصصين سزاوار، گرافيست و مدير هنري داستان من بود. او با موضوع جلب انديشه متخصصين كارفرما در پروژه‌هاي گرافيكي صحبت كرد. نكته‌ي قابل توجه در ارائه‌ي سزاوار، طراحي اختصاصي او براي اسلايدها بود كه هنر گرافيك ارائه‌دهنده را در كنار مهارت ديگر به نمايش مي‌گذاشت. سزاوار مرحله‌ي اوليه براي انجام يك پروژه‌ي گرافيكي خوب را گوش دادن و به خاطر سپردن اظهارات كارفرما بيان كرد. او سپس توصيه كرد كه انتظارات درك شده را براي كارفرما تكرار كنيم تا متوجه فهم ما نسبت به اهداف پروژه بشود. 

مرجع متخصصين ايران كارگاه فريلنسينگ اصفهان

پس از صحبت‌هاي اوليه، بايد پيشنهادهاي خود را به‌صورت روشن به كارفرما ارائه كنيم. در اين پيشنهادها، مي‌توان سليقه‌ي خود را به كارفرما نشان داده و به‌علاوه، سليقه‌ي او را نيز درك كرد. براي درك هرچه بهتر سليقه، مي‌توان نمونه‌هاي از طراحي‌هاي مد انديشه متخصصين كارفرما را از او درخواست كرد تا طراحي نهايي، با توجه به اين علاقه‌مندي‌ها انجام شود. 

مانديشه متخصصين سزاوار نيز مانند اغلب ارائه‌دهندگان قبلي، ارتباط مستمر با كارفرما را پيش‌نياز موفقيت در مسير پروژه بيان كرد. از انديشه متخصصين او در هر مرحله از كار بايد هماهنگي نسبي با كارفرما داشت تا از مورد تأييد بودن طراحي از طرف او، مطمئن شويم. در مسير طراحي، بايد اتودهايي نيز به كارفرما ارئه شود كه كامل بودن آنها، پيش‌نياز موفقيت در مراحل بعدي است. در نهايت در مسير انجام پروژه بايد صداقت را مد انديشه متخصصين داشت تا اعتماد كارفرما به فريلنسر جلب شود. سزاوار در پايان به فريلنسرهاي حوزه‌ي گرافيك پيشنهاد كرد كه ايده‌آل‌گرايي را از ذهن خود خارج كنند چرا كه پروژه‌هاي طراحي، هميشه جايي براي پيشرفت دارند.

من (مهدي زارع سريزدي)،‌ فريلنسر حوزه‌ي محتوا و دبير بخش كسب‌وكار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، پس از مانديشه متخصصين سزاوار، ارائه‌ي خودم را در مورد فريلنسينگ در حوزه‌ي محتوا انجام دادم. در اين ارائه ابتدا به تعريف محتوا به‌عنوان پادشاه اينترنت پرداختم و به اين نكته اشاره كردم كه اهميت محتوا در وضعيت كنوني كسب‌وكارهاي اينترنتي، بيش از هر زمان ديگري حس مي‌شود. پس از معرفي انواع محتوا، ارائه‌ي خود را با تمركز روي محتواي متني، به‌عنوان پيش‌نياز توليد انواع محتوا ادامه دادم.

مرجع متخصصين ايران مهدي زارع سريزدي كارگاه فريلنسينگ اصفهان

بخش بعدي ارائه، به مطالعه نقاط مثبت و منفي فريلنسينگ در حوزه‌ي محتوا اختصاص داشت. نقاطي همچون هزينه‌ي پايين تجهيزات، تقاضاي بالا براي محتوا، آينده‌ي روشن و يادگيري را به‌عنوان مزاياي فريلنسينگ محتوا بيان كردم. در بخش بعد، تعدادي از نقاط منفي و دلايل دوري از اين نوع فريلنسينگ را بيان كردم كه در اين ميان، درآمد كمتر، شهرت پايين‌تر و خستگي احتمالي از مطالعه و نوشتن طولاني‌مدت، قابل توجه بودند.

تأمين محتوا از حوزه‌هاي پرمخاطب با پروژه‌هاي متعدد براي فريلنسرها است

بخش آخر ارائه‌ي من به معرفي راهكارهايي براي پيشرفت در فريلنسينگ محتوا اختصاص داشت. در اين بخش اشاره‌اي به پيش‌نيازهاي اوليه مانند آشنايي با زبان‌هاي خارجي، نگارش فارسي، پلتفرم‌هاي الكترونيك مديريت پروژه، نرم‌افزارهاي نگارشي و ارتباطات اجتماعي داشتم. در ادامه براي پيشرفت هرچه بيشتر در اين حوزه، تشكيل تيم تأمين محتوا، يادگيري زبا‌ن‌هاي بيشتر، نگارش محتواي اختصاصي و پيشنهاد موضوعات جديد به كارفرما را مطرح كردم.

الهام غفارزاده، به‌عنوان آخرين ارائه‌كننده‌ي كارگاه فريلنسينگ پونيشا در نمايشگاه اتوكام ۲۰۱۸، در روز دوم به روي سن رفت. او در اين ارائه،‌ به توضيح دلايل عدم موفقيت فريلنسرها و اشتباهات آنها در پونيشا پرداخت. يكي از موارد اصلي كه غفارزاده به آن اشاره كرد، ارائه‌ي غلط پيشنهاد به كارفرما بود. غفارزاده با مثال‌هايي از متخصصان پونيشا نشان داد كه چگونه يك پيشنهاد ناقص در پروژه، بدون پرداختن به جزئيات يا تعامل مناسب، منجر به عدم پذيرفته شدن در پروژه مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران كارگاه فريلنسينگ اصفهان

پيشنهاد بعدي مدير يادگيري پونيشا براي افزايش شانس اخذ پروژه، تعامل مناسب و به‌موقع با كارفرما از طريق سيستم پيام‌رسان بود. او در دسترس بودن در تمام مراحل تا تأييد نهايي پروژه را به‌عنوان مزيتي براي فريلنسرها بر شمرد. نكات مهم بعدي‌، به زمان اخذ پروژه و شروع انجام آن اختصاص داشت. غفارزاده اطلاع‌رساني قدم به قدم به كارفرما را به‌عنوان بخش مهمي از اين مرحله مثال زد.

نكته‌ي پاياني الهام غفارزاده در مورد تحويل پروژه به كارفرما بود. او به اين نكته اشاره كرد كه پس از تحويل پروژه، بايد مراحل امتيازدهي و ثبت پايان پروژه را در پونيشا انجام دهيم؛ چرا كه همين امتيازهاي ردوبدل شده، حكم راخبار تخصصيه‌ي كاري فريلنسر را در اين سرويس خواهند داشت. يكي از امكانات مفيد در مواقع اختلاف نيز، بخش حل اختلاف پونيشا بيان شد كه در جهت حمايت هرچه بيشتر از فريلنسرها كار مي‌كند. البته آزادكاران براي بهره‌مندي از اين امكانات،‌ بايد قوانين پونيشا را در حين انجام پروژه، رعايت كرده باشند.

با نگاهي به ارائه‌هاي انجام شده در كارگاه دو روزه‌ي فريلنسينگ اصفهان، دو نكته بيش از همه به چشم مي‌آيد. برنامه‌ريزي و تعهد زماني به پروژه‌ها و همچنين، دقت در ارزش‌دهي و مذاكره با كارفرما، نكاتي هستند كه تقريبا توسط همه‌ي سخنرانان به آنها اشاره شد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات